Gå til innhold

Leie leilighet

Anbefalte innlegg

Gjest Christabelle
Skrevet

Ingen vil leie ut leilighet til mennesker med husdyr, tror dere dette også gjelder marsvin som står i bur? Vi har fire marsvin som står i to store bur.

Jeg tenker hunder og katter som skraper opp parkett/vegger når de skriver at husdyr ikke er tillatt.

Noen som har noen synspunkter på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har leid ut bolig og satte da at husdyrhold ikke var tillatt. Tenkte da primært på katt og hund, men også gnagere som tidvis går fri og gjør fra seg på gulv/tisser/gnager på ledninger.

Kjenner ei som ikke en gang fikk ha undulat.

Jeg hadde bare spurt om hamstere var greit. Noen vil si ja og noen vil si nei.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er regulert av Husleieloven § 5-2.

Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bor i et borettslag. Leier altså. Og vi har en stor papegøye som vi tok opp da vi signerte kontrakt. Og det gikk helt fint.

Gjest Christabelle
Skrevet
Dette er regulert av Husleieloven § 5-2.

Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Ja, jeg kan ikke helt se hvordan marsvin er til ulempe for naboer.

Jeg tenkte litt i retning allergier; om marsvinhår "sitter igjen" i leiligheten.

Skrevet

Jeg tenkte litt i retning allergier; om marsvinhår "sitter igjen" i leiligheten.

Hvis det er noen som er veldig allergiske i nærheten, så kan de merke det ja. Også om de har leilighet ved siden av dere. Men da er det snakk om ekstreme allergier, og det er jo ikke så vanlig. Jeg ville spurt, det går sikkert fint :)

Gjest heidrun
Skrevet

Det er ikke bare hår som forårsaker allergi, men flass, støv, spytt og spor etter urin og avføring som blander seg i husstøvet. Dette er det veldig vanskelig å vaske ut, og kan gjøre det vanskelig for de som har allergi eller er disponert for allergi å bo i leiligheten seinere.

I tillegg kan det skape problemer for allergikere i samme oppgang, i og med at allergener blir spredt gjennom lufta.

Gjest Gjest
Skrevet

Det sies vel at det tar hele fem år fra dyret flytter ut til alle spor er vekke. Så ja, det kan definitivt være et problem om det flytter allergikere inn etter dere.

De marsvinene jeg har erfaring med, har også en tendens til å tisse og gnage omkring i huset. De må jo få komme ut av buret i ny og ne.

Du bør definitivt spørre om lov fra huseier. Det kan hende han sier ja, men det kan også hende han sier nei, og da bør du respektere dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Det lureste er å spørre utleierne. Ikke på nettet. Her kan ingen gi deg svar på hva du får lov til der du skal bo. Som det sies her så varierer det fra sted til sted.

Skrevet

Jeg har to marsvin som ikke får bo me meg pga utleier ikke tillater det. Har heldigvis foreldre i nærheten der de kan bo inntil videre. Men kan forstå utleiere som ikke tillater noen husdyr uansett størrelse. Noen har jo marsvin som ikke er i buret og da vil jeg tro de kan gjøre endel ugagn... spise tapet og ledninger.

Skrevet
Jeg har to marsvin som ikke får bo me meg pga utleier ikke tillater det. Har heldigvis foreldre i nærheten der de kan bo inntil videre. Men kan forstå utleiere som ikke tillater noen husdyr uansett størrelse. Noen har jo marsvin som ikke er i buret og da vil jeg tro de kan gjøre endel ugagn... spise tapet og ledninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...