Gå til innhold

Drikkevarene

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi skal ha bryllupet vårt på et lokale der vi ordner med mat og drikke selv. Vi skal ha tre-retters middag, og har servitører som skal servere. Hva gjør vi med drikken da? Regner med noen vil ha rødvin, noen hvitvin, noen øl, noen brus, noen vann osv.. Bør servitørene sjenke også? Hadde egentlig lyst til at folk skulle kunne forsyne seg selv, så de slapp å sitte med tomme glass og vente. Blir sikkert nok å gjøre for servitørene uansett. Kan drikken stå på bordene? I klynger med litt av hver sort, så får servitørene bære på bordet etterhvert som det blir tomt? Eller ser det bare dumt ut?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville satt pris på om jeg kunne forsyne meg selv framfor å måtte vente på en servitør. Det bryllupet jeg var i sist hadde drikkevarene plassert på bordet, og det fungerte utmerket :)

Gjest Apple- i.i
Skrevet

Vi kommer til å ha isvann og alkoholfritt stående på bordet, så kommer servitørerne til å servere øl og vin. Men vi skal ha buffet, så servitørene kommer til å ha god tid til å følge opp servering av drikke.

Hvis vi ikke skulle hatt buffet, ville jeg fortsatt hatt bare vann og alkoholfritt stående på bordet, så hadde jeg heller hatt en til to servitører som f.eks bare rydder og serverer alkohol.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi kommer til å ha isvann og alkoholfritt stående på bordet, så kommer servitørerne til å servere øl og vin. Men vi skal ha buffet, så servitørene kommer til å ha god tid til å følge opp servering av drikke.

Hvis vi ikke skulle hatt buffet, ville jeg fortsatt hatt bare vann og alkoholfritt stående på bordet, så hadde jeg heller hatt en til to servitører som f.eks bare rydder og serverer alkohol.

Hvorfor ville du hatt servering av alkoholholdige drikker? Og ikke alkoholfrie? Jeg bare spør... :)

Flere som har meninger og tips her?

Gjest nextlife
Skrevet

Jeg synes det gir et uryddig inntrykk å ha drikkevarer stående på bordet, vannkarafler er det eneste jeg synes bør stå der. All annen drikke bør flinke servitører sørge for påfyll av.

Gjest smitt
Skrevet

Vi hadde kun vann stående på bordet, resten ordnet servitørene. Ikke noe problem, vi hadde dyktige servitører, ingen satt med tomme glass og man merket ikke servitørene.

Skrevet

Akkurat dette har jeg gått å lurt på også.

Jeg synes det er litt "uryddig" at det står på bordet, men så er det praktisk.

Da kan alle ta det de vil ha til en hver tid. jeg har vært i flere bryllup som jeg måtte "spare" på siste slumpen i vinglasset til å skåle med...

Også må vi leie servitører, og det er ganske dyrt, så vi kan kanskje spare inn litt hvis vi setter det på bordet.

Hvor mange servitører regner dere med å bruke?? Vi skal ha tapas, enten på bordene eller i buffet og ca 80 gjester.

Skrevet

Vi skal kun ha vann stående, resten skal serveres. Regner med servitørene ordner et opplegg sånn at et par av de sjekker regelmessig om det trengs påfyll. Vi har 8 servitører på 85 gjester. Syns heller det ikke gjør noe at folk ikke har fulle glass hele tiden. Trenger jo ikke bli full allerede ved middagen :skaal:

Gjest nextlife
Skrevet

Hvis servitører kun skal brukes til skjenking/rydding holder med 3 stk til 80 gjester.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har tenkt å sette drikkevarene ut på bordene, bryr meg ikke så mye om det gir et uryddig inntrykk, bedre det en å vente i det vide og det breie på å få noe i glasset, så får servitørene heller være flinke med å rydde vekk flasker og fylle på med nytt etterhvert.

Skrevet
Vi har tenkt å sette drikkevarene ut på bordene, bryr meg ikke så mye om det gir et uryddig inntrykk, bedre det en å vente i det vide og det breie på å få noe i glasset, så får servitørene heller være flinke med å rydde vekk flasker og fylle på med nytt etterhvert.

Jeg tror jeg går for dette jeg også. Ok, det ser kanskje ikke så lekkert ut, men det betyr mindre. Vi skal ikke ha proffe servitører til 800 kroner timen, men venninner og bekjente stiller opp for oss. Vil ikke overlesse dem med arbeid heller... Er bare glad at de orker å gjøre det for oss :) (de får selvfølgelig noe for jobben, men det er ikke det samme som å leie inn proffe servitører til full pris)

Det viktigste for meg er at folk slipper å sitte med tomme glass (trenger absolutt ikke å bety at de skal drikke seg snydens under middagen), og at våre venner/bekjente som stiller opp for oss ikke må gå som slaver.

Skrevet
Vi skal kun ha vann stående, resten skal serveres. Regner med servitørene ordner et opplegg sånn at et par av de sjekker regelmessig om det trengs påfyll. Vi har 8 servitører på 85 gjester. Syns heller det ikke gjør noe at folk ikke har fulle glass hele tiden. Trenger jo ikke bli full allerede ved middagen :skaal:

Syns det er pinlig med tomme vinglass når man skal heve glassene og skåle for brudeparet etter talene.

Skrevet
Syns det er pinlig med tomme vinglass når man skal heve glassene og skåle for brudeparet etter talene.

Det kommer jo veldig ann på hvor oppmerksomme servitørene er det da. Jeg håper og regner med at de klarer å sjenke hyppig, slik at ingen sitter tom lenge. Men jeg må si at det er ikke veldig pent med masse flasker stående på bordet. Og er det ikke endel av jobben som servitør å sørge for at gjestene har det de trenger??

Gjest Gjest
Skrevet
Det kommer jo veldig ann på hvor oppmerksomme servitørene er det da. Jeg håper og regner med at de klarer å sjenke hyppig, slik at ingen sitter tom lenge. Men jeg må si at det er ikke veldig pent med masse flasker stående på bordet. Og er det ikke endel av jobben som servitør å sørge for at gjestene har det de trenger??

For de som har profesjonelle servitører ja... :)

Ellers er det viktigere å unngå tomme glass og tørste gjester enn at bordet skal se så pent ut.

Skrevet
For de som har profesjonelle servitører ja... :)

Ellers er det viktigere å unngå tomme glass og tørste gjester enn at bordet skal se så pent ut.

Vi har heller ikke proffe servitører, men de er jo tross alt der for å gjøre en jobb. Selv om de er venner og bekjente. :) Vi satser heller på et pent bord og kald drikke til våre gjester. Men selvsagt er det noen som vil ha det sånn, sier bare hva jeg syns jeg:-)

Gjest smitt
Skrevet

Jeg har svart lenger opp i tråden, vi hadde profesjonelle servitører. Det vi gjorde, og som sikkert er spesielt lurt hvis man ikke har profesjonelle servitører, var å skrive en kjøreplan for middagen hvor det var lagt inn når talene skulle komme. Slik visste servitørene det slik at de før talene fylte opp vinglassene så alle hadde noe å skåle med (i tillegg til at de serverte ved behov såklart) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...