Aftensol Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 Er det noen som vet om det går an å teste katten for toxoplasmose? Vi er fosterhjem for katter, og har ikke lyst til å slutte med det selv om jeg er gravid... Samboer tømmer selvfølgelig kattekassen og tørker opp hvis de tisser andre steder, så jeg er ikke i direkte kontakt med katteavføring, men det hadde vært greit å få de sjekket sånn i tilfelle
Gjest Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 Har du lest denne? http://www.baby.no/helse/barnelegen/spor/toxoplasma/ Gravide rådes til ikke å anskaffe seg katt under graviditeten. I tillegg bør den gravide unngå å tømme kattekassen. Det er kun en kort periode, i forbindelse med at den er blitt smittet, at katten skiller ut toxoplasmose i avføringen. Å ha en ungkatt (yngre enn ett år), medfører økt smitterisiko. Generelt sett er det viktig med god håndhygiene, både ved kontakt med kjøtt, grønnsaker, frukt og katt. Om den gravide må skifte sand i kattekassen, vil jeg anbefale at hun bruker hansker. Om hun vil kose med katter, er det likeledes nødvendig å vaske hendene godt etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #3 Skrevet 2. april 2009 Det er jo mye lettere å teste deg selv enn å teste katten..... Det er en minimal risiko for å bli smittet av tox i svangerskapet, det krever at du får katteavføring inn i munnen. Det er unge katter som i all hovedsak har toxoplasmosesmitte i seg, og det skilles ut smittestoffer i en kort periode. Det er altfor mye hysteri rundt graviditet og katt. Selv er jeg i et risikoyrke og testet meg derfor for toxoplasmose antistoffer i mitt første svangerskap. Det viste seg at jeg er toxoplasmapositiv, så jeg kan bare spise kattedritt alt jeg orker:)
Gjest ¤bella¤ Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 (endret) Så lenge man er nøye på håndhygiene er det jo egentlig ikke noe problem. Man må jo faktisk få avføring i munnen for at det skal kunne smitte. Diagnostikk Prøvemateriale fra dyr undersøkes serologisk eller ved mikroskopi. Det har liten hensikt å teste katter for Toxoplasma da de aller fleste vil være serologisk positive, mens det kun er en liten periode, oftest tidlig i livet, at de er smittefarlige for mennesker (skiller ut oocyster). http://www.vetinst.no/nor/Facts/All-Factsh...e-og-Toxoplasma Endret 2. april 2009 av ¤bella¤
Aftensol Skrevet 2. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. april 2009 Ok... Da bør det ikke være noe problem da katten blir barbert i morgen i tillegg, til at jeg er nøye med å vaske hendene etter å ha tatt på han (uansett barbering eller ikke..) Skal sjekke meg sånn for sikkerhetsskyld, men har ikke legetime før slutten av april... Har hatt katt hele livet, så jeg regner egentlig med at jeg er toxoplasmapositiv som en annen her bekriver... Og som sagt så skifter samboer kattekasse og tørker opp eventuelle uhell..
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #6 Skrevet 2. april 2009 Selv er jeg i et risikoyrke og testet meg derfor for toxoplasmose antistoffer i mitt første svangerskap. Det viste seg at jeg er toxoplasmapositiv, så jeg kan bare spise kattedritt alt jeg orker:) Kos deg!
Gjest Glør Skrevet 3. april 2009 #7 Skrevet 3. april 2009 Du må få kattens avføring i munnen, for å bli smittet, feks skifte kattesand også stikke fingrene i munnen etterpå, så smitte er lett å unngå. Så lenge samboeren din tar kattesanda, og du alltid vasker hendene mellom at du klapper en katt og spiser, så er det ingen fare. Det er også veldig få av toxo-tilfellene i Norge som kommer fra kontakt med katter, den vanligste smittekilden er for dårlig stekt får/storfekjøtt, og dårlig hygiene under matlaging. De fleste utekatter har også hatt toxo tidlig i livet, og er immune de også.
Gjest Gjest_AnetteR_* Skrevet 4. april 2009 #8 Skrevet 4. april 2009 Som beskrevet - har du hatt toxoplasmose en gang er du immun. Dersom du har håndtert mange katter, har man ofte hatt smitten. Men for å illustrere hvor vanskelig det er å bli smittet. Jeg har to egne katter (utekatter), tømmer kattedo daglig, og er fosterhjem for dyrebeskyttelsen, i tillegg til at jeg bruker tid hos dyrebeskyttelsen der jeg håndterer katter og kattedoer. Jeg testet meg sist for et år siden, og var fortsatt negativ. Jeg har alltid hatt god handhygiene, forbud mot katter på kjøkkenbenken, meget hygienisk rundt kattedoen, og så videre. Og hos dyrebeskyttelsen spriter jeg alltid hendene ofte. Nå vurderer jeg nesten å være mer uforsiktig en periode, slik at jeg vet at jeg har hatt det når jeg etterhver skal ha barn. Personlig kommer jeg nok til å la min mann ta kattedo og hagearbeid, og slutte med arbeidet hos dyrebeskyttelsen, i den perioden jeg er gravid, dersom jeg da fortsatt tester negativt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå