Gå til innhold

Legger man på seg av å spytte ut sjokoladen?

Anbefalte innlegg

Gjest Lizabetta
Skrevet

Har en venninne som kjøper inn kilovos med sjokoladesmågodt. Hun spiser det hver dag, tygger - og svelger ikke!

Likevel legger hun litt på seg, ser det ut som.

Legger man på seg a å kun tygge sjokoladen uten å svelge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig, for noe av sjokoladen vil jo forsvinne ned i halsen hennes med spyttet, sjokolade løser seg ganske fort opp i munnen. Det er klart at du ikke får inn like mange kalorier ved å spytte ut sjokoladen kontra å svelge den, men kaloriløst blir det ikke. Jeg vil tro at venninna di like gjerne kunne kuttet ned på sjokoladehandelen, og heller svelget (og nytt) noen få biter istedet for å bare slikke på et par kilo..

Skrevet
Har en venninne som kjøper inn kilovos med sjokoladesmågodt. Hun spiser det hver dag, tygger - og svelger ikke!

Helt ærlig så synes jeg ikke man skal engang bruke energi på å tenke på dette engang. Det er bortkastet penger, tid og er ekkelt. La hun stakkers venninnen din vite at hun bør slutte med dette, heller unne seg å kose seg med det en eller to ganger i uken, spise og svelge det! Tennene kommer nok til å vise hva de mener om dette etterhvert også.. Blir ikke billig det om hun gjør dette hver dag. Sukkeret blir liggende i munnen og det er ikke akkurat kjent for å være tennas beste venn..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjenner også en som holder på med dette, og hun er anorektiker.

Tror ikke hun legger så mye på seg av det hun spytter ut...men tennene blir det verre med.

Gjest Gjest
Skrevet

Altså, sjokolade smelter fort i munnen, og hun får i seg omtrent 80% av kaloriene. Ok, greit:

1: Har hun rumpa full av penger? Altså, KILOVIS SJOKOLADE, PR DAG????

2. Er hun en smule, ehm, dum? Jeg ser ikke bare på det økonomiske aspektet, men det at hun ikke skjønner at det å suge på sjokoladen, selvom hun ikke får i seg alt er grunnen til at hun går opp i vekt, er utrolig merkelig.

For å si det sånn, venninen din trenger en "wake up call", det her er ikke det samme som å kaste opp maten etter at man har spist den, det fungerer faktisk, men det er noe helt annet. Det venninen din gjør fungerer ikke, og hun får i seg nesten all sjokoladen på et eller annet hvis, fortsetter hun sånn så kommer hun til å bli tjukk som en julegris.

Skrevet
Altså, sjokolade smelter fort i munnen, og hun får i seg omtrent 80% av kaloriene. Ok, greit:

2. Er hun en smule, ehm, dum? Jeg ser ikke bare på det økonomiske aspektet, men det at hun ikke skjønner at det å suge på sjokoladen, selvom hun ikke får i seg alt er grunnen til at hun går opp i vekt, er utrolig merkelig.

For å si det sånn, venninen din trenger en "wake up call", det her er ikke det samme som å kaste opp maten etter at man har spist den, det fungerer faktisk, men det er noe helt annet. Det venninen din gjør fungerer ikke, og hun får i seg nesten all sjokoladen på et eller annet hvis, fortsetter hun sånn så kommer hun til å bli tjukk som en julegris.

Så du påstår altså at man får i seg mer kalorier av å tygge maten og så spytte den ut, enn om man tygger maten, svelger den og så kaster det opp igjen? I så fall synes jeg du mangler så mye kunnskaper om hvordan dette fungerer at jeg anbefaler deg å slutte å svare i tråder som dette.

Skrevet (endret)
Jeg kjenner også en som holder på med dette, og hun er anorektiker.

Tror ikke hun legger så mye på seg av det hun spytter ut...men tennene blir det verre med.

vil påstå at om en person gjør dette så har en ett forvrengt syn på mat og at en er litt forstyrret mtp. mat og kropp, for det er jo ikke normalt. Jeg synes synd på venninnen din. Hvor mye tid hun må bruke på dette i tillegg til penger på snopet og ikke minst tannlegebesøk. Hun kunne heller spist normal næringsrik mat og kost seg med sjokolade og smågodt i helgene feks. dog uten å spytte noe ut. Men det hjelper vel ikke om du prøver å overbevise henne om dette..??...

Endret av Lotte27
Gjest Gjest
Skrevet
Så du påstår altså at man får i seg mer kalorier av å tygge maten og så spytte den ut, enn om man tygger maten, svelger den og så kaster det opp igjen? I så fall synes jeg du mangler så mye kunnskaper om hvordan dette fungerer at jeg anbefaler deg å slutte å svare i tråder som dette.

Nei, jeg anbefaler DEG å slutte om å kommentere ting du ikke har greie opp. Folk som spiser vanlig mat, for så å kaste det opp igjen legger faktisk ikke på seg, veldig effektivt for anorektikere, men så er det hverken bra for kropp eller tenner pga av all magesyren man får med seg.

Det trådstarter sin vennine driver med er noe helt annet, det er ikke snakk om å få i seg fast føde, for så å kaste det opp igjen like etterpå, jeg tror det er du som skal lære deg litt om hvordan kroppen fungerer. Den eneste måten det venninen hennes driver med skal fungere så må hun gjøre som vanlige anorektikere, kaste det opp igjen, hvis ikke så får hun i seg mesteparten, for å ikke snakke om at hun visstnok får i seg kilovis av dette hver dag.

Følg ditt eget råd NOLI, ikke svar på ting DU ikke har peiling på.

Skrevet

Det høres jo helt utrolig ut, det du sier, om at en får i seg mindre kalorier ved å svelge og kaste opp, fremfor å tygge og spytte ut. Jeg kjenner som sagt en anorektiker gjennom mange år, og hun gjør nettopp dette: tygger sjkoladen for å få smaken, for dernest å spytte den ut. Dette gjør hun hver dag...tror hun faktisk gjør det med opptil 1 kg hver dag, og hun er tynn som en strek.

Skrevet
Altså, sjokolade smelter fort i munnen, og hun får i seg omtrent 80% av kaloriene. 1

Det kan vel ikke stemme?! Alt blir jo spyttet ut, hun svelger ikke noe av det. Dette har hun gjort lenge og hun har ikke lagt på seg.

Skrevet
Det kan vel ikke stemme?! Alt blir jo spyttet ut, hun svelger ikke noe av det. Dette har hun gjort lenge og hun har ikke lagt på seg.

Spiser hun noe annet i tillegg da? For det kan jo være at hun får i seg sine overlevelseskalorier her og derfor ikke går opp.

Skrevet

Siden sjokolade smelter i munnen, så kan jeg ikke se hvordan hun kan unngå å få i seg noe som helst av sjokoladen. Selv om man tror at man spytter ut alt, så tror jeg man bare lurer seg selv. Bare ta f.eks. kjærlighet på pinne. Den forsvinner jo sakte, men sikkert selv om det virker som man ikke spiser noe av den. Spyttet bryter den jo ned, og spyttet svelger man jo, og det er blandet med godteriet/sjokoladen uansett åssen man ser på det.

Dessuten - det høres ut som en usedvanlig trist affære å kjøpe masse sjokolade hver dag bare for å tygge og spytte ut. Må jo være bedre å unne seg litt i helgene som man faktisk kan fortære ordentlig.

Gjest Tokidoki
Skrevet

Og når kroppen tror den får sukker, men bare blir lurt stiger behovet for søtt og hun får enda mer lyst på sjokolade. En vondt sirkel.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjenner en som lever på sjokolade og brus...til frokost osv. forstår ikke at hun overlever på jobb der hun skal levere.

Skrevet

hehe man skal høre mye før ørene detter av.. men jeg følte at de datt av da jeg leste dette ;)

Hun svelger noe sjokkis av å tygge det, selvsagt. Når hun kompanserer ved å tygge store mengder i stedet for å spise litt - ja da blir det minimale hun får i seg endel allikevel.

Konklusjon - hun må slutte med sjokoladen, kjøp godnegl (sånn du pensler på neglene til folk som skal slutte å bite negler) og pensle det på smågodtet hennes... Når a får spist "vondteri" så skal du se hun slutter tvert ;)

Skrevet

Å tygge og spytte ut mat igjen er faktisk en form for spiseforstyrrelse! Mener å ha lest at det er en undergruppe til bulimi eller noe.....

Skrevet

Det er en spiseforstyrrelse ja! De er en undergruppe til såkalt "binge eating" (tror det heter overspising på norsk?) Søkte litt på nett og fant bl.a. dette. Om du søker på "chew and spit eating disorder" finner du mer.

TS, om du kan, prøv å få venninna di til å fa hjelp for dette. Det er en sykdom.

Gjest er ikke bulimi - faktisk
Skrevet
Å tygge og spytte ut mat igjen er faktisk en form for spiseforstyrrelse! Mener å ha lest at det er en undergruppe til bulimi eller noe.....

Det er vel ikke overspising så lenge det spyttes ut og ikke svelges?

En medstudine jeg kjenner gjør dette, og hun svelger det ikke!

En bulimiker spiser mye,og svelger alt! Så forsøker de å kaste det opp etterpå.

Gjest Gjest_gjestemannen_*
Skrevet

Jenter, jenter..shhh

Hun vil få i seg nøyaktig så mange kalorier som den andelen sjokolade hun svelger inneholder. Hverken mer, eller mindre. Suger hun til seg halve sjokoladebiten, vil hun få i seg halvparten av kaloriene den sjokoladebiten inneholdt, minus det hun spytter ut i det hun spytter. Det varierer fra bit til bit og sug til sug.

Insulinsekresjonen øker litt ved søtsmak i munnen, og jeg er ikke i tvil om at hun kommer til å få diabetes dersom hun fortsetter slik. Når det skjer, så be henne ringe meg. I need clients.

Mvh

Ernæringsfysiolog.

Skrevet
Det er vel ikke overspising så lenge det spyttes ut og ikke svelges?

En medstudine jeg kjenner gjør dette, og hun svelger det ikke!

En bulimiker spiser mye,og svelger alt! Så forsøker de å kaste det opp etterpå.

Er vel en form for overspising dette. For det første er ikke akkurat ett kilo med snop noe normal størrelse å innta hver dag og for det andre er det jo ikke langt fra hva en med bulimi gjør mener jeg.. Ingen god bane hun kjører på ihvertfall.. Det ene kan fort føre til det andre...

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...