Gå til innhold

Må forlover holde tale?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er spurt om å være forlover og lurer på om brudens forlover må holde tale, hva er vanligst? Vet at noen velger sang...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forloveren må ikke holde tale. Men det er koselig om h*n gjør noe. Skriver en sang, lager en lysbildeserie, holder tale el. Men ingen må.

Skrevet

Enig :) Jeg hadde blitt minst like glad for en sang eller et dikt f.eks. I de bryllupene jeg har vært i har alltid brudens forlover gjort "noe", men som nevnt over, du har masse valgmuligheter

Skrevet

Ja, vi får se. Er heldigvis en stund til ennå, synes jeg må velge noe som faller seg naturlig for meg, ikke opptre som en annen, synes å være meg selv er viktig.

Gjest Gjest_Brud-09_*
Skrevet
Ja, vi får se. Er heldigvis en stund til ennå, synes jeg må velge noe som faller seg naturlig for meg, ikke opptre som en annen, synes å være meg selv er viktig.

Høres fornuftig ut :-)

Hun har har jo valgt deg for den du er.

Det viktigste er vel at du gjør noe som passer for deg og bruden. Er vel mange som velger sang fordi de synes det er vanskelig å holde tale, og det kan jeg godt forstå.

Gjest Gjest
Skrevet

min forlover ville ikke holde tale eller gjøre noe annet, jeg ble veldig lei meg og skuffa... man må liksom gjøre noe, det hører med til oppgava..

Skrevet
min forlover ville ikke holde tale eller gjøre noe annet, jeg ble veldig lei meg og skuffa... man må liksom gjøre noe, det hører med til oppgava..

Helt uenig!! Jeg vet at min forlover kommer til å holde tale, og det setter jeg kjempestor pris på. Men, det hører IKKE med oppgaven. Min forlover har vært mi beste venninne gjennom hele livet, så hun ville nok holdt tale om hun var der som vanlig gjest. Jeg har spurt henne om å være min forlover fordi jeg vet at hun er her for meg før bryllupet, fordi hun kan signere papirer på at hun kjenner meg godt, og fordi jeg vet at hun kan kan roe meg ned om nervene blir for ille på selve dagen. Alt det blir jeg å trenger fra en forlover. Det hadde ikke hjulpet meg noe den dagen om hun gikk å gruet seg for å holde tale!

Gjest Gjest
Skrevet

det er jo en av de obligatoriskr talene på programmet! hvis man ikke takler å holde tale bør man takke nei eller i det minste si fra til bruden! satt og venta på en tale som aldri kom og føler deler av kvelden ble noe ødlagt på grunn av det..

er jo nesten like kipt som om brudgommen ikke hadde tatt seg bryet heller.. og kipt med komentarene fra gjetene i ettertid..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kan ikke fordra 'obligatoriske' regler på en dag som skal være en av de fineste dagene i mitt liv og hvor alle jeg har invitert skal føle seg komfortable.

Når jeg skulle velge forlover stod det mellom to venninner, ei som jeg har kjent hele livet og ei jeg har blitt kjent med i studietiden, som jeg bor i samme by som.

Valget endte på barndomsvenninnen. Hun er ekstremt sosial, men kan ikke fordra å ha alle øyne på seg når hun skal snakke blant masse fremmede. Det visste jeg selvsagt og forventer ikke at hun bidrar med noe som helst akkurat mens vi spiser middag, både fordi jeg vet at hun hadde gruet seg i et helt år og fordi hun bidrar med nok bare ved å være tilstede og mingle. :)

Hun jeg ble kjent med i studietiden skal derimot holde tale, hun elsker å organisere og dikte og være et midtpunkt på sånne ting, og hun gleder seg til dette.

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Enig i at det er en av de obligatoriske talerene, og at jeg hadde reagert dersom forloverene ikke hadde noe innslag Jeg likestiller det at forloveren ikke holder tale med det at brudgommen eller brudens far ikke sier noe. Enig i at tale ikke er riktig for alle, det finnes muligheter som å lage en liten film, bildeshow, sang sammen med andre venninner og liknende. Men det passer ikke alle brudgommer å tale heller - og likvel ville alle reagert dersom brudgommen valgte å ikke holde en tradisjonell tale.

Skrevet

Jeg vill ikke tenke over det dersom forloveren min ikke gjør noe.

Hun liker ikke å stikke seg frem, og det er helt greit for meg.

Skrevet

Jeg har aldri vært i et bryllup der forloveren ikke har holdt tale. Greit nok, veldig mange av oss gruer seg til å holde tale, men som regel går det helt fint når man først kommer i gang. Forlovertalene er av de viktigste talene i et bryllup og jeg tør påstå at det er obligatorisk.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg hadde blitt kjempe skuffet om min forlover ikke holder tale. Vil nok si at det er ganske obligatorisk. Heldigivs tenker min forlover likt som meg, så vet at det kommer en tale :danse:

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, enig i at dette er en av de få talene som er nærmest obligatorisk, hvis man skal ha et nogenlunde tradisjonelt bryllup.

Min forlover HATER å tale, og jeg ble kjempefornøyd med at hun hadde laget en sang. Ett eller annet innslag fra forloveren bør det være, men det kan jo komme i så mange former...

Skrevet
det er jo en av de obligatoriskr talene på programmet! hvis man ikke takler å holde tale bør man takke nei eller i det minste si fra til bruden! satt og venta på en tale som aldri kom og føler deler av kvelden ble noe ødlagt på grunn av det..

er jo nesten like kipt som om brudgommen ikke hadde tatt seg bryet heller.. og kipt med komentarene fra gjetene i ettertid..

Forlovers oppgave er å signere papiret. That's it. Om forlover har lyst å holde tale, skrive sang, arrangere utdrikkingslag osv. så er jo det kjempekoselig det. Dersom Bruden er redd for kommentarer fra gjestene, og ikke er i stand til å "takle det", så får hun vurdere å la være å ha gjester da. ;) I det minste kan man legge føringene klare for forloveren, slik at h*n er informert om hva som forventes. Så kan vedkommende ta et informert valg mtp. om h*n vil kunne klare av alt som bruden forventer.

Jeg synes stadig flere bruder blir mer selvsentrert og krevende i forhold til hva de vil at andre skal gjøre på deres dag. I mange tilfeller virker det som om brudgommen også bare er et nødvendig tilbehør for at Bruden skal få alle sine drømmer på SIN store dag oppfylt. Hvor trist er ikke det?

Skrevet
Forlovers oppgave er å signere papiret. That's it. Om forlover har lyst å holde tale, skrive sang, arrangere utdrikkingslag osv. så er jo det kjempekoselig det. Dersom Bruden er redd for kommentarer fra gjestene, og ikke er i stand til å "takle det", så får hun vurdere å la være å ha gjester da. ;) I det minste kan man legge føringene klare for forloveren, slik at h*n er informert om hva som forventes. Så kan vedkommende ta et informert valg mtp. om h*n vil kunne klare av alt som bruden forventer.

Jeg synes stadig flere bruder blir mer selvsentrert og krevende i forhold til hva de vil at andre skal gjøre på deres dag. I mange tilfeller virker det som om brudgommen også bare er et nødvendig tilbehør for at Bruden skal få alle sine drømmer på SIN store dag oppfylt. Hvor trist er ikke det?

Hvis du mener at det er noe nytt at en brud forventer seg en tale av forloveren sin, så kan du ikke ha vært i mange bryllup. Det er vel snarere noe nytt at forloveren ikke skal holde tale fordi det i følge deg er en forloveroppgave.

Vel, det er like mye tradisjon som at brudens kjole er hvit og at ikke kristne brudepar gifter seg i kirken.

Skrevet (endret)
Hvis du mener at det er noe nytt at en brud forventer seg en tale av forloveren sin, så kan du ikke ha vært i mange bryllup. Det er vel snarere noe nytt at forloveren ikke skal holde tale fordi det i følge deg er en forloveroppgave.

Vel, det er like mye tradisjon som at brudens kjole er hvit og at ikke kristne brudepar gifter seg i kirken.

Regner med at du mener at det "i følge meg" ikke er en forloveroppgave. Juridisk sett er det ingen forloveroppgave, og dersom denne talen er veldig viktig for bruden, kan hun vel informere forlover om at hun hadde satt pris på det? Jeg vet jeg satt det på spissen i sted. ;) Det er nemlig veldig vanlig å ha angst for å tale i forsamlinger også, noe som kan være et faktum for selv den mest engasjerte forlover.

Hvit brudekjole er forøvrig en ganske ny tradisjon da, og husk at stadig flere gifter seg utradisjonelt uten at det gjør noe med de juridiske forpliktelsene en forlover faktisk har. Det er de kulturelle, om en vil kalle de det, som varierer. Er det ikke fair å la forlover bli informert om hva som forventes, i stedet for å sitte med såre følelser på bryllupsdagen fordi forlover gjorde noe bruden ikke likte, eller ikke gjorde noe som bruden forventet? Vet man ikke hva som forventes, blir det vanskeligere å leve opp til de også.

At ikke kristne gifter seg i kirken bare pga. tradisjon, synes jeg personlig ikke så veldig mye om heller. Men det er en annen diskusjon.

Endret av Saeria
Skrevet

Jeg har vært i 7 bryllup,og kun i 1 av dem har bruden holdt tale, så det kommer sikkert litt an på hvor man kommer fra...

Og forloverne...oftest har forloverne til bruden skrevet sang, mens forloveren til brudgommen har holdt tale... Så om ikke min forlover holder tale,spiller det ingen rolle. Har sagt at hun ikke må stresse med det, da hun gruer veldig. Like koselig med en sang i stedet f.eks :jepp:

Gjest A.P katt utlogget
Skrevet
Jeg er spurt om å være forlover og lurer på om brudens forlover må holde tale, hva er vanligst? Vet at noen velger sang...

Det vanligste er å holde tale dersom du er forlover ;)

Dersom du finner det vemmelig og ikke tørr kan du lage en sang der teksten er det du evt. ville ha sagt i en tale!

Husk at alle må få kopi av sangen din, rull den sammen og pynt med en sløyfe (der sløyfen står i stil til de andre fargene)

Gjest hopeful
Skrevet

Trenger ikke holde tale, men det er jo kjempefint om man vil det. Ellers er jo sang, lysbildeshow, osv også veldig bra.

Konen til min fetter hadde en forlover som ikke gjorde noen av tingene, og hun ble kjempeskuffa. Flere av kompisene til min fetter, inkl forlover holdt flotte taler til han og hun ble litt lei seg fordi det ikke kom noen ord til henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...