Shantee Skrevet 3. april 2009 #1 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg er snart ferdig med mitt andre år på HF, Blindern.. Og nå kan jeg ikke la være å tenke... Hva gjør man etter en bachelorgrad på universitetet? Særlig med slik svevende fag som jeg tar, historie/religion. Jeg tviler på at jeg kommer til å gå for noen mastergrad, er rett og slett ikke engasjert nok i dette studiet. Jeg har heller ingen ønsker om å bli lærer eller liknende. Så hva er alternativet? Begynne ENDA en utdannelse? Bare jobbe i en tilfeldig jobb som ikke har noe med min utdannelse å gjøre? Er jo selvfølgelig bekymret med hensyn til studielån, osv, da jeg vil ha 5 år studielån når jeg er ferdig (og da enda ikke vet hva jeg skal gjøre...). Eller for dere som faktisk har tatt 3 år på universitet, hva gjør dere nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #2 Del Skrevet 3. april 2009 Dette synes jeg det er veldig bra at du tenker over nå. Jeg har selv ikke studert ved noen høyskole eller universitet, jeg har jobbet mens jeg har tenkt over hva jeg vil gjøre og ettersom tiden har gått har jeg følt at jeg har kastet bort mye tid. Dette følte jeg helt til jeg en stund jobbet sammen med en jente som studerte ved UiO. Hun var da nesten ferdig med en bachelor, og jeg spurte hva hun ville jobbe med. Jobben hun hadde ved siden av hadde ingenting med studiene å gjøre. Hun ante rett og slett ikke. Lærer ville hun ihvertfall ikke bli. "Hvilke alternativer har du, da?" spurte jeg, og hun kunne ikke svare. På spørsmål om hvorfor hun valgte det studiet hun hadde valgt, var svaret at hun ikke ville gjøre det som alle mente at hun burde studere. Så hun hadde tatt opp studielån i tre år til et studium som hun kanskje ikke har bruk for, pga. trass. Her snakker jeg om en meget smart jente, forøvrig. I det minste har jeg i flere år tjent penger og har ingen studiegjeld... I dag har jeg en jobb som ellers for det meste gis til folk som har en bachelor, jeg har jobbet meg opp og brukt karakterer fra vgs og gode attester/referanser. Men da må man ikke være for fin på det, på veien må man gjøre endel som er kjedelig. Du bør finne ut av hva du vil ganske snart. Kanskje ta en sommerjobb som kan være relevant i forhold til dine interesser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ballegurk Skrevet 3. april 2009 #3 Del Skrevet 3. april 2009 Snarest mulig begynne å peile seg inn på arbeidslivet. Om utdannelsen din per i dag kommer til kort må du fylle på med det som trengs av utdannelse og/eller praksis. Da vil du også bli mer motivert for en evt mastergrad. Fullført bachelorgrad gir deg en velfortjent anledning til å justere studiene til din framtidige karriere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ballegurk Skrevet 3. april 2009 #4 Del Skrevet 3. april 2009 Eller for dere som faktisk har tatt 3 år på universitet, hva gjør dere nå? Etter 3 år på universitetet havnet jeg i en nokså kjedelig jobb. Fant ut at jeg trengte faglig påfyll. Jeg tok derfor en målrettet mastergrad og jobber i dag med akkurat det som jeg hadde lyst til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 3. april 2009 #5 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Jeg har tenkt akkurat samme tanken som deg. Det er skummelt å føle at man ikke "blir" noe.. Jeg tror mange bachelor i dag (spes. samfunnsvitenskapelige) ikke blir sett på som så stort mye mer enn videregående - dette har jeg fått følelsen av - siden mange bachelorer ikke er målrettet - men om du tar master så har du mange fler muligheter. Jeg føler at i dagens samfunn så er det nesten et krav å ha master, men jeg tror ikke arbeidsgivere ser akkurat negativt på at man har bachelor - tvert imot Endret 3. april 2009 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #6 Del Skrevet 4. april 2009 HF og SV er ikke nyttig for noe i Norge. Finn deg noe konkret og nyttig isteden, som Næringsakademiet, NKI, BI, NHH, eller ingeniørutdanningene! Da tjener du flust med penger og kan gjøre det bra. Dine fag fører ret ut i arbeidsledighet og offentlig sektor. Ingen gode muligheter. Det er altfor mange universitetsutdannede og studenter i dette landet takket være Lånekasseordningen og åpne studier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Gjest2_* Skrevet 5. april 2009 #7 Del Skrevet 5. april 2009 Det er altfor mange universitetsutdannede og studenter i dette landet takket være Lånekasseordningen og åpne studier. La oss i hvert fall være enig om at det er alt for mange på studier som her nevnes, religion, historie etc. Jada, vi trenger noen som har studert disse tingene også, men det hadde trolig holdt med en brøkdel av de studentene som per i dag uteksamineres. Hver gang jeg snakker med disse akademikerne som har tråkket fra 2 til 7 år på blindern, og tatt fag som har en samfunnsnyttighet som konvergerer mot null, så ler jeg like godt inni meg når de trekker frem argumentet om at allmenndannelsen er et tungtveiende argument. Bare synd de ikke kan ta med denne dannelsen til banken når de skal be om lån, eller bruke den til noe nyttig i jobbsammenheng. I stedet råtner de bort i nok en overflødig offentlig jobb hvor de flytter papirer og finner på stadig nye regler som er til heft for oss andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BI Grad. Skrevet 5. april 2009 #8 Del Skrevet 5. april 2009 Bare synd de ikke kan ta med denne dannelsen til banken når de skal be om lån, eller bruke den til noe nyttig i jobbsammenheng. I stedet råtner de bort i nok en overflødig offentlig jobb hvor de flytter papirer og finner på stadig nye regler som er til heft for oss andre. Så sant, så sant...at de ikke tenker på det før de starter?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanna Skrevet 5. april 2009 #9 Del Skrevet 5. april 2009 Tenkte ikke du over dette da du begynte å studere? Jeg fatter ikke hvorfor folk studerer ting når de ikke aner hva de i tilfelle skal jobbe med innen faget. Er det ikke derfor man studerer? For å kunne jobbe med det man har studert? Eller forandret kanskje ønskene dine seg mens du studerte - at i begynnelsen så visste du hva du ville, men ikke nå lenger. Det er jo en annen ting. Jeg føler bare at det er så mange på disse fakultetene som ikke vet hva de skal gjøre med den utdanningen de er i ferd med å ta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ylva Virvla_* Skrevet 5. april 2009 #10 Del Skrevet 5. april 2009 Kanskje du kan søke jobb på museum? Som guide eller jobbe i resepsjonen. Jobbe i arkiv? Det gjelder å finne en jobb hvor utdannelsen din i alle fall er litt relevant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesti Skrevet 6. april 2009 #11 Del Skrevet 6. april 2009 Tenkte ikke du over dette da du begynte å studere? Jeg fatter ikke hvorfor folk studerer ting når de ikke aner hva de i tilfelle skal jobbe med innen faget. Er det ikke derfor man studerer? For å kunne jobbe med det man har studert? Jeg er ferdig med bachelor i sosiologi til sommeren. Og jeg angrer! Det var helt tilfeldig at jeg i det hele tatt begynte å studere sosiologi, jeg var rett og slett altfor ung til å ta et sånt valg. Når man er 18 er det de færreste som har erfaring og viten nok om seg selv til å velge noe så avgjørende for resten av livet. Man er ikke moden nok. Jeg tror jeg tenkte at jeg alltids kan gjøre noe annet senere, men når jeg sitter her med 200000 i studielån innser jeg at jeg ikke har så mye valg lenger. Jeg angrer på at jeg ikke ventet, fikk meg mer arbeidserfaring og forståelse for hva som interesserer meg før jeg hoppet på noe. For all del, sosiologi er interessant, men hva i alle dager skal jeg med det nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 6. april 2009 #12 Del Skrevet 6. april 2009 Jeg valgte hvertfall et studie jeg hadde lyst å holde på med, og jeg er sikker på at det fins jobb som er relatert til dette, men det er selvfølgelig litt vanskeligere når man ikke har en tittel etter endt bachelor, utenom "samfunnsviter". Sosiologer kan jobbe med forskningsrelatert arbeid, lede prosjekter (lederstillinger), undervisning, formidlingsoppgaver i massemedia, planleggings- og utredningsarbeid etc. Mange utdannelser handler mer om å lære arbeidsmetoder og tilnærmingsformer som ikke nødvendigvis er begrenset til bestemte yrker og arbeidsfelt. Et familiemedlem av meg studerte informatikk, men endte opp med en lederstilling i en bedrift etter endt studie. Og jeg kjenner noen som har studert sosiologi som har jobbet med lederutviklingsprogrammer med planleggingsarbeid, hvordan man skal håndtere personalet og kommunikasjon mellom disse. Jeg tror ikke man skal være bekymret om man får jobb eller ikke, men det spørs jo hvor relevant jobb man finner i forhold til studiene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 6. april 2009 #13 Del Skrevet 6. april 2009 Jeg er snart ferdig med mitt andre år på HF, Blindern.. Og nå kan jeg ikke la være å tenke... Hva gjør man etter en bachelorgrad på universitetet? Særlig med slik svevende fag som jeg tar, historie/religion. Jeg tviler på at jeg kommer til å gå for noen mastergrad, er rett og slett ikke engasjert nok i dette studiet. Jeg har heller ingen ønsker om å bli lærer eller liknende. Så hva er alternativet? Begynne ENDA en utdannelse? Bare jobbe i en tilfeldig jobb som ikke har noe med min utdannelse å gjøre? Er jo selvfølgelig bekymret med hensyn til studielån, osv, da jeg vil ha 5 år studielån når jeg er ferdig (og da enda ikke vet hva jeg skal gjøre...). Eller for dere som faktisk har tatt 3 år på universitet, hva gjør dere nå? Om du ikke tar PPU og blir lærer er det egentlig bare å møte på NAV etter siste eksamen og begynne å få dagpenger. Du må nok forvente å måtte ta alt slags meningsløst arbeid som ikke kan knyttes til denne graden. Du kunne like gjerne sluttet på skolen ved VGS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Been there Skrevet 6. april 2009 #14 Del Skrevet 6. april 2009 Jeg er ferdig med bachelor i sosiologi til sommeren. Og jeg angrer! Det var helt tilfeldig at jeg i det hele tatt begynte å studere sosiologi, jeg var rett og slett altfor ung til å ta et sånt valg. Når man er 18 er det de færreste som har erfaring og viten nok om seg selv til å velge noe så avgjørende for resten av livet. Man er ikke moden nok. Jeg tror jeg tenkte at jeg alltids kan gjøre noe annet senere, men når jeg sitter her med 200000 i studielån innser jeg at jeg ikke har så mye valg lenger. Jeg angrer på at jeg ikke ventet, fikk meg mer arbeidserfaring og forståelse for hva som interesserer meg før jeg hoppet på noe. For all del, sosiologi er interessant, men hva i alle dager skal jeg med det nå? Så sant, så sant. Mange velger å ta videreutdanning eller en helt annen type utdanning senere i livet, fordi de finner ut av underveis at de egentlig var mye flinkere til noe helt annet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Basementart Skrevet 7. april 2009 #15 Del Skrevet 7. april 2009 Jeg fant ingen relevante arbeidsmuligheter etter min bachelor og valgte derfor å gå videre på master. Valgte en tverrfaglig master som vil gi meg større muligheter i arbeidslivet enn en ordinær master med samme tittel som bachelorgraden. Dessverre er det gjerne slik at det er vanskelig å få jobb etter kun en bachelor på universitetet innenfor HF eller SV. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2009 #16 Del Skrevet 7. april 2009 Universitetene i Norge er fullstendig meningsløse. Du kunne like gjerne ha sluttet med utdanning etter videregående. Men din type utdanning kan du søke jobber som telefonselger, billettkontrollør, bussjåfør (må ta sertifikat for det), vaskehjelp, nanny, barnehagetanteassistent, støvjobber i offentlige etater elelr vaktmesterjobber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2009 #17 Del Skrevet 7. april 2009 Dessverre er det gjerne slik at det er vanskelig å få jobb etter kun en bachelor på universitetet innenfor HF eller SV. Kan skrive under på at det ikek blir lettere med en Master, det er bare tull. Men fint at det bedre for deg! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2009 #18 Del Skrevet 7. april 2009 Jeg er snart ferdig med tre år med en "svevende" utdannelse Blir ingenting (eller, jeg blir "filmviter", woho) og har ikke funnet noen relevante eller interessante jobber ennå. Det er et spennende studie, og valgte ut i fra interesser da det var det jeg ble anbefalt, men nå som jeg snart er ferdig ser jeg null poeng i studiet..! Så er ikke særlig motivert til å ta master. Angrer ganske mye... Jeg vurderer enten å studere noe helt annet der man faktisk blir noe; dyrepleier, eller å ta et årsstudium i økonomi og administasjon, bare fordi det høres nyttig ut. Har 4 år med studielån allerede, så dette kommer til å bli dyrt! :( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2009 #19 Del Skrevet 7. april 2009 Kjære alle dere svimser fra de åpne unyttige universitetene her til lands: Her er et godt råd: Studer 1 (ett) år med enkel økonomi fra NKI eller BI nettstudier: da blir deres CV gull verdt plutselig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Colargol_* Skrevet 7. april 2009 #20 Del Skrevet 7. april 2009 Jeg har selv en bachelor innen samfunnsvitenskap. Tiltross for at jeg visste at det ville være mer "nyttig" å studere et eller annet på BI eller handelshøyskole valgte jeg samfunnsvitenskap bevisst. Jeg hadde arbeidet på kontor i flere år og bestemte meg for a studere noe jeg tross alt var interessert i. Jeg har ikke angret på dette. Det er massevis av innlegg her om studenter som har droppet ut av studier de i utgangspunktet ikke var interessert i, men tok fordi det virket "fornuftig". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå