Hexagon Skrevet 3. april 2009 #1 Skrevet 3. april 2009 Noen sykepleiere eller andre som kan svare meg på noe? Hvor vanlig er det å kaste opp avføring? Trodde det var ytterst sjeldent at slikt skjer jeg, men i dag på jobben tror jeg at jeg var vitne til det. Og da jeg snakket med min mor om det, sa hun at mormoren min gjorde det nylig da hun var forstoppet. Er det kun noe som kan skje når man er forstoppet? Tror ikke personen på jobben var det. Er det andre årsaker til at oppkast kan være helt mørk brunt, uten at man har spist sjokoladekake? Må man være forstoppet over svært lang tid for at det skal kunne skje? Håper noen har svar til meg.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #2 Skrevet 3. april 2009 Det går da ikke an å kaste opp avføring! Hvordan i all verden skal avføringen reversere fra endetarmen, gjennom tykktarmen og tynntarmen, gjennom magesekken, opp spiserøret og ut av munnen? 4
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #3 Skrevet 4. april 2009 Det går da ikke an å kaste opp avføring! Hvordan i all verden skal avføringen reversere fra endetarmen, gjennom tykktarmen og tynntarmen, gjennom magesekken, opp spiserøret og ut av munnen? Jo, det går fint an. Ikke uvanlig,men er du på sykehus putter de ien slange igjennom nesen som du må svelge. Har du en brekk på tarmen, så kan du få avføring ut igjennom mun og nese 1
Skogstrollet Skrevet 4. april 2009 #4 Skrevet 4. april 2009 Det går da ikke an å kaste opp avføring! Hvordan i all verden skal avføringen reversere fra endetarmen, gjennom tykktarmen og tynntarmen, gjennom magesekken, opp spiserøret og ut av munnen? Klart det går ann. Jeg er sykepleierstudent og vi har hatt undervisning i dette. Det kalles fekal brekning og kan ofte tyde på hindring i tarmkanalen som for eksempel en ekstrem forstoppelse. Da blir tarminnholdet presset oppover. 6
Sekretæren Skrevet 4. april 2009 #6 Skrevet 4. april 2009 Jobbet på en bolig hvor en av brukerne kunne risikere å gå inn i en Addison krise. De gangene han gjorde det, kastet han også opp avføring. Det var ikke noe tvil om at det var avføring....
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #7 Skrevet 4. april 2009 Hvorfor måtte jeg gå inn på denne tråden? Hvorfor? 21
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #8 Skrevet 4. april 2009 Hvorfor måtte jeg gå inn på denne tråden? Hvorfor? *ler* feel the same way!! 1
Philipa Skrevet 4. april 2009 #9 Skrevet 4. april 2009 (endret) *ler* feel the same way!! Me too! Angrer skikkelig, og nå som jeg ikke får sove. Endret 4. april 2009 av Philipa 1
Gjest lege Skrevet 4. april 2009 #10 Skrevet 4. april 2009 Oppkast av avføring ser man sjelden og da i tilfeller med mekanisk ileus (tarmslyng). Det skyldes retroperistaltik, dvs at tarmmusklatur gir retrograde bevegelser som fører til at tarminnholdet går motsatt vei. 2
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #11 Skrevet 4. april 2009 Det skjer som sagt ikke så ofte, men det skjer... Andre grunner til at oppkastet er brunt/sort, kan være en blødning i spiserør/magesekk... (det vet jeg av erfaring) Kaffe kan gi brunt oppkast, det samme kan cola. 1
Hexagon Skrevet 4. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 4. april 2009 Takk for svar! Det er utrolig ekkelt å tenke på. Jeg har visst at det går an en stund, men trodde ikke at jeg kom til å få oppleve det. Jeg er veldig usikker på om personen på min jobb kastet opp avføring. Utseendemessig var det ikke til å ta feil av. Og jeg vet alt personen hadde fått i seg i det siste, og det var ikke noe med den fargen. Jeg har ikke oversikt over når h*n sist hadde avføring, men det kan vi finne ut av. Det begynte med diare. Masse diare. Og så kom det oppkast. Forferdelig illeluktende, helt brunt oppkast. Hvis det hadde vært blødning, ville man ikke kunne sett noe spor av blod da?
Hexagon Skrevet 4. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 4. april 2009 Ikke at det er viktig - men hvor jobber du? Har ikke lyst til å svare konkret, men kan si at det er innen helsesektoren
Møffi Skrevet 4. april 2009 #15 Skrevet 4. april 2009 Har ikke lyst til å svare konkret, men kan si at det er innen helsesektoren Aha... Så for meg et kontorlandskap jeg... 5
Hexagon Skrevet 4. april 2009 Forfatter #16 Skrevet 4. april 2009 Aha... Så for meg et kontorlandskap jeg... :fnise:
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #17 Skrevet 4. april 2009 Hvis det hadde vært blødning, ville man ikke kunne sett noe spor av blod da? Jeg hadde ikke rødt blod, bare brunt... det var en kraftig blødning i magesekken som gjorde at jeg hadde brunt oppkast.
Avalon Skrevet 4. april 2009 #18 Skrevet 4. april 2009 Det går da ikke an å kaste opp avføring! Hvordan i all verden skal avføringen reversere fra endetarmen, gjennom tykktarmen og tynntarmen, gjennom magesekken, opp spiserøret og ut av munnen? ved peristaltiske bevegelser, de bevegelsene som gjør at du kan svelge, kaste opp og drite.... 1
Philipa Skrevet 4. april 2009 #19 Skrevet 4. april 2009 (endret) Aha... Så for meg et kontorlandskap jeg... Så for meg at en eller annen plutselig kastet opp avføring utover jobb pc'en sin. Helsesektoren...nå "henger" ting litt bedre sammen i hode mittt. Endret 4. april 2009 av Philipa 2
Avalon Skrevet 5. april 2009 #20 Skrevet 5. april 2009 Det skjer som sagt ikke så ofte, men det skjer... Andre grunner til at oppkastet er brunt/sort, kan være en blødning i spiserør/magesekk... (det vet jeg av erfaring) Kaffe kan gi brunt oppkast, det samme kan cola. marsipan med sjokoladetrekk kan også gi brunt oppkast...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå