Chakoya Skrevet 3. april 2009 #1 Skrevet 3. april 2009 (endret) Etter å ha lest denne tråden om hund utenfor butikk så fikk det igang en liten tanke. Nå ønsker jeg at folk tenker på denne tanken og ikke drar inn andre tilfeller eller snakker om hundeiere osv osv. Ta utgangspunkt i denne tanken. Tanke: Hunden står bundet 10 - 15 meter eller lenger vekk ifra inngangspartiet til kjøpesenter/butikk eller noe annet. Et menneske/barn går bort til hunden. Mennesket/barnet kan ingenting om dyreatferd. (Barnet er uten tilsyn av voksen) Mennesket/Barnet tråkker uheldigvis på labben til hunden så den får vondt, eller bøyer seg over hodet på hunden som betyr i hundeverden en dominant stilling. Eventuelt imøtekommer hunden på feil måte så hunden blir nervøs og føler seg truet. Hunden reagerer med å bite for å forsvare seg selv. Er det da riktig å skylde på at dette var hund og eier sin feil eller mennesket/barnets feil? Er det ikke slik at vi bør ta på oss selvpåskyld dersom vi går bort til ukjente hunder vi ikke kjenner p.g.a vi ikke vet hvordan dem reagerer? Er det ikke også slik at barn skal ha tilsyn så dem ikke går bort til hundene? Jeg mener.. Det er vel ikke bare å skylde på hund og eier i slike tilfeller der en hund faktisk står i bånd vekk fra folk trygt og godt og aner ingen uro. Også oppsøker mennesker/barn hunden og ender opp med å bli bitt. Endret 3. april 2009 av Chakoya
Piper Skrevet 3. april 2009 #2 Skrevet 3. april 2009 Jeg hadde ikke lagt skylden på hunden i et slikt tilfelle, for hunden sto jo i bånd utenfor butikken. Og er et barn såpass stor at det er utenfor uten tilsyn, så mener jeg at barnet også må ha lært å ikke gå bort til fremmede hunder.
Hilde Christina Skrevet 3. april 2009 #3 Skrevet 3. april 2009 Jeg mener at man absolutt ikke kan legge skylden på hunden i dette tilfellet. Har selv en menneskesky (fikk ham sent, ble ikke sosialisert hos oppdretter) hund og han har aldri gjort noe mot noen, men om fremmede stirrer intenst på ham eller oppfører seg idiotisk viser han tydelig tegn på at det ikke er spesielt populært. Hadde han bitt noen i en slik situasjon hadde jeg uten tvil lagt skylden på mennesket. Et dyr er et dyr uansett hvor "menneskelig" det er Er ganske overrasket over hvor tankeløse mennesker er. For ikke lenge siden var jeg på tur med min mor og vi hadde begge med oss hunder, ut av skogen dukker det opp en liten jente som løper rett bort til min mors hund og legger begge armene rundt halsen på ham. Bak henne kommer faren som ikke forsto at dette ikke burde gjøres på en fremmed hund da moren min sa at det måtte hun aldri gjøre igjen. Virkelig bra at det ikke var min dalmatiner hun kastet seg over.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #4 Skrevet 3. april 2009 Det er forskjell på om hunden gir et lite bitt, ikke for å skade, men for å si fra at nok er nok eller om den virkelig går til angrep og biter for å skade/drepe. Det finnes måter å reagere på før man biter - det gjelder både for mennesker og hunder.
Silmarill Skrevet 3. april 2009 #5 Skrevet 3. april 2009 Først må jeg være "frekk" å si at barn også er et menneske......... Vel, barnet burde enten ha tilsyn av en voksen (eller menneske som ts. skriver ) Dersom barnet ikke har det så bør barnet være stort nok til å ferdes alene og dermed ha lært at fremmede hunder skal man ikke gå bort til - spesielt ikke når hundeeieren (mennesket ) ikke er tilstede! Hunden kan ikke lastes for om den kanskje blir redd/hissig dersom det kommer et "menneskebarn" å legger seg over den for å kose og samtidig kanskje tråkker den på labben/halen!
Chakoya Skrevet 3. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. april 2009 (endret) Jeg tenker det at folk må også lære og få kunnskap om at dyrene har et jaktinstinkt som kan tirres. Dette gjelder alle hunder. Bare at på noen av dyrene er jaktinstinktet større enn hos andre hunder. For eksempel sisten lek / ball lek foran en hund i bånd er med å tirre jaktinstinket hos dyr. Det er mye som kan tirre instinktet. Når folk også uviten som egentlig burde være viten om hva dem holder på med rett foran snusa/øya på hunden så synes jeg enkelte ganger man må regne med at dette kan skje. I dag er vi så opplyste og kan få opplysninger lett og gratis overalt om hva som tirrer hunden, hva som er dominanse for hund, når hunder kan føle seg truet, hva oppgaver de forskjellige hundene har i forhold til raser osv. Dette er noe jeg tror folk er nødt til å sette seg inn i til tider. Hunder er kommet for å bli. Det samme er mennesket. Vi snakker stadig om at vi må ta hensyn til mennesker som har både det ene og det andre. Det samme gjelder også dyrene (dvs hunder i denne situasjonen her.) Vi skal leve side om side med hverandre, og det krever det informasjon, forståelse / kunnskap om. Hundene har desverre ikke samme hjerne som oss og kan ikke suge til seg samme kunnskap som det vi kan om den. Men her må vi lære å ta langt mer ansvar enn det jeg ser mange gjør. Det er min mening ihvertfall. EDIT: Jeg som har hund respekterer båndtvangloven og har hund i bånd ellers også. Sørger for at den aldri går løs med mindre den er på lukket område og ellers inne i mitt eget hjem. Jeg plukker også opp bæsjen med hundepose og kaster den i søppla... Dersom jeg passer andre hunder jeg kjenner, og vet om dems personlighet osv så ber jeg folk ikke komme nærme hunden dersom jeg ser personene gjør ting på feil måte osv... Men det er ofte jeg opplever at folk ikke respekterer dette og tror dem vet best. <- Det er i slike tilfeller ting blir farlig. Og ofte folk skal ha det til at dette var eventuelt hundens skyld, eierns skyld osv Endret 3. april 2009 av Chakoya
Silmarill Skrevet 3. april 2009 #7 Skrevet 3. april 2009 (endret) Jeg tenker det at folk må også lære og få kunnskap om at dyrene har et jaktinstinkt som kan tirres. Dette gjelder alle hunder. Bare at på noen av dyrene er jaktinstinktet større enn hos andre hunder. For eksempel sisten lek / ball lek foran en hund i bånd er med å tirre jaktinstinket hos dyr. Det er mye som kan tirre instinktet. Når folk også uviten som egentlig burde være viten om hva dem holder på med rett foran snusa/øya på hunden så synes jeg enkelte ganger man må regne med at dette kan skje. I dag er vi så opplyste og kan få opplysninger lett og gratis overalt om hva som tirrer hunden, hva som er dominanse for hund, når hunder kan føle seg truet, hva oppgaver de forskjellige hundene har i forhold til raser osv. Dette er noe jeg tror folk er nødt til å sette seg inn i til tider. Hunder er kommet for å bli. Det samme er mennesket. Vi snakker stadig om at vi må ta hensyn til mennesker som har både det ene og det andre. Det samme gjelder også dyrene (dvs hunder i denne situasjonen her.) Vi skal leve side om side med hverandre, og det krever det informasjon, forståelse / kunnskap om. Hundene har desverre ikke samme hjerne som oss og kan ikke suge til seg samme kunnskap som det vi kan om den. Men her må vi lære å ta langt mer ansvar enn det jeg ser mange gjør. Det er min mening ihvertfall. (...) Derfor nevner jeg at barn bør ikke ferdes alene og dersom dem er gamle nok til å gjøre dette så skal dem ikke gå bort til en fremmed hund - spesielt når hundeeier ikke er tilstede! Endret 3. april 2009 av Silmarill
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #8 Skrevet 3. april 2009 Må si at jeg har hang til å skylde på eier her. Dersom hunden din ikke er 100% trygg så bør du ikke gå fra den 10 -15 meter bortenfor en butikkinngang. Men det er hunden som får svi for eiers uansvarlighet. Selsagt bør unger passes på, men små unger er utrolig raske. Og biter hunden en unge som tråkker den på labben er den ikke tilstrekkelig sosialisert til å kunne forlates på offentlig sted der unger kan nå den. Selvsagt forskjell på skraping, dytting og ett bitt.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #9 Skrevet 3. april 2009 Jeg ville lagt hele skylda på hund og hundens eier. Om en hund ikke er trygg nok til å takle det meste, bør hunden ikke bindes uten tilsyn. Barn er barn, og kan noen ganger gjøre ting de ikke burde. Og det er vel slik at ikke alle har hund som interesse, og derfor ikke forklarer barna alt om hvordan man skal oppføre seg i forhold til dyr.Mine bare er vokst opp med hund, og har fått dette inn med morsmelken. Andre barn vi kjenner vet ingen ting om hund. Jeg synes dessuten at binding av hund utenfor butikk er en uting.
Piper Skrevet 3. april 2009 #10 Skrevet 3. april 2009 Så det enkelte mener her inne, er at en hund skal tåle å bli plaget av små barn bare fordi eieren har latt den stå alene utenfor en butikk i bånd. For å si det slik så er det helt umulig å vite som eier hvordan hunden vil reagere på noe slikt, for selv den mest trygge hunden kan plutselig en dag få nok. Det finnes enkelte barn som elsker å plage dyr som står alene, men tydeligvis skal hunden tåle slik oppførsel uten å gi beskjed om at nå er det nok. De fleste hunder gir en lyd før de eventuelt biter, men beklageligvis så forstår ikke barna dette og bare fortsetter. Og man vet at små barn er utrolig raske, men det er ikke dermed sagt at man kan frita de eller foredre for alt ansvar uansett. Som sagt så kan man aldri stole helt på en hund, for man vet aldri hvordan den vil reagere på enkelte mennesker uansett hvor mye man har sosialisert den.
Frey Skrevet 3. april 2009 #11 Skrevet 3. april 2009 Mennesket/Barnet tråkker uheldigvis på labben til hunden så den får vondt, eller bøyer seg over hodet på hunden som betyr i hundeverden en dominant stilling. Eventuelt imøtekommer hunden på feil måte så hunden blir nervøs og føler seg truet. Hunden reagerer med å bite for å forsvare seg selv. Hvis bikkja reagerer med å bite som første varsel så er den ikke rett skrudd sammen. En normalt godt sammenskrudd hund vil ikke reagere på noe sett og vis om noen bøyer seg over den, annet enn at den kanskje synker noe sammen. Blir den tråkket på labben så vil den normalt bjeffe - ikke bite. En hund skal varsle på mange måter før den evt går til det skritt og biter, og det skulle vært svært spesielle omstendigheter om jeg ikke skulle avlivet en hund som har bitt. Må si at jeg har hang til å skylde på eier her. Dersom hunden din ikke er 100% trygg så bør du ikke gå fra den 10 -15 meter bortenfor en butikkinngang. Men det er hunden som får svi for eiers uansvarlighet. What she said.
The Kitten Skrevet 3. april 2009 #12 Skrevet 3. april 2009 Den siste jeg skylder på i slike situasjonen er hunden.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #13 Skrevet 3. april 2009 Unger må læres at handling skaper konsekvens. Da jeg var liten og var med mamma i butikken sto nabohunden utenfor. Jeg gikk bort og klappet og koste med hunden, og plutselig glefset den etter meg. Mn den gang da var ikke mammaer så hysteriske som mammaer er i dag, så mamma trøstet meg, og blåste på fingeren, og sa til meg at man ikke går bort til fremmende hunder. I dagens curlingsamfunn ville vel mor begjært hunden øyeblikkelig avlivet. Poenget mitt er: Jeg tok ingen skade, bortsett fra et lite sår på hånden, som grodde, men jeg lærte meg hvor grensene går. At man spør eier først om å få klappe hunden. Hunden levde til den døde av alderdom, men jeg tror ikke jeg klappet den noe mer.
Gjest Glør Skrevet 3. april 2009 #14 Skrevet 3. april 2009 Jeg ville heller ikke skyldt på hunden, men desverre er hundeloven slik at den får skylda, uansett, og blir avlivet. Og slike situasjoner er også grunnen til at det ikke er lov å sette fra seg bikkja utenfor butikken lenger.
Sheenaca Skrevet 3. april 2009 #15 Skrevet 3. april 2009 Jeg mener ansvaret er først barnets foreldres, deretter barnets, til slutt hundeeierens. Det er sant at mange ikke har hund eller interesse for hund selv, men det fritar dem ikke fra å forklare barna sine noe så enkelt som at man går ikke bort til en fremmed hund uten å spørre hundeeieren først. Det er ikke alle foreldre som kjører bil heller, det fritar dem ikke fra å forklare ungene at de ikke må springe ut i veien uten å se seg for. Så hører dessverre ikke unger alltid på foreldrene sine, og da synes jeg ungen får ta ansvar for bittet selv - jeg regner med at et barn som er for lite til det, heller ikke får være uten tilsyn. Til slutt bør hundeeieren ikke sette fra seg hunden utenfor butikken med mindre det er svært liten sannsynlighet for at slikt som dette skal skje, og iallefall ikke en hund som biter først uten å forsøke å trekke seg unna eller knurre først. Man kan aldri være hundre prosent sikker med en hund - men jeg vil vedde på at mine i en slik situasjon ville hylt og trukket seg unna. Hadde barnet så fortsatt å "true" dem, kunne det fort blitt farligere.
Gjest mora Skrevet 3. april 2009 #16 Skrevet 3. april 2009 Jeg lærte mine barn at de ikke skulle gå bort til hunder som står bundet utenfor butikker. Jeg forklarte at hundene ikke kjenner dem og kan derfor bli redde, og hunder som blir redde vil gjerne stikke av men når den står bundet så får den ikke stukket av for å komme bort fra de fremmede folkene. Og hunder som blir redde og ikke klarer å komme seg vekk fordi de er bundet kan bite. Men det er ikke fordi hunden er slem at den biter, det er fordi den er redd. Og den forklaringen skjønte ungene, og det forteller jeg også unger som jeg ser er fristet til å gå bort til de søte hundene - selv om det ikke er mine egne barn.
Silmarill Skrevet 3. april 2009 #17 Skrevet 3. april 2009 Man kan aldri stole 100% på en hund, og dette bør barn lære! Gå aldri bort til en fremmed hund spesielt dersom eieren ikke er der! Dette gjelder både voksne og barn! Voksne bør fortelle/forklare/"hjernevaske" unga om dette! (selvsagt er "hjernevaske" satt på spissen) på lik linje som foreldre forteller unga sine om "fremmede menn og godterier" Nei, det er ikke hundens skyld at den reagerer dersom den blir usikker - dette kan alle hunder gjøre uansett hvor snille, barnevennlige og lydige dem er! Ja, jeg mener at det er greit å sette en hund utenfor butikken, spesielt dersom det er opplegg til hunder i bånd.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #18 Skrevet 3. april 2009 Selvsagt skal man lære barn at de ikke kan gå bort til en fremmed hund. Men dette er ikke alltid så lett å huske for små barn når de en søøøøt liten vofs sitte utenfor buttikken. Og siden små barn sjelden går i bånd så kan de fort løpe bort til hunden før foreldrene rekker å reagere. Derfor må en hundeeier alltid ta høyde for at et barn kan skremme hunden ved et uhell. (De færreste barn plager en hund med vilje, og de som gjør det er så store at de får heller ta konsekvensene av handlingene sine.) Som det ble sagt over her: En godt sosialisert hund som reagerer normalt vil ikke bite fordi et barn ikke vet 100% hvordan man ter seg sammen med en hund. Den vil ikke bite fordi noen ved et uhell tråkker den på labben/halen. Hunder jeg kjenner reagerer på sånne situasjoner ved å hyle/bjeffe og prøve å trekke seg unna (hvis de står i bånd så kan de jo likevel bevege seg en meter eller presse seg mot veggen). De mer pågående hundene jeg kjenner ville nok knurret/flekket tenner for å advare. Men ingen av dem har bitt noen noengang, til tross for å ha blitt tråkket på labben osv.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #19 Skrevet 3. april 2009 Jeg ville heller ikke skyldt på hunden, men desverre er hundeloven slik at den får skylda, uansett, og blir avlivet. Nei. Det er ingen automatikk i at hunden blir avlivet. Det er kun aktuelt hvis hundeeieren har forsømt sine plikter eller hunden er av ulovlig rase.
Gjest annemor30 Skrevet 3. april 2009 #20 Skrevet 3. april 2009 Nei. Det er ingen automatikk i at hunden blir avlivet. Det er kun aktuelt hvis hundeeieren har forsømt sine plikter eller hunden er av ulovlig rase. jeg lærer ungene til ikke å bort til fremmede hunder uten at eieren er der. er han der så skal de spørre om de får lov å hilse på...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå