Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Alabama
Skrevet
Melder meg inn her.. :tristbla:

Vært hos gynekolog i dag som påviste PCO. Hun skulle ringe meg dersom det var noe unormalt med hormonprøvene. Har hatt regelmessig mens i mer enn ti år, bortsett fra forrige mens som kun varte en dag, mot fire-fem som det vanligvis er.

Har vært gravid tidligere, men tok abort.

Skjønner ikke helt om jeg bestandig har hatt PCO eller om det er noe jeg har fått den siste tiden..

Gynekologen fortalte meg den gangen i høst at det kunne bli vanskeligere for meg å bli gravid, og at jeg måtte gå på Diane i et år, eller frem til jeg ønsket barn. Dette sa hun basert på den innvendige UL'en som viste at jeg hadde masse små cyster på eggstokkene, og min rare mens den siste måneden. Jeg hadde ingen andre symptomer på PCOS, og det forelå jo heller ingen blodprøvesvar på det tidspunktet.

Nå i det siste har jeg lest (enda) litt mer om PCO (og PCOS) og fått utskift av blodprøvesvarene. Alle prøvene er innenfor referansenivå. Ut ifra dette kan jeg ikke skjønne hvorfor jeg må bruke Diane, som må gir for å rette opp i hormonene.

Basert på dette som står på pasienthåndboka, skjønner jeg heller ikke hvordan hun kunne si at jeg ikke har eggløsning.

"I forbindelse med den normale eggløsningen dannes en rekke mindre cyster (follikelcyster) rundt modnende egg i eggstokkene. Et av disse eggene "vinner kappløpet" med de andre eggene, cysten brister og egget kommer ut i bukhulen der det fanges opp av egglederen. Umiddelbart etter denne eggløsningen skjer det hormonelle endringer som stanser modningen av de andre eggene, og cystene rundt de gjenværende eggene tilbakedannes (de brister). Noen ganger brister ikke disse follikelcystene. Det kan da finnes enkeltstående eller flere cyster på eggstokken. Ved PCO er det mange follikelcyster i begge eggstokkene. "

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=1375

Har bestilt legetime hos min fastlege, da jeg ikke har vært der siden gynekologbesøket. Skal ta opp dette med henne, men kunne godt tenke meg noen synspunkter fra dere. Er jeg helt på viddene med tankene mine??

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hormonprøvene vil jo vise om du hat hatt EL eller ikke. Har man mange cyster (små eller store) på eggstokkene lager de ofte hormonkluss.

Det er forskjell på PCO og PCOS, høres mer ut som PCO du har. Hvis man ikke har EL og du ønsker å bli gravid, så kan man få Pergotime, hormoner som lager EL. Skjønner ikke helt vitsen med å gå på Diane hvis du ikke har mange plager ved PCO(S).

Du kan jo også prøve EL tester for å faktisk finne ut selv om du har EL, siden du har regelmessige sykluser.

Skrevet

Jeg har hatt regelmessige sykluser helt siden jeg kom i puberteten.

Da vi forsøkte å få barn viste det seg at jeg mild PCO. Problemet mitt var at jeg hadde regelmessige sykluser til tross for at eggene mine ikke ble 100% modne. Så hvis eggene ble befruktet, så var de ikke modne nok for festing i livmora. Jeg fikk pergo for å få bedre modning av eggene.

Hadde jeg vært deg så ville jeg hørt med legen som vil ha deg på Diane. Få en forklaring på hvorfor. Det er jo oftest en grunn til at de velger å gjøre det.

Gjest Alabama
Skrevet

Ja, men var hos privatpraktiserende gynekolog, så har ikke lyst til å bruke så mye penger der igjen.. Men kunne kanskje ringt. Men nå har jeg fått time hos fastlegen, så da spør jeg bare henne om det.

Gjest gjest #1
Skrevet

Hvis ikke fastlegen din er ekstra interessert i PCO så tviler jeg sterkt på at hun vet noe om det, hvis ikke gyn har skrevet noe om det til henne. Men det skader jo ikke å høre.

Jeg ville ha bedt om en henvisning til en gyn, så blir det ikke så dyrt heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...