Gå til innhold

Hvorfor låner ikke norske banker ut penger?

Anbefalte innlegg

Gjest Pysete banker
Skrevet

Norske banker har klart seg fint hele veien. I tillegg har de fått egenkapital og "støtte" fra myndighetene. Dette blir gode renter som bankene kan dra nytte av til seg selv...

Men myndighetene hadde intensjon om at bankene skulle få denne "drahjelpen" slik at de kunne låne ut mer til oss, kundene.

Tvert i mot har bankene istedet strammet kraftig inn på lån og de har blitt veldig strenge på krav til lånesikkerhet.

Hvorfor vil ikke bankene gi oss boliglån, til oss som har god økonomi, fast jobb og sikkerhet så det holder?

Hvorfor er norske banker så pysete når de ikke må?

Så tåpelig, mange klarer fint de utigfter et lån medfører, med renteøknign medberegnet, likevel sier banken ofte "nei".

Hva skal til for at bankene begynner å agere normalt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Er helt enig med deg, men anbefaler deg å prøve i en annen bank. Meg og samboer har kun 80 000 i EK, jeg er student og han i full jobb, sammen får vi 1,5 mill. Ikke mye å skryte av, men vi er fornøyd med det vi da:)

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

1) Bankene har kanskje i lang tid vært alt for slappe med lånesikkerhet og gitt lån til folk som ikke hadde god nok økonomi og betalingsevne. Nå har de strammet inn generelt til det normale mest sannsynlig.

2) Hvis du kan vise banken hvorfor det er god butikk å låne deg/dere penger ved å sette opp et regnestykke som viser at du holder deg godt innenfor SIFO modellen eller på annen måte viser at du kan opprettholde et normalt liv selv etter låneopptak tror jeg ikke det finnes en bank i verden som ikke vil gi deg lån. Mange banker har imidlertid skjerpet inn lån utover 80 % av verdien på f.eks. en bolig slik at det kan være vanskelig å få lån til 100 % uten ekstra sikkerhet i form av kausjonist eller lignende.

3) Noen banker har nettopp tapt rettssaker der deres dårlige både låne og finansrådgivning medførte at deres kunder lånte langt over evne så de har kanskje innsett at det følger et visst ansvar med å gi lån?

Gjest Gjest
Skrevet

Har akkurat kjøpt vår første enebolig (og solgt leiligheten vår).

Leilighetssalget gav oss 600 000 i EK, vi har greie inntekter og fikk glatt et lån på 4,5mill. Får ikke inntrykk at de har strammet inn på de med ok økonomi, derimot har jeg fått inntrykk av at mange tror de kan betjene mer enn de egentlig er kapable til (og jeg sier ikke at du er en av dem så ikke gå til angrep nå...)

Gjest Gjest_Karianne_*
Skrevet

Banken min har gitt klarsignal til at jeg får sitte med et lån på 1 400 000 alene, jeg har 350 000 i årslønn. Trengte ikke kausjonist, banken har sikkerhet i boligen da lånet er innenfor 75 % av boligens verdi.

Gjest Oppgitt over DnBNOR
Skrevet

DnBNOR er skikkelig kjipe. Jeg la frem et regnskap som viser at jeg har betalingsevne og vilje.

Men DnBNOR's kalkulator tilsier at jeg ikke får større lån. Fordi alt jeg har i regnskapet mitt passer ikke inn i deres kalkulator.

DnBNOR nekter altså å ta en selvstendig vurdering. Arrogant av dem.

Jeg byttet bank til bank...X som ville gi meg større boliglån.

Gjest Fornøyd med DnbNor
Skrevet
DnBNOR er skikkelig kjipe. Jeg la frem et regnskap som viser at jeg har betalingsevne og vilje.

Men DnBNOR's kalkulator tilsier at jeg ikke får større lån. Fordi alt jeg har i regnskapet mitt passer ikke inn i deres kalkulator.

DnBNOR nekter altså å ta en selvstendig vurdering. Arrogant av dem.

Jeg byttet bank til bank...X som ville gi meg større boliglån.

Jeg er kunde i DnbNor, og har aldri hatt problemer med å få lån.

Å lese at de nå har blitt litt mer restriktive, gleder meg - for da er sjansen til tap mindre - og tap er det oss kunder som må dekke.

Har du god nok lønn, god nok sikkerhet og godt nok kundeforhold, så er det ikke noe problem å få lån i DnbNor.

Staten gikk ikke inn med midler til bankene for at de skal gamble dem bort på usikre prosjekter og potensielt dårlige lånekunder.

Skrevet (endret)
Hvorfor vil ikke bankene gi oss boliglån, til oss som har god økonomi, fast jobb og sikkerhet så det holder?

Hvis dere har god økonomi, fast jobb og god sikkerhet, vil dere ikke ha noe problem med å få lån. Her er det nok en del opplysninger som er utelatt i innlegget ditt.

Endret av Alison
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er kunde i DnbNor, og har aldri hatt problemer med å få lån.

Å lese at de nå har blitt litt mer restriktive, gleder meg - for da er sjansen til tap mindre - og tap er det oss kunder som må dekke.

Har du god nok lønn, god nok sikkerhet og godt nok kundeforhold, så er det ikke noe problem å få lån i DnbNor.

Staten gikk ikke inn med midler til bankene for at de skal gamble dem bort på usikre prosjekter og potensielt dårlige lånekunder.

Jeg er ikke fornøyd emd DnBNOR. Jeg er en god lånekunde, har et boliglån fra før av og vil øke dette ytterligere for investering i et nytt lite krypinn. DnBNOR's argumentasjon var at de mente at gjelden ble for stor for en person. Det var alt.

Jeg fikk derimot tilslag på lånetilsagn til min andre bolig hos Nordea og Storebrand. De behandlet min søknad mer individuelt, de hørte på meg og tok hensyn til mine argumenter. De så også at det var smart, det jeg la fram.

I dag ruller lånene og går av seg selv, de er selvbærende. Ingen problem.

Jeg flyttet selvsagt over alt jeg hadde av lån i DnBNOR til en av de to andre bankene. Ønsker ikk eå være kunde i en kjip bank som DnBNOR.

Gjest Gjest
Skrevet
Norske banker har klart seg fint hele veien.

Det er en sannhet med modifikasjoner. De sliter med sitt de også, bla kjernekapital.

Gjest Gjest
Skrevet
Har akkurat kjøpt vår første enebolig (og solgt leiligheten vår).

Leilighetssalget gav oss 600 000 i EK, vi har greie inntekter og fikk glatt et lån på 4,5mill. Får ikke inntrykk at de har strammet inn på de med ok økonomi, derimot har jeg fått inntrykk av at mange tror de kan betjene mer enn de egentlig er kapable til (og jeg sier ikke at du er en av dem så ikke gå til angrep nå...)

Hva er "greie inntekter"?

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er "greie inntekter"?

"Greie" var sikkert litt sløvt skrevet, jeg mente greie i forhold til det lånet vi skulle ta opp. Mannen har 550 000 og jeg har 600 000

Gjest Fornøyd med DnbNor
Skrevet
Jeg er ikke fornøyd emd DnBNOR. Jeg er en god lånekunde, har et boliglån fra før av og vil øke dette ytterligere for investering i et nytt lite krypinn. DnBNOR's argumentasjon var at de mente at gjelden ble for stor for en person. Det var alt.

Jeg fikk derimot tilslag på lånetilsagn til min andre bolig hos Nordea og Storebrand. De behandlet min søknad mer individuelt, de hørte på meg og tok hensyn til mine argumenter. De så også at det var smart, det jeg la fram.

I dag ruller lånene og går av seg selv, de er selvbærende. Ingen problem.

Jeg flyttet selvsagt over alt jeg hadde av lån i DnBNOR til en av de to andre bankene. Ønsker ikk eå være kunde i en kjip bank som DnBNOR.

Som jeg skrev, jeg er glad for at DnbNor har blitt mer restriktive - det betyr færre tap som vi andre kunder må dekke.

At Nordea og Storebrand ga deg lånetilsagn, betyr ikke at vurderingen til DnbNor ikke er den beste.

Ikke skjønner jeg hvorfor du mener DnbNor burde gi deg noen bedre begrunnelse for avslaget heller. Den du fikk var da god nok.

De bankene som er kjipe, der de som innvilger for høye lån til kunder som ikke har god nok inntekt til å betjene lånene.

Skrevet

Dessverre har en del banker i de siste årene lånt ut penger med alt for lav sikkerhet. Dette har de selv innsett og må stramme inn reima litt nå i disse finanskrisetider. Derfor at det har blitt vanskeligere å få lån.

At man får nei i en bank og ja i en annen bank bør vi som kunder se positivt på. Det vil si at de forskjellige bankene har evne til å se på en potensiell lånekunde med forskjellige øyne. Noe som gir en økt konkurranse i lånemarkedet og muligheten for alle og enhver å få lånt noe penger i en eller annen bank.

Enkleste er nok å få lån i den banken man allerede har, men samtidig smart å sjekke med andre banker om man kan få lån der også.

Skrevet (endret)
Som jeg skrev, jeg er glad for at DnbNor har blitt mer restriktive - det betyr færre tap som vi andre kunder må dekke.

At Nordea og Storebrand ga deg lånetilsagn, betyr ikke at vurderingen til DnbNor ikke er den beste.

Ikke skjønner jeg hvorfor du mener DnbNor burde gi deg noen bedre begrunnelse for avslaget heller. Den du fikk var da god nok.

De bankene som er kjipe, der de som innvilger for høye lån til kunder som ikke har god nok inntekt til å betjene lånene.

Veldig enig med deg.

Jeg ser rett som det er kunder som ønsker å strekke strikken for hvor mye de kan låne. Det er ikke måte på hvor kipe de bankene er som ikke vil låne ut mer enn de mener er ansvarlig, men den dagen de ikke klarer å betjene lånene sine så får pipen pluteselig en annen lyd.

En annen ting jeg stadig ser er alle de som ønsker å flytte lånene sine, men som opplever at ingen andre banker vil ha de som kunder pga. at de har alt for mye lån i forhold til inntekt.

Endret av Alison
Gjest Gjest
Skrevet

I Norge er man "vanskeligstilt" om man har over 400.000 i inntekt og er akademiker (les: en som bruker hodet). Da kan man imidlertid få startlån fra kommunen.

Gjest Gjest
Skrevet
I Norge er man "vanskeligstilt" om man har over 400.000 i inntekt og er akademiker (les: en som bruker hodet). Da kan man imidlertid få startlån fra kommunen.

Må legge til at man også anses "vanskeligstilt" om man har flerfoldige tusen i egenkapital og ingen betalingsanmerkninger/inkassoer.

Det er ikke lett her i livet for oss "vanskeligstilte"....

Gjest Gjest
Skrevet
Banken min har gitt klarsignal til at jeg får sitte med et lån på 1 400 000 alene, jeg har 350 000 i årslønn. Trengte ikke kausjonist, banken har sikkerhet i boligen da lånet er innenfor 75 % av boligens verdi.

Lånet mitt er i Dnb Nor og det gikk altså helt greit, dette var i 2009. Jeg opplever følgelig ikke at de er så strenge og at det ikke er rom for individuell vurdering.

Gjest Gjest
Skrevet

Neida, men hvis inntekten din ikke står i forhold til det du ønsker å låne, så bør du ikke få lån.

Burde ikke en som påstår seg å bruke hodet forstå det da? :klø:

Gjest Gjest
Skrevet
Må legge til at man også anses "vanskeligstilt" om man har flerfoldige tusen i egenkapital og ingen betalingsanmerkninger/inkassoer.

Det er ikke lett her i livet for oss "vanskeligstilte"....

Neida, det gjør man aldeles ikke.

Men inntekt, lån, sikkerhet og betalingsvilje må stå i forhold til hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...