Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #1 Skrevet 3. april 2009 Etter å ha bodd mesteparten av livet i utlandet, flyttet jeg tilbake til Norge for noen år siden og fant fort ut at landet var mer materialistisk og overfladisk enn jeg hadde fryktet. På hvilket grunnlag og med hvilket eksempel hevder jeg dette? Jo, russetida! Dette er nok den merkligste, minst logiske og mest materialistiske overgangsriten jeg har opplevd på mine reiser. For det er nettopp det det i utganspunktet, i 1905 i Norge og på 1700-tallet i Danmark, skulle være: et overgangsrituale. Hva har det blitt? Et spill der man risikerer å tape penger og en framtid! Det faktum at feiringa finner sted før elevenes til da viktigste eksamen er i seg selv idioti, men når ikke dét engang setter en ventil på festingens intensitet og hyppighet, ligger det noe galt dypt inne i den norske mentaliteten og i det norske samfunnet. Når en ser på tendensene som peker mot at bruken av penger, vold, alkohol og rus øker for hver russefeiring, er det virkelig noe galt som foregår. Hvordan sette en stopper på dette? Enkelt: en avskaffelse av hele «tradisjonen». Mange flørter med idéen om å flytte russefeiringa til etter eksamen igjen, slik det var fram til 1979. Russetidas eksesser ville nok økt heller en minsket om feiringa ble flyttet til etter eksamen. Personlig mener jeg at dette er feil løsning, det ville vært helt uakseptabelt; jeg tror ikke problemet lenger ligger i det faktum at russetida foregår før eksamen, men at problemet snarere eksisterer som et resultat av mangelen på disiplin blant ungdommen, dyptliggende materialisme og at vi i dagens samfunn har blitt for bortskjemte. Den eneste løsningen i mine øyene er, som nevnt, å avskaffe russefeiringa i sin helhet! Det er avlsuttende eksamen som burde ses på som overgangsriten, det er den en burde fokusere på, bruke tid og energi på; det er den og ikke lydannlegget og russebilen/bussen, som realiserer dine ambisjoner. En overgangsrite skal gjøre en moden for neste fase i livet, ikke dårligere stilt. Det er der russefeiringa svikter deg. Mer nøyaktig: det er der du svikter deg selv og din framtid ved å være russ!
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #3 Skrevet 4. april 2009 Jeg er enig med deg, russetida er blitt noe stort tullball. Men du beveger deg på tynn is om du prøver å ta fra en nordmann en grunn til å feste, om det er aldri så mye tett oppå en viktig eksamen.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #4 Skrevet 4. april 2009 Pisspreik; det går fint an å gjøre det bra på eksamen selv om man er russ. Jeg fikk 5'ere og 6'ere selv, og vet om mange andre som også gjorde det. De som får dårlige karakterer er gjerne de som hadde fått det uansett.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #5 Skrevet 4. april 2009 Hvordan det går med eksamen og framtiden til andre er noe jeg driter i. Det året jeg var russ, kunne jeg like gjerne hoppet over. Var drittlei russepreik fra oktober av. Alt dreide seg om russestyre, russebil, fest og drikk, fest og drikk, russeutstyr, knuteregler, hvilken ungdomsskoleelev de skulle ta med og sette av et sted langt langt borte, hvem de skulle tisse på. Alt kosta penger som jeg ikke hadde så hadde ikke fått vært med på halvparten likevel. Eneste jeg gjorde var å feste natten til 17. mai, men det har da gjort årene jeg ikke har vært russ også. For meg kunne gjerne russetida vært avskaffet, men jeg skjønner jo at jeg er blant de få som ikke gledet meg i gjennom tolv år til å lage kvalme og oppføre seg som en tulling.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #6 Skrevet 4. april 2009 Jeg synes mange overdriver betydningen av eksamen på VGS. De tre-fire eksamenskarakterene man får etter russetida, gjør lite utslag på snittkarakteren i forhold til standpunktkarakterene. Standpunktkarakterene er i praksis satt når russetida begynner. Og i det man kommer inn på en høyere utdannelse, har vitnemålet fra videregående gjort jobben sin. Det er ingen arbeidsgivere som er interessert i vgs-vitnemålet ditt, så lenge du søker en jobb du er kvalifisert til via en høyere utdannelse.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #7 Skrevet 4. april 2009 Selv om russefeiringa ødelegger for mange så bør det ikke være slik at disse skal brukes som argument for å ta bort tradisjonen. Hvordan man legger lista for feiringa og hvor mye penger man bruker og ift. eksamen er og bør være et personlig ansvar, de fleste som er russ er også faktisk myndige. Klarer de ikke å ta fornuftige valg i forhold til russetida så kan de takke seg selv. Ja, noen kan absolutt roe ned feiringa, men det er nå engang en tradisjon og den syntes jeg Norge bør holde på. Det er ikke mange land som har en tilsvarende rite fra overgangen skole-arbeidsliv/skole-høyere studier. Det er dessuten ikke alltid slik at de som feirer russetiden mye er de som får dårligst resultater, det kan like gjerne være elever som generelt har prestert dårlig gjennom hele året/skoletiden som kommer dårlig ut. Jeg husker jo min egen russtid. Visst var det noen som tok det for langt, men de aller, aller fleste var fornuftige i forhold til å ha nok energi og lese frem til eksamen. Og på den annen side, er det ingen som har tenkt på at russetiden også kan innebære noe positivt ift. eksamensperioden. Den bidrar jo til å lette litt på trykket og stresset i eksamensperioden, og forskning har jo vist at for mye stress ikke er av det gode. Russetiden fungerer dermed som en ventil i form av sosiale aktiviteter med venner i en ellers hektisk og tung periode.
Hamster Skrevet 4. april 2009 #8 Skrevet 4. april 2009 *snip* Så det du sier, er at ungdommen ikke skal slå seg løs i det hele tatt? At man skal oppføre seg ordentlig, som om man er 50, når man er 19? Hvor gammel sa du at du var? Personlig var jeg ikke russ fordi jeg synes det er kjedelig å feste, er avholdsmann, og måtte uansett lese til eksamen da siden jeg gikk på en litt annerledes linje som hadde eksamen tidligere. Men jeg synes allikevel at folk skal få gjøre som dem vil, hvis man begynner å forby russetradisjonen da begynner forbudene å gå virkelig over styr her i landet. Jeg tenker at det hadde vært en god idé å flytte feiringen til etter eksamen, men det er ikke sånn tradisjonen er, så da får de som vil være russ få lov til å gjøre det og gjøre det beste ut av det. Det er ingen som tvinger dem uansett, folk skal få lov til å gjøre som dem vil med livet sitt.
Gjest Juju_ Skrevet 4. april 2009 #9 Skrevet 4. april 2009 Russetiden er stort sett hva du gjør det til selv da.. Jeg var russ i fjor, og eksamen gikk meget bra for min del. Fikk nesten bare 5ere og 6ere! Var med på en del av arrangementene, men ikke alle:)
Gjest Russ Skrevet 4. april 2009 #10 Skrevet 4. april 2009 Jeg er russ i år. Selvfølgelig skal jeg feire! For utenforstående fremtoner jo russefeiringen seg bare som rølp og mongisfyll, men vi har svært viktige oppgaver på skolen de 17 dagene selve feiringa foregår, og det er da klart det tas hensyn til det. I løpet av de to foregående russetidene jeg som videregåendeelev har fått observert på nært hold, ser jeg jo at det er en liten gruppe som skal bråke og lage kvalm, bedrive hærverk og møte opp fulle på skolen bare fordi de går i røde snekkerbukser. Men alle de andre klarer seg helt fint! Rølperussen er som oftest de med lavest motivasjon og ambisjoner uansett, russetiden er bare en unnskyldning for dem for å tøyse vekk utdanninga si. Jeg vil anta at resten av oss faktisk tar hele greia mer med ro; husk at det nesten er hele årskull av landets befolkning du snakker om, så vi representerer jo i så måte et visst tverrsnitt av folket på alle andre måter enn aldersmessig og utdanningsmessig. Vi er ganske klar over at framtid og videre utdanning venter oss, dette semesteret innebærer masse stress og vanskelige valg. Så det skal bli godt å ha litt god, gammaldags, løssluppen moro - med måte, selvfølgelig
Gjest virvelvind Skrevet 4. april 2009 #11 Skrevet 4. april 2009 Jeg tror det bare er sunt med et par ukers fest og morro før eksamen, slik at man får slappet av og stresset ned litt. De fleste klarer seg jo helt fint.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #12 Skrevet 5. april 2009 Jeg tror det bare er sunt med et par ukers fest og morro før eksamen, slik at man får slappet av og stresset ned litt. De fleste klarer seg jo helt fint. Nå dreper alkohol hjerneceller da men.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #13 Skrevet 5. april 2009 Nå dreper alkohol hjerneceller da men. Jammen vi lærte i naturfag en gang at vi har så mange av dem :klø:
Kit Skrevet 5. april 2009 #14 Skrevet 5. april 2009 Pisspreik; det går fint an å gjøre det bra på eksamen selv om man er russ. Jeg fikk 5'ere og 6'ere selv, og vet om mange andre som også gjorde det. De som får dårlige karakterer er gjerne de som hadde fått det uansett. Enig! Det blir hva man gjør det til, velger man å bruke russetiden som en slags rølpe-ferie fra skolen så går det utover resultatene, men de fleste greier å finne en mellomting. Det blir ordentlige mennesker av russ også
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå