Gå til innhold

pålegg i barnehagen

Leanne

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Og i "andre land" er det også vanleg å betale ein god del meir for å ha barna i barnehage!

Tull og tøys, Norge har høye barnehagepriser. Jeg vet om en eksklusiv barnahge i Paris der barna får varmmåltider og sunn mat, det koster like mye som en norsk traust barnehageplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest madam_mim

Vår barnehage har fokus på sunt kosthold uten at vi er totalt hysteriske ;) Vi kan godt lage grove vafler/pannekaker med smør og varmmat som supper laga fra bunn av og middager som lasagne med kyllingkjøttdeig og salat til, hjemmelaga fiskepinner og fiskegrateng med mye grønnsaker i...:spise:

Vi prøver i det store og hele å bevise for ungene at når vi skal kose oss trenger det ikke å være med usunn mat, vi koser oss hver dag vi :) Sunn kost er utrolig godt :sikle:

Frokost og lunsj:

Knekkebrød, kavring og grovt brød

Melk og vann

Kokt egg / eggerøre

Hvitost

Brunost

Kaviar

Makrell i tomat

Skinke

Leverpostei

Sylteagurk og rødbeter

Tomat, agurk, paprika, salatblader, vårløk

Epler, pærer og bananer i skiver

Noen ganger varme fiskekaker og fiskepudding :)

Annenhver dag har vi sunne grove kornblandinger, biola og melk til frokost - de har ikke sukker på men masse frukt og rosiner :) Knallgodt!!!

I tillegg har vi et fruktmåltid i 3 tiden der barna får knekkebrød eller kavring med enkelt pålegg, og mye frukt / grønnsaker!

Ungene der jeg jobber er utrolig glad i frukt og grønt, det er den eneste plassen jeg har opplevd små barn spise knekkebrød med salat, agurk og tomat som pålegg :ler: De nyter det!!!

Vi lager også mye havregrøt med ferske frukter som druer, ananas, eple o.l. på - med kanel og rosiner på i tillegg så går det ned på høykant :sikle:

Som bursdagsfeiring får de velge mellom smoothie, fruktsalat/ fruktfat eller nybakte horn / rundstykker - bankers!! Ikke en unge har spurt etter kake eller gele :nigo:

Jeg er stolt over det vi kan tilby ungene i barnehagen jeg jobber i :strix:

Endret av madam_mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Iris_*
Enig i at fete oster og pølser må vekk fra matbordet i barnehagene, og at fisk må bli det som dekker kjøtt"behovet" om ikke barnehagene går over til vegetarmat. Barna må lære gode vaner fra tidlig alder. Om de spiser fisk fra de er små, vil de helt sikkert like det.

Der barna har med seg matpakke, må disse inspiseres av de ansatte, og foreldrene må få streng tilbakemelding dersom barna har usunt pålegg på maten. Dersom foredrene ikke retter seg etter det de får beskjed om, må barnevernet kontaktes, da feil kosthold er barnemishandling - sågar en av de vanligste formene for barnemishandling som forekommer.

Da vet jeg at i vår barnehage er det ganske mange foreldre som står i fare for å bli meldt til barnevernet. :kaffekopp: Denne var litt på kanten, synes jeg. Det beste er vel da å ordne et kostholdkurs for foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys, Norge har høye barnehagepriser. Jeg vet om en eksklusiv barnahge i Paris der barna får varmmåltider og sunn mat, det koster like mye som en norsk traust barnehageplass.

I Frankrike har de veldig lave inntekter i forhold til det vi har i Norge. Så selv om barnehageplassene i den eksklusive barnehagen i Paris koster like mye som det man betaler i Norge, så vil den allikevel være dyrere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
I Frankrike har de veldig lave inntekter i forhold til det vi har i Norge. Så selv om barnehageplassene i den eksklusive barnehagen i Paris koster like mye som det man betaler i Norge, så vil den allikevel være dyrere. :)

Tull og tøys. Lønningene i Paris er like høye som i Norge. Dessuten var prissammenlikningen relativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vår barnehage har fokus på sunt kosthold uten at vi er totalt hysteriske ;) Vi kan godt lage grove vafler/pannekaker med smør og varmmat som supper laga fra bunn av og middager som lasagne med kyllingkjøttdeig og salat til, hjemmelaga fiskepinner og fiskegrateng med mye grønnsaker i...:spise:

Vi prøver i det store og hele å bevise for ungene at når vi skal kose oss trenger det ikke å være med usunn mat, vi koser oss hver dag vi :) Sunn kost er utrolig godt :sikle:

Frokost og lunsj:

Knekkebrød, kavring og grovt brød

Melk og vann

Kokt egg / eggerøre

Hvitost

Brunost

Kaviar

Makrell i tomat

Skinke

Leverpostei

Sylteagurk og rødbeter

Tomat, agurk, paprika, salatblader, vårløk

Epler, pærer og bananer i skiver

Noen ganger varme fiskekaker og fiskepudding :)

Annenhver dag har vi sunne grove kornblandinger, biola og melk til frokost - de har ikke sukker på men masse frukt og rosiner :) Knallgodt!!!

I tillegg har vi et fruktmåltid i 3 tiden der barna får knekkebrød eller kavring med enkelt pålegg, og mye frukt / grønnsaker!

Ungene der jeg jobber er utrolig glad i frukt og grønt, det er den eneste plassen jeg har opplevd små barn spise knekkebrød med salat, agurk og tomat som pålegg :ler: De nyter det!!!

Vi lager også mye havregrøt med ferske frukter som druer, ananas, eple o.l. på - med kanel og rosiner på i tillegg så går det ned på høykant :sikle:

Som bursdagsfeiring får de velge mellom smoothie, fruktsalat/ fruktfat eller nybakte horn / rundstykker - bankers!! Ikke en unge har spurt etter kake eller gele :nigo:

Jeg er stolt over det vi kan tilby ungene i barnehagen jeg jobber i :strix:

Jeg synes dette var fryktelig. Fiskepinner (frityrfett), kyllingkjøttdeig (er så mye rart i de blandingene; øre, ansikt, hode, stump, ben..), makrell (?!): laks er bedre...

Og hva emd varm luncher? Her var det mye brødmat, og er i såfall brødet i grovbakt spelt uten hvetemel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg synes det er sjokkerende at barnehagetanter med hånden på hjertet sier at de serverer frokostblandinger og Biola. Begge delene er jo omtrent bare sukker.

Ting som kjøttdeig, fiskepinner, pølser mm. er jo usunne blandingsprodukter som inneholder gud vet hva. Man vet jo at barnehagetantene ikke har så mye mellom øra, men jeg trodde ikke det var så ille at de påfører ungene våre livstilssykdommer med all den dritten de forer dem med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis dette er standard kosthold i kommunale barnehager, så er jeg sjeleglad for at vi har barnet vårt i studentbarnehage hvor de faktisk har egen kokk som kan dette med kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Falukorv og fiskekaker er populære pålegg hos oss.

Italiensk salat og rekesalat er det også mange som liker.

Egg er jo også populært.

Disse jeg kom på i farta :)

Falukorv og fiskekaker man får kjøpt i dagligvare er stort sett vomfyll. bearbeidet og full i fett. Vet du hvor mange gram fisk det er i fiskekakene på rema?

Salatene du nevner er bare fett. Hvor mange reker er det til hvert barn(for moro skyld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er standard kosthold i kommunale barnehager, så er jeg sjeleglad for at vi har barnet vårt i studentbarnehage hvor de faktisk har egen kokk som kan dette med kosthold.

Og hva serverer denne fantastiske kokken da? Ut over det så har barn faktisk ikke godt av å leve på en diett med for lite fett. Bl.a. trenger hjernen fett for å utvikle seg. Et sunt og balansert kosthold for voksne innebærer at 20 - 30% av energien kommer fra fett og for barn er denne prosentandelen en del høyere siden de er i vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva slags pålegg står på bordet i barnehagen deres?

Jobber i barnehage og begynner å bli litt lei de påleggene vi har..... Men kommer liksom ikke på noen gode nye forslag heller... Spiser lite brødmat hjemme

I barnehagen har vi:

gulost, brunost

Baconost/skinkeost/salami ost på tube

kaviar, makrell i tomat

Div kremost

Servelat, salami, kokt skinke, svartpølse

leverpostei

og sikkert noen pålegg til jeg bare ikke husker nå..

Har dere noen andre pålegg som ikke står på min liste, eller forslag til andre typer pålegg vi kan kjøpe inn som er populær i barnehagen...

Har lest svarene her inne, og jeg er også kritisk til mye av det som blir servert i bhg.

Nå er det vel mye forlangt at de ansatte skal være ernæringseksperter. Mange av de har kansje ikke peiling på kosthold når det kommer til stykket.

Eks. er at de ivrer veldig på å få meieriprodukter på bordet, for det har de lært er sundt.

Nok om det. Jeg leser og hører ute,kritikken fra foreldre ang mat i bhg. Det er ofte å hive seg inn i kritikken, for å ha noe å si.

Ved selvsyn har jeg sett overvektige dundrer kritiserer mat. Ved selvsyn har jeg sett flere av disse handlevognene. Det er vogner fulle av ferdigmat,cola,store poser Candy king til helgen chips osv.....kansje en pose tomater. Grandiosa er gjentager.

Mange foreldre må snu om selv, se i kjøleskapet.

Bhg har et stramt budsjett. Da blitr det billig, og det er oftest usunn mat.

Jeg skulle ha snudd hele kostholdet til ungene i bhg, kansje ville det ha kostet foreldrene noen kr mere i mnd,men det er de ikke villig til å betale.

Joa, vil de skrive her inne....skulle gjerne ha betalt mye mere bare ungene fikk ren, skikkellig mat. Virkeligheten er ikke sllik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madam_mim
Jeg synes dette var fryktelig. Fiskepinner (frityrfett), kyllingkjøttdeig (er så mye rart i de blandingene; øre, ansikt, hode, stump, ben..), makrell (?!): laks er bedre...

Og hva emd varm luncher? Her var det mye brødmat, og er i såfall brødet i grovbakt spelt uten hvetemel?

Fryktelig ja :roll: Da lurer jeg på hvor mange barnehager du har satt din fot i :ler:

Vi har hatt inne en ernæringsfysiolog og hun roste kostholdet i barnehagen *stolt* Selv er jeg kokk og har litt kunnskap om hva som er sunt og ikke, men som sagt er vi ikke hysteriske - vi kaster oss ikke på alle trendbølger som kommer selv om det skal være sunnere og bedre. Vi bruker bare friske grønnsaker og frukt, og selv om vi ønsker å bruke mest mulig økologisk er det ikke alltid det lar seg gjøre! Økologisk mat er veldig dyrt i så store mengder som vi trenger, og som sagt har vi desverre et budsjett å forholde oss til! Vi har ingen bønder i nærheten som driver økologisk heller, da hadde vi selvsagt brukt dem som leverandør!

Dette med speltmel er vel og bra, men det har blitt mennesker av oss som ikke har vokst opp på speltprodukter også :jepp:

Brødet er ikke spelt-brød, men det er grovt, har høyt fiberinnhold og veldig godt, med myke skorper - lett å spise til og med for de minste :jepp: Det er ikke grove brød med sirup som en kjøper i butikken :fy_fy: Jeg vet nemlig at disse ikke er grove nok..Knekkebrød og kavringene vi bruker er grove uten sukker i!

Og kjære deg, hva er galt med makrell i tomat?? Jeg liker det ikke selv, men

det er veldig sunt; makrell er også fet fisk u know :jepp:

En skive med makrell i tomat er nok til å dekke dagsbehovet av omega3 :opplyser: Vi har prøvd forskjellige varianter, men enten det er laks eller annet så har ungene likt best makrell i tomat i de 4 barnehagene jeg har jobbet :jepp:

Fiskepinner lager vi selv, så ikke noe frityrfett der du, vi steker de i bakovnen så de er faktisk fettfri :nigo: Ren torsk, egg, krydder og brødsmuler..

Jeg har aldri hørt at de har ører o.l i kyllingkjøttdeig men :klø: Det kan alltid sjekkes ut :Nikke: Sunnere enn vanlig kjøttdeig skal det nå være uansett, og siden vi har muslimske barn i barnehagen må vi også ha et tilbud til dem :sjenert: Vi har også brukt rent kyllingkjøtt og kvernet selv, men vi har et budsjett å forholde oss til, så avogtil må vi ty til kjøttdeig!

Dette var nå uansett bare et eksempel på noe av det vi lager :ler: Skal jeg sette meg ned og skrive opp alt vi lager i barnehagen i løpet av et år så kan det ta sin tid!

Det er veldig god mat og vi har fått oppskriftene vi bruker av en ernæringsfysiolog, samt oppskrifter fra Steinerskolen som kun lager vegetarisk mat - så jeg tror denne maten skulle være godkjente hos de fleste :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at trådstarters barnehage, i likhet med de fleste barnehager ikke har kokk/kostholdsekspert tilknyttet. Jeg vil faktisk bare anbefale å bruke mer oppkuttede grønnsaker og skjære opp frukt som man kan ha på brødskiva. Som sagt før her, så trenger barn fett. En del vitaminer er fettløselige og finnes stort sett i forskjellige typer fett. Såkalte fete oster er bare flott, både på grunn av at ekspertene for en tid tilbake kom frem til at melkefett faktisk er sunt og at det er både kalk og en del gode bakterier i dem. - Ungene sitter faktisk ikke og spiser en hel ost hver - de har tynne skiver på brødskiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest madam_mim
Jeg synes det er sjokkerende at barnehagetanter med hånden på hjertet sier at de serverer frokostblandinger og Biola. Begge delene er jo omtrent bare sukker.

Ting som kjøttdeig, fiskepinner, pølser mm. er jo usunne blandingsprodukter som inneholder gud vet hva. Man vet jo at barnehagetantene ikke har så mye mellom øra, men jeg trodde ikke det var så ille at de påfører ungene våre livstilssykdommer med all den dritten de forer dem med.

Takk for komplimentet med at vi barnehageansatte har lite mellom ørene, den skal jeg videresende til ernæringsfysiologen vi har hatt inne og godkjent kostholdet i barnehagen :ler:

Med frokostblandinger menes følgende:

Rugfras og Weetabix som begge har høyt fiberinnhold og lavt sukkerinnhold

Havregryn

Solsikkefrø

Gresskarkjerner

Linfrø

Rosiner

Frisk frukt

Fy skam oss som serverer ungene sånn mat :fy_fy:

:skratte:

Endret av madam_mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madam_mim
Jeg går ut fra at trådstarters barnehage, i likhet med de fleste barnehager ikke har kokk/kostholdsekspert tilknyttet. Jeg vil faktisk bare anbefale å bruke mer oppkuttede grønnsaker og skjære opp frukt som man kan ha på brødskiva. Som sagt før her, så trenger barn fett. En del vitaminer er fettløselige og finnes stort sett i forskjellige typer fett. Såkalte fete oster er bare flott, både på grunn av at ekspertene for en tid tilbake kom frem til at melkefett faktisk er sunt og at det er både kalk og en del gode bakterier i dem. - Ungene sitter faktisk ikke og spiser en hel ost hver - de har tynne skiver på brødskiva.

Jeg jobber i privat barnehage og vi fikk ernæringsfysiolog inn i forbindelse med et foreldremøte der vi tok opp dette med sunt kosthold, for å få foreldrene til å forstå at vi ikke kunne ha kaker, gele og nugatti til ungene deres når de var i bhg :dåne: For det var det mange foreldre som hissa seg opp over at vi ikke hadde :overrasket: Samtidig benyttet vi sjansen til å få henne til å se på kostholdet vårt, vi var heldige :jepp:

Jeg er helt enig med deg, både unger og voksen trenger fett og sukker for å vokse og være friske - jeg tror ikke på hysteria, jeg tror på god gammaldags sunn kost :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madam_mim
Der barna har med seg matpakke, må disse inspiseres av de ansatte, og foreldrene må få streng tilbakemelding dersom barna har usunt pålegg på maten. Dersom foredrene ikke retter seg etter det de får beskjed om, må barnevernet kontaktes, da feil kosthold er barnemishandling - sågar en av de vanligste formene for barnemishandling som forekommer.

:skratte: Denne viste jeg til søsteren min som jobber i barnevernet og hun fikk seg en god latter :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Må si meg enig i dette, det er altfor dårlig kosthold i norske barnehager. Usunt og lite spennende.

Unner ikke barna å få så mye fett og sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette med speltmel er vel og bra, men det har blitt mennesker av oss som ikke har vokst opp på speltprodukter også :jepp:

Brødet er ikke spelt-brød, men det er grovt, har høyt fiberinnhold og veldig godt, med myke skorper - lett å spise til og med for de minste.

"Grovt brød" betyr masse hvetemel ispedd litt grovere sorter.

Det sunneste brødet heter "fransk speltbrød" og består kun av grov spelt, samt litt havre og rug.

Barna bør ikke spise hvetemel, det er svært mange barn som får dårlige mager av det, og raskt stigende blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss går det mye prim, tilogmed jeg har begynt å like det, men det er nok ikke så sunt da ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madam_mim
Bhg har et stramt budsjett. Da blir det billig, og det er oftest usunn mat.

Jeg skulle ha snudd hele kostholdet til ungene i bhg, kansje ville det ha kostet foreldrene noen kr mere i mnd,men det er de ikke villig til å betale.

Joa, vil de skrive her inne....skulle gjerne ha betalt mye mere bare ungene fikk ren, skikkellig mat. Virkeligheten er ikke sllik.

Forskjellen mellom hva foreldrene sier de ønsker for ungene sine, og hva de faktisk vil betale for at de skal få det er stor :jepp:

Vi har nå oppe forslag om å øke matpengene i barnehagen fra 200 kr i mnd til 300 kr i mnd for å kunne bruke mer økologiske produkter og enda mer frukt og grønt. Ungene får 4 måltider til dagen for denne summen!!

Dere skulle bare visst hvor mange som reagerer negativt :dåne:

En skal aldri gre alle under en kam - hverken barnehageansatte eller foreldre. Det finnes gode og dårlige varianter av begge :jepp: Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er stolt over å jobbe i barnehagen vår - vi har sunt kosthold og flinke, våkne ansatte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...