Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Jeg har kommet i en svært kinkig situasjon... I høst kom jeg i kontakt med en hyggelig dame som ønsket å parre son Bichon Frise tispe. Jeg hadde et stort ønske om å få en valp som min Bichon Frise hann var far til. Han er registrert, har alle papirer i orden, men aldri stilt ut eller noe sånt. Utseende og lynne hans er noe ethvert bichon menneske kommenterer og liker. Vi planla og skrive en kontrakt, men rakk aldri det før tipsa hadde løpetid og var drektig. Denne tispa viste seg å være uregistert. Det er greit nok for meg det, har ingen interesse av videre avl, utstilling osv. Det som er saken er at hun vil gi meg 800 kr for selve parringen, og 800 kr pr valp. Det ble 6 valper, så summen blir da 5600. Selv tjener dama med tispen 60000 kr på å selge de fem resterende valpene for 12000 kr stk. Hun har jo ingen utgiter som shipping, registrering, utgifter til utstilling osv. Det hadde vært en real pris HVIS valpene skulle bli solgt til en pris som var ok for uregistrerte valper. Valigvis ligger vel dette såvidt jeg vet på rundt halv pris. Hun sier nå at hun vil selge valpene for full pris, nemlig 12000 kr. Dette blir jo da kjempedyrt! Hun sier at vanlig pris i Bichon avl er 1500 for parring og det samme pr valp, men hvis en eller begge foreldrene er uregistrerte er det 800 kr pr valp og for parring. Det hun ikke skjønner er at hun kan ikke få både i pose og sekk; Gi meg en lavere sum fordi valpene blir uregistrerte, men samtidig selge de til samme pris som registrerte valper. Grunnen til at hannen får mindre penger for et kulle uregistrerte valper må jo være at tispeeier også tjener mindre på det???Jeg har tydeligvis ingenting jeg skulle sagt i denne saken, men føler jeg må spørre andre med erfaring om hva de mener. Har vært i kontakt med nkk og diverse oppdrettere, alle mener det samme som meg. Jeg har vært veldig mye hos disse valpene, og nå er de snart 7 uker og klar for levering om ikke lenge. Jeg har valgt meg ut en hjerteknuser av en valp for lengst, så den skal jeg ha, fullpris eller ikke. Syns i grunn dette er mer en prinsippsak nå. Vil også veldig gjerne advare andre om å kjøpe uregistrerte valper, som verken er vasksinert eller chippet for fullpris. Se opp i Sandefjord! Kan ikke legge ut navn pga personvern osv.. Dumt egnentlig. Ingen annonse ligger desverre ute, hun sier hun vil selge de til folk hun får kontakt med via folk hun kjenner osv. Jeg syns ingenting om å lure mennesker på denne måten! Lure folk som skal kjøpe valper som min bichon er far til. Det fins desverre nok av mennsker der ute som kan la seg lure, slik jeg i grunn har latt meg lure nå. Angrer på hele parringa, men valpene er nå en gang født, og utoolig nydlige. Ble langt dette her. har noen noen meninger om saken?? Har jeg noen rettigheter? Har jeg som eier av hannhunden rett til å vite hvem som kjøper de resterende 5 valpene? syns dette bør være til skrekk og advarsel til andre som ønsker å parre hannhunden sin med en tispe! SKRIV FOR ALL DEL KONTRAKT!!
InaMina Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Mulig jeg misforstod hva du faktisk skrev, men stemmer det at du skulle få 800 per valp? Altså ca halv pris i forhold til hva som er vanlig? Isåfall kan jo ikke hun selge den for full pris mener jeg. Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med rettigheter, men en får da virkelig håpe at normale mennesker ikke kjøper uregistrerte valper til full pris, når en kan kjøpe registrerte. Forresten, kom det frem før paringen at tispen var uregistrert?
lucy_in_the_sky Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Nå har jo du fått fine svar på et annet forum da.. Men hvis du vil ha flere svar: Nei, du har ingen rettigheter når du har lånt ut hannhunden din til å lage et uregistrert kull uten å skrive kontrakt. Hvorfor skulle du ha noen rettigheter da?Synes bare du bør være glad for at du får noe som helst i det hele tatt, for hun kunne like gjerne latt være å gi deg noe som helst. At hun vil selge uregistrerte valper til full pris skal jeg la være å kommentere, men så lenge folk er så dumme at de betaler så vel...
Passive Skrevet 1. april 2009 #4 Skrevet 1. april 2009 Egentlig burde du få 1500 kr for parringen og for hver valp, for de tjenestene du har gitt henne blir jo de samme uansett om det er registrert/uregistrert/renraset hund hun har. Valpene hun har burde hun selge til halvparten av vanlig pris.
lovenemo Skrevet 1. april 2009 #5 Skrevet 1. april 2009 (endret) Sånn kan det gå når dere ikke har en kontrakt som sier hva du skal ha for at hun bruker hannhunden din. Det som er "vanlig" er at hannhundeier får hva det koster for en valp, og når første valp blir solgt går de pengene til hannhundeier. Tviler sterkt for at du har noen rettigheter siden dere ikke har en kontrakt mellom dere. Tror heller ikke at du har noen rett til å få vite hvem det er som kjøper valpene, men hadde tispeeier vært seriøs ville vedkommende sagt det. Endret 1. april 2009 av Aryia
Sheenaca Skrevet 1. april 2009 #7 Skrevet 1. april 2009 Hvis hun skal selge valpene for fullpris burde du fått en gratis valp - minst. Enkelt og greit. Din hund er jo registrert, hvorfor skal du tape på at hun ikke driver seriøst? Men uten kontrakt blir det vel vanskelig å kreve noe, det er synd man ikke kan stole på folk. Hvis du er aktiv i Bichon-miljøet håper jeg du advarer andre der. En ting er å selge valper uregistrert, men å selge dem uten chip, vaksine og dyrlegesjekk (som jeg fikk inntrykk av at hun gjør nå) går langt over min forstand.
Frey Skrevet 1. april 2009 #8 Skrevet 1. april 2009 For det første: Det er ikke på alle raser man praktiserer prisen på en valp som betaling til hannhundeier. På små raser som kan få f eks bare en eller to valper i kullet er det vanslig med sprangavgift (normalt ca 1500,-) pluss samme sum pr levende valp etter 5 uker. For det andre: Når du ikke har skrevet kontrakt så har TS lite å fare med. Når det i tillegg er blandingshunder (som det faktisk er når det er uregistrerte valper) så blir det enda vanskeligere, fordi man ikke har muligheten til å nekte å underskrive parringspapirene. Dette er nok bare dyr lærdom for TS sin del.
Vodecka Skrevet 2. april 2009 #9 Skrevet 2. april 2009 Jeg er nok veldig enig med Frey her. Du gav opp alle rettigheter når du valgte å la ho få låne hannen din før dere skreiv kontrakt. Vet det er ett surt eple å bite i, men vær heller fornøyd med at du fikk noe i det hele tatt. Ta med deg erfaringa, skriv kontrakt og parr registrete tisper! Håper du blir fornøyd med valpen
Gjest LC Skrevet 3. april 2009 #10 Skrevet 3. april 2009 For det første : Jeg hadde aldri parret min hund med en uregistrert hund. Ikke fordi jeg er så forferdelig interessert i utstilling, men rett og slett fordi det er lettere å vite at en hund er frisk dersom den er registrert. (Man bør jo sjekke avlshundene for sykdommer, i ditt tilfelle patellasjekk og øyelysning ). Dersom hun skal tjene 60.000 på salget må hun ha fått minst 5 valper, og hun må selge de for full pris - noe som er svært useriøst med tanke på at valpene ikke får stamtavle og ikke kan registreres. Jeg ville ALDRI lånt bort hannhunden min til en slik parring- uansett! Når vi snakker pris for parring kan jeg fortelle deg hva som er normalt for rasehunder med stamtavle. Hannhundeier får 10% av valpepris for selve parringen, + ytterligere 10% av full valpepris per levendefødte valp. Dvs for bichon som selges for 12.000 (hvis f.eks 5 valper) 1200 for parringen + 1200*5 valper = (1200*6) 7200 kroner.
Gjest lc Skrevet 3. april 2009 #11 Skrevet 3. april 2009 For det første : Jeg hadde aldri parret min hund med en uregistrert hund. Ikke fordi jeg er så forferdelig interessert i utstilling, men rett og slett fordi det er lettere å vite at en hund er frisk dersom den er registrert. (Man bør jo sjekke avlshundene for sykdommer, i ditt tilfelle patellasjekk og øyelysning ). Dersom hun skal tjene 60.000 på salget må hun ha fått minst 5 valper, og hun må selge de for full pris - noe som er svært useriøst med tanke på at valpene ikke får stamtavle og ikke kan registreres. Jeg ville ALDRI lånt bort hannhunden min til en slik parring- uansett! Når vi snakker pris for parring kan jeg fortelle deg hva som er normalt for rasehunder med stamtavle. Hannhundeier får 10% av valpepris for selve parringen, + ytterligere 10% av full valpepris per levendefødte valp. Dvs for bichon som selges for 12.000 (hvis f.eks 5 valper) 1200 for parringen + 1200*5 valper = (1200*6) 7200 kroner. EDIT: Dessuten burde dama chippet og helsesjekket valpene, det er det minste man kan gjøre for å i det heletatt prøve å være litt seriøs oppi det hele.
Trillrund Skrevet 3. april 2009 #12 Skrevet 3. april 2009 Jeg ville heller aldri lånt ut min hannhund til en uregistrert tispe, uansett om tispa var av samme rase. Jeg ville heller ikke lånt ut min hannhund til en registrert tispe uten at paringsavgiften var avtalt på forhånd. Siden min hund er champion og har obligatoriske helseundersøkelser, tar jeg 2000,- som sprangavgift og 2000,- per valp, opptil valpeprisen (for tiden 12 000,- på min rase). Før han ble champion, men med helsetestene, var prisen 1000,- for spranget og 1000,- per valp, opptil valpepris. Du har dessverre ingen rettigheter! Og hvis du betaler fullpris for en valp fra kullet, ja da sier du at du synes dette er OK.... Forøvrig synes jeg tispeeier er ganske morsom som tilbyr deg redusert avgift når h*n har tenkt å selge valpene til full pris. Frekkhet er en nådegave.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå