Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min 14 år gamle datter har tenkt oss til oslo i sommer, hun har så lyst til det. :)

Hva kan man gjøre der?

Hvilke hoteller er rimelige og sentrale? Vi bryr oss ikke om det er veldig flott, men type rent og trygt.

Skrevet
Jeg og min 14 år gamle datter har tenkt oss til oslo i sommer, hun har så lyst til det. :)

Hva kan man gjøre der?

Hvilke hoteller er rimelige og sentrale? Vi bryr oss ikke om det er veldig flott, men type rent og trygt.

Billige hotell i sentrum: Thon Hotel Astoria, Thon Hotel Munch, Thon Hotel Spectrum, Norlandia Karl Johan, P-hotels, Anker Hotel, Comfort Hotel Børsparken. Ellers finnes det jo også pensjonater o.l, som Cochs og Ellingsen.

Ting å gjøre med en 14-åring kan jo være en utfordring:

Shopping er jo en selvfølge.

Tusenfryd er jo gjerne en hit, men 14 er jo en vanskelig alder. Sikkert noen 14-åringer som syns fornøyelsesparker er superteit.

Oslo har massevis av bra museer, ta en titt på www.visitoslo.com, der finner du informasjon om både museer og annet man kan gjøre i Oslo. Mitt favorittmuseum er Nobels Fredssenter, det har et viktig tema men er samtidig moderne og "hi-tech" nok til at det kan være spennende for en 14-åring. Oslo Reptilpark er spennende for de som er tøffe nok for slikt, ellers har man alt fra kunstmuseer og historiske museer til design og arkitektur. En tur på den nye operaen er jo også obligatorisk! Hvis hun ikke har vært mye i Oslo må dere jo også reise i Vigelandsparken og andre "selvfølgeligheter".

På en solskinnsdag vil jeg anbefale å pakke piknikkurven og dra for å svømme på en av øyene i Oslofjorden. Min favoritt er Langøyene, men dere kan jo evt hoppe litt mellom øyene for å finne den dere trives best på?

Dere kan også dra på rekecruise på fjorden, enten lunsjcruise eller kveldscruise. Da reiser dere ut i en gammel seilskute i tre, og rekebuffet er inkludert i prisen.

Dessverre er det lite som skjer på kulturfronten om sommeren, teaterne o.l. tar lang sommerferie. Men Oslo har jo stort utvalg på kinofronten, ellers kan dere jo sjekke om dere kommer til å være i byen under en musikkfestival?

Skrevet

Wow,hvordan skal jeg toppe forrige innlegg.. Men nevner noen konkrete steder/ting jeg likte på den alderen..

Arkaden, ett lite kjøpesenter ved kirkeristen i karl johan.

En tur i Wigelandsparken/Frognerparken på en fin sommerdag, kanskje ta med ett pledd og piknik mat. Er alltid masse mennesker som koser seg der på varme sommerdager. Engangsgrill og pølser er tradisjonen her i gården.

En tur på en av Oslo's badestrender (kan være veldig overfylte i fellesferien).. F.eks Huk på Bygdøy.

Liker dere kebab og vil prøve noe som er typisk Oslo-folk anbefaler jeg dere en tur på Bislett Kebab på Bislett, Oslo's beste kebab.

En tur på Akershus festning, evt med guide.

Kjøpe seg en is og sette seg på en av benkene på Aker brygge og se på folkemengden eller fjorden.

Kjøre Go Cart på Harald Huysmann Karting på Alnabru.

Norsk Folkemuseum på Bygdøy. Gamle hus og masse norsk historie. Det er en liten kiosk i ett av de gamle husene som selger "gammeldags" godteri.. ikke så langt fra inngangen..

Anbefaler deg denne siden: http://www.visitoslo.com/

God tur!

Gjest Gjest
Skrevet

En tur på kino kanskje? Colosseum er jo verdt å få med seg :)

Gjest Gjest_Kim_*
Skrevet

Rusle oppover akerselva, spille minigolf ved Schous plass, spise burger på dakota, se film ved Ringnes park - der har du en hel dags tidsfordriv.

Gjest Gjest
Skrevet
En tur på kino kanskje? Colosseum er jo verdt å få med seg :)

Ja, våre tidlig tenåringer syntes ialllefall det var flott på Colosseum da vi var på Oslo-tur med dem. Ellers har vi vært på omvisning på NRK, og også på slottet (må bestilles på forhånd). Var midt i blinken for våre to i den alderen. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Teknisk museum må sees.

Mye interessant der! ^^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...