Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #1 Skrevet 1. april 2009 Jeg håper noen kan hjelpe meg med dette (denne er også lagt ut under graviditet, men håper på fler svar her...): Samboeren min hadde permisjon fra 1 april 08 til midten av januar 09 (den lengste/80% lønn). Fikk lønn fra arbeidsgiver, ikke NAV. Tjener under 6G. Hvor vanlig er det å få feriepenger av hele lønnen når arbeidsgiver forskutterer lønn? (det har vært vanlig praksis der når folk har vært langtidssykemeldt, osv) Nå er firmaet slått konkurs og krav sendt til Lønnsgarantifondet. Fikk da svar tilbake at han ikke får fullt med feriepenger. Hvordan regner vi da ut hvor mye han skal ha? 12% av årets tre første måneder + 12% av 15 uker? Eller? (de har 5 uker ferie/12% feriepenger)
Gjest ts Skrevet 1. april 2009 #2 Skrevet 1. april 2009 Denne tråden er lest 33 ganger her, og 89 ganger på Gradividitet og spedbarn, og enda så er det ingen som har noe å kommer med? :klø:
ydmyk Skrevet 6. april 2009 #3 Skrevet 6. april 2009 Du er da litt krass nå? "Husk at man lokker vanligvis flere med honning" Det er vanlig å få "vanlige" feriepenger i slike tilfeller. Slik er det i stat, kommune og også i mange private bedrifter. Men i deres tilfelle vet jeg ikke hva de vil gjøre. Jeg tror de regner 12 % av opptjent ifjor, men justerer det trolig noe pga. at det ikke er opptjent 25 dager ferie - hvis det er slik de vanligvis har regnet det ut andre år. Det er kanskje opptjent 23 feriedager el. Lykke til iallefall!
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2009 #4 Skrevet 6. april 2009 Denne tråden er lest 33 ganger her, og 89 ganger på Gradividitet og spedbarn, og enda så er det ingen som har noe å kommer med? :klø: Det var da en litt pussig kommentar? Ikke rette måten å få folk til å gidde å hjelpe deg på i alle fall. Jeg skulle til å komme med en utredning her, men med den holdningen er det ikke så aktuelt.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2009 #5 Skrevet 6. april 2009 hvis hun er ansatt i stat/kommune betaler de hvertfall feriepenger. trodde alle som forskutterte permisjonspengene gjorde det i grunn!
flickan Skrevet 6. april 2009 #6 Skrevet 6. april 2009 Denne tråden er lest 33 ganger her, og 89 ganger på Gradividitet og spedbarn, og enda så er det ingen som har noe å kommer med? :klø: Vel, de fleste er vel som meg. Trodde jeg kansje kunne svare ut i fra overskriften, men etter å ha lest spørsmålet ser jeg at jeg ikke har kunnskap om akkurat det du spør etter.
Gjest ts Skrevet 7. april 2009 #7 Skrevet 7. april 2009 Takk til dere som har prøvd å svare ihvertfall! Og hva var så krasst med det jeg skrev over? Jeg kunne jo skrevet kjære, søte snille dere, blablabla, men det er ikke noen kosemose tråd Må jo være lov å lure på hvorfor folk ikke svarer.
flickan Skrevet 7. april 2009 #8 Skrevet 7. april 2009 Takk til dere som har prøvd å svare ihvertfall! Og hva var så krasst med det jeg skrev over? Jeg kunne jo skrevet kjære, søte snille dere, blablabla, men det er ikke noen kosemose tråd Må jo være lov å lure på hvorfor folk ikke svarer. Ja, det er klart det er lov å lure på hvorfor folk ikke svarer, men det er sjelden god taktikk hvis du ønkser svar. Dette er et frivillig forum, ingen gidder å hjelpe utakknemlige folk.
Gjest Hilde K S Skrevet 7. april 2009 #9 Skrevet 7. april 2009 Årsaken til at han ikke får fullt ut med feriepenger, er sannsynligvis at når man forskutterer lønn under foreldrepermisjon, så får ikke arbeidsgiver refundert hele det beløpet den ansatte får utbetalt. Dersom man får foreldrepengene direkte fra NAV, regner de bare 10,2% av feriepengegrunnlaget for de 15 første ukene (ikke helt sikker på antall uker, men det finner du på NAv sine sider). Det er svært ugunstig å få foreldrepengene direkte fra NAV. Ja. Altså. Årsaken til at din mann ikke får fullt ut med feriepenger, er muligens at lønnsgarantifondet utbetaler feriepenger på samme grunnlag som NAV?
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2009 #10 Skrevet 7. april 2009 Ja. Altså. Årsaken til at din mann ikke får fullt ut med feriepenger, er muligens at lønnsgarantifondet utbetaler feriepenger på samme grunnlag som NAV? Hmm. Men er ikke det litt rart? :klø: At de ikke følger hva firmaets praksis? (Forresten, fordi han ikke tjener over 6G, så hadde han fått det samme fra NAV.) Takk for svar, da er det bare å forberede seg på en fryktelig mager sommer...
Rosalie Skrevet 7. april 2009 #11 Skrevet 7. april 2009 (endret) Hmm. Men er ikke det litt rart? :klø: At de ikke følger hva firmaets praksis? (Forresten, fordi han ikke tjener over 6G, så hadde han fått det samme fra NAV.) Takk for svar, da er det bare å forberede seg på en fryktelig mager sommer... Det jeg har uthevet stemmer ikke. Fra NAV får man kun feriepenger (10,2%) i 12 uker ved 100% permisjonspenger og i 15 uker ved 80% permisjonspenger. Dette gjelder for paret til sammen. Ellers syns jeg også det høres rart ut at Lønnsgarantifondet ikke betaler ut fulle feriepenger for han, da de jo gjør det ved "vanlig" opptjening av feriepenger. Jeg ville tatt en ny telefon til Lønnsgarantifondet. Endret 7. april 2009 av Wadjet
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2009 #12 Skrevet 7. april 2009 Det jeg har uthevet stemmer ikke. Fra NAV får man kun feriepenger (10,2%) i 12 uker ved 100% permisjonspenger og i 15 uker ved 80% permisjonspenger. Dette gjelder for paret til sammen. Ellers syns jeg også det høres rart ut at Lønnsgarantifondet ikke betaler ut fulle feriepenger for han, da de jo gjør det ved "vanlig" opptjening av feriepenger. Jeg ville tatt en ny telefon til Lønnsgarantifondet. Hei, takk for svar. Det jeg mener over her er at han hadde fått det samme i månedslønn fra NAV. Og at vi derfor var veldig glade da jobben forskutterte lønn, fordi han da ville få fullt med feriepenger og ikke barE for 15 uker som han ville fått fra NAV. Litt klønete forklart, kanskje? :klø: Det er jo det vi synes er så rart også, hvorfor skal de plutselig følge NAVs retningslinjer? Har ringt, men får ikke snakket med noen som vet noen før uken etter påske...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå