Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen her som har brukt et rekrutteringsfirma for å få seg jobb. For de av dere som har brukt et slikt firma (uansett resultater), hvilke rfaringer har dere?

Jeg er nyutdannet, sliter voldsomt med å finne jobb, begynner å bli litt desperat. Derfor vurderer jeg nå en slik tilnærming.

Videoannonse
Annonse
Gjest Reveal ii
Skrevet

Nå blir min situasjon litt spes- siden jeg kun registerte meg hos bemanningsselskapet pga en eneste jobb, men kan jo fortelle.

Jeg hadde sett meg ut en bestemt stillig i en bestemt bedrift. Jeg visste via kontakter at dette firma benyttet seg av et bestemt byrå i forbindelse med både fastansettelser og vikariater.

Da jeg registrerte meg ble jeg også kalt inn til kartleggingsintervju- hvor jeg fortalte grunnen til at jeg hadde registert meg (stillingen var ikke ledig/utlyst enda). Jeg ga beskjed om at jeg ikke var intr i så mange andre jobber (hadde grei jobb fra før). Så- da stillingen kom på markedet 4 mnd senere ble jeg kontaktet umiddelbart. Gjennomgikk normal ansettelsesprosess og fikk jobben.

Poenget med denne avhandlingen: Jeg ser at flere av byråene her i byen har "spesialisert" seg på ulike bransjer, og at de forskjellige bedriftene ofte har samarbeidskontrakter over etpar år med et bestemt selskap.

Forsøk derfor å finne ut hvilke byråer som hovedsakelig jobber med bransjen du vil inn i. Og dersom det er bedrifter du spesiellt vil jobbe for- finn ut hvilket byrå dette bruker....

Skrevet

Tusen takk for svar (og råd) :)

Gjest Gjest
Skrevet
Lurer på om det er noen her som har brukt et rekrutteringsfirma for å få seg jobb. For de av dere som har brukt et slikt firma (uansett resultater), hvilke rfaringer har dere?

Jeg er nyutdannet, sliter voldsomt med å finne jobb, begynner å bli litt desperat. Derfor vurderer jeg nå en slik tilnærming.

Ja, tre ganger har jeg gjort dette. :-) Hver gang har jeg fått en mye bedre jobb og betingelser enn jeg ville ha klart å skaffe meg på egen hånd! Mine erfaringer er følgende:

* Du blir godt mottatt og får et dybdeintervju hvor de kartlegger din kompetanse, kunnskap, evner og personlighet. Dette oppleves som mer personlig, uhøytidelig og mer positivt enn et intervju hos en arbeidsgiver som er litt "ovenfra og ned" og gjerne fokuserer på at de har mange søkere og "hva kan du tilføye oss?".

* Du blir godt forberedt til et jobbintervju hos kunden, hva du bør fokusere på osv. Etterpå får du ganske raskt svar på hvordan det gikk, fordi byrået pusher på for å få et svar.

* Du slipper å diskutere betingelser direkte, det tar du med byrået som igjen tar diskusjonen med kunden (dette er en av mine svake sider, jeg hater sånt).

* Hvis du ikke er fornøyd etter en stund kan du si fra til byrået, så vil de undersøke mulighetene for å skaffe deg jobb et annet sted. Mens de jobber med det kan du i mellomtiden fortsette og jobbe der du er, og slipper stresset med å søke jobber.

* De som bruker rekrutteringsbyråer har gjerne innsett at de ikke selv har kapasitet til å ta seg av sånne ting - jeg vil mye heller jobbe et sånt sted, enn et hvor ingenting skal outsources "for det koster penger!".

* Mange jobber blir aldri utlyst - fordi det tar kortere tid og er billigere for bedriften å henvende seg til et byrå enn å lyse ut stillingen selv.

* Når du en gang skal bytte jobb har du knyttet gode kontakter.

* En negativ ting: Ikke forvent altfor mye oppfølging når du har fått jobb. Selv om du jobber som vikar gjennom byrået er det ikke så ofte de har tid til å ringe eller komme innom og høre hvordan det går.

Lykke til! :-)

Skrevet

Hvor mye kostet det deg og kan du anbefale noen firmaer. Har kontaktet ett firma, hos denne kostet det ca. 10.000 kr.

Skrevet
Hvor mye kostet det deg og kan du anbefale noen firmaer. Har kontaktet ett firma, hos denne kostet det ca. 10.000 kr.

Det koster da ingenting!

Jeg fikk nåværende jobb gjennom Top Temp Engineering, og selv nå, halvannet år etterpå, følger de meg opp med julegaver og hilsener til bursdag og påske.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå ble jeg fryktelig nysgjerrig på hvem som skal ta seg betalt av arbeidsøkere? Det har ikke vært vanlig praksis til nå.

Skrevet

Jeg kontaktet et headhuntings firma.

Gjest Jente38
Skrevet
Jeg kontaktet et headhuntings firma.

Nå vet jeg ikke hvilke Headhuntingsbyrå du refererer til, men jeg har vært innom ett. Syns det var tull fra ende til annen. Masse dybde-interviewer og prating i timesvis med oppfølgingsmøter hver uke osv. Ifølge de 2 som drev alt dette maset med sine dybde-interviewer med meg, roste meg opp i skyene. jeg var så fantastisk at det halve kunne være nok! Det var ikke måte på hvilke jobber de kunne skaffe meg. Men det ble bare med praten fra deres side. Ble aldri noe konkret og når jeg pushet på, ble de vage.

Så jeg dumpet Headhunting byrået. Og i løpet av 1 uke, hadde jeg skaffet meg selv en ny, flott jobb helt på egenhånd :biggrin:

Skrevet (endret)
Nå vet jeg ikke hvilke Headhuntingsbyrå du refererer til, men jeg har vært innom ett. Syns det var tull fra ende til annen. Masse dybde-interviewer og prating i timesvis med oppfølgingsmøter hver uke osv. Ifølge de 2 som drev alt dette maset med sine dybde-interviewer med meg, roste meg opp i skyene. jeg var så fantastisk at det halve kunne være nok! Det var ikke måte på hvilke jobber de kunne skaffe meg. Men det ble bare med praten fra deres side. Ble aldri noe konkret og når jeg pushet på, ble de vage.

Så jeg dumpet Headhunting byrået. Og i løpet av 1 uke, hadde jeg skaffet meg selv en ny, flott jobb helt på egenhånd :biggrin:

Sier du det? Vedkommende jeg pratet med virket moderat optimistisk, hun anbefalte meg faktisk å prøve mer på egen hånd. Det er uansett uaktuelt for meg, på dette tidspunktet, å betale så mye uten en "garanti" av noe slag. Som nevnt tidligere, begynner jeg nå å bli desperat, utrolig kjipt å ikke ha noe form for økomisk trygghet. Jeg jobber litt som ringevikar, men... hadde vært fint å bruke hode merker jeg, opplever vel en slags "intellektuell død".

Endret av Philipa
Gjest Jente38
Skrevet
Sier du det? Vedkommende jeg pratet med virket moderat optimistisk, hun anbefalte meg faktisk å prøve mer på egen hånd. Det er uansett uaktuelt for meg, på dette tidspunktet, å betale så mye uten en "garanti" av noe slag. Som nevnt tidligere, begynner jeg nå å bli desperat, utrolig kjipt å ikke ha noe form for økomisk trygghet. Jeg jobber litt som ringevikar, men... hadde vært fint å bruke hode merker jeg, opplever vel en slags "intellektuel død".

Jeg føler med deg og vil gjerne advare seg sterkt mot å betale dyre penger for HH*-ekspertise. Det HH-byrået jeg var innom, er jeg ikke imponert over. Syns det ble så mye overfladisk dilldall og tomt prat. (HH-firmaet var et tilbud jeg fikk som sluttpakk i mitt forrige jobb). Aldri i verden om jeg hadde betalt tusenvis av kroner ut av egen lomme.

Jeg vil heller anbefale at du oppsøker et seriøst bemanningsbyrå (ikke et vikarbyrå). Det tror jeg du vil ha større utbytte av. Lykke til :)

*HH=Headhunting!

Skrevet

Tusen takk, for svar og råd, alle sammen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...