Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da var bryllupsplanleggingen igang, og vi har så og si bestemt oss for å gå for koldtbord, mye pga økonomi. Noen som har gode tips til hva vi kan servere, og hvordan vi kan organisere det? vi blir ca 76 gjester til maten. Noen som har aning på hvor mye mat vi bør trenge og hvor mye det vil komme på, sånn ca?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

også lurer jeg på hva dere tenker om å droppe den tradisjonelle "etasjekaka" og heller ha massevis av andre kaker å velge mellom? Har flere i familien jeg vet stiller opp med kaker hvis jeg spør:)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har lyst til å ha hjemmelaget rekesalat, det er fantastisk godt :)

Skrevet

På koldtbord syns jeg det er godt med litt spennende (tapas-inspirert) ting i tillegg til tradisjonelle koldtbord ting.

Ting jeg syns er godt er:

- greske kjøttboller

- gresk salat

- tzatziki

- bacondadler

- hvitløksmarinerte reker eller scampi

- blåskjell

- hete kyllingvinger

- foccacia

- Sliker ruller av lompe med laks, kremost osv i (har ikke laget selv men smaket - veldig godt)

- Et godt utvalg av gode salater i forskjellige varianter

Ja, fantasien setter egentlig grenser syns jeg.

Når det gjelder kaker ser jeg ingenting i veien for å ha flere små kaker å velge mellom. Dere kan jo også ha en vanlig enkel kake med kaketopp på hvis dere ønsker det :)

Gjest Gjest
Skrevet

To forskjellige typer spekemat

Røkt laks

Eggerøre

Karbonader med løk

Italiensk salat

Rekesalat

Kokt skinke

Hamburgerrygg

Mårpølse i litt tykke skiver

Potetsalat

Waldorfsalat

Glasert ørret

Remulade

Majones

Tørket mango

Brie

Blåmuggost

Gulost i terninger

Oliven

Pastasalat

Sossisser

Krabbe

Reker

Grønnsaksalat

------

Klart dere kan droppe etasjekake, men det er jo enkelt å lage da. Er jo bare å bake sukekrbrød, låne eller lage stativ og pynte kakene som du vil.

Gjest Gjest_allyhoo_*
Skrevet

Litt avhengig av lokalet så kan dere evt grille litt i tillegg hvis dere ønsker litt varm mat. Vi skal ha en grillbuffet med tapas inspirert koldtbord. Denne løsningen ble nesten 200kr billigere pr kuvert i forhold til 3 retters på samme restaurant. I tillegg så får vi en mer avslappet atmosfære :)

Skrevet (endret)

Vi blir å grille diverse kjøtt/fisk(vurdere lammefilet, hvalkjøtt og marinert tørrfisk) og ha et koldtbod/buffet med tilbehør. Her blir det salater(potetsalat, grønne), godt brød, aioli, tzatziki, mojosaus, tapenade, pesto, oliven, oster, spekemat(spanskinspirert), grønnsaker, poteter og ris. Vurderer også å servere en forrett ved bordet. Kanskje grillet scampi med mangosalsa til.

Vi blir å ha noen grillkokker og serveringsdamer. Holder på å tenke ut hvordan vi skal organisere middagen med taler ol. Litt vanskelig. Og når det gjelder matmengde er jeg redd for at vi blir sittende igjen med et lass mat, men rester kan serveres som nattmat :)

Endret av Nelly Pelly
Gjest KateW
Skrevet

Jeg henger meg på tapasvarianten av koldtbord. Det er spennende, godt og festmat. Men gjerne med "norske" ting innimellom.

Hvitløksmajones/aioli, grønn avocado-gugge (jeg har nå prøvd å stave dette fire ganger, og det ble bare feil) og brød er en slager for folk flest.

Jeg var i et bryllup hvor det i steden for etasjekake, ble servert masse kaker som alle var laget som hjerter, utrolig kult. (noen hadde laget hjertemønster eller pyntet med hjerter, men effekten var uansett strålende!)

Gjest SmallTalk
Skrevet
Jeg henger meg på tapasvarianten av koldtbord. Det er spennende, godt og festmat. Men gjerne med "norske" ting innimellom.

Hvitløksmajones/aioli, grønn avocado-gugge (jeg har nå prøvd å stave dette fire ganger, og det ble bare feil) og brød er en slager for folk flest.

Den grønne avokado-gugga (jeg kalte den også det før :fnise: ) heter og skrives guacamole. :)

Gjest KateW
Skrevet

He he... Takk Smallis, det var antall c'er jeg fikk feil uansett hvordan jeg snudde og vendte på det.

Skrevet
også lurer jeg på hva dere tenker om å droppe den tradisjonelle "etasjekaka" og heller ha massevis av andre kaker å velge mellom? Har flere i familien jeg vet stiller opp med kaker hvis jeg spør:)

Jeg er helt for det!

Bryllupskaker smaker sjelden like godt som "vanlige" kaker.

Gjest antigartner
Skrevet
Da var bryllupsplanleggingen igang, og vi har så og si bestemt oss for å gå for koldtbord, mye pga økonomi. Noen som har gode tips til hva vi kan servere, og hvordan vi kan organisere det? vi blir ca 76 gjester til maten. Noen som har aning på hvor mye mat vi bør trenge og hvor mye det vil komme på, sånn ca?

Jeg tror nesten jeg var i akkurat det bryllupet dere planlegger nå for ca 2 år siden :)

Tapasinspirert koldtbord var i alle fall en stor suksess i det bryllupet jeg var i.

Brudeparet var i dette tilfellet veldig reiseglade, og hadde valgt å bestille og lage retter som var typiske for noen av de reisene de hadde vært på sammen.

Vi var ca 50 gjester, og satt ved 6 "semilange" bord. Koldtbordet sto plassert midt i lokalet.

Med såpass mange gjester som dere skal ha, vil jeg anbefale at dere har et "langt" koldtbord og at dette ikke er plassert inntil en vegg. Gjerne med samme retter på begge sider. Da blir ikke køen ved bordet så lang.

At etasjekaken "manglet" tror jeg ingen reagerte på. Det var flere i familien som stilte med hjemmebakte spesialiteter i dette bryllupet også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...