Gjest fisk Skrevet 4. april 2009 #1 Skrevet 4. april 2009 Jeg har fått tilbud om jobb der og vurderer dermed å flytte dit. Jeg kjenner ikke mye til kommunen. tilbud, aktiviteter, muligheter, shopping, boligpriser, boligfelt ol. Noen som vil hjelpe meg mot en beslutning og fortelle meg litt om Os?
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 5. april 2009 #3 Skrevet 5. april 2009 Jeg er ikke fra Os. Men jeg vet hvor det er. Det er en grei kommune ca 40-50 minuters kjøring fra Bergen Sentrum. Mitt inntrykk er at de har de fleste faciliteter man trenger i et nokså konsentrert sentrum. De har gode bussforbindelser til Bergen. De har eget bad, stort Amfi kjøpesenter, Solstrand Fjordhotel der det skjer litt. Det er flott natur hvis man liker sjø og båtliv - det er kort vei til den beste delen av dette i Hordaland (Sunnhordaland med Austevoll osv). Kanskje du finner mer her: http://www.os.hordaland.no/eway/
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #4 Skrevet 5. april 2009 Hmm..mitt inntrykk av Os er en harry Frp-kommune, med masse rånere og andre rariteter. Ville aldri flyttet dit..men smak og behag
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #5 Skrevet 5. april 2009 Os er absolutt en OK komune å bo i, har selv sett på hus der flere ganger. La deg ikke skremme av FRP- har hørt at OS er en god kommune å bo i(har kjente der). Og Os er bare 30 minutter fra Bergen, og nærmere blir det når ny vei er ferdig.
Gjest Os Skrevet 5. april 2009 #6 Skrevet 5. april 2009 Jeg er fra Os. Nå studerer jeg i en annen del av landet, men er jevnlig hjemme på ferier og slikt, sånn som nå. Jeg liker meg veldig godt her, og har inntrykk av at det er et sted folk trives. Innbyggertallet øker stadig på grunn av en del tilflytting, og det er jo et godt tegn. Noe av det beste med Os er nærheten til sjøen, fjell og selvsagt Bergen sentrum. Stedet er vel strengt tatt ikke noe stort shoppingeldorado, men man klarer seg veldig fint med det som er her. Trenger man noe mer, er som sagt Bergen kun en halvtimes kjøretur unna. Håper du vil trives dersom du ender opp med å flytte hit!
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #7 Skrevet 5. april 2009 Det heter ikke Os, det heter Oz. Jeg har selv aldri vært der, men har veldig lyst. Men dere som bor der, dere vet ikke adressen til trollmannen? Skulle gjerne møtt han.
Gjest ts Skrevet 5. april 2009 #8 Skrevet 5. april 2009 ok, det var jo noe god informasjon og noe mindre god Ser jo at det kan være landlig og fint og i nærhet av storby. Så det store shoppingeldoradoet er det nok ikke så behov for da. Kommer det ny vei til Bergen? er den under bygging? Jeg har også barn i skolealder og barnehagealder. Er det lett å få barnehageplass? er det noen boligfelt som anbefales i nærhet av skole og barnehage?
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 5. april 2009 #9 Skrevet 5. april 2009 ok, det var jo noe god informasjon og noe mindre god Ser jo at det kan være landlig og fint og i nærhet av storby. Så det store shoppingeldoradoet er det nok ikke så behov for da. Kommer det ny vei til Bergen? er den under bygging? Jeg har også barn i skolealder og barnehagealder. Er det lett å få barnehageplass? er det noen boligfelt som anbefales i nærhet av skole og barnehage? Veien er ikke påbegynt da de fortsatt krangler om endelig trase.
Gjest Gjest_Siren_* Skrevet 5. april 2009 #10 Skrevet 5. april 2009 Er selv fra Os, men har ikke bodd der på en del år nå. Jeg flyttet derifra fordi jeg synes det ble for klaustrofobisk å bo på et så lite sted som hadde såpass dårlig tilbud til shopping,restauranter,fritidsaktiviteter som ikke var korsang eller fotballrelatert osv.. Alle kjente alle, og flere enn jeg liker å tenke på var i slekt på den ene eller andre måten. Jeg er på besøk der ca. 6 ganger i året, for familien min bor der. Jeg synes det er koselig å være på besøk, men reiser alltid derfira med en visshet om at jeg ikke ønsker å bo på dette stedet. Det blir for lite, og har for lite å tilby. Narkotikaproblemtatikken har vært stadig økende de siste 10-15 årene, og det er nå et særdeles stort problem. Dette var en viktig grunn til at jeg ikke ønsket at mine barn skulle vokse opp der. Karrieremessig er det heller ikke stabile forhold. Det har det aldri vært, hvis du ikke da ønsker å være i jobb som stuepike på Solstrand Fjordhotel. Jeg ser forresten at noen nevner at det skjer en del på dette hotellet. Vel, det gjør det sikkert, men ikke for lokalbefolkningen. Dette er et fantastisk hotelkonsept med konferansemarkedet som hovedfokus. De har en SPA-avdeling det står respekt av, men foruten det - ikke håp på mye aktiviteter derifra. Det ble nevnte at det har vært en del tilflytting dertil de siste årene. Helt riktig dette, men mye av grunnene til dette er at prisnivået har vært betraktelig under Bergens-priser, og da flytter man gjerne utav byen og pendler til og fra jobb isteden. Mange av dem som har flyttet dertil føler seg ikke særlig velkommen, for Osinger flest liker ikke at "Byfolk" kommer og inntar byhda deres. Slik har det alltid vært der! Vietnameserene som kom til Os på slutten av 70-tallet ble tatt imot med åpne armer, og er den dag i dag hjertebarn av bygda, men "Byfolk" og andre " innflyttere" blir sett på med stor skepsis og er vel ikke fullt ut akseptert før man har bodd der en generasjon eller to!! Det beste med Os, er at det kun er ca. 30 minutter til Bergen, og at Os er lokalisert ved sjøen. Os er en av de vakreste bygdene på vestlandet når du er på besøk der en vakker sommerdag, og været er på sitt beste. Man skal da huske på at de fleste av årets dager ikke er som vakre sommerdager, og at vestlandsbygder ved sjøen til tider kan tiilby uvær man sjelden får se andre steder i verden!! =) ( Ikke mange steder det er vanlig å se at det regner både nedover og oppver samtidig!! ) Håper dette kan være litt utfyllende. Jeg mener ikke å være udelt negativ eller positiv, men om dette er en jobb du virkelig ønsker, ville jeg kanskje bosatt meg i Fana-området isteden ( mellom Bergen og Os ). Os er veldig lite og det skjer veldig lite der, så om du er en sjel som liker å kunne være med på litt forskjellige aktiviteter, vil du fort kunne kjede deg og kanskje til og med føle deg litt ensom der ( om du flytter alene dit - Osinger er ikke lett å bli kjent med - for å si det sånn!!.... ) Lykke til - hyggelig om du skriver inn og forteller hvor du lander!! =)
Gjest Gjest_Siren_* Skrevet 5. april 2009 #11 Skrevet 5. april 2009 ok, det var jo noe god informasjon og noe mindre god Ser jo at det kan være landlig og fint og i nærhet av storby. Så det store shoppingeldoradoet er det nok ikke så behov for da. Kommer det ny vei til Bergen? er den under bygging? Jeg har også barn i skolealder og barnehagealder. Er det lett å få barnehageplass? er det noen boligfelt som anbefales i nærhet av skole og barnehage? Spørs hvilke områder du trives i - men for det behovet du skisserer kan Varåsen / Oshaugen / være et godt alternativ. Boligfeltet på Hjelle ville jeg ikke engang vurdert. Til og med geologer advarer mot å bo der pga usikker byggningsmasse....!!!
Saeria Skrevet 6. april 2009 #12 Skrevet 6. april 2009 Jeg har en god venn som flyttet fra Bergen og til Os med samboeren sin. De angrer ikke i det hele tatt. De stortrives med å bo på et sted som ikke har et veldig bypreg, samtidig som det ikke er så lite at "alle kjenner alle". De bor utenfor sentrumssonen i Os da. Dessuten er det ikke så langt til Bergen om de skulle ha behov for noe der.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2009 #13 Skrevet 11. april 2009 Jeg bor i Os for øyeblikket (flytter til Bergen om et par uker) Jeg har bodd 18 år i Os og nå er jeg lei (av personlige årsaker). Positiv -liste: - fin natur - tettsted der alle kjenner alle - gode barne/ungdomsskoler (har selv gått på Os barneskole og ungdomsskole) - Gode bussforbindelser til Bergen og Halhjem (ferjekaien der du kommer deg til Stord/Stavanger og Tysnes) - Fritidsaktiviteter for store og små: Fotball, håndball, roing, golf, kor, dans, speider, bowling osv.. - Os kommune har 5 bensinstasjoner - Amfisenter - Bar2be og Opus for de som liker utelivet Negativ - liste: - Rånere på Esso/vognhallen - Stort narkotikamiljø - Os Vgs (Ukvalifiserte lærere, ikke alle selvfølgelig) - Dersom du bor i lysefjorden/strøno/øyane er det meget dårlige bussforbindelser) - Uro på utestedene i helgene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå