Gå til innhold

Folk som hermer etter oppførselen din..

Anbefalte innlegg

Gjest Ulogget
Skrevet

Hei,

Håper på noen tilbakemeldinger om dette. Jeg har en person i min daglige omkrets som jeg har irritert meg over i en periode og nå er det slik at jeg begynner å bli sikkelig lei av det.

Denne personen tar etter eller hermer etter min væremåte om det er min oppførsel eller ting jeg sier og mener. Eksempel hvis jeg akkurat har sagt noe til noen andre og hun er tilstede kan hun finne på å si det samme, bare litt anderledes.

Eks. hvis jeg i en samtale med andre viser entusiasme, så kan hun like etter også gjøre det samme (inntil at jeg gjør det (viser entusiasme) er hun helt "vanlig"). Dett har pågått så lenge at jeg nå merker at jeg holder meg rolig og tilbaketrukket (ikke mitt normale meg) pga. denne oppførselen hennes. Er dette noe dere andre også har opplevd? Jeg prøver å ikke la det få ta så stor plass i hverdage, men merker nå at jeg har fått nok, og ønsker heller ikke å "sprekke" på henne.. Prøver derfor å finne en annen måte å takle det på. Det som er mest plagsomt også er at om jeg prøver å unngå henne så blander hun seg inn når jeg er i samtale med andre..

Videoannonse
Annonse
Gjest Methuselah
Skrevet

Lillebroren pleide og herme veldig etter meg. Men han har heldigvis sluttet med det nå. Det er ganske plagsomt

Gjest Ulogget
Skrevet

hun er ikke så spesiellt hyggelig mot meg, ganske nøytral mot meg inntil et visst punkt.. Men jeg tror ikke hun liker meg, og jeg klarer ikke å like henne pga. oppførselen hennes. Jeg har faktisk ikke gjordt henne noe heller... Bare vært meg selv.. Er kansje det som plager henne?

Gjest Tanita
Skrevet

Kan jo hende hun er usikker? Kanskje hun tror det samme, at kanskje du ikke liker henne.

Skrevet

Ut ifra hva du skriver får jeg umiddelbart en hypotese om at hun har et problem. Og da i hovedsak med sin selvtillit. Jeg tenker at du har en stor inflytelse på henne, selv om det kanskje ikke er det du vil. Hun ønsker kanskje å bli likt, og er redd for å bli avvist eller blir dømt dersom hun ytrer en væremåte eller mening før noen andre gjør det først.

Jeg tenker at det kunne vært en idé å rose henne for hver gang hun tar første steg neste gang. Ved litt ros og anekjennelse opplever jeg at de fleste blir tøffere og tør å stå for sine egne meninger etter litt tid.

Gjest Ulogget
Skrevet
Kan jo hende hun er usikker? Kanskje hun tror det samme, at kanskje du ikke liker henne.

Ja, har også tenkt det.. Jeg var faktisk normalt hyggelig mot henne som jeg er med andre, til jeg begynte å legge merke til denne oppførselen..

Gjest Gjest
Skrevet

Noen mennnesker har begrenset evne når det gjelder sosial kompetanse. Uansett hvor hardt de prøver å tilegne seg slik kompetanse, så klarer de det rett og slett ikke.

Noe disse da kan gjøre, er å adoptere holdninger og adferd til et menneske de selv opplever som sosial kompetent.

Skrevet

Hun høres veldig usikker ut ja.

Skjønner at det er irriterende, men hva med å ikke være sammen med henne?

Du liker jo ikke hene, så hva er poenget? :klø:

Gjest Ulogget
Skrevet
Hun høres veldig usikker ut ja.

Skjønner at det er irriterende, men hva med å ikke være sammen med henne?

Du liker jo ikke hene, så hva er poenget? :klø:

Er dessverre nødt til å omgås henne da vi er i en utdanningssituasjon som gjør at vi er nødt til å oppholde oss i samme rom..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror også hun er veldig usikker og "hermer" etter deg fordi hun synes du er hyggelig/morsom/godt likt og så prøver hun å bli sånn hun også. Det er nok ikke veldig bevisst, men kanskje heller at hun ubevisst venter på din "godkjennelse" for hva som er greit å mene. Synes du at noe er flott, så tør hun også å vise at hun synes det er flott. Synes du noe er tåpelig, så føler hun at hun også må si at det er tåpelig.

Antakelig så beundrer hun deg på et vis. Ta det som et kompliment, så er det kanskje lettere å takle.

Gjest Ulogget
Skrevet
Jeg tror også hun er veldig usikker og "hermer" etter deg fordi hun synes du er hyggelig/morsom/godt likt og så prøver hun å bli sånn hun også. Det er nok ikke veldig bevisst, men kanskje heller at hun ubevisst venter på din "godkjennelse" for hva som er greit å mene. Synes du at noe er flott, så tør hun også å vise at hun synes det er flott. Synes du noe er tåpelig, så føler hun at hun også må si at det er tåpelig.

Antakelig så beundrer hun deg på et vis. Ta det som et kompliment, så er det kanskje lettere å takle.

Ja jeg burde kansje det, men det er ikke lett. Det gjelder ikke bare de tingene jeg har nevnt.

I noen tilfeller hvor vi (meg og henne med flere) blir spurt om noe, en mening en ide etc. så kan jeg komme med forslag og meninger, og da virker det noen ganger som om hun kommer med forslag og ideer bare fordi jeg har sagt noe. Noen ganger har jeg valgt å ikke si noe for å se hva som skjer og da er det mer stille og vagere forslag som kommer, noen ganger ingenting.

Synes det er leit og irriterende siden jeg føler for/velger å trekke meg tilbake.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi gjør litt slikt på jobb. Og da er fordi vi liker personen. Det blir morsomt, humor og trivsel ut av det. Det betyr anerkjennelse av personen.

Skrevet

Uff, hadde en venninne som var sånn jeg og. Men gikk også mye på å kjøpe det samme, høre på samme type musikk, sminke seg på samme måte osv. Ble utrooolig slitsomt etterhvert, men jeg tok det aldri opp. Nå er vi ikke venner lenger av andre grunner så trenger ikke å tenke på det lenger heldigvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...