Gjest Gjest Skrevet 7. april 2009 #21 Del Skrevet 7. april 2009 Jeg er snart ferdig med mitt andre år på HF, Blindern.. Og nå kan jeg ikke la være å tenke... Hva gjør man etter en bachelorgrad på universitetet? Særlig med slik svevende fag som jeg tar, historie/religion. Jeg tviler på at jeg kommer til å gå for noen mastergrad, er rett og slett ikke engasjert nok i dette studiet. Jeg har heller ingen ønsker om å bli lærer eller liknende. Så hva er alternativet? Begynne ENDA en utdannelse? Bare jobbe i en tilfeldig jobb som ikke har noe med min utdannelse å gjøre? Er jo selvfølgelig bekymret med hensyn til studielån, osv, da jeg vil ha 5 år studielån når jeg er ferdig (og da enda ikke vet hva jeg skal gjøre...). Eller for dere som faktisk har tatt 3 år på universitet, hva gjør dere nå? Det er også mulig å ta master på deltid og forsøke å finne seg noe i nærheten av det man skriver om. Kan bli tøffere hvis du tar master på heltid, men avhengig av programmet ditt kan du muligens få deltidsprogresjon. Ja, du bruker kanskje lengere tid avhengig av ditt spesifikke fagområde. Noen går det helt fint å jobbe fullt med siden av, andre mer arbeidskrevende områder må man kanskje ha noe mer tid. Uansett, du vil da komme ut med både erfaring og grad. I mange humanistiske fag kan erfaring være alfa/omega. I tillegg blir det mer motiverende å skrive hvis du har en passelig relevant jobb, fordi du kan se teoriene i sammenheng med arbeidet du gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanna Skrevet 7. april 2009 #22 Del Skrevet 7. april 2009 Kjære alle dere svimser fra de åpne unyttige universitetene her til lands: Her er et godt råd: Studer 1 (ett) år med enkel økonomi fra NKI eller BI nettstudier: da blir deres CV gull verdt plutselig. Selv om dette var sagt på en svært usympatisk måte er det faktisk et veldig godt råd - for de som kunne tenke seg å jobbe med noe innen økonomi, selvsagt. Ellers er man jo i grunnen like langt. Noe annet er jo et år med ped., men det er jo bare hvis man kunne tenke seg å jobbe som lærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lillagubban_* Skrevet 7. april 2009 #23 Del Skrevet 7. april 2009 Selv om dette var sagt på en svært usympatisk måte er det faktisk et veldig godt råd - for de som kunne tenke seg å jobbe med noe innen økonomi, selvsagt. Ellers er man jo i grunnen like langt. Noe annet er jo et år med ped., men det er jo bare hvis man kunne tenke seg å jobbe som lærer. Men mååå det være på BI? Hvorfor må man betale for at CVen skal være noe verdt? Valg mellom BI eller ped tar jeg heller ped... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2009 #24 Del Skrevet 7. april 2009 BI eller NKI, ett fett. Din ped. er null verdt. Alt som lukter av økonomi er gull verdt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanna Skrevet 7. april 2009 #25 Del Skrevet 7. april 2009 Men mååå det være på BI? Hvorfor må man betale for at CVen skal være noe verdt? Valg mellom BI eller ped tar jeg heller ped... NHH er jo også veldig anerkjent, jeg regner med det er det går i. Ville tro at et år med økonomi er positivt uansett. Det utvider kompetansen i et annet område enn den generelle HF/SV-bacheloren. Men det er jo nesten noe den enkelte må vurdere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 7. april 2009 #26 Del Skrevet 7. april 2009 Studer 1 (ett) år med enkel økonomi fra NKI eller BI nettstudier: da blir deres CV gull verdt plutselig. Jeg underviser ved Økonomiutdanningen ved HiO, hvor jeg blant annet har Årsstudiet i økonomi. Hvis TS starter der, så blir h*n i hvert fall ikke alene om å ha svimset litt rundt på Blindern først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2009 #27 Del Skrevet 7. april 2009 Jeg underviser ved Økonomiutdanningen ved HiO, hvor jeg blant annet har Årsstudiet i økonomi. Hvis TS starter der, så blir h*n i hvert fall ikke alene om å ha svimset litt rundt på Blindern først. Det er der jeg har søkt. Men det snakkes om NHH og BI her, hvorfor er det så mye bedre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanna Skrevet 7. april 2009 #28 Del Skrevet 7. april 2009 Det er der jeg har søkt. Men det snakkes om NHH og BI her, hvorfor er det så mye bedre? Det er anerkjente økonomiutdanninger. Har du god karakter der "må" du jo være god. Jeg tviler på at det i denne sammenhengen har stor betydning hvor du tar årsstudium i økonomi, men at du har det og har god karakter. BI og NHH er vel mer prestisje på CV'en enn f.eks. UiO uten at jeg skal skryte på meg at jeg har mer peiling enn at jeg har forstått at en student ved NHH er mer wow-faktor enn andre økonomistudenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slik er det Skrevet 7. april 2009 #29 Del Skrevet 7. april 2009 Et årsstudium eller 12 vekttall innenfor økonomisk analyse er gullv verdt uansett om det er NKI, BI, NHH, UiO, HiO eller hva det nå enn måtte være. Det er hva du har tilegnet deg i faget som er relevant her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 8. april 2009 #30 Del Skrevet 8. april 2009 Jeg er snart ferdig med tre år med en "svevende" utdannelse Blir ingenting (eller, jeg blir "filmviter", woho) og har ikke funnet noen relevante eller interessante jobber ennå. Det er et spennende studie, og valgte ut i fra interesser da det var det jeg ble anbefalt, men nå som jeg snart er ferdig ser jeg null poeng i studiet..! Så er ikke særlig motivert til å ta master. Angrer ganske mye... Jeg vurderer enten å studere noe helt annet der man faktisk blir noe; dyrepleier, eller å ta et årsstudium i økonomi og administasjon, bare fordi det høres nyttig ut. Har 4 år med studielån allerede, så dette kommer til å bli dyrt! :( Du bli ikke filmviter! Jeg er så lei av alle som tar en tre-årig bachelor som tror at de får en titel som sosiolog, historiker, statsviter eller noe annet. Det gjør du ikke, du har en bachelorgrad innenfor fagfeltet, titelen kommer ikke før en har en mastergrad! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Basementart Skrevet 8. april 2009 #31 Del Skrevet 8. april 2009 Kan skrive under på at det ikek blir lettere med en Master, det er bare tull. Men fint at det bedre for deg! :-) Ja for meg, og for mine medstudenter er det bedre. Er faktisk folk som har fått jobb allerede, til tross for dårlige tider og at vi ikke er ferdige før i juni. Så tror en master, uansett fag, vil gi større fordel med tanke på jobb. Dersom jeg ville etter bacheloren kunne jeg feks tatt pedagogikk og blitt lærer - men det passer meg over hodet ikke. Økonomi er heller ikke av interesse, da jeg ønsker å jobbe med noe jeg ikke finner dørgende kjedelig.. Så derfor ble det master, og jeg angrer ikke på det i det hele tatt. Kanskje får jeg ikke jobb med en gang jeg er ferdig, men jeg er ikke i tvil om at jeg kommer til å skaffe meg en relevant, og for meg interessant, jobb. Vet ikke om dette stemmer for alle masterstudier da.Noe jeg ikke hadde gjort etter bare bacheloren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. april 2009 #32 Del Skrevet 8. april 2009 Du bli ikke filmviter! Jeg er så lei av alle som tar en tre-årig bachelor som tror at de får en titel som sosiolog, historiker, statsviter eller noe annet. Det gjør du ikke, du har en bachelorgrad innenfor fagfeltet, titelen kommer ikke før en har en mastergrad! djiises da, jeg sier jo selv at jeg ikke blir noe! "filmviter" i hermetegn, fordi det er jo ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #33 Del Skrevet 8. april 2009 Har 2 år med økonomiske fag fra BI og NKI. Det har skaffet med jobb i et bra konsulentselskap, og lønnen er absolutt veldig ok. :-) Tror økonomiske fag alltid vil være en innertier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shantee Skrevet 8. april 2009 Forfatter #34 Del Skrevet 8. april 2009 Takker og bukker for alle svar, negative og positive. For det første vil jeg bare si at jeg går ikke på noen av studiene der man slipper inn flere hundre i året, opptaket er på maks. 25 i året (så åpent studie, NEI!). For det andre... Tenkt på før? Jeg har vel tenkt siden jeg var 13 år på hva jeg ville bli, men nå er det ikke alle som har så "konkrete" drømmer som å bli sykepleier, lærer eller jobbe på et kontor. At jeg er er usikker på fremtiden har gjort at jeg først gikk et år på folkehøyskole, så et år på et annet univeristet, så hadde jeg et friår før jeg kastet meg igang med en ny utdannelse. Mye av grunnen til at jeg studerer er pga.press og forventninger fra familien, da jeg hadde toppkarakterer på ungdomsskolen og videregående. I tillegg innser jeg selv at noe må jeg jo gjøre... Og tanken på å studere økonomi ved BI eller noen andre institusjoner har aldri vært en tanke for meg, da jeg rett og slett finner økonomi utrolig tørt og kjedelig.. Så hjelper ikke om jobbene blir kastet etter meg da. Jeg lurer på å kanske ta et år med bibliotek/arkiv utdannelse, og kanskje sikte inn mot noe konkret eller bare skifte retning totalt. Føler tiden går i fra meg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 8. april 2009 #35 Del Skrevet 8. april 2009 Og tanken på å studere økonomi ved BI eller noen andre institusjoner har aldri vært en tanke for meg, da jeg rett og slett finner økonomi utrolig tørt og kjedelig... Skal ikke motsi deg på dette, økonomi er noe så inne i gamperævva gørr. Men, økonomi brukes i særs mange jobber. Hvis du har ambisjoner om å bli leder av noe slag (les: budsjettansvar), så er økonomi nesten et krav - eller det burde i hvert fall ha blitt det. Særlig ved internopprykk i bedrifter, vil fort en med litt økonomisk ballast være å foretrekke fremfor alternativene. Dersom du går med planer om å starte for deg selv, så er det risikosport hvis du ikke kan noe økonomi. Poenget med disse omtalte årsstudiene er nettopp at man skal kunne være utdannet innen sitt fagfelt, men at man får et innblikk i økonomistyring, budsjett og regnskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanna Skrevet 9. april 2009 #36 Del Skrevet 9. april 2009 Takker og bukker for alle svar, negative og positive. For det første vil jeg bare si at jeg går ikke på noen av studiene der man slipper inn flere hundre i året, opptaket er på maks. 25 i året (så åpent studie, NEI!). For det andre... Tenkt på før? Jeg har vel tenkt siden jeg var 13 år på hva jeg ville bli, men nå er det ikke alle som har så "konkrete" drømmer som å bli sykepleier, lærer eller jobbe på et kontor. At jeg er er usikker på fremtiden har gjort at jeg først gikk et år på folkehøyskole, så et år på et annet univeristet, så hadde jeg et friår før jeg kastet meg igang med en ny utdannelse. Mye av grunnen til at jeg studerer er pga.press og forventninger fra familien, da jeg hadde toppkarakterer på ungdomsskolen og videregående. I tillegg innser jeg selv at noe må jeg jo gjøre... Og tanken på å studere økonomi ved BI eller noen andre institusjoner har aldri vært en tanke for meg, da jeg rett og slett finner økonomi utrolig tørt og kjedelig.. Så hjelper ikke om jobbene blir kastet etter meg da. Jeg lurer på å kanske ta et år med bibliotek/arkiv utdannelse, og kanskje sikte inn mot noe konkret eller bare skifte retning totalt. Føler tiden går i fra meg.... Undersøk på universitetene hvilke årsstudium som tilbys. Kombinér dem med din bachelor og se hvilken kompetanse du da får. Det kan jo hende (avhengig av hvilken utdanning du har) at en årsenhet i psykologi, realfag, medisinske fag(sykdomslære) eller administrasjon kan gi deg den ekstra kompetansen som trengs. Du får søke på de enkelte universitetene for å se hvilke årsenheter de tilbyr - det kan variere. Tror f.eks. det kun er tromsø som har årsenheten i medisinske fag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå