Gå til innhold

Tips til bøker til tenåring?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Skal kjøpe et par bøker/pocketbøker til datteren min på 16. Må kjøpe de i morgen, for hun drar på påskeferie med tante og onkel på søndag.

Hun liker godt bokserien "De fem utvalgte". http://www.cappelendamm.no/main/katalog.as...mp;serieid=3930

Hun hadde satt pris på noe i den stilen..

Noen som har forslag så hadde jeg blitt veldig takknemlig! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Twilight-serien hadde jeg elsket da jeg var 16 år. Kanskje det er en idé? Det er 4 bøker i serien og 3 av dem er kommet på norsk tror jeg. (Alle på engelsk)

Ellers kan jeg jo anbefale Harry Potter da, dersom hun ikke har lest disse. :Nikke:

Skrevet
Skal kjøpe et par bøker/pocketbøker til datteren min på 16. Må kjøpe de i morgen, for hun drar på påskeferie med tante og onkel på søndag.

Hun liker godt bokserien "De fem utvalgte". http://www.cappelendamm.no/main/katalog.as...mp;serieid=3930

Hun hadde satt pris på noe i den stilen..

Noen som har forslag så hadde jeg blitt veldig takknemlig! :)

Hva med Arn-triologien av Jan Guillou? Kjempe spennende bøker med både kjærlighet, action og historie.

Skrevet
Ellers kan jeg jo anbefale Harry Potter da, dersom hun ikke har lest disse. :Nikke:

Jeps, helt enig!!!

Harry Potter er helt fantastisk! :Nikke: :Nikke:

Skrevet

Twilight-serien av Stephenie Meyer er jo kjempepopulært blant jenter i den alderen! Litt mer passende for en jente enn Harry Potter, muligens.

Skrevet (endret)
Jeps, helt enig!!!

Harry Potter er helt fantastisk! :Nikke: :Nikke:

Me :hjerte: Harry Potter! :fnise:

Jeg kan også sterkt anbefale Eragon-serien av Christopher Paolini. :rødme:

Jeg kom jo på noen andre bøker også som jeg ikke har lest, men hørt mye bra om:

Bartimeus-trilogien - Jonathan Stroud

Blekkhjerte-serien - Cornelia Funke

Artemis Fowl-serien - Eoin Colfer

Narnia-serien - C.S. Lewis

Twilight-serien av Stephenie Meyer er jo kjempepopulært blant jenter i den alderen! Litt mer passende for en jente enn Harry Potter, muligens.

Bare sånn for å forsvare Harry Potter litt her... :sjenert: Jeg begynte å lese Harry Potter da jeg var 10-11 år (og jente). Nå er jeg 24 år og de er fremdeles de beste bøkene jeg noen gang har lest.

Men jeg er enig med deg at Twilight-bøkene er en kjempestor hit blant tenåringsjenter nå til dags. :Nikke:

Endret av ^^Belle^^
Gjest Gjest
Skrevet

Blekkserien av Cornelia Funke: Blekkhjerte, Blekkblod og Blekkdød. (Den første er filmatisert, og kommer på kino nå.)

Skammar-serien av Lene Kaaberbøl: Skammarens dotter, Skammarteiknet, Slangens gåve og Skammarkrigen.

Katriona-serien av Lene Kaaberbøl: Sølvhesten, Hermelinen og Isfuglen.

Den mørke materien-serien av Philip Pullman: Det gylne kompasset, Den skarpeste kniven og En kikkert av rav.

Gjest Gjest
Skrevet

De fire og han som gjorde alt verre :bolledeig:

Gjest Gjest_sol_*
Skrevet

Twilight er kjempebra! Jeg digger de bøkene og er 19 år(og jente) :sjenert: Men jeg har en ting for vampyrhistorier og bøker :fnise:

• 4 år senere...
Skrevet

Jeg er 10 år og leste ut alle bøkene i twilight sagaen på bare 12 dager.... :laugh:

Jeg ELSKER de bøkene.

AnonymBruker
Skrevet

Twilight suger. Finnes da plenty av bra fantasy om en ikke skal dra inn halvdårlige formuleringer, elendige karakterer, null hold i verken virkelighet, mytologi eller noe så enkelt som logikk, og sørgelig dårlig handling. Og ja, jeg er 16 og jente.

J. R. R. Tolkien. Ringenes Herre, Hobbiten, Silmarillion... Klassikere.

Harry Potter, som alt nevnt, er også bra, og dessuten temmelig lettleste.

Tyngre stoff som Tatt av vinden, Frankenstein, Dracula etc. kan også anbefales.

Anonym poster: 27ffbb99b5b935697928ad89fb8e67af

AnonymBruker
Skrevet

Tråden er fra 2009, jenta har vel begynt på universitetet nå...

Anonym poster: a35a07be8730d73bcc113d32ff9bf3e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...