Gjest Gjest_Jente82_* Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 Hei! Jeg var hos gynekolog i går, og fikk pergotime. Jeg mistet mensen i oktober, og har gått uten et halvt år nå. Gynekologen mente det var en ubalanse pga mange års p-pille bruk. Det er 1 år siden jeg sluttet på pillen. Alt var helt fint med meg, jeg hadde egg og eggstokkene så fine ut. Vi vil gjerne ha barn snart! Jeg lurer på om jeg kan få litt hjelp av erfarne pergotime brukere. Tenkte å begynne å ta pillene i dag. Etter å ha tatt pillene i 5 dager, hva skjer da? Kommer eggløsningen etter de 5 dagene, eller kommer den mens man tar pillene? Når kommer mensen? Hvor lenge skal pausen være, før jeg begynner på neste kur? Skal man begynne på neste kur den 5.mensdagen? Trenger jeg å ta flere kurer, eller kommer mensen til å komme i normalt gjenge igjen etter 1 kur? Håper noen kan hjelpe meg! Hilsen forvirret
^^Sunny^^ Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 (endret) Oi, .. har du ikke fått noe mer informasjon av gynekologen da ?? :klø: Jeg husker søren ikke hvilken dag jeg begynte på dem jeg,. Men jeg va på ultralyd hos gyn etter å ha tatt pillene og jeg satte Eggløsnings-sprøyte- dermed visste jeg nøyaktig når eggløsningen kom.. Jeg ville sagt at du skal følge din naturlige syklus, men siden du mistet menstruasjonen din . så er det jo vanskelig å vite , både nårtid du skal begynne, når eggløningen kommer.. Noen andre som vet her inne ? edit: jeg begynte forresten rett på ny kur måneden etterpå, men flere opererer med at man skal ha en måneds pause. Pergoèn kan henge igjen i kroppen og dermed har man muligens litt større sjangse måneden etterpå også Da ville jeg brukt eggløsningstester hvis jeg var deg.. Endret 2. april 2009 av ^^Sunny^^
Gjest Gjest_Jente82_* Skrevet 2. april 2009 #3 Skrevet 2. april 2009 Takk for svar! Gynekologen sa jeg kunne begynne på de når som helst, siden jeg ikke har noen syklus. Han forklarte selvfølgelig litt, men nå i ettertid har jeg en del spørsmål, som jeg ikke kom på å sørre om. Han sa jeg bare måtte ringe når som helst om jeg lurte på noe. Var på en privat klinikk, veldig flink, men følte det var litt sånn; her har du noen piller, det ordner seg sikkert.. Har lest litt på nettet om at det er vanlig at man får ultralyd rundt dag 14, for å se om pergotime har noen effekt. han sa ingenting om at jeg skulle det. Så nå lurer jeg på om dette er nødvendig? Og om jeg må ordne med det selv? Er det i såfall hos vanlig lege man går og får UL eller hos gynekologen?
NemoLinn Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 Det er riktig som du selv sier - du kan starte opp på hvilken som helst dag med pergotime siden du ikke har blødninger. Hvis man har mensen, starter man på dag 5 i syklusen. EL kommer ikke i løpet av de fem dagene du går på Pergo. EL er vanlig mellom dag 10 til 18. UL gir mange gynekologer for å se at du har fått effekt av Pergo da det ikke er alle som får ønsket effekt. Det er nok gynekologen du skal til for UL. Vanlig allmennlege har ikke slikt utstyr tilgjengelig. Jeg ville tatt kontakt med gynekologen for å høre om du skal komme til UL. Jeg fikk beskjed om å ta kontakt med sekretæren til gynekologen min når jeg hadde startet på pillene, og så fikk jeg en time på dag 13. Jeg vet andre får tilbud om å komme å ta blodprøver. De skal visst også kunne si noe om effekt av pillene. Jeg vil anta at du vil få mensturasjon hvis det ikke kalffer denne perioden hos dere, så da ville jeg hørt med legen om du kan starte opp med Pergo igjen på dag 5 i den syklusen, eller om du bør vente til neste periode.
pleiepike Skrevet 4. april 2009 #5 Skrevet 4. april 2009 Oi, jeg må bare føye te noe som kanskje ikke heeeelt har me dette å gjøre.. men ska selv begynne på PERGO nå og har stilt meg selv mange rare spm... Men Jah, jeg får liskom ta ting som det kommer.. Her ser jeg dere sier dere beg 5. dag etter 1. blødning.. Jeg fikk beskjed om 3. dag etter 1. blødning.. Hmmm. Har det noen betydning da? om det tas 3-5 dager etter 1. blødningsdag?
NemoLinn Skrevet 5. april 2009 #6 Skrevet 5. april 2009 Oi, jeg må bare føye te noe som kanskje ikke heeeelt har me dette å gjøre.. men ska selv begynne på PERGO nå og har stilt meg selv mange rare spm... Men Jah, jeg får liskom ta ting som det kommer.. Her ser jeg dere sier dere beg 5. dag etter 1. blødning.. Jeg fikk beskjed om 3. dag etter 1. blødning.. Hmmm. Har det noen betydning da? om det tas 3-5 dager etter 1. blødningsdag? Det er vanlig med oppstart enten dag 3 eller 5 i syklus har jeg hørt. Så tror nok du bare skal forholde deg til det legen din har sagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå