LillAmalie Skrevet 1. april 2009 #1 Skrevet 1. april 2009 jeg kjenner en som har masse gjeld! når regningene kommer i posten, blir brevene bare kastet, de åpnes ikke engang. det er masse til inkasso. hva blir konsekvensene av dette om dette fortsetter?? vedkomende her er også aleneforsørger til et barn.
Gjest Papirkurven Skrevet 1. april 2009 #2 Skrevet 1. april 2009 Sånn som jeg har forstått det, kan personen bli slått personlig konkurs og være nødt til å leve på det aller nødvendigste. All ekstra inntekt vil gå til de personen skylder penger
Gjest Gjest_Berta_* Skrevet 1. april 2009 #3 Skrevet 1. april 2009 Regninger vil i første omgang gå til inkasso. Og hvis ikke det inngås avtaler eller betales, vil de fleste regninger gå videre til utleggsforretning i forliksråd. Hvis vedkommende ikke møter opp og avtaler annet, vil h*n få uteblivelsesdom, og gjelden vil trekkes av lønn/trygd. Hvis "gjeldsofferet" eier fast eiendom, vil forliksrådet ta pant i denne. Evt. i bil eller andre store verdier. Og vedkommende vil selvfølgelig få betalingsanmerkning, som ikke forsvinner før gjelda er gjort opp i sin helhet.
Gjest gjest1 Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 Ikke glem at man også kan bli kjendis på veien. Hvis man rekker det før alle kreditorene banker på slår ned døra, så kan man få sine tilmålte 15 minutter på TV3 - i beste sendetid på onsdager.
LillAmalie Skrevet 2. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. april 2009 Den det gjelder er ikke i jobb. Men mottar penger fra NAV fordi hun er alenemamma til barn under 3år. Vil pengene hun skylder bli trekt derfra dersom hun fortsetter å ignorere regningene sine??
LillAmalie Skrevet 2. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 2. april 2009 lite sannsynlig at hun må sitte inne??
Hanselot Skrevet 3. april 2009 #8 Skrevet 3. april 2009 jeg kjenner en som har masse gjeld! når regningene kommer i posten, blir brevene bare kastet, de åpnes ikke engang. det er masse til inkasso. hva blir konsekvensene av dette om dette fortsetter?? vedkomende her er også aleneforsørger til et barn. Grunnen til at de blir kastet er nok at vedkommende sliter så mye med det at man kaster det bare for å komme seg igjennom hverdagen. Dessverre så er dette som å tisse i buksa. Når man på ett eller annet tidspunkt finner ut at man kan begynne å gjøre noe med det så trekker man seg bare enda lenger inn i skallet sitt for man innser at gjelda har blitt så stor at man ikke er i stand til å betale tilbake om man så skulle jobbe resten av livet. Det er jo det som er så synd når ting har begynt å balle på seg, så "slutter" man å åpne post for å slippe å tenke på det. Gjeld og gebyr vil bare balle på seg, det som tidligere var bare små beløp vil tilslutt bli så store at vedkommende faktisk ikke kan komme seg ut av det alene. Man vil bli sjokkert over hvor store beløpene blir på 5 år om man ikke betaler for seg. Jeg tror mange kvier seg for å prøve å få til ordninger fordi man selv ikke tror man noensinne blir ferdig å betale på gjelda. Det er en ond sirkel, og når man i mange tilfeller kan oppleve saksbehandler hos inkassobyrå som en fordømmende fjott uten empati whatsoever, så gjør det saken enda verre. Kvinnelige saksbehandlere stilt ovenfor kvinner er de verste og i noen tilfeller kan man ikke tro hva de kan få seg til å si. Er det derimot en mann som ringer så er situasjonen helt annerledes. For dem fins det faktisk en del av, folk som aldri burde vært satt til å kommunisere med folk som ofte er i en vanskelig nok situasjon fra før. Så skal det sies at dersom vedkommende ikke har inntekter eller formue så kan ikke inkasso-selskapene gjøre stort annet enn å bare la renter balle på seg såfremt ikke kravet blir droppet fra kreditor. Det er bare så kjipt den dagen man står der med lønn og man må bruke de 20 neste årene på å betale det som i utgangspunktet var fillebeløp. 10000 på 4 år blir 25000 10000 på 9 år blir 50000 Vedkommende trenger hjelp. Ikke nødvendigvis venner som låner bort penger, men hjelp til å holde hodet over vannet, hjelp til å ta telefoner til inkassobyrå for å få i gang betalingsordninger og avtaler. De fleste inkassobyrå går med på å kutte i renter og salær dersom man spør om det også, så det er mye man kan gjøre. Jeg kjenner dette fra "en som hjalp tils" ståsted, og da er saksbehandlerne greie når man presenterer seg som en som vil få ting til å skje.
Gjest Gjest_ Skrevet 3. april 2009 #9 Skrevet 3. april 2009 Dersom venninna di ikke får til frivillig avtale med inkassoselskapene vil de stort sett sende saken til namsmannen for å få dem til å sjekke om det er mulighet til tvungen trekk i lønn/trygd. Dersom hun har en høyere trygd enn hva som som legges til grunn for livsopphold og husleie vil namsmannen legge inn trekk i trygden hennes, ja. Dersom hun ikke har høyere trygd enn hva som er nødvendig for å leve kan de ikke trekke i trygden. Da vil saken bli liggende hos inkassoselskapet til hun får inntekt, vinner i lotto eller arver penger. Dersom det er høy gjeld kan den bli liggende til inkasso så lenge hun lever, og kanskje enda lenger. Man havner ikke i fengsel for å ikke betale regninger, men det blir dyrt. Salærer og gebyrer baller fort på seg.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #10 Skrevet 4. april 2009 Jeg har overgangsstønad, og sammenliknet med hva de fortalte på Luksusfellen så har jeg mindre i inntekt enn det som legges til grunn for livsopphold. Så om jeg driter i å betale regningene mine vil det ikke skje noe som helst? Det er jo latterlig.
Pjukset Skrevet 4. april 2009 #11 Skrevet 4. april 2009 Jeg har overgangsstønad, og sammenliknet med hva de fortalte på Luksusfellen så har jeg mindre i inntekt enn det som legges til grunn for livsopphold. Så om jeg driter i å betale regningene mine vil det ikke skje noe som helst? Det er jo latterlig. Selvsagt vil det skje noe, du vil få kredittanmerkninger og bli svartelistet hos alle banker/kreditorer. Jeg antar at du vil bli fratatt "unødvendige" eiendeler også?
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #12 Skrevet 4. april 2009 Jo, de pengene du får vil jo for eks sendt direkte til huseier o.l. Og strømmen vil jo blir kuttet, og du vil jo ikke ha telefon osv..Så NOE skjer jo.
Rosalie Skrevet 4. april 2009 #13 Skrevet 4. april 2009 Jeg har overgangsstønad, og sammenliknet med hva de fortalte på Luksusfellen så har jeg mindre i inntekt enn det som legges til grunn for livsopphold. Så om jeg driter i å betale regningene mine vil det ikke skje noe som helst? Det er jo latterlig. Jo, kreditorene vil antagelig ikke gå med på frivillig gjeldsordning, og får du tvungen gjeldsordning, vil du merke det den dagen du ikke går på overgangsstødnad lenger. Du har jo ikke det i all evighet. Du vil heller ikke i denne perioden kunne ta opp lån, åpne abonnementer, etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå