Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #1 Skrevet 3. april 2009 Jeg er blitt singel og får nå mye høyere utgifter, har forsøkt å sette opp et budsjett og vil gjerne høre andres meninger om det. Utbetalt månedslønn: 20 000 Huslån og husleie: 11 000 Strøm: 1 000 Internett: 600 Mobil: 300 Mnd kort-transport: 550 Trening: 550 Mat/husholdning: 4 000 Da har jeg igjen ca 2 000 i mnd til div kostnader - klær, fritid og "alt" annet. Er det noe jeg har glemt? Tror dere dette kommer til å gå bra? Har en god buffer konto jeg kan ta av til uforutsette regninger, f.eks. lege, tannlege osv. Det som er dumt er at jeg ikke vil klare å spare noe særlig, men det får heller gå-sparer jo i egen bolig i det minste.
Gjest Hilde K S Skrevet 3. april 2009 #2 Skrevet 3. april 2009 Ja. Det burde gå bra. Dessuten kan du prøve å få ned husholdningsbudsjettet.
Alison Skrevet 3. april 2009 #3 Skrevet 3. april 2009 Jeg savner en post for forsikringer. Du bør i hvertfall ha innboforsikring og uførhetsforsikring.
Gjest Christabelle Skrevet 3. april 2009 #4 Skrevet 3. april 2009 Jeg tenkte også på forsikringer. Jeg synes 2 000,- hørtes lite ut.
Gjest ts Skrevet 3. april 2009 #5 Skrevet 3. april 2009 Jeg har pensjonsforsikring og uføreforsikring gjennom jobben. Reiseforsikring trekkes fra sparekonto og jeg skal også opprette en innboforsikring som trekkes fra sparekonto. Kan hende jeg kan prøve å redusere litt på mat/husholdningsbudsjettet når jeg kommer inn i gode rutiner der. Har hittil ikke vært så vant til å leve på budsjett, men det har ikke vært så nødvendig når man har to lønninger å fordele utgiftene på. Er en ny situasjon for meg dette, men jeg skal få det til! Takk for tilbakemeldinger så langt!
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #6 Skrevet 4. april 2009 Har du tv? Ser du ikke har tv-lisens på lista. 6000 til sammen til husholdning og annet bør forøvrig være mer enn romslig. Selv om pengene kan få bein å gå på hvis du feks liker å reise
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #7 Skrevet 4. april 2009 Kan hende jeg kan prøve å redusere litt på mat/husholdningsbudsjettet når jeg kommer inn i gode rutiner der. Du må jo se det an litt, men så lenge du ikke går i minus hver måned er mat/husholdningsbudsjettet ganske hellig for meg som singel og sosial kvinne. Jeg merker det automatisk på humøret hvis jeg kutter på mat og underholdning.
Rosenrød Skrevet 4. april 2009 #8 Skrevet 4. april 2009 Jeg synes det høres litt snaut ut, men hvis du ikke bruker mye penger på klær, hudpleie, reiser osv, så kan det nok fint gå.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #9 Skrevet 4. april 2009 Jeg er blitt singel og får nå mye høyere utgifter, har forsøkt å sette opp et budsjett og vil gjerne høre andres meninger om det. Utbetalt månedslønn: 20 000 Huslån og husleie: 11 000 Strøm: 1 000 Internett: 600 Mobil: 300 Mnd kort-transport: 550 Trening: 550 Mat/husholdning: 4 000 Da har jeg igjen ca 2 000 i mnd til div kostnader - klær, fritid og "alt" annet. Er det noe jeg har glemt? Tror dere dette kommer til å gå bra? Har en god buffer konto jeg kan ta av til uforutsette regninger, f.eks. lege, tannlege osv. Det som er dumt er at jeg ikke vil klare å spare noe særlig, men det får heller gå-sparer jo i egen bolig i det minste. det var ikke mye å gå på.. tror du vil ha det tøfft.. her må du enten øke jobbingen, altså ta deg en liten bijobb som tilkallingsvakt eller lignende eller kutte ned på utgiftene.. for å ha 2000 kr til deg selv er ganske lite. frisør, (vet ikke om du har dyr. men det koster å ha), klær, hobby/fritidsaktiviteter, vann/kloakk, mastercard, bursdagsgaver, også kan vaskemaskin ryke, tanna verker og du må til tannlegen og man trenger p-piller månedlig (dersom du tar dette). godt du har en buffer konto, for det vil du behøve. men hvis du ser at den ryker fort, så må du tenke nytt.. det er også mange små ting man ikke tenker på som man bruker.. feks vil man en tur på cafe eller take away mat, eller man vil ha et nytt anntrekk eller øredobber til en fest man skal på.. alkohol, inngang, natt mat og taxi er ganske dyrt for en kveld med morro. og det blir jo gjerne en del av dette når man er singel. så jeg syntes at 2000 kr i måneden er ganske lite..
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #10 Skrevet 4. april 2009 det var ikke mye å gå på.. tror du vil ha det tøfft.. her må du enten øke jobbingen, altså ta deg en liten bijobb som tilkallingsvakt eller lignende eller kutte ned på utgiftene.. for å ha 2000 kr til deg selv er ganske lite. Det er jo i tillegg til 4000 som hun har satt av til mat og husholdning da. Så 6000 totalt etter faste utgifter, man skal ha dyre vaner for å ikke klare seg fint med det. Jeg har selv ca det samme, og da sparer jeg rundt halvparten til ferie og uforutsette utgifter.
Gjest Bond Skrevet 4. april 2009 #11 Skrevet 4. april 2009 (endret) Jeg synes det ser helt greit ut. Om man vet at dette er for bare en viss periode (selv om den perioden kan være 3 år eller noe), synes jeg at det er helt greit. 4000 for mat og husholdning er veldig mye også, synes jeg. Vi er to, og bruker mindre enn det for mat og husholdning, og vi spiser bra altså. 2000 for alt underholdning er heller ikke så verst. Det er mye man kan egentlig leve uten. Man MÅ ikke kjøpe dyre hudprodukter og gå til hudpleier. Man må ikke gå ut på byen. Man må ikke spise ute eller bestille take-away dersom man har det litt stramt for en periode. Man kan like greit ha middag med venner hjemme. Om man planlegger bra, kan de 2000 strekke langt (spesielt mtp at jeg ser at man kan absolutt bruke mindre enn 4000 i måneden for mat og husholdning). /edit: litt repetisjon i en setning Endret 4. april 2009 av mrs_bond
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 4. april 2009 #12 Skrevet 4. april 2009 Utbetalt månedslønn: 20 000 Huslån og husleie: 11 000 Strøm: 1 000 Internett: 600 Mobil: 300 Mnd kort-transport: 550 Trening: 550 Mat/husholdning: 4 000 Hvis du har lyst å kutte her så ville jeg foreslått sjekk av mobilleverandør og internettleverandør. 600/mnd bør kunne reduseres til 400 for internett i alle fall. Mobilregningen - ja det kommer jo helt an på hvor mye du ringer. Har du det rimeligste abonnementet? Strøm - her kan du gjøre noe selv ved å ha tidsur og termostat på ovnene. Det er mulig du har det allerede, jeg bare nevner det. Ellers synes jeg du har et greit budsjett - jeg klarer meg for ca det samme pr måned og det går greit.
Gjest MåneSkygge Skrevet 4. april 2009 #13 Skrevet 4. april 2009 (endret) 6000 til mat og bruk er mye mer enn hva jeg har i alle fall og jeg forsørger også ett barn. Klarer meg fint selv om det kan bli litt trangt til tider. Edit: skrivefeil. Endret 4. april 2009 av MåneSkygge
Alison Skrevet 4. april 2009 #14 Skrevet 4. april 2009 Huslån og husleie: 11 000 Hvor stort er lånet? Du betaler husleie, bor du i borettslag? I tilfelle vil det sannsynligvis også være fellesgjeld der. Hvor stor er fellesgjelden? Nå er renten veldig lav. I ditt budsjett er det veldig lite å gå på når renten går opp igjen. 3-4 % høyere rente vil da skape store økonomiske problemer. Du må også huske å ta med kostnader som bursdags- og julegaver, ferie ol. Med et veldig stramt budsjett skal det lite til før du får problemer. Da er det dessverre en del som tyr til kredittkort, noe som gjør saken enda vanskeligere. Hvor stor er buffer har du?
Gjest ts Skrevet 4. april 2009 #15 Skrevet 4. april 2009 Det er tydeligvis litt delte meninger om dette, noen mener det vil gå helt fint og noen mener det vil bli problemer. Ikke så rart kanskje, folk har forskjellige oppfatninger om økonomi. Takk for alle tilbakemeldinger, nyttig å høre andres meninger! Jeg bor i en selveier og det er 0 i fellesgjeld. Husleien er lav og inkluderer fyring, renovasjon/kommunale avgifter, kabel tv, trappevask og andre fellesutgifter. Lånet har 20 år løpetid så jeg har mulighet til å strekke det litt lenger og få lavere avdrag om det skulle bli nødvendig. Jeg har ikke kredittkort og ingen planer om å skaffe meg det. Bufferkontoen er meget solid, minimum 4 mnd lønninger. Det viktigste er nok at jeg er forberedt på en tøffere økonomsk situasjon og innstillt på å klare det. Ser at reiser vil bli lavt prioritert fremover, men det får heller være. Den økonomiske situasjonen kan jo også forandre seg etterhvert, kanskje dukker drømmemannen opp en gang i fremtiden og jeg får en å dele utgiftene med, men i mellomtiden er det viktigste for meg å bygge opp meg selv og være stolt av at jeg klarer meg selv økonomisk selv om det kan bli litt tøft fremover. Hell i uhell, det hjelper selvfølgelig at renta er lav nå og selv om jeg ikke kan regne med at den alltid vil være det så regner jeg med at den holder seg lav en stund fremover.
Sommersol Skrevet 5. april 2009 #16 Skrevet 5. april 2009 Så lenge du ikke har barn mener jeg at dette skal gå veldig bra. Jeg lever på noenlunde det samme, og har to barn annenhver uke. Rart hvor lite en kan leve for når en er alene, hvis en må, så dette klarer du
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #17 Skrevet 5. april 2009 Nå vet jeg at mange har et syn på studenter som sier at "de kan for det selv og fortjener å ha dårlig råd"(etter diskusjoner i andre tråder tidligere), men til sammenligning kan jeg jo si at en student har utbetalt i overkant av 6000 i mnd. Ikke alle jobber ved siden av. Jeg skiller iallefall ikke på mat/husholdning og penger til meg selv, jeg har 2-3000 til denne posten samlet sett, jeg.
murray Skrevet 5. april 2009 #18 Skrevet 5. april 2009 Regnestykket ditt ligner veldig på det jeg hadde da jeg kjøpte leilighet alene for to år siden. Jeg har klart meg kjempefint, og har ikke hatt behov for hjelp. Det var selvfølgelig ikke så veldig kult da renta økte mye før jul, men som deg hadde jeg en bufferkonto å ta av slik at jeg slapp å leve på nudler og ketchup. Har gått opp i lønn siden den gang og har det økonomisk mye romsligere nå enn da, så det er bare å klare seg gjennom den første tøffe perioden Dette går fint!
Gjest Lyh Skrevet 5. april 2009 #19 Skrevet 5. april 2009 Jeg tror nok dette skal gå bra for deg . Kjempe bra at du har satt opp budsjett, syns selv 4000 var mye jeg, vi er to stk som bruker mindre enn det for en hel mnd. Internetten din var GANSKE dyr? Vi har internett til 270,- og det er kjempebra linje. Så jeg tror du kan spare inn litt der
Inwe Skrevet 5. april 2009 #20 Skrevet 5. april 2009 Studenter klarer seg jo på dette, hvorfor skal ikke andre gjøre det? Jeg og sambo (jeg er student, han jobber deltid) har ca 6000 til sammen i mnd på mat og oss selv etter regninger er betalt. Vi har masse penger å rutte med i forhold til mange andre studenter. Så vi klarer oss på 3000 hver. Gå i butikker å se på priser. Vi har ikke bruk for å bruke 4000 på mat i mnd, og vi er to. Vi spiser godt også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå