Gå til innhold

Sløv 10.klassing - what to do?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, hva gjør man med en skoletrett 10.klassing?

Jeg er helt fortvilet over min smarte, men akk så sløve tenåring. Han skulker, og har et faretruende høyt fravær. (Holdt skjult for meg frem til nå.)Han gjør aldri lekser og leser heller ikke til prøver.

Jeg opplever at alt jeg sier bare preller av, at det er kulere å ha et tøft og sløvt image.

Nå tenker jeg at jeg må gå hardere til verks, som å:

*slutte med ukepenger

*pc kun i helgene

Jeg vet ikke om dette vil funke i praksis, spesielt dette med penger. Men hva søren skal jeg gjøre, hva skal jeg si? Jeg trenger sårt noen gode råd. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ja, hva gjør man med en skoletrett 10.klassing?

Jeg er helt fortvilet over min smarte, men akk så sløve tenåring. Han skulker, og har et faretruende høyt fravær. (Holdt skjult for meg frem til nå.)Han gjør aldri lekser og leser heller ikke til prøver.

Jeg opplever at alt jeg sier bare preller av, at det er kulere å ha et tøft og sløvt image.

Nå tenker jeg at jeg må gå hardere til verks, som å:

*slutte med ukepenger

*pc kun i helgene

Jeg vet ikke om dette vil funke i praksis, spesielt dette med penger. Men hva søren skal jeg gjøre, hva skal jeg si? Jeg trenger sårt noen gode råd. :(

Har faktisk nesten akkurat samme problem. Nå har ikke min fravær eller skulker, men motivasjonenn er på bånn, og det er klaging og syting over alle prøvene osv. osv..Selv om ikke karakterene har gått mye ned, ser jeg jo i enkelte fag at de er gått ned med en halv karakter eller noe slikt.

Nå tror ikke jeg på noen direkte straffemetoder, men rett og slett prøve og motivere og ikke minst at de får seg nok søvn. Min har en tendens til å sitte oppe litt vel lenge om kveldene... Nå er det jo snart påskeferie, så jeg håper at jeg kan få ham til å gjøre en ekstra god innsats fra påske og utover...

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med gulrot istedet for straff?

Er det noe han virkelig ønsker seg, noe som er for stort til at han kan få det sånn uten videre, men samtidig ikke for stort til at du har råd til det? Kanskje du kan gjøre en avtale med han om at dersom han skjerper seg ut skoleåret (bli enige om hva du krever, lag skriftlig kontrakt) så får han denne tingen til sommeren? Da kan han kanskje "unnskylde" sin mindre kule stil overfor kameratene med at han skal få denne tingen, samtidig som han blir mer motivert selv.

Ideelt sett skulle selvsagt tenåringen hatt motivasjon til å gjøre det bra på vegne av seg selv og framtida, men på den alderen er det mange som ikke klarer å tenke så langt fram. Da må man kanskje finne alternative metoder.

Skrevet

Nå har ikke jeg barn selv, men jeg har derimot en veldig mye yngre bror som går siste året på ungdomsskolen. Han lider også av det her sløve-bort-skolen-syndromet, og er veldig glad i å sitte oppe om kveldene osv.

Jeg sa til ham i fjor høst at dersom han fikk over 4 i snitt til sommeren, så skulle jeg spandere sydentur på ham, hvor han fikk velge. Dette er gulrot nok for min bror, vi er en reisegal familie nemlig, og han har jammen meg brukt det siste året på å skjerpe seg, så det ser ut som skattepengene mine går i sydentur i år:)

Skrevet
Nå har ikke jeg barn selv, men jeg har derimot en veldig mye yngre bror som går siste året på ungdomsskolen. Han lider også av det her sløve-bort-skolen-syndromet, og er veldig glad i å sitte oppe om kveldene osv.

Jeg sa til ham i fjor høst at dersom han fikk over 4 i snitt til sommeren, så skulle jeg spandere sydentur på ham, hvor han fikk velge. Dette er gulrot nok for min bror, vi er en reisegal familie nemlig, og han har jammen meg brukt det siste året på å skjerpe seg, så det ser ut som skattepengene mine går i sydentur i år:)

Du er jammen en snill storesøster. Karakterene er heldigvis ikke det helt store emnet her. Han har godt over 4 i snitt. Det er rett og slett motivasjonen som er helt på bånn.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noe han virkelig ønsker seg, noe som er for stort til at han kan få det sånn uten videre, men samtidig ikke for stort til at du har råd til det? Kanskje du kan gjøre en avtale med han om at dersom han skjerper seg ut skoleåret (bli enige om hva du krever, lag skriftlig kontrakt) så får han denne tingen til sommeren? Da kan han kanskje "unnskylde" sin mindre kule stil overfor kameratene med at han skal få denne tingen, samtidig som han blir mer motivert selv.

Ideelt sett skulle selvsagt tenåringen hatt motivasjon til å gjøre det bra på vegne av seg selv og framtida, men på den alderen er det mange som ikke klarer å tenke så langt fram. Da må man kanskje finne alternative metoder.

Jo, gjerne gulrot i stedet for straff. Men hva? Pc har han, sydentur er bestilt(pokker og!).

Skal høre om det er noe som frister.

Men litt straff må til, tror jeg. Jeg går til sengs i 22-23-tida, og vet ærlig talt ikke hvor lenge han holder koken, men lenge er det. Sukk, for et slit.

Gjest Gjest_tatiana_*
Skrevet

Jeg mener å ha hørt om videregående skoler som har praksis som en del av skoledagen (også på allmennfag-linjer). Du blir rett og slett tatt ut av skolen noen timer hver uke for å jobbe. Kanskje dette kan være noe for å holde motivasjonen oppe når han skal fortsette på skolen?

Jeg har hørt at dette systemet fungerer på mange skoletrette ungdommer.

Her fant jeg en artikkel om det: http://www.sb.no/article/20090223/KOMMENTAR/467847214

Gjest Gjest
Skrevet

Som den snille storesøster sier. Av og til er det vanskelig å motivere seg for noe man nyter frukter av når man er over 20... herregud, er jo såå lenge til. Tror kanskje kortsiktige mål og belønninger kan ha noe for seg, uten å si noe sikkert.

Var selv en sløv umotivert ungdom og på meg hjalp ingenting, måtte bli voksen på egenhånd.

Skrevet

Derso noe av problemet er at han sitter på nett "halve natta", kan du jo gi beskjed om at du begynner å skru av nettilgangen når du legger deg.

Jeg var selv utrolig skolelei på slutten av ungdomsskolen, heldigvis uten at det gikk utover karakterer, men jeg kan virkelig ikke tenke meg hva som kunne motivert meg for å skjerpe meg, altså. Annet enn at dårlige karakterer kunne spilt inn på om jeg kom inn på ønsket linje/skole på VGS...

Gjest Gjest
Skrevet
Derso noe av problemet er at han sitter på nett "halve natta", kan du jo gi beskjed om at du begynner å skru av nettilgangen når du legger deg.Jeg var selv utrolig skolelei på slutten av ungdomsskolen, heldigvis uten at det gikk utover karakterer, men jeg kan virkelig ikke tenke meg hva som kunne motivert meg for å skjerpe meg, altså. Annet enn at dårlige karakterer kunne spilt inn på om jeg kom inn på ønsket linje/skole på VGS...

Ja, har tenkt på dette, men hvordan gjør man dette i praksis da?

Det er nettopp det, alt preller av. Og greit nok, så lenge han kommer inn på videregående, men nå er situasjonen plutselig en annen, med stort fravær og manglende innleverte oppgaver. :( Kanskje jeg skal være så kjip å troppe opp på skolen i tide og utide? :lur: Neida, vil ikke gi han sammenbrudd heller.

Skrevet

Jeg mener å ha hørt om videregående skoler som har praksis som en del av skoledagen (også på allmennfag-linjer). Du blir rett og slett tatt ut av skolen noen timer hver uke for å jobbe. Kanskje dette kan være noe for å holde motivasjonen oppe når han skal fortsette på skolen?

Jeg har hørt at dette systemet fungerer på mange skoletrette ungdommer.

Her fant jeg en artikkel om det: http://www.sb.no/article/20090223/KOMMENTAR/467847214

Dette er vanskelig, spesielt siden det er en 10-klassing og så sent på året. Men personlig har jeg tro på både gulrøtter, motivasjon og alternative veger framover. Men han bør også lære seg at hans handlinger gir konsekvenser, og han må lære seg å ta ansvar. Han er ennå ung. Vil anbefale å gi han et "fri"år. Dvs et anneledes skoleår uten mye lekselesing, men hvor han blir nødt til å møte opp og kan bruke andre evner. For eksempel en kombinasjon av skole og jobb. Er helt sikker på at han har sterke sider som kan fokuseres på, og disse bør trekkes fram. Det er så altfor lett å falle utenfor i ung alder.

Lykke til :klem:

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, har tenkt på dette, men hvordan gjør man dette i praksis da?

Det er nettopp det, alt preller av. Og greit nok, så lenge han kommer inn på videregående, men nå er situasjonen plutselig en annen, med stort fravær og manglende innleverte oppgaver. :( Kanskje jeg skal være så kjip å troppe opp på skolen i tide og utide? :lur: Neida, vil ikke gi han sammenbrudd heller.

Det er ikke å være kjip å passe på at ungen er på skolen. Å følge gutten til skolen kommer han antageligvis til å synes er dritpinlig. Men det er hans valg: når du ikke kan stole på at han går på skolen, må du se etter at han går dit.

Hvordan man skrur av nettet? Det er vel noen knapper på boksen din, eller ledninger du kan dra ut?

Det foreldrene til en venninne gjorde, var at de rett og slett skrudde ut sikringen når det var leggetid. Stup mørke, ikke noe tv eller data, natti natti. Hun satt vel oppe med en lommelykt på trass noen netter, men det var ikke så festlig i lengden ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke å være kjip å passe på at ungen er på skolen. Å følge gutten til skolen kommer han antageligvis til å synes er dritpinlig. Men det er hans valg: når du ikke kan stole på at han går på skolen, må du se etter at han går dit.

Hvordan man skrur av nettet? Det er vel noen knapper på boksen din, eller ledninger du kan dra ut?

Det foreldrene til en venninne gjorde, var at de rett og slett skrudde ut sikringen når det var leggetid. Stup mørke, ikke noe tv eller data, natti natti. Hun satt vel oppe med en lommelykt på trass noen netter, men det var ikke så festlig i lengden ;)

Joda, det er bare å trekke ut kontakten, men tipper at den blir satt i så snart jeg er i seng. ;) Kan jo ta med meg ruteren å legge den under hodeputa evt.

Jeg mener heller ikke at jeg er kjip ved å passe på, det var heller det med å henge rundt på skolen jeg tenkte på. ;)

Men jeg setter pris på tilbakemeldinger! :)

Jeg vet ikke om et "friår" er et reellt alternativ, det må jeg drøfte med lærern for å få mer informasjon eventuelt. Jeg har stor tro på at det å begynne på videregående faktisk kan være en positiv forandring; at elevene ikke blir behandlet som drittunger, de får gå sammen med eldre elever, nytt sted, nytt miljø. Håper det i alle fall.

Gjest annemor30
Skrevet
Joda, det er bare å trekke ut kontakten, men tipper at den blir satt i så snart jeg er i seng. ;) Kan jo ta med meg ruteren å legge den under hodeputa evt.

Jeg mener heller ikke at jeg er kjip ved å passe på, det var heller det med å henge rundt på skolen jeg tenkte på. ;)

Jeg vet ikke om et "friår" er et reellt alternativ, det må jeg drøfte med lærern for å få mer informasjon eventuelt. Jeg har stor tro på at det å begynne på videregående faktisk kan være en positiv forandring; at elevene ikke blir behandlet som drittunger, de får gå sammen med eldre elever, nytt sted, nytt miljø. Håper det i alle fall.

Min er 8 klassing, men like sløv.. Han fikk "gulrot" før jul, altså.. hvis han og jeg gjorde det bra på tentamen skulle han og jeg gå ut og spise.. Det funket for oss begge... Jeg hører han til hver prøve slik at han ikke kan lure seg unna.. Jeg er jo også sløv på å følge opp når jeg lar denne 8 klassingen gjøre som han selv vil.. Nå er han i opplæring i en databedrift etter skolen en dag i uken, dette var noe han ønsket men jeg sa at da må det skjerpings til på skolen.. og det funker som f....:-)

Gjest Gjest
Skrevet
Min er 8 klassing, men like sløv.. Han fikk "gulrot" før jul, altså.. hvis han og jeg gjorde det bra på tentamen skulle han og jeg gå ut og spise.. Det funket for oss begge... Jeg hører han til hver prøve slik at han ikke kan lure seg unna.. Jeg er jo også sløv på å følge opp når jeg lar denne 8 klassingen gjøre som han selv vil.. Nå er han i opplæring i en databedrift etter skolen en dag i uken, dette var noe han ønsket men jeg sa at da må det skjerpings til på skolen.. og det funker som f....:-)

Kanskje dette kunne være noe? TS: Du sier jo at han er smart. Er grunnen til at han er så sløv at han kjeder seg på skolen? Kanskje han trenger noe mer å bryne seg på? :-) Du kan trøste ham med at på videregående blir det mye mer å gjøre og lære seg - og at det der forventes at man kan det man gjennomgikk på ungdomsskolen... Hvis man har hull i kunnskapen sliter man, for på vgs. bygger man videre på det som skal være innlært. Da blir det lett som å løpe før man kan gå.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis sønnen din vet at du mener det du sier og ikke kommer med tomme trusler så kan det holde i massevis å si at du har tett kontakt med læreren hans (det må du ha) og at neste gang du får høre at han har vært borte fra skolen uten gyldig grunn (melding hjemmefra) så kommer du til å følge han til skolen hver dag, hele veien inn i klasserommet, uansett hvor dødelig flau han blir. Da blir det hans eget valg og han har en mulighet til å unngå den ydmykelsen. Gir han blaffen i sin gyldne mulighet så vet han at du kommer til å gjennomføre (og da MÅ du gjøre det), og da er han neppe mye kul i skulkekompisenes øyne. Er det en skjebne han er villig til å risikere?

Så lenge du gjør det veldig klart for han på forhånd at dette blir en konsekvens av å skulke skolen, så er det ikke dårlig gjort av deg, det er ansvarlig.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har og en 10 kl i huset.. han er riiimelig skolelei.

Virker som det er en trend på skolen her...

Her er det klar beskjed... lekser først... fritid og pc når leksene er ferdig.

Og i seng kl 22.00 (vi legger oss 23.00)

Blir pc'n brukt fremfor lekser eller leggetid, blir den rett og slett fjernet. Og blir borte i 1 -2 uker.

Har bare skjedd en gang, men det virker som han lærte at det var konsekvens av hva vi sa, så jeg tviler på at det skjer igjen.

Nå har vi et system på pc'n om at det er styrt tidsbegrensning som går på nettet på den (fant et program for slikt på nett)

Det har vi satt til totalt 5 t på ukedager. Som han fritt kan disponere.. bruker han opp alle timene på mandag,,, sorry,,, ikke mere pc resten av uka.

I helgene har vi satt den til 2 t om dagen.

Men skal han ha\ eller være på overnatting hos en kompis åpner vi tilgangen.

Det går jo stort sett i pc og TV for ungdommen i dag.. så da blir det fritak.

Funker veldig greit hos oss det.

TV'n er ikke på før til nyhetene og slås av når vi legger oss.

Strammet tøylene dette året siden det er et viktig år med tanke på å komme inn på den skolen han ønsker. Han har engentlig høye ønsker på hva han vil inn på og må ha et godt snitt på karakterene.

Oppførselskarakter tollererer vi ikke annmerkning på og det vet han veldig godt.

Orden har det blidt noen anmerkninger, men da ble det innstramninger med pc'n. Han skjerpet seg veldig med en gang da.

Men de har alltid vært vant med klare og tydelige grenser, så det er ikke noe nytt og uvant for dem.

Men vi er og nøye på å belønne og gjøre noe ekstra når de er flinke også.

Vi lager alltid til noe ekstra på lørdagen hvor vi alle hygger oss sammen. I feriene planlegger vi altid med det vi vet ungene også synes er gøy.

Ikke skjeldent heller at vi ovverasker med noen kino eller konsert biletter i helga. Litt ekstra ukelønn kan det også bli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...