*Lillian* Skrevet 11. juli 2003 #1 Skrevet 11. juli 2003 http://www.homofili.com Her er det laget en nettside om hvorfor de kristne er imot homofili og det å leve et homofilt samliv...... Jeg har bare skummet gjennom det som står der, og jeg blir så provosert!!!!!! Vi lever i 2003, skal ikke engang folk få lov å velge hvordan de vil leve selv??? :evil: Aaaaaargh!!!! Dette opprører meg like mye som rasisme! :evil: :evil: Er det noen her som tør å stå fram med sine argumenter MOT homofile? Eller er det fleste her enige med meg? (Jeg håper virkelig det...) Lillian *provosert og sinna*
Ruby Skrevet 12. juli 2003 #2 Skrevet 12. juli 2003 Helt sykt. Fordommenes tid er ennå ikke over, og vil vel aldri heller bli borte. Jeg mener bestemt at man er homofil, det er ikke noe man blir eller en pop livsstil. Og hvorfor skal folk dømmes av andre fordi de elsker noen og vil leve sammen med noen. Man må da få leve sammen med hvem man vil, uten å bli dømt for det.
Atmi Skrevet 12. juli 2003 #3 Skrevet 12. juli 2003 Min personlige holdning til homofile er at de må få være så homofile de vil og leve som de vil og skal respekteres for den de er og behandles på lik linje med alle andre. Likevel har jeg forståelse for at kristne ikke liker homofili. Jeg syns faktisk det er positivt - ikke positivt at kristendom er i mot homofilil. Men jeg syns det er positivt at de beholder religionen for det den er i stede for å snu religionen etter samfunnet ellers. Vil de forholde seg til en religion syns jeg de skal holde religionen som den er og ikke endre den. Om lovene i religionen er særlig bra kan selvfølgelig diskuteres - men likevel er det enda verre å endre religionen etter moten - da er det bedre å melde seg ut av religionen for å være innvolvert i noe som fullt og helt støtter vedkommendes synspunkter. Dersom de virkelig inni hjertet sitt mener at homofili er en synd og vil føre til alskens plager på den andre siden - da vil jeg gjerne prøve å respektere deres overbevisning og la dem få lov å ha den overbevisningen jeg. Men misforstå meg rett - jeg er overhode ikke enig i slike holdninger selv. Mener bare at som jeg forventer full respekt for mine holdninger og meninger vil jeg gjerne respektere andres meninger og holdninger. De aller fleste i Norge i dag er helt uenige i det som står her i den linken - noen vil nesten alltid ha litt "gammeldagse" holdninger, la dem!!
Crazee Skrevet 12. juli 2003 #4 Skrevet 12. juli 2003 Hmmm - det står faktisk noko interessant der - blant anna det om fordømming av homofile. (Dei meinar det er trist at slikt skjer - og trist at kristne blir tillagt slike meiningar utan grunn.)
*Lavendel* Skrevet 12. juli 2003 #5 Skrevet 12. juli 2003 La nå de homofile få være homofile i fred. Bryr meg midt i r*** hvordan folk lever så lenge det ikke skader andre, og det gjør vel ikke homofili..??
Gjest Tex Skrevet 12. juli 2003 #6 Skrevet 12. juli 2003 La nå de homofile få være homofile i fred. Bryr meg midt i r*** hvordan folk lever så lenge det ikke skader andre, og det gjør vel ikke homofili..??
Gjest Anonymous Skrevet 12. juli 2003 #7 Skrevet 12. juli 2003 http://www.homofili.com Her er det laget en nettside om hvorfor de kristne er imot homofili og det å leve et homofilt samliv...... Jeg har bare skummet gjennom det som står der, og jeg blir så provosert!!!!!! Vi lever i 2003, skal ikke engang folk få lov å velge hvordan de vil leve selv??? :evil: Aaaaaargh!!!! Dette opprører meg like mye som rasisme! :evil: :evil: Er det noen her som tør å stå fram med sine argumenter MOT homofile? Eller er det fleste her enige med meg? (Jeg håper virkelig det...) Lillian *provosert og sinna*
Atmi Skrevet 12. juli 2003 #8 Skrevet 12. juli 2003 Hmmm - det står faktisk noko interessant der - blant anna det om fordømming av homofile. (Dei meinar det er trist at slikt skjer - og trist at kristne blir tillagt slike meiningar utan grunn.) ja, kanskje jeg burde lest linken før jeg svarte på innlegget da :oops:
*Lillian* Skrevet 12. juli 2003 Forfatter #9 Skrevet 12. juli 2003 Joda, dere har gode argumenter med at vi skal respektere andres holdninger og meninger, da snakker jeg om de kristnes holdninger og syn på homofili. Selvsagt skal vi respektere at mennesker har andre meninger og syn på ting enn oss selv, men jeg mener.....Skal vi AKSEPTERE at det er slik?? Jeg kan respektere at mennesker har andre meninger og holdninger enn meg, det har jeg ikke noe problemer med. Det jeg har problemer med å akseptere er at de som tror på Gud og Jesus og likevel ikke aksepterer homofile i kirken. Jesus sa:"La alle barn komme til meg, hindre dem ikke, for Guds rike hører slike til." La ALLE komme til meg..... Skjønner dere, eller? Jeg skal ikke dømme noen fordi de ikke liker homofile, det har jeg ingen rett til, de kan være gode mennesker på andre områder likevel. MEN... Det jeg kan reagere på, er at de som prater om den kristne tro og "Jesus tar imot alle med åpne armer" sitter og snakker med dobbeltmoral!! "Jesus tar imot alle...unntatt homofile" Hva er det for slags diskriminering, da?? Dere ser det vel...Det er DISKRIMINERING, både de kristne diskriminerer og Bibelen diskriminerer... Og DET opprører meg! Selvsagt gjelder ikke dette ALLE kristne, jeg skal vel ikke skjære alle over en kam (som det så fint heter på KG ) og generalisere her, men det kommer fra Bibelen...og de dypt religiøse har som regel dette ståstedet; "vær så homofil du vil for meg, men ikke i Guds hus." :x Finnes vel knapt et mer fordomsfullt menneske i Norge enn Valgerd... Lillian *så opprørt at jeg snart ender på grensen til usaklig *
Gjest Tex Skrevet 12. juli 2003 #10 Skrevet 12. juli 2003 ....du skal ikke plage andre du skal være grei og snill og forøvrig kan du gjøre som du vil.....
Atmi Skrevet 12. juli 2003 #11 Skrevet 12. juli 2003 Selvsagt skal vi respektere at mennesker har andre meninger og syn på ting enn oss selv, men jeg mener.....Skal vi AKSEPTERE at det er slik?? Jeg kan respektere at mennesker har andre meninger og holdninger enn meg, det har jeg ikke noe problemer med. Det jeg har problemer med å akseptere er at de som tror på Gud og Jesus og likevel ikke aksepterer homofile i kirken. Jesus sa:"La alle barn komme til meg, hindre dem ikke, for Guds rike hører slike til." La ALLE komme til meg..... Skjønner dere, eller? * Vi skal akseptere at det er slik - eller rettere sagt vi må akseptere at det er slik. Et samfunn snur ikke over natten - for ikke mange år siden var homofili langt fra så vanlig og akseptert som det er i dag. Derfor er det helt naturlig at en del mennesker med en helt annen bakgrunn ikke aksepterer homofili. De er oppvokst med helt andre holdninger og overbevisninger. Når vi blir eldre vil det være oss som ikke klarer akseptere nyere linjer i samfunnet - vi må tolerere også de menneskene som er noen år eldre og har en annen bakgrunn enn oss. Det tror jeg ville gjort vår forståelse mye større. Når det gjelder akkurat i forhold til kristendom. Ja jesus sa la alle komme til meg - men i bibelen står også at mann som ligger med mann er en styggedom! Som sagt har jeg ikke noe i mot homofile i det hele tatt, jeg er glad de finner noen å være glad i og at de slipper å leve i skam hele livet bare for at flertallet ikke har samme legning som dem. MEN - kristendom er en gammel religion, et sett normer og moral - fra kristendommen er der mange som får svar. Vi kan ikke forvente at alle disse menneskene skal endre mening fordi at dem rundt gjør det. I deres "lov" står det at homofili er en styggedom. Min erfaring ellers i forhold til dette er at de aksepterer homofile men de aksepterer ikke at aktive homofile fungerer som prester eller andre høye stillinger innen kirken. Så lenge den setningen fortsatt er uttalt i bibelen syns jeg faktisk det er helt riktig. Dersom de vil kalle seg kristne har jeg respekt for at de tar vare på det kristendommen demmes egentlig står for. Men så er der jo forskjellige kristne og forskjellige meninger her og. Hvis de skal la religionen sin formes av samfunnet ser jeg ikke egentlig noe overbeivsning eller trosgrunnlag i det. Da kunne dem like godt trodd på samfunnets utvikling. Men ... Ja, jeg får alltid masse stress når jeg tar opp denne saken her HAr ikke lyst å diskutere det egentlig, har bare lyst å si hvordan jeg tenker i forhold til dette. Jeg vet at mange mange er uenige i mine meninger her.
*Lillian* Skrevet 12. juli 2003 Forfatter #12 Skrevet 12. juli 2003 Bibelen ble skrevet for maaaaaaaaaange år siden, det er over 2000 år siden Jesus døde på korset for menneskene. At man skal følge disse "levereglene" som ble nedskrevet for så lenge siden er egentlig ganske vannvittig, spør du meg. Men jeg skal ikke diskutere kristendom eller ikke, jeg skal diskutere homofili innen kristendommen... Vi må ikke akseptere at det er slik, Atmi! Hvis vi bare skal akseptere at alt er som det er, hvordan skal da samfunnet kunne komme seg noen steg videre? Vi prøver ikke å gjøre noe med ditt og datt, for vi må bare akseptere at det er sånn. Er ikke det en helt feil holdning i dagens samfunn? Man kan prøve og prøve å gjøre noe med det! Man kan jo ikke gi opp! Mennesker skal bli elsket for hva de er uansett, og ifølge kristendommen er alle mennesker likeverdige. Hvorfor regnes ikke da homofile inn under dette? Er ikke de mennesker på lik linje med oss andre heterofile? Vi lever i 2003, hallo!! Hvorfor skal ikke en homofil mann få lov å praktisere som prest? Er han ikke god nok? Fordi han elsker en annen mann?!?! Det er vannvidd, det er rett og slett sykt at noen virkelig kan mene det! Det mener jeg virkelig, og det står jeg for! Hvis et homofilt menneske aldri kan praktisere det yrket man kanskje gjerne ville ha (f.eks. prest, organist osv) bare fordi det strider mot Bibelen, så er det ikke rart at verden fortsetter å fordømme. Jesus tar imot alle; MY ASS! :evil: Nå kjenner jeg at jeg må gi meg, jeg nærmer meg usaklighet med stormskritt. Men jeg har vel fått frem det jeg mener her nå.... Jeg synes bare det er så ufattelig trist at ikke Bibelen og kirken som skal være åpen for alle kan ta imot og godta de homofile på lik linje med alle andre mennesker. Alle har vi våre synder, men det er da slettes ingen synd å elske et annet menneske!!! Du liker ikke å diskutere dette fordi du vet at mange er veldig uenig i det du mener. Men du må jo kunne stå for meningene dine? Og tørre å si dem høyt? Eller skjemmes du over at du har de meningene du har? Hvis ikke bør du revurdere meningene dine. (Det bør du forresten gjøre uansett, sorry to say) Lillian
MarianneE Skrevet 12. juli 2003 #13 Skrevet 12. juli 2003 Så dette på nyhetene igår, og må si at disse holdningene er skremmende. Det er noe i det der: Jesus tar imot alle, meeeeen da må du ikke være homofil!! Rart jeg ikke akkurat er kristen...????
Atmi Skrevet 12. juli 2003 #14 Skrevet 12. juli 2003 Bibelen ble skrevet for maaaaaaaaaange år siden, det er over 2000 år siden Jesus døde på korset for menneskene. At man skal følge disse "levereglene" som ble nedskrevet for så lenge siden er egentlig ganske vannvittig, spør du meg. Men jeg skal ikke diskutere kristendom eller ikke, jeg skal diskutere homofili innen kristendommen... Vi må ikke akseptere at det er slik, Atmi! Hvis vi bare skal akseptere at alt er som det er, hvordan skal da samfunnet kunne komme seg noen steg videre? Vi prøver ikke å gjøre noe med ditt og datt, for vi må bare akseptere at det er sånn. Er ikke det en helt feil holdning i dagens samfunn? Man kan prøve og prøve å gjøre noe med det! Man kan jo ikke gi opp! Mennesker skal bli elsket for hva de er uansett, og ifølge kristendommen er alle mennesker likeverdige. Hvorfor regnes ikke da homofile inn under dette? Er ikke de mennesker på lik linje med oss andre heterofile? Vi lever i 2003, hallo!! Hvorfor skal ikke en homofil mann få lov å praktisere som prest? Er han ikke god nok? Fordi han elsker en annen mann?!?! Det er vannvidd, det er rett og slett sykt at noen virkelig kan mene det! Det mener jeg virkelig, og det står jeg for! Hvis et homofilt menneske aldri kan praktisere det yrket man kanskje gjerne ville ha (f.eks. prest, organist osv) bare fordi det strider mot Bibelen, så er det ikke rart at verden fortsetter å fordømme. Jesus tar imot alle; MY ASS! :evil: Nå kjenner jeg at jeg må gi meg, jeg nærmer meg usaklighet med stormskritt. Men jeg har vel fått frem det jeg mener her nå.... Jeg synes bare det er så ufattelig trist at ikke Bibelen og kirken som skal være åpen for alle kan ta imot og godta de homofile på lik linje med alle andre mennesker. Alle har vi våre synder, men det er da slettes ingen synd å elske et annet menneske!!! Du liker ikke å diskutere dette fordi du vet at mange er veldig uenig i det du mener. Men du må jo kunne stå for meningene dine? Og tørre å si dem høyt? Eller skjemmes du over at du har de meningene du har? Hvis ikke bør du revurdere meningene dine. (Det bør du forresten gjøre uansett, sorry to say) Ja, bibelen ble skrevet for maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange år siden - men de som lever etter bibelen lever likevel etter den. Og ja jeg gidder ikke ta noen videre diskusjon på dette. Jeg sier bare mitt synspunkt. Du liker ikke å diskutere dette fordi du vet at mange er veldig uenig i det du mener. Men du må jo kunne stå for meningene dine? Og tørre å si dem høyt? Eller skjemmes du over at du har de meningene du har? Hvis ikke bør du revurdere meningene dine. (Det bør du forresten gjøre uansett, sorry to say) Forstår ikke helt meningen med dette avsnittet ditt her - saken er at jeg har allerede satt ord på og turt å si det høyt. Jeg står også for meningene mine og har forklart dem greit nok til at andre skal kunne forstå hva som er mitt synspunkt. NEi, jeg føler ikke for å endre meningen eller synspunktet mitt i dette. Derfor ser jeg ikke heller at vi skal krangle om det. Jeg sier det jeg mener, jeg står for det jeg mener, ellers ville jeg jo selvfølgelig ikke sagt det!! Uff - sorry, men jeg syns det avsnittet ditt var litt teit og umodent. - ja, du diskuterer ikke konstruktivt, men det sier du jo selv. Og det er jo litt kjekt å diskutere saker man brenner for. Men jeg brenner nok ikke like mye som deg for denne saken og har derfor ikke lyst å diskutere det frem og tilbake. Når det gjelder homofile prester. Jeg forstår faktisk ikke at en homofil person har noe ønske om å bli prest. I bibelen står det at homofili er en styggedom - jeg ville aldri tilbedt og viet livet mitt til noe som sa slike ting om meg selv - men det er en annen diskusjon -. det er heller en diskusjon om selvrespekt syns jeg da. Hvis noen mener at min personlighet er forkastelig, da ser jeg vanskelig at jeg ønsker være overhode i denne organisasjonen. Jeg har jo også til og med sagt to ganger i denne tråden at jeg selv ikke har noe negativt forhold til homofile - men det betyr ikke at jeg ikke kan forstå at andre har det. Jeg forstår både deg og de som har noe i mot homofile - det jeg ikke helt forstår er at noen ikke kan akseptere at andre ser ting annerledes enn dem selv.
Zulu Skrevet 12. juli 2003 #15 Skrevet 12. juli 2003 Det er noe i det der: Jesus tar imot alle, meeeeen da må du ikke være homofil!! Å joda du kan være homofil....må bare ikke leve det ut...GENIALT
Atmi Skrevet 12. juli 2003 #16 Skrevet 12. juli 2003 Har dere tenkt over hvor liten respekt og toleranse dere viser til de som er kristne når dere skriver innlegg som dette? Skal ikke de kristne og respekteres og forstås? Lukter dobbeltmoral av dette her syns nå jeg.
*M* Skrevet 12. juli 2003 #17 Skrevet 12. juli 2003 La folk leve som de vil.. Er ikke kristen selv, men har litt peiling på det ettersom jeg har mange kristne venner. Jeg siterer bare fra bibelen der det står: "la den som er uten synd, kaste den første stein" Jeg tror ikke det er riktig å dømme andre mennesker utfra deres seksuelle legning!
Crazee Skrevet 12. juli 2003 #18 Skrevet 12. juli 2003 Så vidt eg fekk med meg av dei sidene (er bortreist no, så kva tid eg kan studere dei nærare veit eg ikkje) så er dei einige med dei som fordømmer dei som fordømmer homofile. Det er ein del kristne som ikkje heilt lever etter Bibelen og fordømmer andre. Det er trist. Det er òg ikkje-kristne som fordømmer andre, ut i frå andre grunnar enn Bibelen. Det er like trist. Det synet dei forfektar på desse sidene kan kanskje seiast slik: "Eg trur Bibelen seier at homofili (samliv/praksis) er synd, så eg vil ikkje seia at det ikkje er synd. Du kan gjerne vera ueinig med meg, og eg respekterer deg like fullt - det er ingen grunn til ikkje å respektera andre om me har ulikt syn på ulike saker." Så klart, har ein eit syn på ei sak, så vil jo det påverka handlingane; Synest du det er galt at småungar drikk alkohol, så seier du ikkje til dei at det er heilt OK. Meinar du det er galt at kvinner blir diskriminert, så vil du ikkje arbeide for at slik diskriminering vil vera praksis i samfunnet. Meinar du at homofilt samliv er synd, så vil du ikkje velsigna eit slikt samliv. Poenget dei seier er: At me er ueinige i ei sak tyder ikkje at me trur homofile (og deira støttespelarar) er dårlege menneske; det tyder kun at me er ueinige i ei sak. Me respekterer dei som meinar noko anna enn oss, og ønskjer at dei kan respektere oss - utan å tilleggja oss synspunkt me ikkje har og ikkje har gitt uttrykk for. Ueinige i sak - men overlet dømminga til Gud. Dessutan - homofile kan like gjerne ta i mot Jesus dei som oss andre syndarar, og få eit "Gå ut av fengsel"-kort.
VesleBråka Skrevet 12. juli 2003 #19 Skrevet 12. juli 2003 jeg syns det er positivt at de beholder religionen for det den er i stede for å snu religionen etter samfunnet ellers. Vil de forholde seg til en religion syns jeg de skal holde religionen som den er og ikke endre den. Om lovene i religionen er særlig bra kan selvfølgelig diskuteres - men likevel er det enda verre å endre religionen etter moten Her er jeg totalt uenig. Jeg synes at religion er en guide og støtte til hvordan man skal leve sitt liv som et godt menneske, og det er essensielt at religionen tilpasses samfunnet og utviklingen. Ellers har den ingen verdi. Jeg synes ikke at man kan velge ettersom det passer. F.eks kristne er imot homofili - men har gått med på kvinnefrigjøringen (til en hvis grad). I bibelen står det at hvis en mann voldtar en kvinne, skal han betale bot til kvinnens far og gifte seg med kvinnen. Dette fordi han har "tusket" med og derfor redusert verdien på farens eiendom. Jeg mener bibelens synspunkt på "mann skal ikke ligge med mann" er like lite relevant i dagens samfunn som voldtekts synspunktet, og derfor ikke bør holdes i hevd mer enn voldtekts-synspunktet. De er begge foreldet i vårt samfunn.
VesleBråka Skrevet 12. juli 2003 #20 Skrevet 12. juli 2003 Dersom de virkelig inni hjertet sitt mener at homofili er en synd og vil føre til alskens plager på den andre siden - da vil jeg gjerne prøve å respektere deres overbevisning og la dem få lov å ha den overbevisningen jeg. Mener bare at som jeg forventer full respekt for mine holdninger og meninger vil jeg gjerne respektere andres meninger og holdninger. Men det er da ikke bare holdninger som ikke angår noen, de kristne som lever ut denne holdningen bryter da norsk lov, ettersom statskirken får lov å diskriminere homofile i jobbsammenheng! Holdninger som oppfordrer til å bryte lover, fortjener de like mye respekt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå