Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #1 Skrevet 3. april 2009 Jeg er en kamerat som er IT-ekspert. Jeg har en ekkel mistanke at han snoker på min private PC under påskuddet å "låne den for å jobbe litt". Jeg kan svært lite om data, noe jeg tror han utnytter maksimalt. Jeg har ingenting på min PC som jeg ikke kan stå inne for, men syns det er ubehagelig å mistenke at han snoker. Har følgende spørsmål: 1) Flere ganger har det hendt jeg logger meg på FB, og den går rett inn på min side (jeg har ikke engang tastet inn mitt passord). Hvordan er det mulig?? 2) Hvordan kan jeg slette hvilke sider jeg har vært inne på? Hver gang jeg manuelt sletter "Current page history", dukker den likevel opp dagen etter. 3) Er det annet som jeg bør vite, som han evt er inne på og sjekker? Jeg slettet min Messanger konto et par år siden i kjølvannet av en opprivende krangel. Han forsnakket seg og røpet at han hadde lest hele min samtale-logg (han hjalp meg å installere den. I ettertid fikk jeg vite at han ikke hadde haket av på logg-historie, fordi han ville se hva jeg "drev med"). Etter den opplevelsen mistet jeg tillitt til ham. Vennligst gi meg konkrete råd på hvordan jeg kan sikre min PC.
Gjest ts Skrevet 3. april 2009 #2 Skrevet 3. april 2009 Jeg er en kamerat som er IT-ekspert. Beklager: skrivefeil. Jeg har en kamerat, skal det stå.
Gjest Faerie Skrevet 3. april 2009 #3 Skrevet 3. april 2009 Det enkleste vil vel være å ikke lenger la ham låne pc.
Chakoya Skrevet 3. april 2009 #4 Skrevet 3. april 2009 (endret) Hei! Det med at du havner automatisk inn på FB er at passordet ligger lagret i autologg på pcen din slik at den automatisk logger deg inn hver eneste gang. Dette kan fjernes om ønskelig. Husker ikke helt hvor du går hen for å gjøre dette. Om han sletter loggen pr gang han er inne på siden din går han på Tools - Internetoptions - Delete Coockies (eventuelt Clear history). Norsk: Verktøy - Alternativer for internett - Slett (Slett midlertidige filer, logg, informasjonskapsler, lagrede passord, og informasjon om webskjema.) Når disse er slettet kan du ikke se hvilke sider han har vært inne og surfet på. Jeg anbefaler deg å lage en gjestekonto til kameraten din. Da deler du opp maskinen slik at han kun får tilgang til en gjestekonto og hele tiden trenger administrators passord/tillatelse for å laste ned ting osv. Sørg for å ha et passord på administrator konto som kameraten din aldri vil gjette. Dette er med for å sette stopper for at han kameraten din sniker og snoker inne på din pc. Via gjestekonto får man ikke tilgang til private filer som ligger inn på din private administrerende konto. Samtidig ville jeg å skiftet passord på emailen/msn konto p.g.a det kan være grunner til at kameraten din vet dette og kan surfe på dine ting andre steder og. Logger via msn kan skrus av om ønskelig. Dette gjøres via: Personlige instillinger - Meldinger - Huk av V for logg mine samtaler automatisk. Dersom han er it ekspert vil han kunne logge inn via SIKKERHETSMODUS og likevel kunne bruke din administrator bruker. Det enkleste tipset dersom han ikke respekterer grensene dine på din maskin er å la være å låne bort pcen. Endret 3. april 2009 av Chakoya
Gjest ts Skrevet 3. april 2009 #5 Skrevet 3. april 2009 Hei! Det med at du havner automatisk inn på FB er at passordet ligger lagret i autologg på pcen din slik at den automatisk logger deg inn hver eneste gang. Dette kan fjernes om ønskelig. Husker ikke helt hvor du går hen for å gjøre dette. Om han sletter loggen pr gang han er inne på siden din går han på Tools - Internetoptions - Delete Coockies (eventuelt Clear history). Norsk: Verktøy - Alternativer for internett - Slett (Slett midlertidige filer, logg, informasjonskapsler, lagrede passord, og informasjon om webskjema.) Når disse er slettet kan du ikke se hvilke sider han har vært inne og surfet på. Jeg anbefaler deg å lage en gjestekonto til kameraten din. Da deler du opp maskinen slik at han kun får tilgang til en gjestekonto og hele tiden trenger administrators passord/tillatelse for å laste ned ting osv. Sørg for å ha et passord på administrator konto som kameraten din aldri vil gjette. Dette er med for å sette stopper for at han kameraten din sniker og snoker inne på din pc. Via gjestekonto får man ikke tilgang til private filer som ligger inn på din private administrerende konto. Samtidig ville jeg å skiftet passord på emailen/msn konto p.g.a det kan være grunner til at kameraten din vet dette og kan surfe på dine ting andre steder og. Logger via msn kan skrus av om ønskelig. Dette gjøres via: Personlige instillinger - Meldinger - Huk av V for logg mine samtaler automatisk. Dersom han er it ekspert vil han kunne logge inn via SIKKERHETSMODUS og likevel kunne bruke din administrator bruker. Det enkleste tipset dersom han ikke respekterer grensene dine på din maskin er å la være å låne bort pcen. Tusen takk for utfyllende svar. Da skal jeg gjøre alt det du har foreslått. Klem til deg
Jade Skrevet 3. april 2009 #6 Skrevet 3. april 2009 Be han IT-eksperten din om å ta med egen laptop neste gang han er på besøk. At han har sjekket logger for å se hva du driver med, er grunn nok til å nekte han tilgang til PCen din. Skal han hjelpe deg med å fikse den, så får du stå over han mens han gjør det, eller finne deg noen andre datakyndige som du kan stole på. Hvorfor snoker han? Fordi han er generelt en nyskjerrig person?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå