Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Jeg har bestemt meg for at jeg vil ut av foreldrehjemmet så fort som mulig. Jeg trenger et sted for meg selv, rett og slett. For tiden har jeg ingen jobb, men jeg har søkt en god stund og venter på svar. Ja, jeg er full klar over at jeg ikke kan flytte uten å først ha fast inntekt. Men om dette kommer i orden, hvordan går jeg frem? Det er dyrt å bo alene, og jeg har regnet litt på det: 5500,- er det lengste jeg kan strekke meg hvis jeg skal ha alle utgifter alene. Om det er lite bryr meg ikke så lenge jeg har kjøkken og bad. Jeg er ikke glad i å ha ukjente svermende rundt meg på disse stedene. Jeg vi helst bo i Buskerud/Akershus/Oslo og omegn, og jeg er klar over at prisene der er dyre om man ikke skal dele med noen. Jeg har ikke veldig lyst til å leie av et firma, men heller av privatpersoner/eierne av hybelen/leiligheten. Men det er egentlig ikke så farlig akkurat det. Hvordan gjør man det? Noen som har erfaringer eller tips å komme med?
lucy_in_the_sky Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Det er vel bare å søke på finn.no og se om du finner noe du kunne tenke deg i riktig prisklasse og område..?? Eller var det noe annet du tenkte på?
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Ja det vet jeg. Jeg tenkte mer sånn tips på hvordan man kommer i kontakt med privatpersoner. Eller hva man må ha i orden og sånn for å kunne flytte alene? Jeg er som sagt helt fersk, så jeg vet overhodet ingenting.
lucy_in_the_sky Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 Vel, når du har funnet en leilighet/hybel du kunne tenke deg på finn eller i lokalavisen f.eks, så ringer du til de som leier ut leiligheten og sier at du er interessert i å leie Jeg har aldri gjort det på noen annen måte enn det i hvert fall (utenom en gang jeg leide leilighet av en kollega som skulle fremleie). Ang hva du må ha på stell for å flytte alene, så skjønner jeg ikke helt hva du mener? Du må selvfølgelig ha økonomi til det og det du trenger av møbler, kjøkkenutstyr osv. Noen leiligheter leies ut halvt eller helt møblert (spør hva som evt følger med leiligheten av møbler), men de har som oftest ikke noe kjøkkenutstyr (bestikk, fat, gryter osv). De fleste utleieleiligheter har hvitevarer, dvs kjøleskap/frys og komfyr. Det varierer hvorvidt de har oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel. Oppvaskmaskin og tørketrommel klarer du deg vel fint uten, men vaskemaskin må man jo ha Du kan jo også spørre hvorvidt leien inkluderer strøm og /eller bredbånd, men dette pleier å stå i annonsen (spør om bredbåndsoppsett uansett, om du har pc). Det er vanlig å betale depositum når man leier, depositumet pleier å være mellom 1-3 måneders husleie. Dvs at om du leier en leilighet som koster 5000,- i mnden, så er depositumet antageligvis 5000, 10 000 eller 15 000,-. Disse pengene må du spare opp før du flytter, i tillegg til første husleie. OBSOBS: Depositumet skal inn på en konto som både du og huseier disponerer, du skal ikke sette inn depositumet på en konto som står i huseiers navn! Dette er for at ingen av dere skal kunne bruke av disse pengene uten at begge samtykker. Ga dette deg noen svar? Noe mer du lurer på?
Gjest hopeful Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Ja det vet jeg. Jeg tenkte mer sånn tips på hvordan man kommer i kontakt med privatpersoner. Eller hva man må ha i orden og sånn for å kunne flytte alene? Jeg er som sagt helt fersk, så jeg vet overhodet ingenting. Spør tanter,onkler, venner og bekjente om de kjenner noen som skal leie ut. Kanksje de kjenner noen som leier ut til en grei pris! En nabo av foreldrene mine leide f.eks ut ganske billig mot at leieboerne holdt hagen i orden med plenklipping, luking i bed, snømåking osv. De er gamle og er ikke avhengig av høye leieinntekter, men trenger hjelp i hagen. Så dette var en grei løsning for dem. Sikkert flere av disse Ellers er det vel nesten bare hybelrom du får for den prisen. Depositum bør du spare til før du begynner å lete kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 Jeg har bestemt meg for at jeg vil ut av foreldrehjemmet så fort som mulig. Jeg trenger et sted for meg selv, rett og slett. For tiden har jeg ingen jobb, men jeg har søkt en god stund og venter på svar. Ja, jeg er full klar over at jeg ikke kan flytte uten å først ha fast inntekt. Men om dette kommer i orden, hvordan går jeg frem? Det er dyrt å bo alene, og jeg har regnet litt på det: 5500,- er det lengste jeg kan strekke meg hvis jeg skal ha alle utgifter alene. Om det er lite bryr meg ikke så lenge jeg har kjøkken og bad. Jeg er ikke glad i å ha ukjente svermende rundt meg på disse stedene. Jeg vi helst bo i Buskerud/Akershus/Oslo og omegn, og jeg er klar over at prisene der er dyre om man ikke skal dele med noen. Jeg har ikke veldig lyst til å leie av et firma, men heller av privatpersoner/eierne av hybelen/leiligheten. Men det er egentlig ikke så farlig akkurat det. Hvordan gjør man det? Noen som har erfaringer eller tips å komme med? Du kan normalt sett få en leilighet til 5500 i de områdene du skisserer. Sentralt i Oslo kan 5500 kroner bli knapt å forholde seg til, men det kan være mulig hvis du leter godt og med litt flaks. Bør ikke være noe problem hvis du er villig til å bo mindre sentralt. Undersøk først med kjente og nettverk, kanskje er de glad til for å slippe å utlyse utleie, organisere offentlig visning o.l. Og er man heldig kan man oppnå noe hyggeligere pris. Når du vil leie tar du rett og slett kontakt med utleier og ber om å få se leiligheten. Lurt å sette seg inn i hvordan offentlig kommunikasjon er til stedet, evt. vedtekter i borettslaget og slike ting som gjerne regulerer ting som husdyrhold osv, samt forholdene rundt i området, spesielt ift. støy. Forhør deg med huseier om det er forhold som tilsier at husleien skal økes i nærmeste fremtid. Sjekk videre om strøm og evt. andre utgifter er inkludert i leien. Når du så skal leie så er det viktig å få kontrakt på hvor lenge du skal leie og hva du skal betale! Dette bør absolutt på plass så snart som mulig. Det er også lurt å gå gjennom leiligheten, gjerne ta bilder slik at du får dokumentert tilstanden før du flytter inn for å forhindre at huseier krever kompenasjon for skader/mangler som allerede var der før du flyttet inn. Opplys utleier om dette før du evt. flytter inn og krev at det utbedres dersom det er vesentlige mangler. Sjekk også at det er noenlunde rent og pent, man skal ikke flytte inn i en svinesti. Under leieperioden, ta vare på utskrifter/kvitteringer på betalt husleie. Om en mangel oppstår som f. eks at hvitevarer som følger med slutter å fungere må du opplyse om det så fort som mulig og be om at det utbedres. Ta vare på all skriftlig kommunikasjon med huseier slik at du har en portefølje man kan gå tilbake på ved tvister. Når du leier, husk at huseier ikke kan øke husleien på kortere varsel enn en mnd tror jeg det var (lenge siden jeg har leid nå) men det kan man finne på lovdata.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå