Gå til innhold

Jeg blir så provosert!!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ueinige i sak - men overlet dømminga til Gud. Dessutan - homofile kan like gjerne ta i mot Jesus dei som oss andre syndarar, og få eit "Gå ut av fengsel"-kort

Bare lurte litt på hva Crazee mener med "Gå ut av fengsel kort" jeg... Ser du på det å være homofil som å sitte i fengsel, eller mener du dette er et slags tilgivelseskort man kan få?? Eller er det snakk om helbredelse av homofile?? Ble litt usikker på hvordan jeg skulle tolke den siste setningen din... :oops:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Atmi, jeg krangler ikke, jeg diskuterer :wink:

Jeg må bare støtte opp om Veslebråkas innlegg, jeg er veldig enig i det du skriver. Man skal ikke dømme noen ut fra deres seksuelle legning!

Forstår ikke helt meningen med dette avsnittet ditt her - saken er at jeg har allerede satt ord på og turt å si det høyt. Jeg står også for meningene mine og har forklart dem greit nok til at andre skal kunne forstå hva som er mitt synspunkt. NEi, jeg føler ikke for å endre meningen eller synspunktet mitt i dette

Jeg skrev det jeg skrev der fordi jeg oppfattet det som at du "unnskyldte" deg ved å skrive at "jeg blir stresset av å prate om dette" for å komme deg unna diskusjonen. Derfor, det stakk ikke dypere enn som så.

Har dere tenkt over hvor liten respekt og toleranse dere viser til de som er kristne når dere skriver innlegg som dette?

Lukter dobbeltmoral av dette her syns nå jeg.

Skrevet
Bare lurte litt på hva Crazee mener med "Gå ut av fengsel kort" jeg... Ser du på det å være homofil som å sitte i fengsel' date=' eller mener du dette er et slags tilgivelseskort man kan få?? Eller er det snakk om helbredelse av homofile?? Ble litt usikker på hvordan jeg skulle tolke den siste setningen din... :oops:[/quote']

Jeg er litt usikker på hva Crazee mener i det hele tatt, jeg :lol: For jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner helt hvor han vil hen.... :oops:

Lillian

Skrevet
Joda, som sagt jeg respekterer kristne i utgangspunktet. Men forstå dem? Det gjør jeg ikke, uansett hvilken vinkling det er på det. For jeg forstår rett og slett ikke hvorfor vi skal dømme folk etter over 2000år gamle leveregler!! Og hvorfor ikke homofile er likeverdige i kirken som heterofile!!

:kgsmil:

Skrevet

Jeg ser ikke mye forståelse for de kristne i denne sammenhengen. Selv blir jeg også ofte oppgitt av kristne mennesker - eller det vil si de jeg oppfatter som fastlåste og trangsynte kristne mennesker. Men jeg har lært meg å respektere dette likevel. Det har seg nemlig slik at religion er noe veldig personlig. Dersom en person "vet" inni seg at dersom han/hun er homofil skal de brenne i helvete i evighet - da må vi prøve å forstå reaksjonene dette gir hos denne personen - vi trenger ikke være enig, men vi vil kunne forstå at det gir en sterk reasjon hos dem. dette på grunn av demmes sannhet som er ulik vår. Dersom jeg ikke skulle forstått de kristne ville jeg heller ikke forstått de homofile. Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at de ønsker å ha seksuell kontakt og kjærlighetsforhold til noen av sitt eget kjønn - men de har fortalt at det er det de ønsker, det er dem de blir glad i og elsker. Da syns jeg at jeg skal legge min virkelighet på hylla å være glad på deres vegne for at de finner kjærlighet. I tillegg skal jeg respektere dem litt ekstra fordi at de har en litt tøffere vei å gå enn oss andre. Men jeg forstår dem ikke noe mer enn jeg forstår dem innenfor kristendommen. Jeg forstår bare at det er deres sannhet og deres virkelighet, og at den sannheten er akkurat like virkelig for dem som min er for meg.

Atmi

Gjest Anonymous
Skrevet

Slettet. Hege

www.kvinneguiden.no/Forum/faq.php#0

Gjest Coolaid
Skrevet

Det er jo sånn at alle synder, alle har vel sine spøkelser i skapet. Ingen mennesker er uten synd. Det vil vel si at disse kristne miljøene som står bak denne nettsiden og publikasjonen er syndende mennesker også. Kan ikke fatte at de tør være fordømmende ovenfor andre. Reagerer også på at man ikke finner noe ansvarlig utgiver av nettsidene. Kanskje de er for feige til å møte til diskusjon. Tror Jesus blir kjempe lei seg når han ser hvor mye smerte disse menneskene påfører de homofile. Syns ikke noe om at det er greit at disse miljøene skal få lov til å mobbe homofile. Homofile er jo bare mennesker som meg og deg.

Gjest Coolaid
Skrevet
Har dere tenkt over hvor liten respekt og toleranse dere viser til de som er kristne når dere skriver innlegg som dette? Skal ikke de kristne og respekteres og forstås?

Lukter dobbeltmoral av dette her syns nå jeg.

Har kristent livssyn selv. Det betyr ikke at jeg syns det er greit å drive med mobbing mot en gruppe mennesker i Guds navn. Man kan ikke tillate seg hva som helst bare fordi man er kristen. Her gjelder de samme spillereglene som ellers i samfunnet.
Skrevet

:evil: slikt blir jeg også SINNSYKT provosert av :evil:

Skrevet

Jesus kom til jorda slik at KVAR DEN SOM TRUR PÅ HAN og har teke i mot han ikkje skal gå fortapt (i "fengsel") men få evig liv ("ut av fengsel kort")

Altså, kristne er ikkje noko betre enn homofile. Og OM homofili er synd - så døydde jo Jesus på krossen NETT for å frelsa syndarar. Noko me alle er.

Når det gjeld sidene elles: Kor mange har lest dei? Det eg rakk å lesa tyder på at dei ikkje set pris på kristne som fordømmer homofile...

Det EG har lagt merke til (og ikkje berre tenk Kvinneguiden no) er at så snart ein kristen seier han ikkje kan gjera noko fordi han meiner det er synd, så er andre (ikkje-kristne) raskt på pletten og fordømmer han - fordi alle veit jo at kristne (ikkje enkelte kristne, men kristne) er fordømmande og nedrige og det eine med det andre. Å sjekke fakta og kva som eigentleg blir sagt er ikkje så nøye - det viktigaste er å skjelle ut kristendommen og fordømma dei kristne. Sjølv om dei eigentleg er einige med den det går ut over; ordet "kristen" ser ut til å vera ein raud klut som stoppar evna til å lesa og forstå kva som blir sagt...

Igjen - dette er erfaringar eg har frå mange plassar - ikkje tru at eg siktar til nokre spesielle brukarar eller trådar her, for det gjer eg ikkje! (Men eg vil lyga om eg seier eg ikkje ser tendensar no og då - og det gjer meg trist. :-( )

Skrevet

Sitat fra siden:

Altså' date=' kristne er ikkje noko betre enn homofile. Og OM homofili er synd - så døydde jo Jesus på krossen NETT for å frelsa syndarar. Noko me alle er. [/quote']

Ja, nettopp! Det er jo det jeg prøver å få frem!! Hvorfor er da likevel kirken imot homofile samliv, tillater ikke homofile prester osv. :forvirra:

Nei, de setter ikke pris på kristne som fordømmer homofile, men de mener likevel at homofile bedriver "styggedom". Er ikke dette litt motstridende, da, Crazee? De fordømmer ikke homofile i hverdagen, men at homofile skal få være prester, organister, skal få leve sammen i homofile samliv osv, nei DET godtar de ikke... :forvirra: Er det rart jeg blir forvirra??

Det er av dette jeg blir provosert, ikke av kristne mennesker eller kristendommen i seg selv.

Forstår du hva jeg mener?

Lillian

Gjest Scarlet
Skrevet

:kjempesinna: For å si det rett ut: Enkelte mennesker er bare så utrolig BLÅST i nøtta!! Vi lever i år 2003, og mennesker som er i mot homofile i dag ser jeg på som mennesker uten peiling i det hele tatt. Det skulle ikke være mulig! Hvorfor skal man ikke få lov til være homofil? Hva folk gjør innenfor soverommets fire vegger burde ikke være noe som andre bryr seg om. Jeg blir så utrolig irritert at jeg har ikke ord når jeg hører om mennesker som er i mot homofili! Hvem sier at det er unormalt? Er det noen som har en definisjon på hva normalt er så vil jeg gjerne høre den. Min definisjon er at å spise, drikke og sove er normalt. Gjør du ikke disse tingene så klarer du ikke å overleve, men utover det så finnes det for meg ingen definisjon på hva normalt er. Med andre ord: Man kan ikke si at homofili ikke er "normalt", for for de som er det så er det normalt!

Blir så forbannet!!

Skrevet

Det er mange som er overmåte interessert i hva andre foretar seg på soverommet,da. Kanskje fordi de er oppvokst med skyld og skamfølelse overfor seksualitet, og vil tråkke ned på de liberale?

Personlig funderer jeg aldri over andres senge-eventyr, men hvis jeg skal prøve - så må jeg innrømme at jeg ikke kan si at funderinger om Per Kristian Foss er verre enn funderinger om Kjell Magne Bondevik... :erter:

Skrevet

Først og fremst Lillian, eg sikta ikkje til deg i det heile. (Håpa eg gjorde det klart at eg ikkje sikta til nokon spesielt - eg berre hadde ei generell utblåsing over dei som er så raske til å kritisere at dei ikkje oppdagar at dei einige med dei dei kritiserer ;-) )

Elles - religion er eit så følsomt tema at det kan vera vanskeleg å få fram kva ein meiner. Eg vil prøva med eit anna døme; om eg greier det anar eg ikkje:

Eg likar ikkje røyking. Skal vera ærleg nok å seia at eg synest røyking er dumt. Og skadeleg. Med eit slikt synspunkt går eg ut i frå at dei fleste her forstår at det faktisk ville gleda meg om folk vil slutta å røyke. Eg vil heller ikkje kunna anbefala å røyke, eller seia det er heilt OK.

Trass i det har eg ikkje noko i mot røykarar. Eg greier fint å vera i lag med dei, utan å fordømma den vanen dei har, eller sjå ned på dei/fordømma dei som menneske på grunn av dette. Eg kan seia kva eg synest om røyking, heilt klart, men utan at eg dermed er negativt innstilt til dei som røyker.

Så testen på kor vellukka denne samanlikninga var: Om ein erstattar røyking med homofili/homofil praksis - går det an å sjå korleis ein kan meina homofili er synd, samtidig som ein støttar dei som er homofile (eller i det minste ikkje fordømmer dei)?

Uansett, når det gjeld kyrkja sitt syn på dette: Meiningane innan kyrkja er delte i dette synet - men ein fordømmer ikkje dei homofile, i alle fall. At ein ikkje vil lata dei få vera prestar o.l. kan kanskje vera fordi levemåten er stikk i strid med det ein lærer bort. (Ein storrøykar lærer bort at røyking er dumt og skadeleg? Å tilsetje pedofile i barnehagar? Vanskeleg å dra samanlikningar...) Poenget er vel at om ein gir katten i kva dei føretek seg på soverommet, så vil ein ikkje tilsetja folk som lever stikk i strid med det ein skal læra bort.

OK, det er dei som fordømmer andre folk òg - om det er homofili eller andre grunnar har kanskje ikkje så mykje å seia. Men dei har nok ikkje basis i Bibelen for å fordømma...

Strøtanke: Mange viser til det Jesus sa, om at "den som er utan skuld kan kasta den første steinen" - og at ingen, heller ikkje Jesus, kasta stein. Men mange av dei gløymer kva Jesus sa: Gå bort, og synd ikkje meir.

Trur ein at noko er synd, så kan ein ikkje berre seia at det er i orden. Det er det jo ikkje då...

Å sjå bort i frå det som står i Bibelen fordi me er "så moderne" i dag, og det som står i Bibelen er utdatert - det er å gå på ville vegar. Å prøva å finna ut kva Bibelen faktisk seier, det er noko anna - mange meinar homofili er synd i følge Bibelen, andre meinar det ikkje er synd - stadig i følge Bibelen.

Kunne nok sagt mykje meir, men kort: Å seia at homofili er synd er som å seia at røyking er dumt. Det kan nok vera dumt for dei som er homofile/røykarar å høyre det - men det er ikkje automatisk ei fordømming av dei.

Gjest *Lillian*....
Skrevet

Jeg så at du ikke skrev det var meg spsielt du sikta til, Crazee, men jeg besvarte det likevel på den måten jeg gjorde :blunke:

Men okei...Jeg må bare gi meg etter det siste innlegget ditt, jeg har ikke ett eneste godt motagrument til deg her på stående fot.. Sjansen for at jeg ikke finner et godt motargument er også ganske stor... Så jeg må nok bare krype til korset og si at; JA, du har så rett så rett, Crazee.... :lol:

Jeg liker ikke å innrømme det, men i siste innlegget ditt tok du knekken på all min argumentasjon :wink: Faen og! :ler:

Lillian *innrømmer det når hun ser seg slått*

Gjest gjest1
Skrevet

Dette er faktisk ikke rart eller merkelig i det hele tatt. Enhver med minimal kjennskap til bibelen vet at den sier at menn som er sammen med menn ikke skal arve guds rike. Og er man kristen så er det én lovbok som gjelder og det er Bibelen. At man ikke liker lovene der betyr ikke at man bare kan endre dem så de skal passe bedre til en selv.

Jeg fikk parkeringsbot i dag forresten, og det passer meg innmari dårlig at det ikke er lov å parkere akkkurat der hvor jeg parkerte, jeg skulle jo bare følge guttungen på toget.. så den loven vil jeg drite i.... og heller lage en som heter omtrent sånn; dersom man føler behov for å parkere på plasser som egentlig er markert med parkering forbudt, så er dette selvfølgelig ok, vi lever jo i 2003, og jeg ser ingen grunn til at jeg skulle få bot da jeg faktisk ikke stod i veien for noen.

Jeg personlig har ikke noe i mot homofili, og har ikke noe problem med å forstå at de kan ha nøyaktig de samme følelsene for hverandre som de heterofile har - mennesker er mennesker... men bibelen er bibelen liksom, og den skal jo liksom være inspirert av Gud, og tror man på ham så gir det seg jo selv.... ikke sant? Han er sjef..

Gjest gjest1
Skrevet

...et lite tankekors forresten - hvorfor snakker alle om hva de homofile gjør bak fire vegger og i soverommet? homofile driver ikke bare med sex, de har vanlige liv akkurat som alle andre, men med en gang det er snakk om homofili så diskuterer vi sex? hallo?

Gjest gjest1
Skrevet
Sitat slettet. Hege

Hvilket sier mer om deg enn om Per Kristian Foss :kul:

Gjest Anonymous
Skrevet

Joda jeg lever i 2003 jeg også, og er ikke kristen, ser nok på bibelen mer som et eventyr. Og ikke er jeg noe for hets av menneskegrupper heller. Uansett om det går på hudfarge eller seksuell holdning.

MEN personlig har jeg lite til overs for homofile.

Akkurat som de har rett til å ha sin egen holdning om sex, har jeg min egen holdning om dem!

Synes dette med homofili nærmest har blitt en mote. Og det har gått for langt. Hvorfor "MÅ" homofile kunne gifte seg?

Hvorfor "MÅ" homofile få adoptere barn?

For 30 år siden var homofili ulovlig og straffbart, pga deksuelle handlinger som var ansett som "unormale" og ikke akseptert av samfunnet.

Hva om 30 år? Hvilke grupper mennesker med "uvanlige" seksuelle holdninger skal da gå korstog? Nekrofile? Pedofile?

"Jeg kan vel ha forhold til ei jente på 10 år, fordi hun vil det jo selv"

Og det er idiotisk at sånt skal være ulovlig, herregud vi lever da i 2033!

OK, vær homofile så mye dere vil, både nå og i fremtiden. Men ikke forvent at alle støtter dere. For meg er det ganske enkelt noe unormalt, kvalmt og jeg er desverre ikke komfortabel sammen med dere.

Og bare for å presisere: Jeg er absolutt ikke for nekrofile eller pedofile heller, og jeg setter IKKE de i samme bås som homofile.

Jeg er bare spent og skremt på hvor vår utvikling av sex frigjøringen skal ende.

PS! Om min sønn en dag i fremtiden forteller at han er homofil, har jeg et STORT problem!

Mortie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...