gard Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 (endret) I begynnelsen av 2009 kom jeg over et godt Emirates tilbud til Asia og ettersom en kolleha og jeg skulle til området bestemte vi oss for å gå for dette. Prisen var ca £1350 og i tillegg kjøpte i billetter fra SVG til LHR og fra BKK til KUL men fremdeles ble det en ganske bra businessklasse pris. Så den 26/3-09 etter jobben tok vi bussen til Sola flyplass for å ta flighten over til LHR. Vår flight var SK4627 og skulle egentlig gå kl 17.50 men rett etter at vi gikk gjennom security check gikk strømmen på hele termninalen og dermed ble det vanskelig p fortsette med flytrafikken. Men heldigvis var bare strømbrudde ca 30 minutter. Vi benyttet iallefall anledningen til å ta oss en kald øl og ta oss noe mat mens vi ventet på flyet. Ved ombordstigning ble vi sjekket inn ganske tidlig og vi fikk gå gjennom billettskranken ved gaten, Problemet var bare at da vi kom mot flyet var det fremdeles blokkert ogvi måtte stå der i 5 til 10 minutter og vente...og det er ikke behagelig når man kun har på seg en tynn skjorte. Sa da vi endelig kom ombprd i flyet var jeg stivfrossen men jeg dro med meg et teppe men en gang for å få litt varme i meg igjen. På grunn av vår slott tid ble forøvrig folk rushet ombord så fort som mulig å bedt om å ta plass så fort dom mulig for å gi plass til de som kom inn etterpå. Heldigvis kom vi avgåde på tide slik at vi kunne lande på London Heatrow etter planen men jeg har aldri sett en 737 ble fylt opp så raskt. Vi hadde økonomiklasse biletter (sete 12A) og dermed ble det til at vi måtte kjøpe egen mat og drikke. Men vi fikk nå kost oss med rødvin samt kaffe/Baileys og varme oss på. I London måtte vi fryse på nytt forresten. Vi hentet bagasjen og gikk til Hoppa bus service men ettersom vår H3 buss ikke var der gikk vi til taxi standen. Men de var åpenbart ikke interesseer i å kjøre oss den korte turen og henviste til Hoppa bus service. Vi tok H3 bussen til Sheraton Skyline for 4£ hver og innsjekk gikk raskt. Etter å ha lempet fra oss koffert gikk vi ned til Al Dente - the Italian restaurant der vi hadde mat og drikke. Det jeg husker best med hotellet fra sist gang var den behagelige sengen og den skuffet heller ikke denne gang. Tilgang til loungen var veldig bra og frokosten som ble servert der var enkel men veldig bra. Samtidig fikk vi en flott utsikt til en av rullebanene til Heatrow der fly lettet og landet hele tiden...det var rene flyspotter heaven med andre ord Den 27. mars var det dermed duket for flight med Emirates. Vi tok taxi til flyplassen etter frokost (det koster £10 til terminal 1 og £12 til terminal 3) og vi var tidlig ute ettersom vi ikke hadde så mye annet å gjøre. På veien inn til Heathrow passerer man forresten en stor modell av Emirates A380 Men allerede ved innsjekk fikk vi en kalddusj ettersom flyet vårt var forsinket og dette ble opplyst både ved innsjekk og at de ringte til meg. Men vi gikk nå til loungen uansett og ble litt overrasket over den litt anonyme lounge inngangen. Det viste seg at det var kun lobbyen som viste og resten av loungen befant seg opp et par etasjer. Vi gikk opp og fant noen gode seter og ventet i spenning. Kl 11 ble lunchen servert og det ble rullet ut kalde retter rett etter rett og de hadde også en god del varme retter på programmet. På morgenkvisten fikk vi også se Singapore Airlines A380 ble skjøvet ut fre sin gate og klargjort for take off. Vi koste oss med champagne, hvirvin, rødvin, portvin etc alt etter hvilken mat vi smakte på. Selve loungen til Emirates var fin den men jeg tror nok at Malysia Airlines loungen i Kuala Lumpur var hakket bedre når det gjelder fasiliteter. Men matuvalgeti Emirates loungen var bare helt fantastisk. Her var det flere kalde forretter men laks, ørret, reke, hummus etc etc. Og det var også flere varme hovedretter som schnitzel, shaepards pie, stekt laks, chicken tangine, ragatoni etc...og det var også et flott utvalg av ost og desserter. Så endelig...ca kl 14.30 landet Emirates A380 på rullebanen rett utenfor vårt vindu og på rullebanen ser den ikke så stor ut når den er alene. Men når den kommer nærmerer ser en jo at dette er en maskin av utrolig størrelse. Den parkerte til slutt rett utenfor der vi satt så vi hadde flotte plasser til å få med oss alt som skjedde. Som vanlig er det utrolig å se all logistikken som skal til når det gjelder avlasting/pålasting av kofferter, cargo, mat etc. Litt før kl 16 var det på tide med boarding og loungen er lagt opp genialt for man går bare ut gjennom en dør fra loungen og så kommer man rett ned til gangbroene. Fortsettelse følger... Endret 2. april 2009 av gard
hjertesukka Skrevet 2. april 2009 #3 Skrevet 2. april 2009 Kjekt å lese. Heldiggrisen som får reise så mye.
Gjest kribler i reisefoten Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 Nok et fyldig reisebrev fra deg gard! Er arti' å lese. Du er heldig som får reise så mye! Også med jobb da. Hm, kanskje jeg bør bytte jobb... Et lite ønske til oss som leser for å vurdere reiser selv: Hva med å ta bilde av setene i flyet? Så får vi vite hva man kan forvente seg av de ulike klassene på ulike flyselskap? *storforlangende* Og et spm: Koster det ekstra for å få tilgang til loungene på flyplassen, eller er det inkludert i (alle) billettene til tilhørende flyselskap?
InaMina Skrevet 2. april 2009 #5 Skrevet 2. april 2009 Misunnelsen lyser fra meg på lang vei. Jeg gleder meg til det er min tur til å entre A380`en senere i år
gard Skrevet 3. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. april 2009 Et lite ønske til oss som leser for å vurdere reiser selv: Hva med å ta bilde av setene i flyet? Så får vi vite hva man kan forvente seg av de ulike klassene på ulike flyselskap? *storforlangende* Og et spm: Koster det ekstra for å få tilgang til loungene på flyplassen, eller er det inkludert i (alle) billettene til tilhørende flyselskap? Bilde av sete kommer i del 2 av reisebrevet :-) Lounge tilgangen får man dersom man har business eller førsteklasse billett med selskapet som driver loungen. Eller man kan også få tilgang til lounger dersom man har gullkort. Så dersom man har gullkort hos SAS kan man få tilgang på alle StarAlliance lounger (SAS, Thai, Singapore Airlines, Lufthansa etc) når man er på tur med StarAlliance. Man kan også få tilgang til lounger via mer spesialiserte kort. Som regel kan man ikke betale seg inn i flyselskapenes lounger men det finnes andre lounger på større flyplasser der en kan betale seg inn.
Gjest reiseglad, ikke innlogget Skrevet 3. april 2009 #7 Skrevet 3. april 2009 Har reist med Singapore Airlines A380 sist sommer, og selv på turistklasse får du følelsen av å ha god plass, kjempebra entertainment og deilig servering! Neste tur østover blir imidlertid med Cathay pacific, er litt spent på dem...
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #8 Skrevet 4. april 2009 Hva er ponget med disse reisebrevene dine, Gard? Dette er et diskusjonsforum!
gard Skrevet 4. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 4. april 2009 Hva er ponget med disse reisebrevene dine, Gard? Dette er et diskusjonsforum! Hmmm poeng? Poenget er vel å dele erfaringer med andre. Jeg synes at det er litt fasinerende med fly og jeg liker å lese andres opplevelser - her prøver jeg bare å gi et liten rapport om hvordan jeg opplevde å fly med et nytt selskap og en ny flytype. Men hvis det er imot forumreglene så skal jeg selvfølgelig ikke poste slike reisebrev lenger.
hjertesukka Skrevet 4. april 2009 #10 Skrevet 4. april 2009 Ti stille, gjest! Og la oss andre med utferdstrang, drømmer og fantasi få nyte reisebrevene til Gard i fred.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. april 2009 #11 Skrevet 4. april 2009 Ti stille, gjest! Og la oss andre med utferdstrang, drømmer og fantasi få nyte reisebrevene til Gard i fred.
minienthe Skrevet 4. april 2009 #12 Skrevet 4. april 2009 Ti stille, gjest! Og la oss andre med utferdstrang, drømmer og fantasi få nyte reisebrevene til Gard i fred. støtter denne
gard Skrevet 4. april 2009 Forfatter #13 Skrevet 4. april 2009 Hei og hilsen fra Bangkok :-) Siden det er noen som har lyst å lese om dette så fortsetter jeg reisebrevet :-) *************************** Vi kom inn i flyet i andre etasje og vi satt ganske langt fremme. Jeg hadde fått tildelt sete 8G men på grunn av konfigurasjonen (1-2-1) så ble jeg sittende litt langt vekk fra min kollega. Men dette ordnet seg da det ikke var fullt ombord og vi kunne dermed flytte frem til 7E og 7F (se http://www.seatguru.com/airlines/Emirates_...irbus_A380.php). Jeg vet ikke om jeg kan si så mye annet enn at sete og business klassen er imponerende og jeg håper at bildene og videoen kan gi et inntrykk av hvordan det var. Hvert sete har sin egen liten seksjon med vann (jeg kunne godt tatt noe annet enn Evian forresten) og det var også utdelt noise cancelling headset, eye shades, sokker (hadde gjerne sett at vi fikk tøfler heller) og vi fikk også en stor toalettveske med shaving kit, after shave lotion, deodorant, tannbørste etc. Damer og menn fikk forskjellige to typer toalettvesker selvfølgelig. TV’en var en 17” skjerm med ICE systemet noe som betyr at en kan se filmer herfra til evigheten – utvalget er enormt for å si det mildt. Så rundt klokken 4.15 var det endelig take off – ettersom jeg satt i midten på flyet i andre etasje var det vanskelig å få en skikkelig føling med hvordan vi lå ann – men heldigvis var det et hale kamera som vi kunne følge med på. Selve take off var mye roligere enn andre fly som jeg har vært med på men da vi kom i luften virket det som vindstøyen var tilnærmet slik som den pleier å være på andre fly men vi var enige om at det var mer støysvakt enn andre fly. Etter take fikk vi bestilt mat og her kunne en velge blant en del som man kan se fra vedlagte bilde. Jeg bestile champagne til å begynne med, arabic mezze som forrett, kalve medaljonger til hovedrett og ostekake til dessert. Vi spurte litt om hvor lang tid det ville ta for vi hadde lyst å se oss litt rundt på flyet og vår vert at at vi gjerne kunne ta champagen i baren bak i flyet og så skulle han gi beskjed når maten var klar. Vi gikk bak i loungen og bestilte oss hver vår champagne og satte oss ned i sofaene der ettersom ”fest setebelte” skiltet ble tent pga turbulens. Her kunne man også nyte litt små snacks og strekke litt på bena. Vi trakk oss tilbake til setene våre etterhvert og maten begynte å bli servert. Maten var veldig god og ble servert på skikkelige tallerkner og med skikkelig bestikk – en ting som var rart var at min kollega og jeg ble servert av to verter og dermed kom mat og drikke på litt forskjellige tider. En kan si hva en vil om synkronservering men når man reiser med noen kan det være kjekt å få ting servert samtidig. Jeg måtte også vente en god stund på å få servert kaffe og baileys blant annet og det endte opp at jeg fikk to baileys ettersom jeg bestilte dette fra min kollegas flyvert ettersom min så ut til å ha glemt meg...men det endte opp med at jeg fikk en av han også (ikke at det gjør så mye). Etter maten var jeg en tur bak i loungen igjen og kikket – trappen ned til økonomiklasse var stengt av men jeg spurte om grunnen til dette. Eneste grunnen var å hindre folk å å reke nedenfra og opp men han sa at jeg gjerne måtte stikke ned å kikke. Jeg tok dermed en liten spasertur rundt i økonomiklassen og det så ikke verst ut det heller. Jeg fikk dessverre aldri sett første klassen og dusjene der. I baren sto det også en flyvert og tok bilder av folk med et polaroid kamera for å gi et folk et minne fra turen. Etterhvert ble jeg litt småtrøtt og jeg gikk frem for å teste ut hvordan sete fungerte som en seng. Men da ble jeg fort skuffet....da jeg skulle kjøre ned sete kom jeg bare et stykke og så var det fullt stopp. Jeg spurte min flyvert om hva som kunne være problemet og han begynte med å resette mitt sete men det hjalp ikke. Dermed kunne han ikke gjøre så mye mer enn å dra sete manuelt til liggende posisjon dersom jeg ønsket det. Ettersom det var en relativt kort flytur sa jeg at det ikke var noe problem men jeg hadde nok blitt ganske skuffet dersom dette skjedde på en lengre flight. Etter 7 timer landet vi i Dubai. På veien inn fikk vi til og med utsikt til det spektakulære Burj Dubai selv om sikten ikke var den beste på grunn av regn. Landingen var på ingen måte perfekt ettersom det virket som vi landet litt skeivt men vi kom oss ned iallefall. Lokalt var klokken 3.30 og dermed mistet vi flyet vårt videre til Bangkok. Men det kommer mer om dette i neste del Her er en video med en liten oppsummering av the Emirates experience:
reiseglad Skrevet 6. april 2009 #14 Skrevet 6. april 2009 Har reist med Singapore Airlines A380 sist sommer, og selv på turistklasse får du følelsen av å ha god plass, kjempebra entertainment og deilig servering! Neste tur østover blir imidlertid med Cathay pacific, er litt spent på dem... He, ser at det kanskje ikke blir så verst en opplevelse...... http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3017416.ece Men noen som vet om Cathay har kjøpt inn A380?
reiseglad Skrevet 6. april 2009 #15 Skrevet 6. april 2009 Nå kuppa jeg tråden din, Gard, det vakke meningen.....
hjertesukka Skrevet 8. april 2009 #16 Skrevet 8. april 2009 På nrk1 ikveld kl 20.20: Verdens største fly
gard Skrevet 9. april 2009 Forfatter #17 Skrevet 9. april 2009 Men noen som vet om Cathay har kjøpt inn A380? Du kan se en oversikt på http://no.wikipedia.org/wiki/A380 . Det ser ikke ut som om Cathay har bestilt A380 enda.
Leo Skrevet 9. april 2009 #18 Skrevet 9. april 2009 Morsomt å lese! Selv om jeg er jente og definitivt heterofil, fikk jeg forresten lyst til å fly Singapore Airlines og Business Class bare etter å ha sett besetningen de opererer med i Frankfurt!
gard Skrevet 9. april 2009 Forfatter #19 Skrevet 9. april 2009 Morsomt å lese! Selv om jeg er jente og definitivt heterofil, fikk jeg forresten lyst til å fly Singapore Airlines og Business Class bare etter å ha sett besetningen de opererer med i Frankfurt! Da burde du også testet AirAsia ;-) Vel, jeg ble litt skuffet på sist tur...da var plutselig et par av besetningsmedlemmene byttet ut med menn ;-)
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2009 #20 Skrevet 9. april 2009 Du som er så bereist, hvorfor hadde du ikke med deg en genser til flygningen? Det blir jo kaldt selv om du skal til varme land. Og: lounger har alltid bra mat. Ikke alltid de har det store utvalget, men varene skal ha god standard.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå