Gå til innhold

Underholdning i bryllup

Anbefalte innlegg

Gjest Vårbrud2010
Skrevet

Jeg gifter meg om ett års tid, og jeg må innrømme at jeg gruer meg. Jeg gleder meg til selve seremonien, og selvfølgelig også til å være gift, men ikke til selve festen.

Problemet er at jeg bekymrer meg for om gjestene vil komme til å kjede seg - det bryllupet jeg var i sist var en horribelt kjedelig tilstelning med minimalt av underholdning. Vi ble stuet inn i en diger, flombelyst gymsal hvor det ble forventet av oss at vi skulle konversere høflig i timevis. Det lille de hadde av underholdning var over før det hadde begynt. Bryllupet varte til tretida på natta; det er sikkert koselig for de som liker å snakke med fremmede mennesker i timevis, men det gjør ikke jeg.

Jeg føler meg absolutt ikke komfortabel med å tilbringe time etter time i store folkemengder med absolutt ingenting å henge fingrene i, og jeg vet at moren min er likedan. Hun har absolutt ikke lyst til å gå i bryllupet mitt; det har hun sagt gjentatte ganger, og hun sier hun håper at hun brekker et bein slik at hun skal slippe å komme. Hun vil heller ikke være med på planleggingen, så det at hun skal hjelpe meg med forberedelsene kan jeg bare glemme først som sist. Det er ikke forloveden min hun har noe mot; det er kun festen og alt det sosiale hun vil unngå.

Jeg vet hvordan hun har det, men jeg synes likevel det er dårlig gjort å distansere seg sånn. Jeg blir rent misunnelig når jeg leser leser tråder hvor folk klager over at moren eller svigermoren vil "overta" planleggingen.

På toppen av alt dette kommer det til å bli null alkoholservering. Jeg kunne ikke tenke meg å drukne bryllupet i alkohol, men jeg hadde satt pris på å få sette en søt dessertvin på bordet sammen med kakene. Dessverre er dette det eneste lokalet i området som er egnet til å feire bryllup i, og forloveden min er avholdsmann. Det samme er gjestene, med noen få unntak.

Men mangel på alkohol er ikke hovedproblemet; jeg klarer utmerket godt å nyte et godt måltid uten vin, og siden de aller fleste som kommer ikke drikker, er det like greit å bare droppe det.

Hovedproblemet er underholdningen - hva i alle dager skal vi finne på? Jeg vet jo at noen setter stor pris på å kunne gå rundt og prate hele festen uten å bli avbrutt av underholdning, så jeg kan jo ikke lage et altfor tettpakket program heller.

Jeg har også lyst til å ha seremonien i kirken så sent på dagen som mulig; da forkortes jo "festtiden" naturlig. :lur: Hvor sent er det mulig å ha vielsen? Er det noen her som har giftet seg i kirken om kvelden?

Trenger gode råd :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt umiddelbare spørsmål er hvorfor du skal ha stor fest, hvis ingen egentlig vil ha den og målet er å lage den så kort som mulig? :klø:

Litt underholdning av typen musikk/dans kan være hyggelig -jeg var i et bryllup hvor det var danseoppvisning fra brudens hjemland, og det var veldig vellykket. Underholdning som krever deltagelse fra gjestene, type selskapsleker o.l., er jeg sterkt motstander av, synes det ødelegger stemningen mer enn å bidra til den. Men jeg har sjelden opplevd at det blir dødtid i et bryllup, erfaringsmessig kjenner de alle flerste gjestene noen og finner noen å prate med.

Skrevet

Musikk: enten band eller DJ.

Hvis du har en flink DJ så hjelper det masse. Dessuten kan dere jo ha en bar med bartender som serverer alkoholfrie coctails. Det er mye hyggeligere enn bare brus, ihvertfall hvis man ikke skal servere alkohol generelt.

Hvis dere i tillegg legger opp middagen slik at ingen blir stappmette, men kun behagelig mette, så kan dere sette frem et bord med ost, kjeks og snacks senere på kvelden. På den måten er det noe nytt som skjer.

Men som sagt: musikk som skaper dansestemning er tingen.

Skrevet

Jeg må si meg uenig med Daria over her. Jeg tror at leker hadde blitt en kjempesuksess jeg. :Nikke: Jeg synes alltid det er gøy med slike ting.

Dersom dere skal ha en ''profesjonell'' toastmaster kan dere jo høre med vedkommende som sikkert har tonnevis med idéer til dere.

Ellers kan du google ''selskapsleker'' og du får opp kjempemange sider med tips.

Skrevet

Gift dere, og feire kun med de aller nærmeste (f.eks. foreldre, søsken og forlovere) på en restaurant etterpå. Så reiser du og mannen din hjem og har det koselig og romantisk sammen resten av kvelden :)

Skrevet

Veldig enig med Daria. Både ang hvorfor dere skal ha storfest når dere egentlig ikke vil ha det, og ang selskapslekene. Jeg har vært i et par bryllup med selskapsleker, og gud bedre, noe så pinlig. Gang to var jeg rutinert nok til å rømme lokalet sammen med omtrent halvparten av de andre gjestene når "moroa" begynte.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg må bare si meg enig med Daria og Wadjet.

Leker hører til i barnebursdag.

Hvorfor ikke bare ha en liten fest med de nærmeste vennene?

Gjest Vårbrud2010
Skrevet

Takk for tips :)

Det store flertall av familien min er dessverre svært glade i fester og sammenkomster hvor de kan sitte og snakke til krampa tar dem - inkludert forloveden min.

Det er de av gjestene som ikke føler det på samme måte jeg er bekymret for, inkludert meg selv. Jeg personlig ville heller hatt et bryllup med kun foreldre, søsken og venner. Masse god mat, avslappet stemning og passelig med alkohol. Det ville vært mitt drømmebryllup! :bryllup:

Gjest Gjest
Skrevet

Mn er jo ikke nødt til å være der til sistemann går om man ikke trives i bryllup? Om du kjedet deg i bryllupet, hvorfor fikk du ikke hjem tidligere da? Det er helt kurrant å ikke bli til kl 3 om natten.

Jeg for min del hater virkelig selskapsleker. Piiiinlig, rett og slett. Men musikk er bra, og dansegulv for dem som vil danse og for oss som vil le av de danserne som har mer danseglede enn danseevne :fnise:

Flere måltider er også bra, litt framsatt snacks som man kan gå og forsyne seg med om man vil.

Jeg synes flere små bord er bedre enn ett stort bord. Det åpner mer for at man etter middagen kan forflytte seg fra bord til bord, man har lettere for å "stikke av" fra grandtanter med munndiaré ;)

Jeg liker forøvrig heller ikke bryllup, så jeg må si jeg føler med deg. Men jeg håper du får viljen din på andre punkter når du likevel går med på å ha et svært kalas for din forlovedes skyld.

Gjest vårbrud2010
Skrevet
Mn er jo ikke nødt til å være der til sistemann går om man ikke trives i bryllup? Om du kjedet deg i bryllupet, hvorfor fikk du ikke hjem tidligere da? Det er helt kurrant å ikke bli til kl 3 om natten.

Jeg liker forøvrig heller ikke bryllup, så jeg må si jeg føler med deg. Men jeg håper du får viljen din på andre punkter når du likevel går med på å ha et svært kalas for din forlovedes skyld.

Takk for støtten ;)

grunnen til at jeg ikke gikk hjem, er at det er tradisjon her for at festen oppløses når brudeparet takker for seg. Det var ingen andre som gikk hjem tidligere, og jeg hadde heller ikke egen bil. Så jeg var avhengig av å vente til bileieren, som forøvrig elsker å snakke med folk til langt på natt, skulle hjem. :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Selskapsleker i bryllup med voksne menensker er noe av det dummeste man kan gjøre.

Ok, at det kanskje er morsomt for en kusine på 18, men for mennesker eldre enn det vil nok oppleves som alt annet enn ok.

Gjest vårbrud2010
Skrevet

uff, likte ikke helt uttrykket på den smileyen min - den ser sarkastisk ut, og det var ikke meningen... skulle ha en helt vanlig en :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg må si meg uenig med Daria over her. Jeg tror at leker hadde blitt en kjempesuksess jeg. :Nikke: Jeg synes alltid det er gøy med slike ting.

Dersom dere skal ha en ''profesjonell'' toastmaster kan dere jo høre med vedkommende som sikkert har tonnevis med idéer til dere.

Ellers kan du google ''selskapsleker'' og du får opp kjempemange sider med tips.

Greit nok at du synes selskapsleker er morsomt, men du hører garantert til et mindretall.

Jeg har vært i både bryllup og annen type selskaper hvor vertskapet kommer drassende med selskapsleker, og uten unntak hører man da et fellessukk blant gjestene.

Leker hører hjemme i barnebursdag, i bryllup er det både upassende og harry.

Gjest vårbrud2010
Skrevet

Om det er plass til to separate rom eller grupper, tror jeg jeg kunne ha fått til noe. Ett rom for de som liker å prate om vind og vær og være sosiale mange timer i strekk, og ett rom for de som ønsker å ha noe å holde på med mens de prater, eller bare ønsker å slappe av litt. I dette rommet kunne det vært for eksempel brettspill, film, eller jeg kunne satt fram en Xbox med Guitar Hero for de som har lyst til det.

Det ville være et rom jeg ville trives i :)

hva ville dere mene om et sånt rom, og hvilket av disse rommene ville dere ha valgt?

Skrevet

Lekerom hadde ikke jeg vært i, men så liker jeg å skravle og danse, da.

Og husk at du som brud er vertskap og har som oppgave å småprate med alle gjestene dine denne dagen. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Om det er plass til to separate rom eller grupper, tror jeg jeg kunne ha fått til noe. Ett rom for de som liker å prate om vind og vær og være sosiale mange timer i strekk, og ett rom for de som ønsker å ha noe å holde på med mens de prater, eller bare ønsker å slappe av litt. I dette rommet kunne det vært for eksempel brettspill, film, eller jeg kunne satt fram en Xbox med Guitar Hero for de som har lyst til det.

hva ville dere mene om et sånt rom, og hvilket av disse rommene ville dere ha valgt?

For å si det slik: det var sånn barneselskapene foregikk hjemme hos oss da jeg var liten...

Man setter da alvorlig talt ikke på en film i bryllupet. Hva er vitsen med å være i selskap om man skal sitte og holde kjeft og se på film? Og hvordan har du tenkt å finne en film alle liker? Jeg synes virkelig ikke dette var en god idé.

Jeg liker ikke sånne familieselskapting selv, men jeg lider meg da gjennom det på høflig vis. Og du kan jo avslutte festen så tidlig du vil. Det er ingenting som hindrer deg i å ta kvelden ved midnatt. De gjestene som virkelig kjeder seg, kan gå hjem når de vil.

En flink toastmaster som nærmest fungerer som stand-up-komiker er underholdning nok.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Dette er jo kult i et 16-årslag eller en vennefest, men i et bryllup?!! Håper du tuller nå....

Ut over det er jeg enig i at selskapsleker i bryllup er pinlig, og at dansemusikk er tingen. Kanskje noen av gjestene har noe å bidra med, i form av taler, lese dikt, synge e.l.

Det har jeg opplevd i flere bryllup, og det ble godt mottat. :)

Gjest vårbrud2010
Skrevet
Og husk at du som brud er vertskap og har som oppgave å småprate med alle gjestene dine denne dagen. :)

hjelpes - jeg har ikke lyst til å gifte meg i det hele tatt nå :(

Jeg kan godt småprate med folk en stund, men jeg orker ikke holde i gang en samtale til langt uti de små timer. Og ja, det BLIR forventet at festen varer så lenge. Pokker heller, jeg vil ha heller hjem og ha sex sånn rundt midnatt enn å konversere høflig til høyre og venstre til tretida om natta :)

Faktisk så hadde de en slik ordning med to rom i et bryllup søsteren min var i - gjestene der hadde visst ment det var en god ide.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kan godt småprate med folk en stund, men jeg orker ikke holde i gang en samtale til langt uti de små timer. Og ja, det BLIR forventet at festen varer så lenge. Pokker heller, jeg vil ha heller hjem og ha sex sånn rundt midnatt enn å konversere høflig til høyre og venstre til tretida om natta :)

Faktisk så hadde de en slik ordning med to rom i et bryllup søsteren min var i - gjestene der hadde visst ment det var en god ide.

Har du ikke hørt om mingling? Du skal ikke stå og snakke med den samme gjesten i timesvis. Du skal gå rundt og snakke litt med den ene og litt med den andre.

Og hvorfor må du gjøre som forventet da? Hvorfor MÅ festen vare til ut i de små timer? Det er da for pokker deres bryllup? Det er DERE som bestemmer når dere vil gå. Om forloveden din vil være til de små timer, må det gå an å få i stand et kompromiss. Du vil ikke ha bryllupet i det store og det hele, da må da han kunne jenke seg og gå med på å avslutte ved midnatt. Jeg hadde aldri gått med på et slikt bryllup i utgangspunktet, så jeg synes du er mer en "tøffel" nok...

Skrevet

Du skal ikke holde EN samtale i gang i mange timer, men sette av noen minutter til småprat med hver gjest. hva trodde du egentlig vertskapsrollen gikk ut på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...