Gå til innhold

hvordan gi en katt hel tablett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt spørsmål fremgår klar av overskriften. Pus er satt på en kur hvorav han skal ha tablett daglig. Den skal ikke knuses, men må svelges hel. Det står på pakningen at den kan gis sammen med for, men da knuses den vel mest sansynlig ved tygg. Filmdrasjert tablett er dette. Hvordan skal jeg klare å gi han den uten at den deles opp? Tror det resulterer i en stoor krangel med pus for dette vil han nok ikke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mitt spørsmål fremgår klar av overskriften. Pus er satt på en kur hvorav han skal ha tablett daglig. Den skal ikke knuses, men må svelges hel. Det står på pakningen at den kan gis sammen med for, men da knuses den vel mest sansynlig ved tygg. Filmdrasjert tablett er dette. Hvordan skal jeg klare å gi han den uten at den deles opp? Tror det resulterer i en stoor krangel med pus for dette vil han nok ikke...

gi den i noe godt og mykt ala leverpostei eller noe. Det sluker katten min uten å tenke på å tygge. Har gitt henne tabletter i leverpostei før.

Gjest Wacmoc
Skrevet

Du kan åpne munnen til katten, putte billen så langt bak i munnen du får til, og holde igjen munnen og holde hodet oppover mens du stryker på halsen dens. når du slipper den bør du passe på da noen katter later som at de svelger den, og spytter den ut etterpå..

Gjest Gjest
Skrevet

Eller ta katten i et sånt grep at du har kontroll over den (f eks sett deg ned og "klem" den mellom knærne, eller pakk kroppen inn i et håndkle), løft hodet på den og åpne munnen ved å klemme på siden av munnen, legg tabletten så langt bak du klarer og stryk pusen nedover halsen, over strupehodet. Det funker ganske bra og er fort overstått, så pusen lider ikke så veldig. Viktig at du er rolig selv, og hvis katten begynner å sprelle er det vel bedre å slippe den og prøve på nytt, enn å kjempe.

Skrevet
Du kan åpne munnen til katten, putte billen så langt bak i munnen du får til, og holde igjen munnen og holde hodet oppover mens du stryker på halsen dens. når du slipper den bør du passe på da noen katter later som at de svelger den, og spytter den ut etterpå..

Har hørt folk fortelle meg dette før, men jeg har aldri turt å gjøre det. Er så redd at pillen skal gå i feil hull, at den settes i halsen. Ormekur gir jeg i munnen, men hun får svelge selv og så får hun masse godt etterpå :rødme:

Skrevet
Eller ta katten i et sånt grep at du har kontroll over den (f eks sett deg ned og "klem" den mellom knærne, eller pakk kroppen inn i et håndkle), løft hodet på den og åpne munnen ved å klemme på siden av munnen, legg tabletten så langt bak du klarer og stryk pusen nedover halsen, over strupehodet. Det funker ganske bra og er fort overstått, så pusen lider ikke så veldig. Viktig at du er rolig selv, og hvis katten begynner å sprelle er det vel bedre å slippe den og prøve på nytt, enn å kjempe.

Den beste og mest effektive metoden i min mening:)

Gjest Gjest
Skrevet

Hva heter tablette du skal gi katten?

Skrevet
Den beste og mest effektive metoden i min mening:)

Jepp, enkelt og greit! Tabletten går ned og det er kjapt gjort. Har brukt denne metoden på alle mine katter.

Skrevet
Jepp, enkelt og greit! Tabletten går ned og det er kjapt gjort. Har brukt denne metoden på alle mine katter.

Samme her. Det har vært en del protester, vel å merke, men de har med tiden lært seg å respektere dette. :gjeiper:

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis pusen din liker brunost, så kan du pakke tabletten inn i brunosten - da henger den fast i ganen og han må før eller siden svelge den. Bare et forslag. :)

Skrevet
Samme her. Det har vært en del protester, vel å merke, men de har med tiden lært seg å respektere dette. :gjeiper:

Han jeg har nå tror jeg er synsk, for han vet at det er tabletter i gjøre lenge før jeg i det hele tatt finner den fram; for plutselig er han søkk vekk, godt krøllet sammen langt under sofen eller noe slikt, med en særdeles furten mine....

Skrevet

Jeg tar veldig imot alle mulige råd altså, for gruer meg helt sinnsykt til dette. Utsatt det til det lengste men idag må jeg til pers. Men utsetter det idag også til kvelden.. hehe..Jeg vet med meg selv at å drive å sloss med han blir et mas hvis jeg skal gjøre det hver eneste dag! Han nekter å åpne munnen på kommando ellers eller tvinge den opp... Og jeg også er livredd for at jeg skal putte den ned i halsen, også går den feil eller setter seg fast også kveler jeg hele katta..... Jeg kan forsøke først med leverpostei ja..Han spiser det, tror ikke han spiser brunost. Men er jo redd han tygger den når han får den slik.

Den heter Fortekor.

Skrevet

Jeg forsøkte å gi tablett i fiskebollebiter en stund, det holdt i tre dager, så hadde han skjønt poenget og sluttet å spise fiskeboller. Kyllingfilet ble forsøkt, holdt i et par dager, så sluttet han å spise det også.

Så var det over til tvangsmetodene, satte meg på kne på gulvet med katten mellom knærne, forsøkte å åpne munnen hans og stappe tabletten inn i kjeften, men til tross for at han er verdens snilleste og aldri forsøker å bite eller klore med vilje, viste det seg at han hadde liten respekt for fingrene mine når jeg er dum nok til å putte dem mellom tennene hans, så jeg fikk meg en rift.

Gikk så til anskaffelse av en sånn liten plastdings som jeg kjøpte på dyreklinikken for 20 kroner, som er til å gi tabletter med. Den fungerer omtrent som en sprøyte, du setter tabletten fast i enden, og når du trykker på toppen løsner tabletten og spretter en cm eller to fremover. Dette fungerer kjempefint, stikker den inn i munnviken på ham, løser ut tabletten, holder munnen hans igjen og stryker ham på halsen noen sekunder til jeg er sikker på at han har svelget, så får han masse kos. Selvfølgelig må man være litt forsiktig her så man ikke skyter tabletten rett ned i luftrøret, men jeg prøver å sikte bakerst på tunga, og det har fungert veldig fint hittil. Han er ikke engang langsint :)

Skrevet

Been there, done that mange ganger - like helvete hver gang!!! Heldigvis er det flere og flere kurer for katter som kommer i sprøyte og kan settes av dyrleger - er det antibiotika? spør om katten kan få sprøyte...

Gjest Gjest
Skrevet

Fortekor finnes ikke i sprøyteform. Så, ts må nok finne et metode å lure i pusen tabletter:) Katter får Fortekor for å behandle kronisk nyresvikt, og det finnes få, om ingen, alternativer. Behandlingen er dessuten livslang. Jeg kan ikke skjønne at det skal være noe problem å knuse tabletten, egentlig.

Skrevet

Ja dessverre er den livslang, så må bare finne på et eller anna..Får prøve å kveld! skal nok bli en utfordring gitt;) Men vi får prøve!

Den skal visstnok ikke deles for dagår den rett i blodet og det er farlig.

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Det enkleste er å ta pusen opp på en overflate hvor den ikke er helt stø. Da kan den ikke begynne å sprelle rundt like mye. Jeg løfter den opp på kjøkkenbenken, setter den ned med rumpa mot meg, og holder en hånd rundt brystet på den. Jeg tar tabletten inn i andre hånden, tar tommel og pekefingr rundt hver side av kattens munn, presser munnen raskt åpen, og dytter så raskt jeg kan tabletten litt ned i halsen. Da svelger pus automatisk.

Det tar litt tid å få inn rutinen, men det gjør at ting går veldig fort og smertefritt etterhvert.

Skrevet

Jeg delte tabletten i to. tok kontakt med vet og hun mente at å dele i to måtte gå fint. Dessuten var det delestrek på tabletten. Det gikk rett ned sammen med våtfor så vi får håpe det funker fint;)

Skrevet (endret)

Dette er slik jeg gir kattene mine HELE piller også! (de gangene pillene MÅ være hele) Putt pillen inn i den gapende munnen - lukk den igjen med hånden og stryk katten lett og bestemt!

Selv passer jeg på at det er vann i et glass/mugge ved siden av slik at katten ikke brekker pilla opp igjen! Katter liker å drikke vann av andre steder enn sin egen vannbolle.

Jeg sier glass eller mugge fordi dem liker å drikke av det framfor en bolle med vann som dem er vant med ved siden av matfatet!

Katter drikker lettere av vann som står et annet sted enn de er vant med!

Sikkert mange katteeier som har merket seg det vil jeg tro ;)

Bare et tips!

Endret av Silmarill
Gjest Glør
Skrevet

Slik gjør vi det, med alle piller, siden alle kattene mine nekter å spise mat med piller i. Har aldri opplevd at de har kommet feil, katten vil svelge når den blir tvunget til det. Er katten veldig vanskelig kan lønne seg å være to, slik at en holder med begge hender, og en stapper inn pilla.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...