Gå til innhold

pålegg i barnehagen

Leanne

Anbefalte innlegg

Hva slags pålegg står på bordet i barnehagen deres?

Jobber i barnehage og begynner å bli litt lei de påleggene vi har..... Men kommer liksom ikke på noen gode nye forslag heller... Spiser lite brødmat hjemme

I barnehagen har vi:

gulost, brunost

Baconost/skinkeost/salami ost på tube

kaviar, makrell i tomat

Div kremost

Servelat, salami, kokt skinke, svartpølse

leverpostei

og sikkert noen pålegg til jeg bare ikke husker nå..

Har dere noen andre pålegg som ikke står på min liste, eller forslag til andre typer pålegg vi kan kjøpe inn som er populær i barnehagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har jo masse forskjellig! Er barna lei av det da? Det viktigste er jo at de liker maten. Kutt opp agurk, paprika og tomat, så blir det litt mer spennende.

To ting som er en suksess blant mange barn (og sunt) er fiskekake og kalkun falukorv. Nam nam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett det vi bruker hjemme og, men mine unger liker også litt "tilbehør". Agurk, tomat, rødbeter, majones, eple, egg etc.

Vet at barnehagen begynte å kjøpe rødbeter når min eldste begynte. De hadde visst ikke hatt andre unger som forlangte det før, men det ble en hit. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her var det mye usunt og kjedelig.

Hvorfor i all verden får ikke barna laks, eggerøre, omeletter (med skinke, sopp, løk, purreløk etc.), ulike oster, oppkuttet frukt (honningsmelon, epler, pærer, appelsin osv.) og müsli med rosiner og yoghurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Falukorv og fiskekaker er populære pålegg hos oss.

Italiensk salat og rekesalat er det også mange som liker.

Egg er jo også populært.

Disse jeg kom på i farta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvorfor i all verden får ikke barna laks, eggerøre, omeletter (med skinke, sopp, løk, purreløk etc.), ulike oster, oppkuttet frukt (honningsmelon, epler, pærer, appelsin osv.) og müsli med rosiner og yoghurt?

Barn burde få mye mer av dette, det er vanlig i andre land...

I tillegg bør de få sunne supper og grovt speltbrød som mellommåltid/lunch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagene har vel eit budsjett å tenkje på også? Så nokre ting må ein spare til spesielle anledninger! (Påskefrokost f.eks.?) Eller så må barnehagen ta mykje ekstra betalt frå foreldra for mat! Foreldra kan vel heller lage litt ekstra god og spennande mat til barna i helgene!

Det var forresten mykje sunt pålegg som var nemnd! Såg iallfall ingenting til nugatti og anna søtt pålegg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn burde få mye mer av dette, det er vanlig i andre land...

Og i "andre land" er det også vanleg å betale ein god del meir for å ha barna i barnehage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange gode forslag så langt- kom gjerne med fler.

Vi har sylteagurk og rødbetter, agurk, tomat og paprika som tilbehør.. Og frukt får barna etter brødmåltidet.

kokt egg har vi noen ganger (kanskje ha det litt oftere...)

men eggerøre og omelett har vi ikke hatt i barnehagen før.. det skal jeg jammen gjøre noe med :)

vi har forøvrig varm lunsj 2,5 dag i uka (2 dager i like uker, 3 dager ulike uker). Da fokuserer vi ekstra på sunn mat - fisk en av dagene, ellers er hjemmelaget tomatsuppe/grønnsakssuppe, hjemmelaget kjøttkaker/karbonader også en suksess. + masse jeg ikke husker akkurat nå... Vi har kjøkkenhjelp disse dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva slags pålegg står på bordet i barnehagen deres?

Jobber i barnehage og begynner å bli litt lei de påleggene vi har..... Men kommer liksom ikke på noen gode nye forslag heller... Spiser lite brødmat hjemme

I barnehagen har vi:

gulost, brunost

Baconost/skinkeost/salami ost på tube

kaviar, makrell i tomat

Div kremost

Servelat, salami, kokt skinke, svartpølse

leverpostei

og sikkert noen pålegg til jeg bare ikke husker nå..

Har dere noen andre pålegg som ikke står på min liste, eller forslag til andre typer pålegg vi kan kjøpe inn som er populær i barnehagen...

Her har jeg villet kuttet ut mye usunt. Bla. servelat,salami,svartpølse,kremoster,tubeoster.

Er gulosten av den magre typen,så la den stå.

Er det ingen i bhg som har peiling på ernering?

Istedenfor alle påleggsorter,lag eggerøre,kok egg og skjær i skiver. Kok havregrøt,pynt den med hele blåbær. noen øsker kansje kanel på.

Makrell i tomat,pepperrøkt makrell,røkt laks,sardiner i tomatsus,tomater,agurk,paprika. Kutter dere ut ale typene dere har, som også er sunne, så sparer dere også inn på matbudsjettet.

Dette er påleggsorter jeg ikke vil ha i skapet hjemme heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

I barnehagen hvor jeg jobber er det endel av det samme, men jeg tror de er mer bevisst på rent kjøtt, altså at det er skinke o.l, ikke mye salami og servelat. I tillegg fiskepudding blant annet, og alltid endel grønt å ha på eller ved siden av. Noen dager får de frokostblandinger også (vet ikke hvorfor det ikke er et tilbud hver dag). Også lages det noe mer interessant av og til, som ostesmørbrød o.l. Morsomt å se hva barna velger å ha på selv av påleggsblandinger, maten serveres som buffet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Her har jeg villet kuttet ut mye usunt. Bla. servelat,salami,svartpølse,kremoster,tubeoster.

Er det ingen i bhg som har peiling på ernering?

Istedenfor alle påleggsorter,lag eggerøre,kok egg og skjær i skiver. Kok havregrøt,pynt den med hele blåbær. noen øsker kansje kanel på.

Makrell i tomat,pepperrøkt makrell,røkt laks,sardiner i tomatsus,tomater,agurk,paprika. Kutter dere ut ale typene dere har, som også er sunne, så sparer dere også inn på matbudsjettet.

Kjedelig med bare fisk, sikkert ikke alle som liker det heller.

Synes du er på grensen til hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er det ingen i bhg som har peiling på ernæring?

Makrell i tomat,pepperrøkt makrell,røkt laks,sardiner i tomatsus,tomater,agurk,paprika. Kutter dere ut alle typene dere har, som også er sunne, så sparer dere også inn på matbudsjettet.

Enig i at fete oster og pølser må vekk fra matbordet i barnehagene, og at fisk må bli det som dekker kjøtt"behovet" om ikke barnehagene går over til vegetarmat. Barna må lære gode vaner fra tidlig alder. Om de spiser fisk fra de er små, vil de helt sikkert like det.

Der barna har med seg matpakke, må disse inspiseres av de ansatte, og foreldrene må få streng tilbakemelding dersom barna har usunt pålegg på maten. Dersom foredrene ikke retter seg etter det de får beskjed om, må barnevernet kontaktes, da feil kosthold er barnemishandling - sågar en av de vanligste formene for barnemishandling som forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

En dag i uken har vi syltetøy i tillegg til det som allerede er nevnt. Trenger ikke være 100% avholds, men skille mellom det vi spiser hver dag og innimellom. Enkelte dager rister vi skivene. Putter på ost og skinke og steker skivene i ovnen til lunsj. Omelett, eggerøre og kokte egg har vi to ganger i uken. Leverpostei, makrell i tomat, servelat, løkrull, kokt skinke, hvitost, brunost, prim, skinkeost, rekeost, baconost, agurk, tomat, paprika, sylteagurk og rødbeter er det jeg kommer på vi bruker i farten. En gang eller to i mnd lager vi hjemmelaget karbonade til lunsj, servert på hjemmelaget grovt rundtstykke. Vi lager varm lunsj som fiskeboller i hvit saus med poteter og gulrot til. Fiskepinner, lapskaus, pizza, lasagne, kjøttkaker i brun saus, innbakt fisk i folie, fiskepudding, kjøttpudding, havregrøt, semulegrøt, risengrynsgrøt, blandet salat, innbakt pølse, potetstappe og pølse, kyllingvinger og ovnstekte potetbåter, tomatsuppe, fiskesuppe, blomkålsuppe og sikkert noe jeg ikke kommer på akkurat nå. Noen dager lager vi grove vafler til lunsj, pannekaker er også populært (men tar tid). I tillegg har vi frukt hver dag; varierer mellom eple, appelsin, banan, melon, ananas, druer, kiwi, pærer, mandarin ol alt ettersom hva som er sessongvare og på tilbud i butikken. Vi gjør så godt vi kan med den bemanningen vi har, og uten en person som har "kun" mat å tenke på; 16 barn og 3 voksne på en storbarnsavdeling; det er de knallharde fakta. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at noen unger trenger fett også!

De fleste unger trenger faktisk fett.

Og magre oster er tilsatt dritt for å erstatte fettet som er fjernet. Ungene får vel i seg nok karbohydrater som det er om de ikke skal ha ekstra karboinnholdsrike oster i tillegg.

For øvrig er jeg en av de barna som alltid har brukket meg av fiskepålegg. Jeg spiser ren fisk til middag, men makrellprodukter har jeg alltid kastet opp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
Husk at noen unger trenger fett også!

Alle mennesker trenger fett, men da det sunne fettet.

Jeg jobber også i barnehage, og vi har mye av det samme som er ramset opp i andre innlegg.

Og ungene velger selv hva de vil ha på skiva. Mange hos oss er glad i makrell i tomat og kaviar. Jeg ser også at de fleste velger ikke særlig ofte salami, svartpølse eller servelat. De foretrekker heller falukorv av kalkun eller skinke.

Vi har aldri syltetøy eller annet søtt pålegg,

Vi lager egg rett som det er, og en dag i uka har vi varm mat. Da lager vi variert, sunn mat. F. eks ovnsvakt laks med potet og grønnsaker, kylling med ris og grønnsaker eller renskåret kjøtt og wokgrønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...