Gå til innhold

Familiebarnehage, fordeler og ulemper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 12 måneder har fra høsten av fått plass i en familiebarnehage i nærheten av der vi bor. Det er til sammen 4 barn der. Jeg er litt skeptisk til dette. Blir jo en veldig stor overgang når hun senere skal i "stor" barnehage der det er 18 barn. Noen som har noen synspunkter ang dette?Burde jeg gi fra meg plassen og håpe på plass i en vanlig barnehage, eller er det dumt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ulempen med familiebarnehage er at det ikke er pedagog til stede hele tiden. Kunn en (halv)dag i uka, det er kortere åpningstider og det er veldig sårbart for sykdom.

Skrevet

At det er få barn, ville eg sett på som ein fordel! 1- og 2-åring har det bedre når dei har få personar å forholde seg til. (Tenk tilbake på debatten i media for ein månad tid sidan, om at små barn helst ikkje bør gå i barnehage i det heile!)

I staden for å tenkje at det blir ein stor overgang å starte i "stor" barnehage seinare, kan du tenkje at ho slik vil få ein gradvis overgang frå å vere heime til å vere i barnehage med få barn og til slutt i barnehage med fleire barn.

Skrevet

Tror barn generelt sett , under en viss alder har det bedre i en familiebarnehage enn i en stor barnehage .

Som noen over her nevner er det færre å forholde seg til , både av voksne og barn . I en stor barnehage kan det være gjennomtrekk blandt personalet og barnet kan ende med å ikke få noen fast voksen person å forholde seg til i lengre perioder og det er vel ikke så bra .

Det er mindre sykdom i en familiebarnehage enn i en større barnehage hvor det ikke er helt uvanlig at ungene er syke mer eller mindre hele tiden i perioder .

Skrevet

At barn i kommunale barnehager er syke mer eller mindre "hele tiden" skulle jeg gjerne ha fått dokumentert ;) Det er nemlig ikke min erfaring, verken med egne barn eller med det jeg har observert på avdelingen.

Ulempen med familiebarnehage er at det ikke er pedagog til stede hele tiden. Kunn en (halv)dag i uka, det er kortere åpningstider og det er veldig sårbart for sykdom.

Har aldri hatt barn i familiebarnehage, så jeg kan ikke uttale meg for sikkert, men en kollega av meg har hatt det- til sin store skrekk og bekymring. Det manglet til stadighet tidligvakt, seinvakt, det var sykdom og mas, og han måtte ofte ha barnet med på jobb fordi barnehagen var "stengt". Altså, man får mange nok sykedager i løpet av et år bare ved å ha barn. Deretter kommer egne sykedager. Men at man i tillegg skal måtte ha fravær fordi barnehagen ikke er åpen...?

At det er lite pedagogisk personale gjør meg også betenkt.

Det er klart det er fint med få mennesker å bli kjent med, men en vanlig småbarnsavdeling har heller ikke 120 barn, så jeg ville latt stabiliteten og pedagogikken veie tyngre. Men jeg ville ikke sagt fra meg en plass om det betydde å rykke bakerst i køen heller... vanskelig valg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har selv jobbet i familiebarnehage som tilkallingsvikar, og mener at den største ulempen er konsekvensene ved sykdom blant personalet. Hvis det går influensa og begge/alle de 2-3 fast ansatte er syke risikerer du i beste fall at kun fremmede vikarer jobber i barnehagen. I verste fall blir avdelingen stengt.

Jeg var selv syk med feber og dårlig allmenntilstand en dag jeg allerede hadde avtalt at jeg skulle være vikar i en slik barnehage. Jeg ringte og sa at jeg ikke kunne komme pga sykdom, men hun som drev barnehagen insisterte på at jeg MÅTTE komme på jobb, eller så måtte hun stenge. Jeg prøvde å forklare at jeg absolutt ikke var i form til å jobbe, men hun klarte å overtale meg til å komme likevel (jeg har bestandig hatt vanskelig for å si nei). Så jeg dro på jobb, med fire paracet innabords, svimmel, kaldsvettende og kvalm. Jeg var ikke en god omsorgsperson i den tilstanden, for å si det mildt. Jeg satt halvsløv og så på barna mesteparten av dagen. Til tider måtte jeg kjempe for i det hele tatt å holde meg våken. Men at jeg i det hele tatt var fysisk tilstede var nok til at hun kunne holde barnehagen åpen.

I dag ser jeg jo at jeg burde meldt ifra til noen om uforsvarlige forhold. Men det er lenge siden dette skjedde, jeg var ung og visste ikke bedre. Men jeg mislikte situasjonen nok til at jeg aldri mer jobbet i den barnehagen.

Jeg har ingen grunn til å tro at andre familiebarnehager driver på samme måte, men tenker at det uansett er stor fare for redusert bemanning eller stenging ved sykdom.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har hatt mini i familiebarnehage de første årene og er storfornøyd! Det er få barn, få voksne å forholde seg til og veldig oversiktlige forhold, noe som er veldig deilig når man er ny i barnehageverdenen. Det er mulig vi har vært veldig heldige, men barnehagen vår har en god pedagogisk årsplan som de følger selv om ikke de som jobber der er pedagoger. For meg er det viktigere at de er oppegående og snille mennesker enn at de nøvendigvis er pedagoger de første årene. Ellers har vi aldri opplevd at barnehagen har stengt pga sykdom- det er 3 avdelinger av denne barnehagen og ved sykdom klarer de stort sett å fordele de ansatte dersom ikke de får tak i vikar. Det hender også at avdelingene slå seg sammen. I verste fall bruker foreldrene som vikar- en avtale vi har gått med på for å slippe å måtte ta fri ved eventuell sykdom. Denne ordningen brukes minst mulig, og har vært bruke 2 ganger på de 2 årene vi har vært i barnehagen.

Kjempefornøyd med familiebarnehagen vår, men jeg tror nok kvaliteten kan variere veldig.

Skrevet
At barn i kommunale barnehager er syke mer eller mindre "hele tiden" skulle jeg gjerne ha fått dokumentert ;) Det er nemlig ikke min erfaring, verken med egne barn eller med det jeg har observert på avdelingen.

Ren logikk , færre barn , færre smittekilder ;) .

Det er forøvrig ikke alle barn som er syke hele tiden , men at noen barn er syke hele tiden i perioder , når de går i store barnehager , jeg skriver ..

Det vil uansett være flere smittekilder på et sted med flere barn enn på et sted med færre .

Skrevet

Vi har hatt vår sønn i familiebarnehage siden august, og er kjempefornøyde med barnehagen. Det er bare 12 barn der, i forskjellige aldre, tre fast ansatte og en pedagog. Den ene fast ansatte har jobbet i barnehage i 25 år. Vi har aldri opplevd at barnehagen har vært stengt pga sykdom. Jeg syns det er en kjempefordel at det ikke er så mange barn og voksne å forholde seg til. Vi venter vår andre nå snart, og jeg er ikke i tvil om at hun også skal gå i den barnehagen.

Skrevet

Men, i denne barnehagen datteren min har kommet inn i går det jo bare 4 barn. Er ikke det litt rart?

Skrevet
Men, i denne barnehagen datteren min har kommet inn i går det jo bare 4 barn. Er ikke det litt rart?

Nei, egentlig ikke. Det er vel det antall barn denne barnehagen er godkjent for, i forhold til ute og innearealer.

Det går helt sikkert fint:)

Skrevet

Det er veldig forskjellig fra barnehage til barnehage, og det har alt å si hvem som sitter som styrer. Jeg hadde min sønn i en familiebarnehage der det var 9 barn (2 voksne). Det var ikke styreren som jobbet der, men to assistenter. Etter 6 mnd tok jeg han ut på dagen, og har ikke angret et sekund. De som styrte b.hagen var "gale". I ettertid har jeg funnet ut at de har masse saker på seg fra andre kommuner. Den hadde kun vært åpen i 5 mnd da jeg takket ja til plassen der. Jeg fikk plass i en ny familiebarnehage, og før jeg takket ja til plassen så tok jeg kontakt med foreldrerepresentanten i barnehagen og snakket med vedkommende. Jeg forhørte meg om rutiner ved sykefravær og generelle rutiner og trivsel. Da alle disse tingene var på plass så takket jeg ja til plassen.

Med 4 barn så vil det kun være 1 voksen som jobber der.

Jeg ville forhørt meg om hvilke rutiner det er dersom den som jobber der er syk. Har de faste vikarer som kan stille opp? Eller må foreldrene måtte regne med å jobbe som assistenter for at b.hagen ikke skal måtte stenge. Hvordan er åpningstidene? De har jo ofte kortere åpningstider enn større b.hager. Om du har mulighet så ville jeg forhørt meg med foreldrekontakteten som er der nå, og høre om de som har plass der i øyeblikket er fornøyde.

Jeg var veldig fornøyd med at gutten min først startet i en mindre b.hage. Der fikk han inn rutiner og overgangen til stor barnehage gikk helt uten problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...