Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #1 Skrevet 4. april 2009 Jeg leier ut en bolig og etter en av boligleierne flyttet ut måtte jeg male et par av soverommene (barn hadde herjet med penn og blyant..). Dette arbeidet gjorde jeg og min mor. Kan jeg trekke fra for noe av arbeidet? Jeg vet jeg får trekt fra malingen men arbeidet ble ikke gjort av seg selv. Jeg tenker gjerne 100,- timen og vi brukte ca 2 dager altså ca 15 timer per hodet. Dette blir da 3000,- i arbeidspenger. Kan jeg lage et billag på dette og trekke det fra? Skulle jeg brukt et firma hadde dte blitt mye dyrere. Noen som vet?
Alison Skrevet 4. april 2009 #2 Skrevet 4. april 2009 Jeg leier ut en bolig og etter en av boligleierne flyttet ut måtte jeg male et par av soverommene (barn hadde herjet med penn og blyant..). Dette arbeidet gjorde jeg og min mor. Kan jeg trekke fra for noe av arbeidet? Jeg vet jeg får trekt fra malingen men arbeidet ble ikke gjort av seg selv. Jeg tenker gjerne 100,- timen og vi brukte ca 2 dager altså ca 15 timer per hodet. Dette blir da 3000,- i arbeidspenger. Kan jeg lage et billag på dette og trekke det fra? Skulle jeg brukt et firma hadde dte blitt mye dyrere. Noen som vet? Du får kun trekt fra faktiske driftsutgifter. Slik jeg tolker det så kan du trekke fra malingen, men ikke for arbeidet da det faktisk ikke har kostet deg noe. Hadde du derimot leid inn noen for å male for deg, ville du hatt faktiske kostnader som gir fratrekk. Skatteetaten Nettoinntekten bli regnet ut slik: Brutto leieinntekter – Faktiske driftsutgifter (for eksempel forsikring, festeavgift, eiendomsskatt, kommunale avgifter og vedlikehold).
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #3 Skrevet 4. april 2009 (endret) Du får kun trekt fra faktiske driftsutgifter. Slik jeg tolker det så kan du trekke fra malingen, men ikke for arbeidet da det faktisk ikke har kostet deg noe. Hadde du derimot leid inn noen for å male for deg, ville du hatt faktiske kostnader som gir fratrekk. Skatteetaten Hun kan jo ha leid inn sin mor, for å si det sånn. Endret 5. april 2009 av Kari
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #4 Skrevet 4. april 2009 Å prøve å få fradrag for arbeid dere selv har gjort blir jo som å prøve å få fradrag for svart arbeid. Når man bruker hvitt arbeid man får kvittering for er det noen som blir skattlagt for den inntekten du krever fradrag for. Det er jo ikke tilfellet her. Hvis du skal ta fradrag for eget arbeid må du samtidig melde inn arbeidet som fordel ved eget arbeid. Og da går du i null.
Alison Skrevet 4. april 2009 #5 Skrevet 4. april 2009 (endret) Hun kan jo ha leid inn sin mor, for å si det sånn. Så enkelt er det ikke. Nå er jeg ikke inne i skattereglene her, men det er sikkert noen som kan vise til forskjellige regler. Skal hennes mor stå som utfører av arbeidet må hun også få betalt for det, og da ikke bare på papiret. Mor skal også skatte av dette så sant hun ikke holder seg under grensen for hva en kan tjene hos en arbeidsgiver. Endret 5. april 2009 av Kari
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #6 Skrevet 4. april 2009 Å leie inn sin mor til å gjøre arbeid er vel så hvitt som det kan få blitt?
Alison Skrevet 4. april 2009 #7 Skrevet 4. april 2009 Å leie inn sin mor til å gjøre arbeid er vel så hvitt som det kan få blitt? Da må hun også få betalt hvis ts skal få fradrag for det. Her har det ikke vært snakk om at mor har fått betaling for den jobben hun har gjort.
Gjest mainn Skrevet 4. april 2009 #8 Skrevet 4. april 2009 Tror ikke dere veit hva dere snakker om. det gjør ikke jeg heller men regner min kilde som mye mer troverdig en dere. I flg han, kan du føre opp fradrag for eget arbeid og du trenger på ingen måte å være spessielt billig. 6-800 kroner/time er helt normale håndverker priser og du kan selv ta det samme. men lønner seg alikevel å være edruelig å kun føre opp reele timer, hvis skattetaten først henger seg opp i noe kan de være meget vannskelige å ha med å gjøre. men faktisk time antall til en ok timepris er helt ok.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #9 Skrevet 4. april 2009 Det er jo en "faktisk" utgift så sant moren ikke har gjort dette gratis. Jeg vil tro du kan skrive det bilaget og få fradrag for arbeidet.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #10 Skrevet 5. april 2009 Selvfølgelig kan man ikke trekke fra eget arbeid. Og om man leier inn sin mor, må man selv betale arbeidsgiveravgift mens hun selv må betale skatt. Da kan man trekke utgiftene fra. Man kan også betale mor mindre enn 2000 skattefritt, men da kan man ikke trekke det fra.
Gjest Kari Skrevet 5. april 2009 #11 Skrevet 5. april 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. Kari, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå