SøsterLiten Skrevet 1. april 2009 #1 Skrevet 1. april 2009 jeg var på min første time på IVF klinikken på Riksen på mandag. Har gledet meg masse til dette for da er vi igang liksom! Mannen og jeg hadde sett for oss at senest i juni skulle hele moroa med hormoner på spray og stikk starte og vi følte liksom at nå.. NÅ skjer det! ENDELIG skal vi ha en fair sjanse til å bli gravide!!! vi kommer så inn på info møte og det første vi får utlevert er en brosjyre som det står tidligst oppstart behandling: august/september!!! WHAT????? så sier damen: jeg skjønner at det virker lenge til, men dere skjønner pga sommerferien.... HÆ??? sommer ferien? snakker hun om de 3 ukene i juli de "stenger" (eller i det minste prøver å ha det roligere pga ferieavvikling) det er jo 3.5 måned til fellesferien!!!! hvis vi hadde vært inne i midten av mai på første konsultasjon så kunne jeg ha forstått det, men når vi er der i slutten av mars... våres henvisning ble sendt i oktober... det vil si at da har vi trodd det var rett rundt hjørnet i 1 helt år når det endelig skjer... ÅÅÅÅHH!!!! etter så mange år har man tynnslitte nerver og jeg som vanlig er positiv er nå helt tom... nå er jeg så demotivert og trist og lei og.... vet at dette er en skikkelig kjip melding å lese, men jeg bare måtte få dette ut!!! føler meg skikkelig urettferdig behandlet... kan noen kanskje kaste litt lys over saken sånn at jeg får tilbake litt tillit til IVF på Riksen?
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #2 Skrevet 1. april 2009 Hvis du har råd til å gå privat, gjør heller det. Jeg vet bl.a at Volvat har ingen ventetid. Vi kontaktet dem, og begynte ved første mens. Trenger heller ingen henvisning. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #3 Skrevet 1. april 2009 Hmm, jeg sa til legen min at vi hadde prøvd ett år og fikk henvisning til Aleris i Oslo. De hadde ikke spesielt lang ventetid synes jeg. Ettersom jeg har henvisning antok jeg liksom at det ville koste det samme som offentlig, men det gjør kanskje ikke det? Men ellers så synes ikke jeg at det var noe rart at Riksen hadde ventetid til over sommeren. Når sommeren begynner så kanskje ikke alle jobber samtidig og det er en del fridager i mai. Jeg merker på jobben min nå at det ikke er mulig å planlegge noe særlig før sommeren er over. Tror det er slik i mange jobber når man har kommet til påskeferien, mai er rett rundt hjørnet og alle skal ha forskjellige ferietider frem til slutten av august.
Gjest Gjest_Defekten_* Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 Hmm, jeg sa til legen min at vi hadde prøvd ett år og fikk henvisning til Aleris i Oslo. De hadde ikke spesielt lang ventetid synes jeg. Ettersom jeg har henvisning antok jeg liksom at det ville koste det samme som offentlig, men det gjør kanskje ikke det? Vi fikk også henvisning til Aleris i Oslo, og går der. Vi har vært kjempefornøyde så langt. Men - det koster nok ikke det samme på Aleris som i det offentlige. Et IVF-forsøk der koster over 20.000, noe det ikke gjør hos det offentlige. I tillegg kommer medisiner (maks 15.000 - så får du igjen av NAV), og vanlige undersøkelser (280,- pr undersøkelse). Jeg tipper vi har "svidd av" 60-80.000 der i den perioden vi har gått der. Men har fått en kjempebehandling, fra først å tro at uregelmessige sykluser var problemet med påfølgende runder pergotime, til nå å måtte gjennom IVF-forsøk. Nekter å tro at det offentlige ville vært så fleksible som Aleris har vært. Du får vurdere hvorvidt dette er noe du ønsker å komme kjapt i gang med og betale penger for det, eller om det er noe du kan vente med og heller gjøre i det offentlige. Personlig slet det å være barnløs såpass kraftig på psyken at jeg ikke har angret en dag på at vi endte på Aleris.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #5 Skrevet 2. april 2009 Vi fikk også henvisning til Aleris i Oslo, og går der. Vi har vært kjempefornøyde så langt. Men - det koster nok ikke det samme på Aleris som i det offentlige. Et IVF-forsøk der koster over 20.000, noe det ikke gjør hos det offentlige. I tillegg kommer medisiner (maks 15.000 - så får du igjen av NAV), og vanlige undersøkelser (280,- pr undersøkelse). Jeg tipper vi har "svidd av" 60-80.000 der i den perioden vi har gått der. Men har fått en kjempebehandling, fra først å tro at uregelmessige sykluser var problemet med påfølgende runder pergotime, til nå å måtte gjennom IVF-forsøk. Nekter å tro at det offentlige ville vært så fleksible som Aleris har vært. Du får vurdere hvorvidt dette er noe du ønsker å komme kjapt i gang med og betale penger for det, eller om det er noe du kan vente med og heller gjøre i det offentlige. Personlig slet det å være barnløs såpass kraftig på psyken at jeg ikke har angret en dag på at vi endte på Aleris. Tusen takk for svar. Og dette er kanskje et litt dumt spørsmål, men hva er prisen hos offentlige sykehus da? Og de 280 per konsultasjon får man vel dekket med frikort om man har? Jeg har regelmessige sykluser, men det er kanskje mistanke om tette eggledere, så tenker at en lapraskopi kanskje bør være veien å gå før vi går i gang med andre ting.
Strix Skrevet 2. april 2009 #6 Skrevet 2. april 2009 Prisen hos offentlige er max 15 000,- i medisiner for de tre forsøkene en har rett på og 1500,-/forsøk. Så ca. 19 500,- for 3 forsøk. Men så er det jo små undersøkelser og ting og tang i tillegg, men mye billigere enn privat. Har en råd til privat og ikke orker tanken på å vente er det ikke noe å stusse på syns jeg Vi hadde nok hatt råd, men valgte offentlig i første omgang da det gikk noenlunde fort å komme til. De har nok ikke bare 3 uker ferie å tenke på. Jeg tipper det gjelder 1-2mnd. Fertilitetsseksjonen er nok ikke den som blir prioritert om sommeren, så da må nok leger og gynekologer derfra over på f.eks fødselsavdeling og gynekologisk sengepost ol. for å få ferielistene til å gå opp i opp. Det er jo livsnødvendig(selv om jeg vet at det føles livsnødvendig det vi er inne i også!!) Og så er det jo mange som er i gang og har fått satt opp tider til uttak, innsetting osv. så en havner jo litt bak disse. Og så må den ledige tiden klaffe med syklusen din. Vi holder til på vestlandet og fra forsamtale til spraystart gikk det 3mnd. Mindre sykehus, mindre kapasitet og mindre pasienter...
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #7 Skrevet 4. april 2009 Og dette er kanskje et litt dumt spørsmål, men hva er prisen hos offentlige sykehus da? Og de 280 per konsultasjon får man vel dekket med frikort om man har? Tror ikke det går på frikortet hvis du bruker private helsetilbud.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #8 Skrevet 4. april 2009 Tror ikke det går på frikortet hvis du bruker private helsetilbud. Ok, men jeg reagerer da litt på at legen valgte å henvise meg dit med en gang, uten engang å tenke på utredelse hos det offentlige først. Jeg ba om hjelp, å sende meg til Aleris var hans valg. Jeg har gått hos private leger før, men de har jo hatt avtale med det offentlige, så med henvisning så har jeg kunnet skrive beløpet på "helseandelskortet" og gått gratis om jeg har fått frikort. Jeg har en autoimmun sykdom og fått en spesialist på et privat legesenter. Når egenandelen er nådd, går jeg til ham gratis. Synes det er litt rart at fastlegen min kan velge å sende meg rett til Aleris uten å engang spørre meg om jeg synes det er greit å svi av en god del flere tusen på det.
Gjest Gjest_Defekten_* Skrevet 5. april 2009 #9 Skrevet 5. april 2009 Tror ikke det går på frikortet hvis du bruker private helsetilbud. Jeg går som sagt hos Aleris, og får disse 280 jeg betaler pr konsultasjon på frikortet mitt. Vi ble i første omgang sendt til Aleris for utredning. Denne koster ikke så vidt meg bekjent noe mer hos Aleris enn hos en annen lege. Når denne utredningen er fullført, og man kommer til at IVF er eneste løsning - da kan du selv velge om du vil gjøre det hos Aleris, eller om du ønsker at de skal søke i det offentlige for deg (eventuelt om de sender redegjørelse til din fastlege, og så søker fastlegen for deg). Kjenner flere par som går til Aleris mens søknaden i det offentlige er inne. Grunnen til at vi valgte Aleris er følgende: 1. Etter å ha gått der ett år følte vi at vi kjente legene og sykepleierne, og følte at de hadde vårt beste i fokus 2. Forhold hos meg gjør at den legen vi går til må være fleksibel i forhold til behandling, og den krever at jeg følges nøye opp av legen under hormonbehandlinger. Dette får jeg ved Aleris, men ville aldri fått i det offentlige 3. For oss er dette en så sårbar situasjon at det er viktig at vi føler oss godt ivaretatt. Det gjør vi på Aleris, mens de fleste jeg kjenner som går i det offentlige er misfornøyde og føler seg på samlebånd 4. Vi har råd til å gjøre det privat, og orker derfor ikke vente på offentlige forsøk Håper det gjorde det litt klarere for deg, TS
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #10 Skrevet 5. april 2009 Det man betaler i det offentlige får man det dekket av frikort? Jeg tenker på alt av medisiner og pris på forsøk (ca 19500 for 3 forsøk som noen skrev lenger oppe)
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #11 Skrevet 5. april 2009 Vi ble i første omgang sendt til Aleris for utredning. Denne koster ikke så vidt meg bekjent noe mer hos Aleris enn hos en annen lege. Når denne utredningen er fullført, og man kommer til at IVF er eneste løsning - da kan du selv velge om du vil gjøre det hos Aleris, eller om du ønsker at de skal søke i det offentlige for deg (eventuelt om de sender redegjørelse til din fastlege, og så søker fastlegen for deg). Tusen takk for svar. Da ble det hele mye klarere. TS, beklager at jeg kuppet tråden din som jeg gjorde, det bare plutselig var så mye informasjon å få her. Det man betaler i det offentlige får man det dekket av frikort? Jeg tenker på alt av medisiner og pris på forsøk (ca 19500 for 3 forsøk som noen skrev lenger oppe) Nei, det tror jeg nok ikke. Det er helt andre egenandeler som gjelder for dette.
SøsterLiten Skrevet 8. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 8. april 2009 Hmmm... takk for svar! jeg sitter med det jeg satt med før vi søkte offentlig: jeg burde gå privat. grunnen til at vi ble søkt offentlig og ikke dro privat var fordi min gynekolog (privat) har jobbet med fertilitets problemer i maaaaange år og kunne vise til veldig gode resultater på Riksen... Skulle virkelig ønske det ikke var så lang ventetid, men jeg ser jo det at det er ferie avvikling og sikkert ikke bare oss ( ) som venter på tur. nå som jeg har latt mitt hode få litt fri har vi kommet frem til at den som venter på noe godt osv... vi gir offentlig denne runden og så holder jeg meg som før til privat for alltid resten av mitt liv! jah! Strix: du har hodet ditt på rett plass! tusen takk for supert svar som fikk meg til å ta meg sammen litt! det er faktisk livssviktig for noen avd på sykehus å ha gynekologene.. og ja, dette er ikke livsviktig selvom det føles litt sånn ut! hilsen TS!
Strix Skrevet 9. april 2009 #13 Skrevet 9. april 2009 Godt du Syns det var et nyttig innelegg Brudeliten. Jaa, det føles nesten litt livsviktig. (Har i dag vært ute og omtrent vært omringet av gravide ). Håper dere kommer raskt til. Jeg vet om de som har ringt og mast litt og plutselig har det dukket opp noe ledig. Så lenge det går med syklusen din så er det jo veldig gerit Det man betaler i det offentlige får man det dekket av frikort? Jeg tenker på alt av medisiner og pris på forsøk (ca 19500 for 3 forsøk som noen skrev lenger oppe) Nope, da hadde det jo ikke vært noen utgifter å snakke om. Om en må bruke så mye medisiner at en kommer over 15 000,- så får en refundert det overskytende. Ellers får en nok ultralydsundersøkelser til 280,-.(cirkapris) på egenandelskortet tipper jeg.
Lassie Skrevet 13. april 2009 #14 Skrevet 13. april 2009 Oj, skal si ventelistene forandrer seg fort! Da vi var på forsamtale oktober 2007, så begynte jeg med medisiner i desember 2007. Kunne begynt i november allerede, men jeg fikk et anfall av panikk (hadde regnet med ventetid alà det du får nå og fikk dermed panikk fordi det kom så fort, hehe) Men jeg sier som du selv har tent - den som venter på noe godt!! Jeg er veldig fornøyd med Riksen, synes de var fantastiske der. Var veldig heldig med legen vi da, er jo ymse hva man er borti. Lykke til!!
SøsterLiten Skrevet 13. april 2009 Forfatter #15 Skrevet 13. april 2009 hei Lassie! rare greier... hvorfor fikk dere så kort ventetid og vi så lang? kanskje flere vil lage barn på begynnelsen av året enn slutten! ser at det har vært vellykket hvertfall! Gratulerer! hvem hadde du som lege btw? jeg har en dame. Gundvor... hun er visst veldig flink!
Lassie Skrevet 14. april 2009 #16 Skrevet 14. april 2009 Vi hadde Hans K. Opøien som lege. Han er fantastisk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå