Gå til innhold

Midnas treningsdagbok

Midna

Anbefalte innlegg

Vi har det vi også, men jeg tror ikke den er så veldig effektiv alltid.:P Her om dagen skulle jeg jogge på mølla og da holdt jeg på å krepere av varme før jeg i det hele tatt begynte å løpe. Etter 25 minutter måtte jeg gi meg, har aldri vært så varm og jeg var så knallrød i hele ansiktet at jeg hadde mest lyst til å gå hjem fremfor å trene styrke. :P Problemet er at jeg blir flekkvis rød i ansiktet, så det syntes så utrolig godt. Så tror jeg må løpe ute nå fremover!

Nå ligger katten ved siden av meg og snorker. Så søtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal jeg straks på trening. I dag gleder jeg meg faktisk! =) Nå droppet jeg trening i går da - fysj og fy - så best å være flink i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra treningsøkt i dag!

Oppvarming - 15 minutter sykling på ergometersykkelen.

Styrkedel:

Nedtrekk forran med bredt grep:

25kg x 10

30kg x 10

30kg x 10

Pushdowns med tau (triceps)

7,5kg x 10

7,5 kg x 10

Bicepscurl i kabelapparat (litt usikker på om det er riktig betegnelse. Har en stang festet på det nederste hakket og står rett i ryggen og beveger nederste del av armen opp og ned)

7,5kg x 10

7,5 kg x 10

Brystpress med hantler

6 kg i hver hånd x 12

6 kg i hver hånd x 12

6 kg i hver hånd x 12

Utfall

6 kg i hver hånd x 20 (ti på hver bein tar annenhver gang)

6kg i hver hånd x 12 der jeg gynger opp og ned på samme bein

6 kg i hver hånd x 12 der jeg gynger opp og ned på samme bein (motsatt bein som over)

6 kg i hver hånd x 12 gynger på samme bein motsatt som sist

6 kg i hver hånd x 12 der jeg gynger med motsatt bein

Tåhev sittende i apparat

32,5kg x 12

37,5 kg x15

Blir ikke helt klok på denne, føler at jeg har litt rar teknikk så det ikke tar så mye som det skal?

Øvelse for øverste del av rygg i kabelcross

0kg x 10

0 kg x 8

Føler meg så utrolig svak på denne! Hari kke på vekter en gang og allikevel er det grisetungt. :(

Rygghev i apparat:

22,5 kg x 12

25 kg x 15

Situps på stor ball:

30 repetisjoner to sett.

Planken på stor ball:

1 min x 2

Det var vel alt, og er alt i alt fornøyd med økten!

Etter styrken løp jeg først 21 min på mølla. så gikk jeg tre minutter før jeg gikk og løp om hverandre de nesten atten minuttene. Jeg tror det ble litt over 6 km tilsammen. Følte at løpingen gikk skikkelig dritt fordi jeg følte meg skikkelig oppblåst og rar i magen mens jeg løp i tillegg til at det var altfor altfor varmt der inne. Derfor måtte jeg bare gå innimellom. De 10 siste minuttene vekslet jeg på å ha mellom stigning 3 og 9, og det var grisetungt og løpe da. Så håper jeg fikk opp pulsen litt i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på fjellet i helgen sp det blir vist litt langt mellom treningsøktene. Men nå i kveld kom jeg meg ut på en joggetur. Testet pulsklokken jeg fikk fra iform-bladet for første gang i dag.

Jeg løp en rundt på ca 4,4 km på 26 minutter.

Maxpuls på turen: 201

Gjennomsnittpuls: 177

Er ikke 201 veldig mye? Nå har jeg ikke mye peiling, men betyr det at jeg er i veldig dårlig form, eller at jeg har høy makspuls? Noen som kan fortelle meg? =) Følte meg ikke akkurat i maks form i dag, fordi jeg av en eller annen merkelig grunn tok på meg collecegenser (var jo ikke akkurat kaldt ute) i tillegg til at jeg var supersulten før jeg begynte å jogge. Men kom meg da i alle fall igjennom turen. Etter en liten pause med vann så følte jeg at jeg hadde klart og legge ut på en tur til.

Etter joggeturen ble det litt situps og bevegelighetstrening. I morgen skal jeg en tur på treningssenteret og trene styrke. Nå er det fullt hardkjør fremover der unskyldninger ikke er lov! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens styrkeøkt

Oppvarming:

18 minutter sykkel

Styrkedel:

25kg x 10

30kg x 10

35kg x 5 (tuuungt)

7,5kg x 10

7,5 kg x 10

Bicepscurl i kabelapparat

7,5kg x 10

7,5 kg x 10

Brystpress med hantler

6 kg i hver hånd x 12

6 kg i hver hånd x 12

6 kg i hver hånd x 12

Utfall

6 kg i hver hånd x 12 der jeg gynger opp og ned på samme bein (motsatt bein som over)

Tåhev sittende i apparat

40kg x 12

40kg x 12

0kg x 10

0 kg x 8

Rygghev

20 rep.

15 rep.

Situps på stor ball:

40 rep.

35 rep.

Planken på stor ball:

1 min

1,5 min

Avsluttet med litt tøying og 15 minutter i massasjestolen ♥ I morgen er det løping igjen hvis beina ikke er helt "ødelagte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på fjellet i helgen sp det blir vist litt langt mellom treningsøktene. Men nå i kveld kom jeg meg ut på en joggetur. Testet pulsklokken jeg fikk fra iform-bladet for første gang i dag.

Jeg løp en rundt på ca 4,4 km på 26 minutter.

Maxpuls på turen: 201

Gjennomsnittpuls: 177

Er ikke 201 veldig mye? Nå har jeg ikke mye peiling, men betyr det at jeg er i veldig dårlig form, eller at jeg har høy makspuls? Noen som kan fortelle meg? =) Følte meg ikke akkurat i maks form i dag, fordi jeg av en eller annen merkelig grunn tok på meg collecegenser (var jo ikke akkurat kaldt ute) i tillegg til at jeg var supersulten før jeg begynte å jogge. Men kom meg da i alle fall igjennom turen. Etter en liten pause med vann så følte jeg at jeg hadde klart og legge ut på en tur til.

Etter joggeturen ble det litt situps og bevegelighetstrening. I morgen skal jeg en tur på treningssenteret og trene styrke. Nå er det fullt hardkjør fremover der unskyldninger ikke er lov! ;)

Synes ikke du virker i dårlig form! En veiledende makspulsindikator er 220 minus alder. Veiledende vel å merke. Bra økt du hadde, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Miss Shorty! Da har jeg i følge det 197 i makspuls, så det stemmer nok ikke helt da nei. Jeg er vel ikke i dårlig form, men kondisjonsmessig så er det ikke akkurat bra heller. Men det skal bli det!

I morgen skal jeg og samboer på joggetur. Vi skal jogge en runde på rundt 6 km der mye består av skog og fjell med kupert terreng og resten er grusvei.

Treningsplan for denne uken:

Mandag: Joggetur 4,4 km

Tirsdag: Styrketrening

Onsdag: Joggetur i skogen ca 6 km

Torsdag: Styrketrening

Fredag: Fri

Lørdag: Joggetur - intervalltrening

Søndag: Styrketrening

Håper jeg klarer å følge hele planen, har jo tross alt ferie så burde gå greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens økt:

I dag var det jogging som stod på planen. Det ble en rundt på 5,66km inne i marka. Første del av runden var masse fjell og stier og det var veldig kupert. Her gikk det litt saktere en vanlig, men super trening for beina da! Litt over halvparten av løypen (det som var igjen) var grusvei, og det gikk ganske mye oppover. Fullførte runden på 34 minutter noe som var helt ok. Gjennomsnittshastigheten lå på 9,8 (helt ok det også, med tanke på at det ikke gikk så fort når vi spratt rundt i skogen, så må ha holdt et greit tempo på grusveien). Makspulsen var på 196 og den lå på 180-190 siste halvdel av turen. Var sliten da vi var ferdige, men fikk raskt igjen pusten og hadde vel klart mer!

I morgen blir det treningsfri, merket at jeg var støl i beina etter styrkeøkten i går for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Er ikke 201 veldig mye?

Etter at jeg begynte med pulsklokke i fjor har jeg målt min makspuls til å være 214. Jeg er 22 år, og ifølge tommelfingerregelen om 220 - alder skulle jeg altså hatt 198 i makspuls. Den "regelen" er med andre ord ytterst veiledende, slik Miss Shorty skriver. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men vil tro 201 absolutt kan være et reellt tall for din del. Hvorvidt høy makspuls og kondisjon henger sammen, vet jeg egentlig ikke. Jeg har helt ok kondis, men er langt fra noen langdistanseløper :)

Bra treninger på deg, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fragment! Så koselig med en kommentar. :) Jeg er 23 år, så den er nok litt misvisendes da ja... Det er i alle fall morsomt å trene med puls, selvom jeg ikke har funnet ut av makspulsen min eller noe enda.

Jeg er så stiv i beina nå, det skal nok bli godt med en dag fri nå. Men merker at jeg har lyst til å trene da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var utrolig godt med en hviledag i går, og følte meg klar for litt styrke igjen i dag! I morgen blir det intervalltrening.

Dagens styrkeøkt

Oppvarming:

2000 meter roing. 9 min og 50 sek.

Styrkedel:

30kg x 10

30kg x 10

7,5kg x 10

10kg x 5

10 kg x 5

Bicepscurl i kabelapparat

7,5kg x 10

7,5 kg x 10

Brystpress med hantler

6 kg i hver hånd x 12

6 kg i hver hånd x 12

Utfall

Tåhev sittende i apparat

40kg x 12

40kg x 12

40 kg x 12

0kg x 10

0 kg x 8

Rygghev

20 rep.

15 rep.

Situps på stor ball:

30 rep

25 rep.

Jeg tok færre repetisjoner denne gangen fordi jeg fant ut at hvis jeg tok rumpa lenger inn på ballen så svidde det veeeldig godt i magen. SÅ da ble det litt færre repetisjoner.

Planken på stor ball:

1 min

1 min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg her forran pcn og prøver å motivere meg til å gå ut og trene intervaller. Tror jammen jeg bare skal reise meg nå, rydde kjøkkenet og løpe avgårde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det skal jeg love deg, Carrie! Jeg kom meg avgårde og samboer ble også med.

Vi startet med å jogge ti minutter som oppvarming. Så kjørte vi intervaller på en grusvei 5x1min med et minutts gåpause i mellom. Etterpå jogget vi hjem igjen (ca 10 min). Det ble ca 30 minutter til sammen. Makspulsen i løpet av økta var 197.

Intervaller var myyye tyngre enn jeg hadde forventet, og er sliten enda jeg. :fnise: Det er nesten så jeg gruer meg til å gjøre dette en gang i uka, men det blir nok bedre og bedre for hver gang!

Da var det styrketrening i morgen, og så er uken over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsplan neste ute:

Mandag: Hviledag

Tirsdag: Styrkeøkt + kondisjon (jogge frem og tilbake til treningssenteret)

Onsdag:Løpeøkt ute - ca 45 minutter

Torsdag: Styrkeøkt

Fredag: Hviledag

Lørdan: Intervalltrening løping

Søndag: Styrkeøkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink du er til å trene Midna :) Stå på videre. Hvilke resultater har du oppnådd hittil?. eller den har kasnkje gått litt opp og ned nå i ferien??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carrie og Zarabi! Tja, resultat jeg føler jeg har oppnådd er at jeg har fått bedre kondis og jeg merker at jeg har en mye finere overkropp enn før og mer muskler i bein. Har ingen konkrete ting jeg har målt på, men det blir spennende å se om jeg klarer å løpe 7-8 km i slutten av måneden. :)

Endret av Midna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere her. Maxpuls har ingenting med form å gjøre i det hele tatt og den er ikke trenbar. Det er hvor fort pulsen din faller, og hvor høy hvilepuls du har som har noe å si for hvor god form du er i. Makspuls varierer heller ikke, den er "konstant", men går nedover etterhvert som du blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere her. Maxpuls har ingenting med form å gjøre i det hele tatt og den er ikke trenbar. Det er hvor fort pulsen din faller, og hvor høy hvilepuls du har som har noe å si for hvor god form du er i. Makspuls varierer heller ikke, den er "konstant", men går nedover etterhvert som du blir eldre.

Beklager at jeg kupper boka di litt nå Mida, men jeg må bare spørre om noe.. Hva sier egentlig hvilepulsen? Skal den være lavest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...