Troyamin Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 Litt tidlig ute her... Men jeg leter etter navn på gamle stauder. Dvs jeg vil ha stauder som en ser på eldre gårder. Grunnen til dette er at jeg har et nedlagt gammelt gårdsbruk som jeg skal til med hagen på. Problemet er at jeg ikke har særlig grønne fingre. Så; staudene må være hardføre. Og jeg leter etter noen som kan stå mye i skygge. Skal være nesten inntil husveggen. Disse kan gjerne være grønne uten blomster. I tillegg skal jeg ha noen i stekende sol på framsiden av huset. Tips?
Aricia Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 Noen skyggetips: Aconitum er gammel staude som burde passe perfekt. Hardfør, og stor, kan stå i ganske mye skygge. Vær oppmerksom på at den er svært giftig. Digitalis er to-årig, men sår seg selv. Jeg liker særlig den hvite. Trollius kan stå i halvskygge i hvert fall - finnes i gule og oransje nyanser. Alchemilla eller stormarikåpe er hardfør og skyggetålende. Limefargede, unnselige blomster, men er flott å kombinere med de andre skyggestaudene jeg har nevnt. Dicentra / løytnantshjerte er også en gammel klassiker som i hvert fall tåler halvskygge. Jeg synes de hvite er ekstra flotte.
Aricia Skrevet 2. april 2009 #3 Skrevet 2. april 2009 Ang. bladverk og skyggetålende - disse er nok mer moderne, men har dekorativt bladverk gjennom hele vekstsesongen, og tåler mye skygge: Hosta - et hav av varianter. Ligularia dentata. Blir diger. Pulmonaria - søt bunndekker med prikkete eller sølvfarget bladverk.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 3. april 2009 #4 Skrevet 3. april 2009 http://www.bogront.no/tema/gammeldagse_stauder/index.html Søkte på "olemors hage" og her kom det opp en link. Har ikke kikket så nøye på den, men den så fin ut. Ellers er det gitt ut en bok som het er noe sånn som "Stauder i Oldermors hage". Mener den er gitt ut av Hageselskapet. Der står det mye om gamle stauder som har blitt brukt i Norge. Fin bok.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #5 Skrevet 3. april 2009 Du har fått gode tips her. Jeg vet også om ei som har "restaurert" hagen på gården sin og som har ganske mye bakgrunnskunnskap, du kan prøve å ta kontakt med henne: http://www.sveinhauggard.no/
Gjest *Mim* Skrevet 5. april 2009 #7 Skrevet 5. april 2009 Akeleier er tøffe og nydelige. Finnes i mange farger og har et nydelig bladverk.
Troyamin Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 27. mai 2009 Nå har hagen begynt å ta form Har plantet blant annet løyntnatshjerte. Har i tillegg funnet flere gamle stauder rundt om på tomta. Tenkte å grave dem opp og plante dem der jeg ønsker de skal vokse. Skal ta bilde av de gamle staudene jeg har funnet og legge ut her så fort jeg får tatt noen bilder. Legger ved et bilde der jeg nettopp har plantet. Ser bedre ut nå som det har fått vokst seg til litt
Gjest Elastica Skrevet 27. mai 2009 #9 Skrevet 27. mai 2009 Så spennende med hageprosjekt, lykke til! Jeg skal selv snart plante stauder i et bed, og abonnerer herved.
Gjest antigartner Skrevet 27. mai 2009 #10 Skrevet 27. mai 2009 (endret) Du har fått gode tips her. Jeg vet også om ei som har "restaurert" hagen på gården sin og som har ganske mye bakgrunnskunnskap, du kan prøve å ta kontakt med henne: http://www.sveinhauggard.no/ *abonnere* Takk for tips. Ser det skal være hagehistorisk arrangement til høsten på stedet i lenken. Der er det sikkert mye inspirasjon å hente. En annen tradisjonell hageplante er peon. Peoner er så fine den korte stunden de blomstrer Endret 27. mai 2009 av antigartner
teebie Skrevet 28. mai 2009 #11 Skrevet 28. mai 2009 Holder på med det samme selv, hagen er stor og har ikke blitt stelt skikkelig på over 30 år. Jeg har mer eller mindre begynt i den ene enden, og bygger opp bed der det har vært bed før. Plantene som står igjen av de gamle staudene (og som dermed er herdige, dette er vel H6, tenker jeg) er Hageliljer (brannliljer) Buskroser (rosa og hvite) Fredløs Gule prestekrager Storhjelm Forglemmegei En stor konvall-type (usikker på hvilken det er) Noe som ligner på brudeslør, men har noe større blomster. Det meste av dette ble nok plantet for 80 år siden, og det blomstrer enda:) Peonene som min oldefar plantet er nok dessverre borte, men skal plante nye når jeg får laget bed som ligger solrikt til. Selv har jeg plantet flere liljer, busknellik, forglemmegei, spirea og rododendron, og alt dette trives godt. Satte noe løk i fjor høst, og nå har det kommet nydelige tulipaner:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå