Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 Hva synes du om folk som setter hunden nesten intil inngangen på butikker sånn at man nesten må gå på hunden for å komme inn? Har har sett det en del ganger og jeg er redd hunder. Noen ganger så bjeffer jo hundene etter kunder også.
Nerdemamma Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 Jeg har selv hund, og tar han med når jeg skal handle kun hvis jeg kan handle det jeg trenger på den lille lokal butikken. Der har de en krok eller noe slikt som er et stykke fra døren hvor jeg kan binde han fast. Det er også en liten butikk, så hvis han begynner å bjeffe kan jeg løpe ut og stoppe han med en gang. Jeg er ikke noe glad i folk som binder hunden rett ved inngangen til en plass, slik at folk ikke kan unngå den. Slik som mange gjør på kiwi i nærheten her, ser mange hunder, både store og små, stille og bråkete bli bindt fast i sykkelstativet som er sirka 50 cm fra døren. Dette syntes jeg er slemt både mot hunden som lett kan bli stresset eller plaget av folk som går tett forbi, og jeg syntes det ihvertfall er synd for de som ikke liker hunder som må trenge seg forbi en hund de ikke vet om kommer til å hoppe i halsen på de eller ikke. Jeg lar heller hunden bli hjemme og går tur før eller etterpå enn å binde fast utenfor en slik plass, i forhold til på den lille butikken hvor kroken virker nesten festet der pga. hunder.
Gjest Purple Haze Skrevet 2. april 2009 #3 Skrevet 2. april 2009 Nå er det faktisk blitt forbudt å binde hunder rett utenfor butikker. Vil tro det er pga barn som kan være troende til å gå bort til fremmede hunder, og så kan ulykken være ute. (Ja, voksne og for den del)
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 Nå er det faktisk blitt forbudt å binde hunder rett utenfor butikker. Vil tro det er pga barn som kan være troende til å gå bort til fremmede hunder, og så kan ulykken være ute. (Ja, voksne og for den del) Det er bra. Bare synd at folk ikke bryr seg. Hvor lenge siden er det den loven kom?
Troyamin Skrevet 2. april 2009 #5 Skrevet 2. april 2009 Uttdrag fra hundeloven: "§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser." Hele hundeloven: lovdata.no
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #6 Skrevet 2. april 2009 Hva synes du om folk som setter hunden nesten intil inngangen på butikker sånn at man nesten må gå på hunden for å komme inn? Har har sett det en del ganger og jeg er redd hunder. Noen ganger så bjeffer jo hundene etter kunder også. For noe tull. Dere er en gjeng sutrende gamle tanter hele gjengen.
Troyamin Skrevet 2. april 2009 #7 Skrevet 2. april 2009 For noe tull. Dere er en gjeng sutrende gamle tanter hele gjengen. Det finnes faktisk folk som er redde hunder. Og som hundeeier så må man faktisk ta hensyn til de som er redde. Det er jeg som har valgt å ha hund og dermed mitt ansvar. Så jeg synes heller du skulle finne noe annet å klage på.
Blåbæret Skrevet 2. april 2009 #8 Skrevet 2. april 2009 Den loven sier at man ikke kan binde hunden rett ved inngangen til en butikk, ikke at man ikke kan gå fra en bunden hund ute i det hele tatt ut i fra det Troyamin har skrevet. Jeg har sett flere butikker som har noen kroker festet i veggen et lite stykke fra inngangen til butikken. Jeg har alltid trodd at disse har vert til hunder jeg :klø: Jeg fester ofte hunden min til disse krokene hvis jeg skal en kjapp tur innom butikken. Han elsker å stå der ute å følge med på alle menneskene som går forbi. Jeg fester han alltid slik at han ikke er i veien for de som skal inn i butikken. Så lenge hunden har det bra og kundene ikke blir plaget har jeg ikke sett noe problem i dette. Jeg visste faktisk ikke at det var en lov mot å feste hundene ute heller
Gjest Christabelle Skrevet 3. april 2009 #9 Skrevet 3. april 2009 For noe tull. Dere er en gjeng sutrende gamle tanter hele gjengen.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #10 Skrevet 3. april 2009 Den loven sier at man ikke kan binde hunden rett ved inngangen til en butikk, ikke at man ikke kan gå fra en bunden hund ute i det hele tatt ut i fra det Troyamin har skrevet. Jeg har sett flere butikker som har noen kroker festet i veggen et lite stykke fra inngangen til butikken. Jeg har alltid trodd at disse har vert til hunder jeg :klø: Jeg fester ofte hunden min til disse krokene hvis jeg skal en kjapp tur innom butikken. Han elsker å stå der ute å følge med på alle menneskene som går forbi. Jeg fester han alltid slik at han ikke er i veien for de som skal inn i butikken. Så lenge hunden har det bra og kundene ikke blir plaget har jeg ikke sett noe problem i dette. Jeg visste faktisk ikke at det var en lov mot å feste hundene ute heller Det er altså ulovlig å gjøre som du gjør. Den loven trådte vel i kfart i 2003 eller 2004, så vidt jeg husker. Du kan bli straffet med bøter. Har du tenkt på at hunden din kan bli stjålet? At den kan bli plaget av andre? At den kan få panikk og bite om det kommer barn bort og plager den? Det skal veldig lite til før en hund blir krevd avlivet. Selv om den er bundet og ikke har noen annen måte å forsvare seg på og barnet stikker den med en pinn. Det er ikke bare for å beskytte kundene at det er forbud mot å binde hunder utenfor inngangen. Det er for å beskytte hunden også.
Gjest hundeeier Skrevet 3. april 2009 #11 Skrevet 3. april 2009 Det er altså ulovlig å gjøre som du gjør. Nei, det er det ikke. Det som er ulovlig er å binde hunden rett utenfor butikken. Dersom den er forsvarlig bundet i god avstand fra inngangen, er det fullt lovlig. Poenget med loven er at hunden ikke skal være til sjenanse eller til hinder. Du kan selvsagt bli ansvarlig dersom hunden biter noen. Det er dessverre mange foreldre som ikke lærer barna sine at de aldri skal gå bort til fremmede hunder, og selv den mest dosile hund kan bite om den blir tilstrekkelig provosert.
Blåbæret Skrevet 3. april 2009 #12 Skrevet 3. april 2009 (endret) Det er altså ulovlig å gjøre som du gjør. Den loven trådte vel i kfart i 2003 eller 2004, så vidt jeg husker. Du kan bli straffet med bøter. Har du tenkt på at hunden din kan bli stjålet? At den kan bli plaget av andre? At den kan få panikk og bite om det kommer barn bort og plager den? Det skal veldig lite til før en hund blir krevd avlivet. Selv om den er bundet og ikke har noen annen måte å forsvare seg på og barnet stikker den med en pinn. Det er ikke bare for å beskytte kundene at det er forbud mot å binde hunder utenfor inngangen. Det er for å beskytte hunden også. Jeg kan ikke se at der er forbudt å feste hunder ute i loven. Jeg kan bare se hvor det er forbudt å feste hunden, men ikke at det er ulovelig overalt. Det kan godt hende jeg tolker loven helt feil eller har oversett noe, så rett på meg om jeg tar feil. Altså, hunden har det kjempe fint når jeg er innom butikken. Det er snakk om en handletur på 2 min. Folk rekker så vidt å komme bort til hunden før jeg er ute igjen. Noen som kan svare meg på hva de krokene som henger på veggen uten for så mange butikker skal brukes til siden de ikke er til hund? Lurer litt på det nå siden jeg var ganske sikker på at det var det de skulle brukes til. Endret 3. april 2009 av LilleBlåklokke
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #13 Skrevet 3. april 2009 Jeg kan ikke se at der er forbudt å feste hunder ute i loven. Jeg kan bare se hvor det er forbudt å feste hunden, men ikke at det er ulovelig overalt. Det kan godt hende jeg tolker loven helt feil eller har oversett noe, så rett på meg om jeg tar feil. Altså, hunden har det kjempe fint når jeg er innom butikken. Det er snakk om en handletur på 2 min. Folk rekker så vidt å komme bort til hunden før jeg er ute igjen. Noen som kan svare meg på hva de krokene som henger på veggen uten for så mange butikker skal brukes til siden de ikke er til hund? Lurer litt på det nå siden jeg var ganske sikker på at det var det de skulle brukes til. Jeg har da ikke skrevet at det er ulovlig å binde hunden ute? Du skrev at du bandt den utenfor butikken, og DET er ulovlig. Som det står ganske klart og tydelig i loven som er linket til over. Krokene er gjerne satt der før loven kom da, vet du Forøvrig er det eierne som ikke har lov å sette fra seg hundene. Butikkene har lov til å feste kroker i veggen om de vil. Så er det opp til eierne om de vil følge loven eller ei. Hunden din har det kjempefint helt til det kommer en unge bort og kaster stein på den. At hunden din ikke har blitt utsatt for drittunger til nå, er jo heldig for både den og deg. Å binde hunden fast og gå fra den på et sted hvor det ferdes mange mennesker er uforsvarlig.
Gjest Purple Haze Skrevet 3. april 2009 #14 Skrevet 3. april 2009 Poenget er at man som hundeeier har et ansvar for at hunden ikke er til hinder eller sjenanse. Det er jo en enkel sak å unngå. Tragedien ville jo være et faktum hvis hunden som står bundet utenfor butikken uten tilsyn, biter noen. Da er det hunden som må bøte med livet.
Gjest Glør Skrevet 3. april 2009 #15 Skrevet 3. april 2009 Det er bra. Bare synd at folk ikke bryr seg. Hvor lenge siden er det den loven kom? Det er en del av den nye hundeloven som trådte i kraft august 2004. Så det er nok mange som ikke har fått den med seg, så man kan jo starte med å opplyse hundeeiere på en hyggelig måte, dersom man er plaget av det. Selv synes jeg hundeeiere som gjør dette er uansvarlige, først og fremst ovenfor hunden. Plutselig skjer det noe, som ofte ikke hunden er skyld i selv, og man risikerer avlivning. Har man en attraktiv rase kan også hunden bli stjålet. Og det er jo ingen grunn for å gjøre det, handle og lufte bikkja kan man gjøre hver for seg, eller gå flere sammen, slik at en kan stå ute med hunden.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #16 Skrevet 3. april 2009 En hund som biter mot ukjente som trenger seg på, må jo ikke avlives. Det er naturlig oppførsel, og hvis eieren har tatt sine forholdsregler (som forklart over) så kan verken hund eller hundeeier lastes for det.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #17 Skrevet 4. april 2009 En hund som biter mot ukjente som trenger seg på, må jo ikke avlives. Det er naturlig oppførsel, og hvis eieren har tatt sine forholdsregler (som forklart over) så kan verken hund eller hundeeier lastes for det. Moralsk sett, nei, juridisk sett, desverre...
Gjest Gjest_Bente_* Skrevet 4. april 2009 #18 Skrevet 4. april 2009 Vel, jeg er veldig redd for hunder så om det står en hund bundet utenfor en butikk jeg hadde tenkt meg inn i må jeg heller ta handleturen ved en senere anledning eller finne en annen butikk.. Skjønner jo at enkelte må ha med hundene sine, men skulle ønske ikke..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå