Gå til innhold

Hypothyreose og oppstart med tyroksin

inga:)

Anbefalte innlegg

Jeg har fått vite at jeg har hypothyreose (lavt stoffskifte) for en måned siden og legen gav meg tyroksin.

Jeg har følt at symptomene har forverret seg etter dette.

Vokner om morgen med stoor tunge, hovent ansikt, megahovne øyne, hard mage, leddogmuskelvondt, tørrere og sårere hud..

Er det vanlig at det blir verre før det blir bedre?

Men det viktigste...

Før hadde jeg problem med å sove. Sov lett..

Nå sover jeg leeenge og har vanvittige, og da mener jeg forferdelige grusomme mareritt som har gjordt meg redd for å sove...

Er det vanlig å få mareritt av sanne medisiner?

Noen andre som har opplevd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste akkurat om det, ikke pga stoffskifte, men pga serotonin og 5-HTP(en annen aminosyre). Uansett, synes svaret fra lommelegens ernæringsfysiolog var RETT på din problemstilling!

Hun skriver

"Det stemmer at det er flere aminosyrer som kjemper om plassen for å komme gjennom barrieren fra blodet og inn i hjernen. Disse andre aminosyrene inkluderer fenylalanin og tyrosin. Når man får i seg protein fra maten i form av kjøtt, fisk, melk og melkeprodukter, egg, bønner, linser og til dels brød, pasta, ris, frukt og grønnsaker, får kroppen en perfekt balanse av disse. Hvis man begynner å ta tilskudd av en av disse, vil man risikere å få for lite av de andre. Tyrosin (som blir dannet av den essensielle aminosyren fenylalanin), lager andre viktige signalstoffer som dopamin, adrenalin og noradrenalin, samt tyroide hormon, som alle har viktige funksjoner i kroppen. "

Det gir jo mening..

Men jeg er INGEN lege. Snakk med legen din. Alltid en bivirkning virker det som, æsj.. :)

Endret av skravlebassjente 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta tid å bli bra, ja. Hos meg tok det ca eitt år før eg kjente meg omtrent som før att. Men slit den dag i dag med mindre energi enn vanleg. Det låge stoffskiftet braut ut for 4 år sidan. Eg begynte med ein svært låg dose levaxin, brukte såleis lang tid på å trappe meg opp og finne riktig dose. Samtidig var kroppen ustabil og eg vart derfor innimellom overdosert (veldig ubehageleg).

Gje det nokre veker til. Det tek 6 veker før levaxindosen kan gje påliteleg svar gjennom blodprøve, 8 veker før det er stabilt.

Hald ut! Så fint at du har fått veta kva som feiler deg og fått medisin :) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...