Gå til innhold

Innrede ettroms/hybelleilighet

Anbefalte innlegg

Gjest lillagubban
Skrevet

Til neste år vil jeg gjerne flytte og leie for meg selv, er lei av kollektiv. Da blir det et lite ettroms på meg, har søkt litt på studentboliger, ligger på rundt 17kvm med bad, kjøkken og soverom/stue! Men så trenger jeg tips til hvordan innrede en så liten leilighet! Hvordan få plass til alt?

Noen som bor eller har bodd smått her?

Det jeg tenker mest på er hvordan plassere seng. Jeg vil helst ha stor seng (har type som også må få plass), dvs minst 120, men helst 140-150cm bred. Men store senger fungerer vel ikke like bra som sofa når man har besøk, så vurderer kanskje sovesofa? Vil ikke ha køyeseng for liker ikke å sove oppi taket.

Hvordan har dere løst seng/sofa gåten? Tviler på at jeg får plass til begge deler..

Gjest Gjest
Skrevet

Trodde at de studentleilighetene allerede var møblert jeg - jeg leide et knøtt på 12 kvadrat, og der var alt jeg kunne ønske av møbler med i leia.

et unntak var Oslo, der måtte man faktisk betale 80 kr i måneden for leie av gardiner :P

Gjest lillagubban
Skrevet

Jeg er ikke interessert i møblert, har søkt umøblerte ;) Har leid møblert før og sengene er altfor vonde og små, og jeg trenger ikke skrivebord. Jeg har en del møbler fra før jeg skal ha med og de som hører med studenthybler er heslige. Så det er uaktuelt. Jeg vil møblere selv og ha det fint :)

Skal bo i Oslo.

Noen med litt interiør og innredning tips her? Med så mange knøttsmå leiligheter som finnes nå MÅ det jo være noen her inne som bor på ettroms? :)

Gjest KateW
Skrevet (endret)

Du trenger ikke skrivebord? Da frigjør du masse plass.

Jeg er fan av boksesystem. Bokser som passer under senga, bokser som passer i bokhylla, bokser med dill, bokser som har klær i seg, bokser til ja, du skjønner. Jeg bruker ikea sine, og skriver lapper på hva som er inni. Der kan du vareiere størrelser, mønster, farger osv, og det ser ryddig ut.

Jeg ville hatt stor seng som jeg dekorerte med sengeteppe og masse puter og brukte som sofa.

Kjøper du et lite bord med glassplate på, så får du større romfølelse. Jeg ville også hatt masse hyller.

To stoler som avlastning til senga når du får gjester, og klaffebord som henger på veggen som du slår ned når du ikke spiser.

Dette ble litt rotete, men jeg ser det inni hodet mitt, helt tydelig... He he

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20073298

http://www.ikea.com/no/no/catalog/categori...ge/10366/10550/

Endret av KateW
Skrevet
Du trenger ikke skrivebord? Da frigjør du masse plass.

Jeg er fan av boksesystem. Bokser som passer under senga, bokser som passer i bokhylla, bokser med dill, bokser som har klær i seg, bokser til ja, du skjønner. Jeg bruker ikea sine, og skriver lapper på hva som er inni. Der kan du vareiere størrelser, mønster, farger osv, og det ser ryddig ut.

Jeg ville hatt stor seng som jeg dekorerte med sengeteppe og masse puter og brukte som sofa.

Kjøper du et lite bord med glassplate på, så får du større romfølelse. Jeg ville også hatt masse hyller.

To stoler som avlastning til senga når du får gjester, og klaffebord som henger på veggen som du slår ned når du ikke spiser.

Dette ble litt rotete, men jeg ser det inni hodet mitt, helt tydelig... He he

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20073298

http://www.ikea.com/no/no/catalog/categori...ge/10366/10550/

Takk for tips :) Er også bokse menneske, skal ha masse fine flette esker :)

Nei, ser ikke poeng i skrivebord, bruker det aldri. Skal jeg jobbe med skolearbeid sitter jeg heller på skolen.

Har også sett for meg stor seng med masse puter og stort sengeteppe, men litt usikker på om det kan bli upraktisk som sofa... Tenker å få inn en lenestol kanskje, å sitte i for å se på tv og sitte på pcen.

Skrevet
Takk for tips :) Er også bokse menneske, skal ha masse fine flette esker :)

Nei, ser ikke poeng i skrivebord, bruker det aldri. Skal jeg jobbe med skolearbeid sitter jeg heller på skolen.

Har også sett for meg stor seng med masse puter og stort sengeteppe, men litt usikker på om det kan bli upraktisk som sofa... Tenker å få inn en lenestol kanskje, å sitte i for å se på tv og sitte på pcen.

Du må ikke sitte på pcen!

Jeg bare tuller ;) høres koselig ut med masse puter og stor seng!

Skrevet

Jeg bor på 17 kvm i dag, og du har ikke så store innredningsmuligheter. Når du har eget bad og kjøkken må du huske på at dette er kvadratmeter du ikke får benyttet til noe som helst. I min hybel går nøyaktig halvparten med til kjøkken/gang, bad, klesskap og en liten bod. Det vil si at jeg har ca 8 kvm til stue/soverom. Regner med dette er ganske standard romløsning på studentboliger.

Større seng enn 120 har du rett og slett ikke plass til, den tar allerede over 1/4 av plassen jeg har til rådighet. Litt avhengig av romløsningen kan det selvfølgelig tenkes at du har mulighet til å ha en sovesofa, men problemet med den løsningen kommer til å være at du sannsynligvis ikke kan ha noe på den motsatte veggen, og dermed kaster bort verdifull veggplass. Kjøp et fint sengeteppe og noen fine og gode puter, for du kommer nok til å tilbringe 90% av tiden din i senga. Sånn er det rett og slett å være student...

Jeg har seng (rommet er bygd slik at det bare finnes ett sted der det er naturlig å ha seng), en hylle (ca. en meter bred), et lite bord med en stol (Bordet kan slås ut til dobbel størrelse, og jeg har klappstoler fra IKEA i boden), en liten kommode og et knøttlite tv-bord. That's it, og da står alt inntil veggen og all plass er brukt opp.

Takk og pris at jeg har en liten bod inne på rommet! Det er ikke mange kubikkmeterne der ikke som ikke er benyttet. Dessuten har jeg store bokser under senga og på toppen av klesskapet og hylla. :tommelsmil:

Husk på at du ikke har lov til å henge noe på veggen, så klappbord som ble foreslått over her er ikke en mulighet. Bilder o.l. må også henges i tråd e.l. fra en list høyt på veggen, så ikke invester i noe med for tung ramme.

Skrevet
Jeg bor på 17 kvm i dag, og du har ikke så store innredningsmuligheter. Når du har eget bad og kjøkken må du huske på at dette er kvadratmeter du ikke får benyttet til noe som helst. I min hybel går nøyaktig halvparten med til kjøkken/gang, bad, klesskap og en liten bod. Det vil si at jeg har ca 8 kvm til stue/soverom. Regner med dette er ganske standard romløsning på studentboliger.

Større seng enn 120 har du rett og slett ikke plass til, den tar allerede over 1/4 av plassen jeg har til rådighet. Litt avhengig av romløsningen kan det selvfølgelig tenkes at du har mulighet til å ha en sovesofa, men problemet med den løsningen kommer til å være at du sannsynligvis ikke kan ha noe på den motsatte veggen, og dermed kaster bort verdifull veggplass. Kjøp et fint sengeteppe og noen fine og gode puter, for du kommer nok til å tilbringe 90% av tiden din i senga. Sånn er det rett og slett å være student...

Jeg har seng (rommet er bygd slik at det bare finnes ett sted der det er naturlig å ha seng), en hylle (ca. en meter bred), et lite bord med en stol (Bordet kan slås ut til dobbel størrelse, og jeg har klappstoler fra IKEA i boden), en liten kommode og et knøttlite tv-bord. That's it, og da står alt inntil veggen og all plass er brukt opp.

Takk og pris at jeg har en liten bod inne på rommet! Det er ikke mange kubikkmeterne der ikke som ikke er benyttet. Dessuten har jeg store bokser under senga og på toppen av klesskapet og hylla. :tommelsmil:

Husk på at du ikke har lov til å henge noe på veggen, så klappbord som ble foreslått over her er ikke en mulighet. Bilder o.l. må også henges i tråd e.l. fra en list høyt på veggen, så ikke invester i noe med for tung ramme.

Takk for svar, høres ut som samme type studenthybel jeg har sett litt på nå, har sett på den på Bjølsen i Oslo? (den hadde i det minste plantegning, ikke mange som gidder å legge ut det, grrr!) Har den som førstevalg i søknaden, også noen litt større lenger ned.

Nå bor jeg vel på en 8-9kvm hybel, og for et par år siden bodde jeg på studenthybel med gang/bad på totalt 17kvm, da syntes jeg jeg hadde ganske god plass.Bor i senga ja, hehe. Men er jo ikke vant til å ha det digert ihvertfall! Her jeg bor nå har jeg halvparten av klærne pluss sengetøy under sengen og masse bokser stablet opp til taket over klesskapet, samt en krok stappfull av ting. Så har lært å utnytte plass! :)

Jeg får vel slå meg til ro med en 120cm seng, også har jeg et lite ikea stuebord, en liten hylle og et nattbord som jeg skal få plass til. Dessuten vil jeg gjerne få plass et lite tv bord, en sånn tynn dvd hylle og en lenestol... Diverse dill tenker jeg stappe inn i boden, men vil rydde vekk så mye som mulig! Har ingen ski eller sånne ting, og alt av ting til hobbyen min (hest), kan jeg ha i stallen. Har du noe bod utenom den i hybelen?

Jeg tror jeg skal prøve å tegne en liten plantegning... vanskelig når man ikke vet hvor man skal bo ennå da, hehe

Skrevet
Du må ikke sitte på pcen!

Jeg bare tuller ;) høres koselig ut med masse puter og stor seng!

Hahahahah *overtrøtt* :ler:

Gjest hopeful
Skrevet

En venninne av meg fikk onkelen sin til å "bygge" opp senga litt med klosser, slik at hun fikk litt ekstra høyde under og plass til to bedrollere i høyden;)

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90061249

Denne er smart når du ikke kan henge opp ting på veggen. :-) Jeg har en sånn på innsiden av baderomsdøra, fordi vi vil unngå å bore i flisene. :-P Den funker fint. :-) Hvis typen din også er student og dere vil bo sammen kan dere få en større hybel. F.eks. at dere har hvert deres rom og bruker det ene til stue og det andre til soverom.

Skrevet
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90061249

Denne er smart når du ikke kan henge opp ting på veggen. :-) Jeg har en sånn på innsiden av baderomsdøra, fordi vi vil unngå å bore i flisene. :-P Den funker fint. :-) Hvis typen din også er student og dere vil bo sammen kan dere få en større hybel. F.eks. at dere har hvert deres rom og bruker det ene til stue og det andre til soverom.

Sånn har jeg! To stykker til og med :) Geniale greier, har alltid bodd plasser der skruing i veggene er fy fy, så de er greie å ha :)

Tror ikke typen er keen på å flytte sammen helt ennå desverre :( Han snakker om å kjøpe leilighet i Oslo, men tviler på han er klar til å invitere meg til å flytte inn helt med det samme. Veldig godt mulig det skjer i løpet av et halvt års tid, men det er absolutt ikke noe jeg vil regne med. Men det er noe jeg har veldig lyst til, men i og med at han skal kjøpe og ikke vil leie, blir det fort veldig seriøst hvis jeg skal begynne å betale meg inn i det.

Hopeful: Takk for tips, kanskje finnes det noen ekstra høye senger? Skal titte litt rundt :)

Gjest Gjest_April_*
Skrevet

Jeg bor på ett rom og kjøkken. Hovedrommet som er kombinert stue og soverom, er på ca 13 kvadratmeter. Det kan være litt frustrerende med så liten plass, og du får kanskje enda mindre plass enn meg.

Jeg har tenkt hotellrom når jeg har innredet. Sengen er en 120 cm bred rammemadrass, og den står i et hjørne. Resten av plassen fylles av en stol og en toseter. Jeg har kombinert skrive og spisebord i gangen. All garderobe er også i gangen.

Hvis du søker på "hotel room" på f.eks google eller flickr, så finner du kanskje litt inspirasjon.

Skrevet

Eg hadde ikkje brukt sovesofa som seng. Som gjesteseng er det heilt ok, men til vanleg er god søvn viktig for både helse og humør.

Eg hadde heller valgt 120 seng eller t.d. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50080315. Hemnes senga kan trekkes ut til 160 seng. Da må du enten ha ekstra madrass i høgden til vanleg, eller lagre den eine ein annan plass (t.d. vertikalt mellom seng og vegg) eller i bod. Slepper bedrollere også.

Loftseng går også, men eg tenker du går raskt nok lei av å krype opp og ned av den. Eit eksempel er tromsø loftseng.

Kanskje du kan bruke Odda senga med bokser under, pluss Odda ekstraseng til å dytte inntil. Veit ikkje om dei er like høge, så hadde gått å kikka på det. Ekstrasenga kan vikariere som stol. Vil nok bli ganske trangt da, men er kanskje ein mulighet.

Eventuelt to ekstraseng slått samen og dytta inntil kvarandre (slik at det blir enkeltseng)...men tviler på at madrassa er veldig god til å sove på til vanleg...

Gjest lillagubban
Skrevet

Takk for tips :)

Har titta litt på den Hemnes senga, den virker veldig smart! Men, så blir det veldig stort med 160 kanskje, hvis rommet ikke er mer en 2-2,5 meter bredt.. Og har hørt den senga er veldig tung?

Odda syntes jeg ble for provisorisk,og loftseng vil jeg ikke:P

Tror det må bli 120 seng... Noen med erfaring med å sove to i en sånn? Går det fint?

Skrevet
Tror det må bli 120 seng... Noen med erfaring med å sove to i en sånn? Går det fint?

Det går helt fint så lenge dere er glad i hverandre! :) Ville ikke satset på det hvis dere skulle flyttet sammen, men når det egentlig er bare deg som bor der passer det perfekt!

Gjest lillagubban
Skrevet
Det går helt fint så lenge dere er glad i hverandre! :) Ville ikke satset på det hvis dere skulle flyttet sammen, men når det egentlig er bare deg som bor der passer det perfekt!

Hehe, det er vi jo :) Men vi liker best å ha litt albuerom når vi skal sove. Nå har jeg 90cm seng og han 180cm, vi liiiider når vi må sove hos meg! Jeg syntes 90cm er for lite for bare meg jeg, større seng er min store kampsak til jeg flytter, hehe. 120cm er jo ikke så mye bredere... Men det går vel.. :(

Skrevet (endret)

Bor på hybel som er omtrent 10 kvm.

Senga mi er bare på 0,9 og om dagen har jeg et litt tungt sengeteppe (sort) fra Ikea og to sylinder-formedete puter som "sofa" ( http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70129575 ) og har også 2 store puter (60X60 cm), alle disse fire i samme trekk, så det blir som en liten minisofa.

Har bord som også er ei kasse så har en del oppbevaring der..

Flatskjerm, og har også en pult med en stol hvor pcen er.

Endret av trixis
Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg har bare 90 cm seng jeg, går helt fint med to stykker oppi den, så da regner jeg med ingen problemer med 120 i alle fall :)

Gjest lillagubban
Skrevet

Har 90 cm seng nå og det er helt uaktuelt, hater senga mi...! Må ihvertfall ha større en 90, selv når jeg er alene syntes jeg den er for liten, og med to oppi er det helt forferdelig.

Så må bli 120cm minst, men vet ikke hvor godt det fungerer som sofa, den blir jo så brei? Tror jeg får prøve å få plass til en lenestol til gjester. Men synd at et møbel som tar opp halve plassen ikke kan brukes til noe. Får vel kjøre sengeteppe og masse puter-stilen og bare bo isenga!

Har et stuebord med hylle under, tenker å prøve å få tak i flette-kurver som passer akkurat mellom hylla og bordet og hylla og golvet, så det kan brukes til lagring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...