Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg lurer litt på når man ikke bør spise ikke-mat til gravide?

Er det fra dag èn når egget har festet seg, eller fra uke x (5 eller 6?) når morkaken setter i gang og transportere næring fra mor til barn?

Kan f.eks listeriabakterien luske seg helt frem til egget når det er det gule legemet som som forer egget med næring (difusjon fra livmor?)?

Håper på svar. Haaar så lyst på camembert i kveld... :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser det jeg har lyst på helt til jeg forhåpentligvis får en positiv test en gang.

Skrevet

spiser det jeg føler for..... :jepp: Sku jeg tenkt sånn så trur jeg jeg ikke hadde fåt ti meg særlig møe.. Er utrlig sær i matveiene... :ler:

Skrevet

Tusen takk for svar IrmaAdele og Pleiepike!

Det beste er vel bare å spise som man vil man tester positiv.

Tenkte at jeg kan jo spørre legen neste gang jeg er hos han, for er veldig nysgjerrig på spørsmålet mitt. Tror nok helst det gjelder når morkaken setter i gang. :klø:

Skrevet

Etter at jeg fikk satt inn to egg, sa homeopaten min:

Nå er du gravid inntil det motsatte er bevist, så du bør leve som gravid. Så det ble slutt på kaffe, te, myke oster, spekemat og gravet fisk.

Savner dem veldig i perioder, men sånn er det bare...

Tror ikke det skader å spise litt camember;)

Skrevet

Det skader nok ikke å spise litt camembert før graviditeten, nei. Når graviditeten er et faktum, ville jeg forholdt meg til rådene for gravide slik de foreligger på matportalen. Begrense kaffe og te, kutte spekemat og gravet mat, etc.

Skrevet
Etter at jeg fikk satt inn to egg, sa homeopaten min:

Nå er du gravid inntil det motsatte er bevist, så du bør leve som gravid. Så det ble slutt på kaffe, te, myke oster, spekemat og gravet fisk.

Savner dem veldig i perioder, men sånn er det bare...

Tror ikke det skader å spise litt camember;)

Man kan fint drikke litt kaffe og te, altså.

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Man er da ikke noe mindre gravid bare fordi man ikke har testet positivt ennå? I så tilfelle kunne man jo bare vente med å teste seg til tredje måned, og feste som normalt frem til det.

Jeg anså meg som gravid fra det øyeblikket jeg begynte å prøve. Dette gjelder upastaurisert mat, alkohol og andre ting en gravid person skal ta hensyn til.

Stort sett har man jo en god formening om hvorvidt man er gravid eller ikke. Jeg drakk derfor i moderate mengder og spiste mykost i perioder der jeg visste at jeg ikke var gravid. Og jeg har også stor forståelse at det for dem det tar lang tid, kan være vanskelig å tenke som en gravid over så lang tid.

Var også forsiktig med kaffe og te - det kan fremprovosere spontanabort, og koffein er påvist å stresse fosteret i store mengder. Offisielle anbefalinger går på 1-2 kopper kaffe om dagen, evt en liter cola.

Listeria og toxoplasma gondii er skadelig fra unnfangelsen. Dette har å gjøre med at barnet i magen blir påvirket av infeksjonene moren har.

Hvis det er en mulighet for at du er gravid ville jeg ikke spist camenbert, da dette står eksplisitt på lista over neimat for gravide.

Skrevet (endret)
Jeg anså meg som gravid fra det øyeblikket jeg begynte å prøve.

Jeg lurer på hvor lang tid det tok fra dere begynte å prøve til du ble gravid?

Vi prøvde i ca 16 måneder før det klaffet, med særdeles ustabile sykluser og diverse utredninger. Aldri i verden om jeg holdt meg unna en haug med mat/alkohol jeg liker i den perioden dersomatte hvisomatte.

Du sier du har stor forståelse for de som bruker lang tid, men dette strider jo igrunnen i mot hele innlegget ditt?

Endret av Donpedro
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg lurer på hvor lang tid det tok fra dere begynte å prøve til du ble gravid?

Vi prøvde i ca 16 måneder før det klaffet, med særdeles ustabile sykluser og diverse utredninger. Aldri i verden om jeg holdt meg unna en haug med mat/alkohol jeg liker i den perioden dersomatte hvisomatte.

Du sier du har stor forståelse for de som bruker lang tid, men dette strider jo igrunnen i mot hele innlegget ditt?

Jeg var heldig og ble gravid raskt. Er selv utdannet medisiner, derfor jeg er noe bombastisk. Som regel går det bra - derfor jeg har forståelse for at ikke alle er like forsiktig. Men etter å ha lest en del artikler om graviditet og kosthold er jeg selv stor tilhenger av å være på den sikre siden - det strider mot alt jeg trur på å utsette et forster selv for den minste fare. Og du utsetter forsteret for like stor fare uansett om det er fem uker eller fem måneder gammelt.

Skrevet
Jeg var heldig og ble gravid raskt. Er selv utdannet medisiner, derfor jeg er noe bombastisk. Som regel går det bra - derfor jeg har forståelse for at ikke alle er like forsiktig. Men etter å ha lest en del artikler om graviditet og kosthold er jeg selv stor tilhenger av å være på den sikre siden - det strider mot alt jeg trur på å utsette et forster selv for den minste fare. Og du utsetter forsteret for like stor fare uansett om det er fem uker eller fem måneder gammelt.

Jeg har hørt det er farlig å kjøre bil også...

Prøver å tenke på hva jeg spiser og drikker i tiden fra el til ikm, men ellers lever jeg normalt. Har vært prøvere i to år nå, man kan jo ikke leve som gravid i to år heller...

Skrevet
det strider mot alt jeg trur på å utsette et forster selv for den minste fare. Og du utsetter forsteret for like stor fare uansett om det er fem uker eller fem måneder gammelt.

Det forstår jeg. Så du mener at slike som meg burde være helt avholds og leve etter myndighetenes råd i opptil flere år? Fordi det å slutte når man får en evt positiv test 4 uker på vei ikke er godt nok.

Hvor lenge tror du selv at du hadde fulgt rådene? Jeg har et vennepar som nå har prøvd i 5 år...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har hørt det er farlig å kjøre bil også...

Prøver å tenke på hva jeg spiser og drikker i tiden fra el til ikm, men ellers lever jeg normalt. Har vært prøvere i to år nå, man kan jo ikke leve som gravid i to år heller...

Akkurat det jeg sier - det er opp til den enkelte. Jeg vet det er "kjedelig" å ikke kunne drikke i de månedene man er prøver, men man setter da sitt ufødte barns beste foran uansett?

Det er ingen forskjell på en som røyker når de kan være gravid, og en som røyker når de har testet positivt. Det er ingen forskjell på å drikke alkohol og spise matvarer som er på den veletablerte lista over "nei-mat" når du er i uke 3 og i måned 3. Det er like skadelig for fosteret uansett.

Drikker du alkohol en uke etter unnfangelsen, er fosteret like utsatt for alkoholrelaterte skader som senere i svangerskapet. Får du listeria eller toxo infeksjon en uke etter unnfangelsen er det like farlig for fosteret som etter at du har testet positivt.

Du er gravid selv om du ikke har testet positivt ennå. Noe jeg har praktisert selv og også informerer mine pasienter om.

Skrevet

Hei dere, TS her.

Takk for innspill og tanker.

Det jeg lurer på er altså da om Listeria klarer å skade fosteret som er f.eks 3 uker (du er 5 uker på vei) og får næring via diffusjon/plommesekken (morkaken er ikke satt i gang ennå)?

Når et foster er 4-5 (du er 6-7 uke på vei) uker gammelt så tenker jeg at saken blir litt annerledes, siden morkaken setter i gang og frakter næringen fra mor til foster.

Og hvordan vet man om man har hatt en infeksjon som kan skade et foster? Er det når man har vært skikkelig dårlig i magen, eller kan dette oppstå uten at mor merker noe?

Gjest hopeful
Skrevet

Jeg spiser og drikker som før.

Da vi først begynte å prøve, holdt jeg meg unna alt som ikke er anbefalt for gravid, men etterhvert som tiden har gått og spiren ikke har satt seg, så har jeg funnet ut at jeg bare vil leve normalt så lenge jeg ikke tester positivt.

Var gravid i høst men hadde en MA, og så rart at man plutselig savner alt man ikke KAN spise med en gang. Jeg ville jo bare ha det jeg ikke kunne spise.. Rart det der.. ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Hei dere, TS her.

Takk for innspill og tanker.

Det jeg lurer på er altså da om Listeria klarer å skade fosteret som er f.eks 3 uker (du er 5 uker på vei) og får næring via diffusjon/plommesekken (morkaken er ikke satt i gang ennå)?

Når et foster er 4-5 (du er 6-7 uke på vei) uker gammelt så tenker jeg at saken blir litt annerledes, siden morkaken setter i gang og frakter næringen fra mor til foster.

Og hvordan vet man om man har hatt en infeksjon som kan skade et foster? Er det når man har vært skikkelig dårlig i magen, eller kan dette oppstå uten at mor merker noe?

Inkubasjonstiden hos mor fra noen dager til tre uker, fosteret smittes etter noen dager ved intrauterin smitte. Listeria er derfor skadelig selv om du er smittet i uke 3.

Du kan smitte fosteret uten selv å ha symptomer eller vite at du har vært syk. Både listeria og toxo kan gi influensaliknende symptomer.

Men risikoen er som sagt liten for at du er smittet. Totalt meldes 20-30 tilfeller av listeriose i Norge i året, men det faktiske antallet er betydelig høyere da få voksne, friske mennesker får betydelige symptomer. Gravide er også ekstra utsatt for bakterien da de har et nedsatt immunforsvar. Kun i 25% av tilfellene overføres bakterien til fosteret.

Det er likevel viktig å være klar over at man bør unngå upaustauriserte produkter, vakuumpakkete produkter med lang holdbarhetstid, og andre produkter som spises uten varmebehandlng. Dette fordi en smitte har alvorlige konsekvenser for fosteret.

Også viktig å tenke på - det er mengden listeria som er avgjørende. Listeria finnes naturlig i mange matvarer, også i rent vann. Listen over nei mat for gravide er laget for å betydelig redusere mengde listeria man får i seg i denne sårbare perioden.

Det avgjørende er altså ikke om man har spist 2-3 skiver med upastaurisert ost. Hysterisk skal man ikke være, men en del hensyn bør man ta når man har ansvar for et lite liv. Sikker på at osten var upastaurisert forresten - som regel er den pastaurisert i Norge, men lista inneholder mykoster generelt for å ikke skape større forvirring enn nødvendig.

Skrevet

Jeg holdt meg unna den frityrstekte camemberten den dagen jeg startet denne tråden. :jepp: Og godt er det, for jeg testet positivt dagen etter. Eller kan man kanskje spiste camembert når den er fristyrstekt?? :klø:

Gjest: Det virker som at du har god kunnskap på dette, så da lurte jeg på om jeg kunne få spørre et spm til:

- Hvis listeriabakterien overføres til fosteret: hva er konsekvensen? Død og spontanabort?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg holdt meg unna den frityrstekte camemberten den dagen jeg startet denne tråden. :jepp: Og godt er det, for jeg testet positivt dagen etter. Eller kan man kanskje spiste camembert når den er fristyrstekt?? :klø:

Gjest: Det virker som at du har god kunnskap på dette, så da lurte jeg på om jeg kunne få spørre et spm til:

- Hvis listeriabakterien overføres til fosteret: hva er konsekvensen? Død og spontanabort?

Medisnutdannet+kontrollfreak+gravid = alt for mye detaljkunnskap om alt som kan gå galt :)

Foster som er smittet av listeriabakterien; abort, dødfødsel, prematur fødsel, multiorgansvikt og hjernehinnebetennelse. Ved listeriasmitte er risikoen for noe av dette meget høy.

Ikke bekymre deg - det viktigste er å unngå røyk og alkohol, stort sett holde seg til skal ikke og bør ikke lista, og ellers ha et variert og sunt kosthold. Da skal du ha meget stor uflaks om du klarer å selv påføre fosteret skader.

Gjest Gjest
Skrevet

Glemte å tilføye - Listeriabakterien dør ved 70 grader. Fritert ost er derfor ikke noe problem med tanke på listeria.

Skrevet (endret)

Aha, så da kan man spise frityrstekt camembert og brødskive med brie stekt i ovnen! :lur:

Drepes listeriabakterien vanligvis av magesyren, eller tåler den virkelig alt (forutenom 100 grader)?

Tusen takk for svar! Det er også godt å ha noen medisinutdannet+kontrollfreaker her på forumet. :jepp::jepp:

Endret av Today

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...