Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 Samboer ønsker å bytte inn sin gamle bil og kjøpe en ny 7-seter til sommeren, ettersom vi venter familieforøkelse. Vi har et barnehagebarn fra før, men har b.hageplass i samme gate som vi bor, så er egentlig ikke avhengig av bil til henting/bringing. Samboer har 2 særkullsbarn som må kjøres til skole og trening. Sånn sett trenger vi egentlig ikke noen 7- seter til annet enn helgeturer en sjelden gang, eller arrangementer i regi av skolen dersom vi alle skal stille. Samboer bruker bil daglig til/fra jobb, mens jeg sykler (kort vei). I det siste har jeg begynt å tenke på at det kunne være deilig med en bil nummer 2 når jeg skal ut i fødselspermisjon, for å kunne dra på babysvømming eller andre ting mens samboer er på jobb. Med bil nummer 2 blir det også lettere logistikkmessig i forhold til jobb/barnehage/aktiviteter når permisjonen er over og den lille begynner i b.hagen. Jeg tenker derfor at jeg kan kjøpe meg en liten bil, f.eks en brukt buddy (har funnet en på finn.no), men lurer på om dette er egoistisk av meg? Jeg har en sparekonto slik at jeg slipper å ta opp lån for å kjøpe en bil til rundt 100 000, men regner med at samboer heller ønsker at jeg bruker av disse pengene til å være med å betale for en 7-seter slik at hele familien får plass i bilen. Denne 7-seteren kommer jeg jo ikke til å ha særlig glede av i hverdagen, men ser jo poenget med at det er hyggelig å ha en bil hvor alle får plass. Er det egoistisk av meg å foreslå at jeg kjøper meg en liten "konebil," og at han får ordne evt. finansiering av 7-seter alene? (Når det er sagt, har han råd til å kjøpe en 7-seter uten å ta opp lån, men en stor bil vil jo også være mye dyrere i drift enn en liten el-bil, så han vil jo få relativt høye kostnader også..., mens jeg surfer rundt i en billig bil hvor det ikke er plass til så mange....)
Noli Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 Hvorfor kan dere ikke beholde den dere har, og evt. kjøpe en ny 7-seter sammen? Jeg skjønner samboeren din veldig godt, og ville nok følt at du var litt egoistisk om det var meg.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #3 Skrevet 2. april 2009 Hvorfor kan dere ikke beholde den dere har, og evt. kjøpe en ny 7-seter sammen? Jeg skjønner samboeren din veldig godt, og ville nok følt at du var litt egoistisk om det var meg. Samboer ønsker uansett ikke beholde den han eier fra før, så den bilen må nok bort. Spørsmålet er da om vi skal kjøpe en ny 7 seter sammen, eller om vi skal kjøpe 2 biler? Jeg har ikke råd til en dyr, ny bil alene, men jeg har 100 000 kr til overs/på sparekonto og kan være med å finansiere en ny bil/7-seter, som jeg da ikke får anledning til å bruke til daglig. Derfor tenker jeg at siden jeg har råd til en liten bil, så hvorfor ikke? Han har råd til en stor bil, så hvorfor ikke? Jeg tenker at som 4 - barns familie, med jobber på forskjellige steder, barnehage, skole og aktiviteter, så blir jo hverdagen for oss alle egentlig enklere med 2 biler enn med 1 bil? Men jeg kan også fortsette å klare meg uten bil, og være med å betale på hans bil mot at jeg får være med på skoleavslutninger og helgeturer til mammaen hans. Men i hverdagen, med 2 små barn, blir det jo mye lettere for meg å kunne ha bil til daglig, spesielt dersom vi ikke får b.hageplass i nærheten (og som bonus: kanskje blir det færre turer på meg til svigermor ) TS
Fluffie Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 Jeg synes det er lov aa vaere litt egoistisk jeg... Jeg ville neppe vaert saerlig villig til aa legge saapass mye penger inn i en ny bil som jeg ikke ville faatt nytte av i hverdagen. Da ville jeg heller kjoept en liten konebil og saa bidratt med det jeg kunne etter det til en 7-seters. Det er flott aa ha en bil som er stor nok til hele boetteballetten de gangene dere skal noe med alle mann, men naar du har to smaa i dagliglivet saa kan det vaere veldig greit med en ekstra bil.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #5 Skrevet 2. april 2009 Hvor ofte vil dere trenge en 7-seter? Og i hvor lange perioder? Hvis det er snakk om bare noen dager i året så ville jeg heller valgt å leie en 7-seter de dagene, og heller ha to mindre (og billigere) biler til daglig bruk. Dere kan jo regne på hva som vil lønne seg. Jeg tipper at en 7-seter vil bli så dyr i innkjøp + drift at dere godt kan bruke noen tusenlapper på å leie bil hvis dere ikke trenger det så ofte.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #6 Skrevet 2. april 2009 Hvor ofte vil dere trenge en 7-seter? Og i hvor lange perioder? Hvis det er snakk om bare noen dager i året så ville jeg heller valgt å leie en 7-seter de dagene, og heller ha to mindre (og billigere) biler til daglig bruk. Dere kan jo regne på hva som vil lønne seg. Jeg tipper at en 7-seter vil bli så dyr i innkjøp + drift at dere godt kan bruke noen tusenlapper på å leie bil hvis dere ikke trenger det så ofte. God ide! Det er snakk om noen helgeturer til svigermor i løpet av året, men da går det også tog (2 timers togtur). Dessuten et par skiturer, men det er sjelden vi drar alle sammen på ski samtidig. Så er det jo hvis vi skal kjøre alle sammen til byen på en lørdag formiddag, men da kan vi jo bruke 2 biler, eller spasere, det er bare 2 km. Så det er vel mest det symbolske, at bilen må være stor nok til oss alle for at ingen skal føle seg utenfor/for at samboer ikke skal føle at hans særkullsbarn "ikke får plass" i familiebilen (men til daglig er det jo særkullsbarna som kjører med han, ikke fellesbarnet for han sykler med meg). TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå