Gå til innhold

By vs Bygd?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil så gjerne flytte ut av byen, vekk fra oslo og til en liten bygd. Men jeg aner jo ikke om noen og hvor det er fint og godt å leve. Er det noen som bor på bygda som kan si litt om hvordan livet er der? Eller noen som har forslag til sted? Er det veldig annerlede å bo på bygda enn i byn?:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er stor forskjell på bygd og by ja. Og hvis du vet så lite om det å bo i bygd som det virker som her så vil jeg anbefale deg å ta en "prøveperiode" på en måned eller to før du bestemmer deg for å flytte på ordentlig.

Jeg er vokst opp i ei relativt stor bygd, i tett nærhet til en liten by. Jeg trivdes med det som barn, men som voksen ble det for stille og for lite å finne på. (Jeg har aldri vært noe særlig til friluftsmenneske, men har mer urbane interesser) I tillegg likte jeg ikke at samfunnet var veldig gjennomsiktig. Følte meg nesten overvåket. Jeg flyttet til en by som er 6-7 ganger større enn byen jeg vokste opp i nærheten av, og fant ut at det passet meg perfekt. Ikke for stort og uoversiktlig, men man kommer bort fra småbyen og det som følger med.

Jeg sier ikke at det er noe galt i å bo på bygda, men det passet ikke meg. Om man trives i by eller bygd kommer helt an på personligheten. Og dette er det lurt å ha avklart før man tar det store steget.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Klart det er ganske stor forskjell på by og bygd, det er ikke til å komme fra.

Hvor i Norge vil du bo da? Det er forskjell på bygder også...

Gjest Gjest
Skrevet
Klart det er ganske stor forskjell på by og bygd, det er ikke til å komme fra.

Hvor i Norge vil du bo da? Det er forskjell på bygder også...

er fra Oslo, men vet ikke hvor jeg vil, vet ikke om så mange plasser, men er greit om det ikke er så langt fra Oslo da...

Gjest Gjest
Skrevet

Er ikke bygd det samme som tettsted ?

Skrevet

Hei!

Eg synst det er herleg og bu på bygda, og lengtar tilbake. Det har blant anna med felleskapet, roen og naturen og gjere. Eg har likevel valgt å bu i næraste storby, sidan det enno ikkje er så mange på min alder heime (midten av tjueåra). Dei fleste reiser ut for å studere og jobbe, og mange vert også verande. Utflytting er nok i enkelte bygder eit utfordrande problem. Det same er jobbmarknaden, er du utdanna i typiske "by-yrker" kan det vere vanskeleg å finne seg arbeid innafor utdanninga di. Det er jo mykje mindre forhold i bygda, og utvalet av butikkar, kafeear og filmar på kinoen osv vert jo begrensa. Støylsturar, vakker natur, hage, bygdelag, sjølvdyrka jordbær, mindre trafikk og ureining, og naboar som hugsar kortid du har bursdag veg likvel opp for dette=) Eg gler meg til eg skal flytte på bygda att! Det går jo an og prøve og sjå om du likar bygdelivet, ein veit eigentleg aldri før ein prøver. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Eg synst det er herleg og bu på bygda, og lengtar tilbake. Det har blant anna med felleskapet, roen og naturen og gjere. Eg har likevel valgt å bu i næraste storby, sidan det enno ikkje er så mange på min alder heime (midten av tjueåra). Dei fleste reiser ut for å studere og jobbe, og mange vert også verande. Utflytting er nok i enkelte bygder eit utfordrande problem. Det same er jobbmarknaden, er du utdanna i typiske "by-yrker" kan det vere vanskeleg å finne seg arbeid innafor utdanninga di. Det er jo mykje mindre forhold i bygda, og utvalet av butikkar, kafeear og filmar på kinoen osv vert jo begrensa. Støylsturar, vakker natur, hage, bygdelag, sjølvdyrka jordbær, mindre trafikk og ureining, og naboar som hugsar kortid du har bursdag veg likvel opp for dette=) Eg gler meg til eg skal flytte på bygda att! Det går jo an og prøve og sjå om du likar bygdelivet, ein veit eigentleg aldri før ein prøver. :)

Oi! det hørtes fint ut å bo slik:) kan du nevne noen plasser? jeg vet om så få...

Gjest Cipheria
Skrevet
Eg synst det er herleg og bu på bygda, og lengtar tilbake. Det har blant anna med felleskapet, roen og naturen og gjere. [...]

Er einig i mykje av dette. Eg lengtar tilbake, og kjem nok til å flytte tilbake når eg er ferdig utdanna.

Men dersom man likar mykje liv og røre rundt seg, samt å ha mange hobbyar, så er vel ikkje bygda det beste valet. Så det kjem an på kva du vil ha ut av staden der du vil bu.

Der er nokre byar som er ganske små, som blir ein mellomting. Der man bur i byggefelt e.l, og har tre- fire kjøpesenter i nærleiken. Det er vel mogleg å få til utanfor Oslo og, dersom man bur litt unna?

Eg har ingen forslag til kvar du kunne busette deg. Trur du må spesifisere kva du vil ha ut av bustaden din, kva du vil ha på bygda som du manglar i byen o.l.

Gjest foretrekker byen
Skrevet

Jeg foretrekker byen, helt klart.

Kommer fra en by med rundt 40000 innbyggere, hvor min familie har et "kjent" etternavn. Opplevde det som veldig slitsomt i hele oppveksten. Alle liksom "kjente" meg, og visste hvem jeg var, hvordan jeg var, og skulle passe på meg til enhver tid... Jeg ante ikke hvem disse personene var. Men dette gjaldt meg personlig.

Andre ting som jeg reagerte på er at mange av mine jevnaldrende valgte heller å bli boende der etter videregående. De ble arbeidsledige og syntes byen var verdens navle. Å flytte ut for å ta utdanning var helt uaktuelt. Jeg mente at om de flyttet ut noen år, så var sjansene til å komme tilbake for å få en god jobb mye større, og de kunne sikre framtiden sin der. De var også veldig opptatt med hva naboene og kjente drev på med. Janteloven var stor, og er det fortsatt. Men selvfølgelig, der fantes unntak.

I en større by kan en "gjemme" seg bort, men likevel skape sitt eget nettverk. Man må være typen som har sosiale antenner og er oppsøkende. Det kreves noe jobb for å bygge opp nettverk, det er ikke gjort på en dag. For min egen del gikk dette helt fint. Jeg setter også stor pris på tilbudene som finnes i en større by. Teater, flere kinotilbud, stand-up, konserter, bowling, lekeland, asia-butikker, eller bare småting som en ikke finner på mindre plasser.

For øyeblikket bor jeg i en liten bygd, og her skal jeg ikke bli boende! Jeg er innflytter med stor I. Bygdedyret er stort. De er ikke mottagelig for nye ideer og moderne framskritt, og kjenner ikke mange av naboene tross at jeg har bodd her i flere år. De jeg omgåes med her er innflyttere som meg. Men, jeg er ikke noe friluftsmenneske, så noe av ansvaret ligger også hos meg. I bygda her fremmer de alt som har med friluftsaktiviteter. De har gode tilbud til barn og ungdom. De fremmer også endel kunst og LOKAL kultur. Så om man er fra bygda, eller har lokale aner, har man mye å hente.

Så om man skal velge by eller bygd, det kommer an på hvilken type personlighet du har, hvilke verdier du har, og hvilke interesser du har. For noen er det riktig å flytte ut av byen, for andre ikke.

Skrevet

Eg likar godt trivselsfylket Sogn og Fjordane =) Her finn ein mange flotte bygder omkrinsa av fjell og fjord!

• 8 år senere...
Skrevet
På 4.4.2009 den 18.27, Gjest Gjest skrev:

Jeg vil så gjerne flytte ut av byen, vekk fra oslo og til en liten bygd. Men jeg aner jo ikke om noen og hvor det er fint og godt å leve. Er det noen som bor på bygda som kan si litt om hvordan livet er der? Eller noen som har forslag til sted? Er det veldig annerlede å bo på bygda enn i byn?:)

Det kommer helt ann på bygda. Noen har et bra miljø og noen har et dårlig. Jo mindre bygdene er jo ofte har de mer å skjule. Ikke alle steder men noen. Noen bygder har dårlig rykte så undersøk ryktet til bygda før du flytter dit. Dessverre så er det en del raringer i noen bygder som bor der ens og alene for å gjemme seg og skjule hva dem driver med. Ting som kanskje ikke er helt lovlig, men det finnes også bygder som er stikk motsatt. 

Det kommer med andre ord ann på bygda og miljøet i bygda. Hva slags bygd er det snakk om? 

Anonymkode: b56a6...e2f

Skrevet
På 6.4.2009 den 12.10, Gjest foretrekker byen skrev:

Jeg foretrekker byen, helt klart.

Kommer fra en by med rundt 40000 innbyggere, hvor min familie har et "kjent" etternavn. Opplevde det som veldig slitsomt i hele oppveksten. Alle liksom "kjente" meg, og visste hvem jeg var, hvordan jeg var, og skulle passe på meg til enhver tid... Jeg ante ikke hvem disse personene var. Men dette gjaldt meg personlig.

Andre ting som jeg reagerte på er at mange av mine jevnaldrende valgte heller å bli boende der etter videregående. De ble arbeidsledige og syntes byen var verdens navle. Å flytte ut for å ta utdanning var helt uaktuelt. Jeg mente at om de flyttet ut noen år, så var sjansene til å komme tilbake for å få en god jobb mye større, og de kunne sikre framtiden sin der. De var også veldig opptatt med hva naboene og kjente drev på med. Janteloven var stor, og er det fortsatt. Men selvfølgelig, der fantes unntak.

I en større by kan en "gjemme" seg bort, men likevel skape sitt eget nettverk. Man må være typen som har sosiale antenner og er oppsøkende. Det kreves noe jobb for å bygge opp nettverk, det er ikke gjort på en dag. For min egen del gikk dette helt fint. Jeg setter også stor pris på tilbudene som finnes i en større by. Teater, flere kinotilbud, stand-up, konserter, bowling, lekeland, asia-butikker, eller bare småting som en ikke finner på mindre plasser.

For øyeblikket bor jeg i en liten bygd, og her skal jeg ikke bli boende! Jeg er innflytter med stor I. Bygdedyret er stort. De er ikke mottagelig for nye ideer og moderne framskritt, og kjenner ikke mange av naboene tross at jeg har bodd her i flere år. De jeg omgåes med her er innflyttere som meg. Men, jeg er ikke noe friluftsmenneske, så noe av ansvaret ligger også hos meg. I bygda her fremmer de alt som har med friluftsaktiviteter. De har gode tilbud til barn og ungdom. De fremmer også endel kunst og LOKAL kultur. Så om man er fra bygda, eller har lokale aner, har man mye å hente.

Så om man skal velge by eller bygd, det kommer an på hvilken type personlighet du har, hvilke verdier du har, og hvilke interesser du har. For noen er det riktig å flytte ut av byen, for andre ikke.

Mulig du har det sånn, men byer er jo foeskjellige de også. :) 

Selv vet jeg at mange mindre steder ala små-byer som der du er i fra kan opptre litt som noen i bygdene. De skjuler nok mye. Dessverre. I større byer er det flere valgmuligheter men jeg har bodd i en bittelite bygd som har hatt alt en storby har og som opptrer som en storby. Dette varierer i fra sted til sted og folk er forskjellige. :) 

Anonymkode: b56a6...e2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...