Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir mye papirer etterhvert.... og nå må jeg rydde litt.

Hvor lenge sparer du på:

Lønnsslipper? (man får jo lønns/trekk-oppgave hvert år)

Forsikringspapirer? (man får jo ny avtale hvert år)

Skattekort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke noe som heter at en burde spare på disse papirene i 3 år?

Og bedrifter i 10 år?

Skrevet

Kvitteringer (kontoutskrifter) på betalte regninger i tre år etter første forfall, pga lov om foreldelse av fordringer.

Kvitteringer på kapitalvarer med garanti legger jeg i originalesker, som jeg oppbevarer på loftet. På større og dyrere hvite-, brunevarer og møbler, oppbevarer jeg kvitteringene i forsikringspermen.

Forsikringsvilkår har jeg i en ringperm. I samme permen har jeg også blanke A4-ark som jeg stifter kvitteringene fra forrige avsnitt til. Når jeg får ferske vilkår, kaster jeg de gamle, og setter inn de gjeldende.

Alt med lønn, fradrag, skatt og sånn, har jeg i en egen ringperm. Når selvangivelse og ellers skatteåret er godt og vel omme, går hele permens innhold inn i en diger brunkonvolutt med årstallet på. Og den oppbevarer jeg i minst ti år. Særlig nøye er jeg på de med fradrag som kan tolkes i ulike poster, fordi man risikerer justering i ti år, og da kan det være greit å ha tilgang på dokumentasjon.

Det meste kommer i A4-størrelse eller mindre, og får plass i en litt røslig skoeske, når det oppbevares, så særlig plasskrevende behøver det ikke bli. Og det er deilig å vite at man har litt kontroll.

Skrevet

Lønnsslipper er ikke dumt å spare på. Jeg hadde en opprydning for noen år tilbake, og fant ut at jeg hadde lavere lønn enn minstelønn! Da var det kjekt å ha, når jeg skulle konfrontere min arrogante sjef.

Skrevet

Jeg har alt i egne permer: regninger, skattepapirer, lønnsslipp, kontoutskrifter, forsikringspapirer osv.

Skrevet

Har alt i perm, og kaster det du nevner etter ca 1 år.

Nettbanken forteller meg uansett hva jeg har betalt til hvem, og når.

Skrevet

Kaster alle lønnslipper etter likningen er i orden. Sparer på alle skatteoppgjør i egen perm. Forsikringspapirer kaster jeg når jeg får nye. Kvitteringer på dyrere kjøp oppbevarer vi på et eget sted - her burde jeg vel ryddet/kastet de som har gått ut på reklamasjonstid.

Skrevet
[...] Kvitteringer på dyrere kjøp oppbevarer vi på et eget sted - her burde jeg vel ryddet/kastet de som har gått ut på reklamasjonstid.

De kan fremdeles være greie å ha, hvis du får større forsikringsskade. Selv om de ikke lenger har verdi i forbindelse med garanti for varen. Gjerne lagt sammen med papirbilder av innbo i alle rom. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Det blir mye papirer etterhvert.... og nå må jeg rydde litt.

Hvor lenge sparer du på:

Lønnsslipper? (man får jo lønns/trekk-oppgave hvert år)

Forsikringspapirer? (man får jo ny avtale hvert år)

Skattekort?

Lønnslipper får jeg kun på epost, så de blir gjerne liggende to tre år.

Forsikringspapirer brenner jeg opp så snart jeg får ny avtale... er dette kanskje ikke så smart? Aldri tenkt på at jeg kan få bruk for dem så lenge jeg har nåværende avtale...

Skattekort, den delen jeg ikke leverer til arbeidsgiver, brenner jeg når året er omme og jeg har fått nytt for neste år. Ligningsattestene tar jeg vare på.... ennå ikke kastet noen i løpet av de tolv årene jeg har fått det.

Gjest Gjest
Skrevet

bevis på betalte regninger sier man at man skal spare på ett år.

forsikringspapirer så lenge dem er gyldige.

kvitteringer på varer med garanti så lenge garantien gjelder.

Skrevet

Jeg tar kun vare på fakturaer for varekjøp der det på et tidspunkt kan være snakk om garanti. Øvrige fakturaer kaster jeg etter at de er betalte. Kvitteringer for betalingen kan alltid hentes i nettbanken.

Lønnslipper får jeg på mail, så de lar jeg ligge for et år om gangen, men da kun for å følge med på egen inntekt. Sletter de etter mottak av lønns-og trekkoppgave. Alle årsoppgavene kaster jeg etter at jeg har fått ligningen, så det er vel i grunn bare ligningen + garantipapirer jeg sparer på.

Og gamle skattekort? Hva i all verden skal man med det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...