Gå til innhold

Hvordan lage potetmos?


Odel

Anbefalte innlegg

Prøvde å lage moste poteter til lillevennen for første gang i går. Kokte potet og brukte stavmikser for å mose det helt fint. Men mosen ble bare seig og ekkel! Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Potetmos består av

koktepoteter

melk

smør/margarin

salt

Hadde du nok melk i mosen. Det skal kokes opp med melk, helst før du moser

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok potetbiter,sil av nesten alt vannet,bland i litt salt og pepper og litt melk,mengden ser du på konsistensen.Jeg pleier å blande i litt olivenolje,det gjør mosen smidigere,og en god olivenolje gir også god smak.

For å variere litt,kan man koke div,grønnsaker med potetene-gullrøtter,kålrabi,purre,paprikablanding...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetmos blir gjerne seig dersom man har i salt før man moser. Men siden det høres ut som om du skal lage potetmos til et barn, så skal det jo helst ikke være salt i maten. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok potetene UTEN salt. Hvis du har salt i vannet blir mosen lett seig.

I ditt tilfelle er det bruken av stavmixer som gjør at det blir seigt.

Bruk for all del ikke mixer eller blender til å lage potetmos!!!!!

Potetene skal moses med en "potetpresse" eller "potetmoser". Begge deler fåes kjøpt i de fleste butikker som selger kjøkkenutstyr. Evt. kan potetene presses gjennom en sikt.

Lykke til12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Potetmosen blir fort seig når du bruker stavmikser. Kok potetene godt, hell av vannet, la dem dampe seg helt tørre. Da går det lett å mose dem med en tresleiv eller grønnsaksmoser/stapper (vet ikke hva det heter..) Så har du i smør, krydder (salt, pepper, revet muskatnøtt) og melk, og lar potetmosen koke opp. Er mosen til en baby tar du lite krydder og ingenting salt, og dropper meieriprodukter om babyen er for liten til å få det, hell i litt av kokevannet til du får rette konsistensen.

Lykke til!

(Jeg forsøkte med potetmos som intro til fast føde for mine 3 små, de ville ikke ha. Grøt, derimot, gikk ned på høykant....)

Hjemmemamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg koker potetene nesten i stykker UTEN salt. Så heller jeg av vannet og oppi med litt melk. Tar litt salt/pepper om det er til voksene! Og moser med en gaffel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Potetstappe blir seig hvis en moser den for mye (noe som lett kan skje hvis en bruker stavmikser eller el. håndvisp) Bruk derfor disse med omhu, og hvis det er variabel hastighet, ha på den laveste. Da kan man få lett og luftig potetstappe! Poteter inneholder mye stivelse, og hvis de blir most alt for mye, blander stivelsen seg alt for mye og resultatet blir seig stappe!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja nå skal du få en helt annen mening: icon_smile.gif

Da jeg lagde barnemat til poden brukte jeg stavmikser og der lå ikke problemet. Nypoteter inneholder mye stivelse og derfor blir mosen slimete. Bruk "gamle" poteter, så blir det sikkert mye bedre. icon_smile.gificon_smile.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis barnet ditt tåler melk så bruk matfløte istedenfor - da blir smaken kjempegod. og ikke bruk krydder - ta heller oppi en klatt med godt smør.

for å variere kan du koke med en gulerot, så får du en litt anderledes smak.

eller en boks fiskeboller som du moser sammen med hvit saus - dvs koker opp på vanlig måte å så blander alt sammen. ungene mine elsket dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...