Gå til innhold

gutten min tisser hver natt

Anbefalte innlegg

Gjest frustrertmamma
Skrevet

min yngste gutt på 7,5 år tisser i sengen så å si hver natt, jeg vasker hver dag, sengetøy,dyne og pute....jeg blir gal...... han vil ikke prlve bleie om natten, noe teppe greier som skal lage lyd når det kommer tiss på kan vi bare glemme for min sønn sover TUNGT når han først er sovnet.... dette ødelegger både nattesøvnen til min sønn og meg hver natt når vi må stå å skifte på senger og vaske seg osv.

noen råd til en sliten og trøtt 2 barns mor ?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om det er riktig spørsmål, men har sønnen moden blære?

Noen barn er litt sen i modningen når det gjelder kroppen.

Vekker dere han opp før dere legger dere selv og tisser han?

Begrenser dere væskeinntaket før han skal legge seg eventuelt?

Jeg ville undersøkt dette hos legen også hvis det har vedvart lenge,

Her er det en link med doktorsvar, psykiatere & psykologer fra folk med noenlunde samme problem.

Nettpsykologene - Barn som tisser på seg

Hentet fra linken over:

Hva er enurese?

De fleste barn slutter med bleie mellom andre og fjerde leveår. For enkelte barn kan imidlertid dette med å kjenne når man må tisse og å gå på do i tide være vanskelig. Problemer med å tisse på seg kalles på fagspråket enurese. For å få diagnose enurese må barnet være over fem år. Barn mellom 5 og 7 må tisse på seg om dagen eller natten minst to ganger i måneden for å få diagnosen. Barn over syv år må tisse på seg minst en gang i måneden.

Fagfolk skiller mellom to typer enurese; primær og sekundær. Primær enurese er når barnet aldri har vært tørt. Sekunder enurese er når barnet begynner å tisse på seg etter å ha vært tørr en periode (over et år). Man skiller også mellom enurese om natten og om dagen.

Minirin og alarmmatte hjelper ikke (7 år gammel)

Gutt 6 år tisser på seg om natten

Når barnet tisser på seg

Hentet fra siden ovenfor.

Det er først når barnet er fylt 5 år og fremdeles tisser på seg at man snakker om sengevæting eller «natt-enurese». Enurese betyr «tisse i». Enurese er et symptom – et tegn på at noe ikke fungerer som det skal. Felles for dem som er rammet er at de ikke har evnen til å holde på urinen. De lider av det vi kaller ufrivillig vannlating etter den tid da blærekontroll normalt skal være etablert. Hele 75 prosent av de barna som lider av dette, væter seg bare om natten. De lider av det vi kaller «natt-enurese».

- Hvor mange barn tisser på seg etter 5-årsalderen?

- Omkring 30 - 40.000 norske barn i alderen 5 til 15 år lider av enurese.

Mer om dette finnes på siden med årsaker og en del råd osv..

Endret av Chakoya
Skrevet

Hei

Min yngste hadde det samme problemet, og jeg prøvde endel forskjellig.

Løsningen for oss ble akepunktur, etter 4 behandlinger var det tørre netter og et helt nytt barn. Det positive var også at det ikke er noen bivirkninger.

Hvis du bor i vestfold har jeg en god anbefalling.

Skrevet

Søsteren min hadde det problemet som liten.

Mamma tok hun med til legen og han anbefalte at for hver natt hun ikke tisset fikk hun et klistre merke i boka, for hver gang hun gjorde det fikk hun en sprut med nese spray som straff, for det synes barn er ekkelt.

Hun slutta etter kort tid.

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet

Mamma tok hun med til legen og han anbefalte at for hver natt hun ikke tisset fikk hun et klistre merke i boka, for hver gang hun gjorde det fikk hun en sprut med nese spray som straff, for det synes barn er ekkelt.

Det gjelder kanskje mer for barn som trasser, en barn som har et fysisk problem.

En tankekors er også at barn som har psykiske problemer tisser på seg, og da er det vel bedre og finne roten til problemet en å dysse det ned ved å avsrafffe.

Det kan føre til at barn ikke tør å prate om problemene sine.

Ellers så har jeg også hørt at akepunktur som nevnt her, er veldig effektivt.

Skrevet

Dette var også mitt liv for sels uker siden. Gutten min på 7 år hadde knapt hatt en tørr natt siden han ble født. Vi forsøkte å bli tørr for snart ett år siden. Vi sluttet med bleier, han drakk mindre rett før sengetid osv osv. Han var tørr noen netter i ny og ne, men han hadde ikke lyst å bruke bleier igjen...

Jeg spurte om han hadde lyst til å prøve alarm, og han sa ja.

Jeg bestillte en trådløs Drisleeper, og sov på madrass på gulvet på rommet hans den første uken for å passe på at han kom seg opp så snart alarmen gikk.

Brosjyren du får med alarmen har masse bra info om hva du burde snakke med barnet ditt om før man begynner, hvordan man bruker alarmen etc etc.

Som sagt er det seks uker siden vi begynte, og jeg har nå en gutt som ikke tisser i senga mer. Det er ikke til å tro. Jeg sjekker laken uten at gutten min ser det hver morgen for å være helt sikker...

Jeg våget ikke tro på alarm før vi begynte, men nå er jeg SÅ glad for at vi forsøkte. Har hørt at det ikke virker for alle, men jeg tror det er veldig viktig å være superkonsekvent og gjør akkurat slik det står i brosjyren.

Anbefales virkelig. Det er jo verdt et forsøk. Alarmen kostet kr 1,000.-, men så er elektrisitetsregningen gått ned noen hakk også fordi vi ikke må vaske så mange laken hele tiden... Pluss at gutten vår er stolt over at han klarte det og nyter å være tørr.

Gjest Gjest
Skrevet

Å straffe på den måten høres jo helt sykt ut.

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde samme problem med eldste da han var 6 år.

Med alarmmatte var det fullstendig stopp etter 4 ukers bruk.

Gjest Poker face
Skrevet

ta med gutten til fysio eller kiropraktor. de behandler barn som sliter med det samme.

nabo gutten her er 11år og tisser i sengen ennå. han går ofte til kiropraktor. han blir stadig bedre.

ta kontakt med legen først å hør.

Skrevet

Det er ikke så unormalt. en fam. jeg vet om hadde et barn som tisset hver natt i 9 år.

De fikk et klistremerke skjema på helse stasjonen som var spesial laget for dette formålet. De fikk også leie alarm matte.

Når barnet skulle legge seg fikk det nesespray (ikke noe ekkelt det), og minnet barnet om å tisse på do.

De la frem rent sengetøy ved siden av sengen.

Moren lå på samme rom som barnet i denne perioden, og vekket barnet hver gang alarmen gikk. (Barnet våknet ikke selv.)

Da måtte barnet selv skifte laken og putetrekk, og evt. hjelpe til med dynetrekk, hvis det var vått.

Skiftingen tok lang tid, og det ble en del klaging og gråting. Mor synes det var veldig tøft, både å tving et trøtt barn til å skifte på sengen to ganger pr. natt, og at det tok ekstra lang tid.

Men etter 4 netter på denne måten hadde barnet sitt livs første tørre natt. Noe som ble behørig feiret og premiert.

Etter to måneder kunne alarm matten leveres tilbake av et stolt barn.

Så det er en metode som virker, selv om den er ekstra tøff og slitsom mens den står på.

Gjest Gjest
Skrevet

venninnen til jenta mi har samme problem - hun er 11 år. Hun var nå på sykehuset og ble sjekket.

Tror å mene at det kan være at hun maglet/hadde for lite av et hormon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...