Gå til innhold

Noen som vet hvordan man lager geleshots?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Da tenker jeg på sånne shotglass med gele og vodka oppi. Har kjøpt gele i to forskjellige farger, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette..

Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt ut noe av vannet med sprit (ikke kok opp spriten). Husker ikke helt megder, men for mye sprit gjør at gelèn ikke stivner. Mener at vi byttet ut 1/3 med sprit. Lag etter oppskrift og la stivne i små glass/beger :)

Skrevet

Hmm, er mange år siden jeg laget det, men syns å huske at jeg kokte opp halvparten av den nødvendige vannmegden og hadde i geleen og rørte ut. Deretter fylte jeg på med den sprit, tilsvarende den andre halvparten av vannmengden. Tror kanskje at det er nok om spriten er 1/3 av væskemengden.

Og så må det kjøles noen timer før det blir til gele. Ganske enkelt :)

Skrevet

takk for svar=)

Men da går det kanskje ikke an å bruke to forskjellige farger. Eller kanskje jeg kan lage den gule geleen først, la den stivne, og så lage den røde og helle over den gule? Vil dette fungere eller vil de kanskje bare renne over i hverandre?

Håper 1/3 del vodka blir riktig, en gang jeg smakte dette var det helt forferdelig fordi det var for mye vodka oppi.

Skrevet

Hei!

Ville bare komme med et lite tips, om du ikke allerede vet det fra før :-)

Det er viktig at geleen blir kald etter at du har kokt den før du har oppi vodkaen, ellers fordamper alkoholen og det blir bare vanlige geleshots.

Skrevet
takk for svar=)

Men da går det kanskje ikke an å bruke to forskjellige farger. Eller kanskje jeg kan lage den gule geleen først, la den stivne, og så lage den røde og helle over den gule? Vil dette fungere eller vil de kanskje bare renne over i hverandre?

Håper 1/3 del vodka blir riktig, en gang jeg smakte dette var det helt forferdelig fordi det var for mye vodka oppi.

Skal du bruke 2 farger hadde jeg først laget den ene og latt den stivne i glassene og så lage den andre og ha den over. Det burde gå bra.

Jeg har gjort det med gele i større skåler.

Ser brukeren over meg nevner at du må la geleen bli kald, jeg mener at du ikke trenger det. Kanskje la den kjøle seg litt.

Men jeg lager gløgg, kokvarm, og har i sprit og rødvin uten at så mye alkohol fordamper akkurat ;)

Skrevet
Skal du bruke 2 farger hadde jeg først laget den ene og latt den stivne i glassene og så lage den andre og ha den over. Det burde gå bra.

Jeg har gjort det med gele i større skåler.

Ser brukeren over meg nevner at du må la geleen bli kald, jeg mener at du ikke trenger det. Kanskje la den kjøle seg litt.

Men jeg lager gløgg, kokvarm, og har i sprit og rødvin uten at så mye alkohol fordamper akkurat ;)

bare å passe på å ikke helle oppi spriten mens vannet koker=)

jeg har pleid å bytte ut 1/3 av vannet med sprit, da smaker de ikke sprt når de er ferdig:P kan og være greit å ruke bacardi i stedet for vodka, eller bruke vodka med smak=)

Du kan fint bruke to farger, men la det første laget stå en halvtime før du hiver på det andre, og det andre bør ikke være kokvarmt for da smelter du bare det første laget og de blander seg=)

*og noe som er veldig lurt(!!!): ta deg en tur på nille eller en annen billigbutikk og kjøp små plastikk shotglass, de er veldig grei å bare kaste etterpå.

*ikke la de stivne i kjøleskapet, de blir de så stiv at de er nødt å bli spist med skje, og da er litt av vitsen borte... hehe... eventuelt lag de i god tid og ta de ut to timer før festen begynner.

*At de er litt "suppete" er bare et pluss=) da kan de helle de i seg, ellers fungerer sugerør bra;) på mine fester har vi hatt mye gøy med å suge opp shots med sugerør i hvertfall :fnise:

Skrevet

Et annet tips istedet for billige plastikkshotglass(Har brukt de selv) er de ketchupbegerene til McDonalds:P De er kanskje litt små, men funker bra hvis man skal ha en farge hvertfall;)

Skrevet

Godt poeng å ikke la de stivne helt, da forsvinner jo halve moroa :ler:

Skrevet

Sprit gele er jo også godt, vi pleier å la det stive også spise det med vaniljesaus :)

Skrevet
Et annet tips istedet for billige plastikkshotglass(Har brukt de selv) er de ketchupbegerene til McDonalds:P De er kanskje litt små, men funker bra hvis man skal ha en farge hvertfall;)

Støtter denne. De er helt supre, og da er det jo bare å brette ut og dytte innpå :) NAM!! (farlig godt)!

Skrevet
Støtter denne. De er helt supre, og da er det jo bare å brette ut og dytte innpå :) NAM!! (farlig godt)!

Jeg skal så innom macen å hente noen sånne begre til geleshotsene jeg skal lage nese helg;)

• 2 uker senere...
Skrevet

Ha ha, dette er verdens beste partyidé! Dette har jeg selv gjort flere ganger - har laget gelé med 2/3 vann og 1/3 sprit og to eller tre ulike typer gelé. Det er bare å passe på at vannet ikke koker når man har oppi spriten - tro meg, dette blir man svingstang av! Veldig morsomt når alle sitter og splutter i seg geléen ut av de små pappbegerne! Det fins nemlig ingen fancy måte å spise det på. :)

Skrevet

Lagde geleshotter til en bursdag, og det ble suksess det!!

En pakke gelè (farge spiller ingen rolle ;) )

Hell 2,5 dl vann i en liten kaserolle og la dette stå på til det begynner å ryke, skal ikke koke - bare ryke.

Ta av platen og la vannet bli lunkent.

Ha i 2,5 dl vodka og rør inn gelèpulveret.

Hell i plastglass og sett i kjøleskapet til avkjøling. Lag gjerne ferdig shottene kvelden før, for da rekker de å stivne skikkelig.

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...