Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

kjæresten og jeg har vært sammen i snart tre år. det første halve året var han ikke helt ærlig med meg og drev med nettsex, flørtet med jenter på msn/sms. Dette fant jeg ut og han lovet bot og bedring og jeg tilga han. Det tok lang tid å begynne å stole på ham igjen men etterhvert har jeg lært meg å stole mer på han, selv om jeg ikke er helt trygg på at han er ærlig. jeg er ganske sjalu som ( tror kanskje det også skyldes litt det han har gjort tidligere), mens han er ikke sjalu i hele tatt og veldig sosial. Problemet nå er at han har vist en annen jente han nylig ble kjent med litt for mye opmerksomhet (i følge meg) på nettet. samtidig løy han om at han ikke hadde hatt kontakt med en annen jente, som jeg oppdaget en melding fra på telefonen hans. Han har hvert helt åpen om kontakten med henne før og jeg er ganske sikker på at han ikke er intressert. Men samtidig vet han hvor viktig det er å være ærlig med meg og at jeg blir usikker med en gang viss jeg føler han har skjult/skjuler noe for meg. Han sier at han ikke vet hovorfor han sa nei da jeg spurte om de hadde hatt kontakt, at han hadde glemt det.

Jeg føler at for at forholdet ska ha en sjangs må vi ha klare grenser om hva som er greit, på mine premisser,. egentlig tror jeg vi er for ulike Selfølgelig kan jeg ikke være urimelig mot han. det er de jeg egentlig lurer på, kan jeg kreve dette? og hva vil i såfall være å være urimelig? er det f.eks greit å forlange at han ikke snakker med visse jenter på nettet, at han ikke skal ha profil på visse steder, at jeg skal ha tilgang til å se osv. jeg sier ikke at jeg kan eller vil gjøre noe av dette, jeg har veldig lite lyst å nekte ham noe han har lyst til. men samtidig føler jeg at vi må ha noen grenser for at jeg noen gang skal klare å stole på han igjen.

Så hva mener dere er rimelig og urimelig fra min side og fra hans side i en sånn situasjon?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

ingen?

vi skal treffes i morgen for å snakke og jeg er utrolig usikker på hvordan jeg skal forholde meg. hadde blitt veldig glad for innspill:)

Gjest Gjest
Skrevet

synes du har rett til å stille krav i denne situasjonen.

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Jeg syns du er urimelig. Klarer du ikke aa stole paa, ham la ham gaa, og finn deg noen du kan stole paa.

Kanskje en ide aa jobbe litt med selvtilliten ogsaa.

Gjest Papirkurven
Skrevet

Jeg skjønner jo at du vil ordne opp ting og hvis han også er villig til det, er jo det flott.

Men jeg må si jeg lurer litt på hvorfor han driver med andre jenter, og at det virker som om han ikke er helt forpliktet til deg i så tilfelle...

Synes det er helt greit å sette grenser, jeg, begge må jo føle seg trygge i et forhold. Nå sier jeg ikke at begge to skal holde seg hjemme og aldri treffe andre mennesker, og jeg tror ikke det er det du mener heller, men hvis min kjæreste hadde gjort sånne ting hadde jeg blitt såret og lurt på hva som manglet i vårt forhold siden han tydelig søker noe utenfor.

Håper ihvertfall at det kan fikses, uansett hva det er. Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet
kjæresten og jeg har vært sammen i snart tre år. det første halve året var han ikke helt ærlig med meg og drev med nettsex, flørtet med jenter på msn/sms. Dette fant jeg ut og han lovet bot og bedring og jeg tilga han. Det tok lang tid å begynne å stole på ham igjen men etterhvert har jeg lært meg å stole mer på han, selv om jeg ikke er helt trygg på at han er ærlig. jeg er ganske sjalu som ( tror kanskje det også skyldes litt det han har gjort tidligere), mens han er ikke sjalu i hele tatt og veldig sosial. Problemet nå er at han har vist en annen jente han nylig ble kjent med litt for mye opmerksomhet (i følge meg) på nettet. samtidig løy han om at han ikke hadde hatt kontakt med en annen jente, som jeg oppdaget en melding fra på telefonen hans. Han har hvert helt åpen om kontakten med henne før og jeg er ganske sikker på at han ikke er intressert. Men samtidig vet han hvor viktig det er å være ærlig med meg og at jeg blir usikker med en gang viss jeg føler han har skjult/skjuler noe for meg. Han sier at han ikke vet hovorfor han sa nei da jeg spurte om de hadde hatt kontakt, at han hadde glemt det.

Jeg føler at for at forholdet ska ha en sjangs må vi ha klare grenser om hva som er greit, på mine premisser,. egentlig tror jeg vi er for ulike Selfølgelig kan jeg ikke være urimelig mot han. det er de jeg egentlig lurer på, kan jeg kreve dette? og hva vil i såfall være å være urimelig? er det f.eks greit å forlange at han ikke snakker med visse jenter på nettet, at han ikke skal ha profil på visse steder, at jeg skal ha tilgang til å se osv. jeg sier ikke at jeg kan eller vil gjøre noe av dette, jeg har veldig lite lyst å nekte ham noe han har lyst til. men samtidig føler jeg at vi må ha noen grenser for at jeg noen gang skal klare å stole på han igjen.

Så hva mener dere er rimelig og urimelig fra min side og fra hans side i en sånn situasjon?

Syntes det er litt urimelig at du skal bestemme hvem han skal få omgås med og ikke. Eg hadde aldri latt min dame få bestemme det, med mindre det var en ex eller noe lignende... Han må få lov til å omgås med andre damer vel? Men eg forstår alikavel godt at det er vanskelig å stole på han pga av tidligere erfaringer. Det er iallefall her, etter min mening at problemet ligger. Du kan ikke stole på ham og derfor blir du sjalu når han er med andre damer? Og dette problemet vil være der så lenge du ikke stoler på han, tenker jeg da.. Så hva kan du gjøre for å stole på han?

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Hei.

Jeg synes du kan stille noen krav til han siden han faktisk har gjort enkelte ting i forholdet deres før.

Ta det opp med han rolig og reflektert, og si at du skulle ønske dere hadde litt regler på "sånn og sånn", og at dette ville hjelpe deg masse med å lære å stole på han helt igjen. Så når den dagen kommer kan dere evt slutte med disse "reglene".

Bryr han seg virkelig om deg,ser jeg ikke noe grunn til at han ikke vil prøve å hjelpe deg med å stole på han igjen,dette vil jo bare gagne han siden også.

Dere kan jo feks inngå en deal med at han skal vise alle meldinger han har sendt til denne dama,og mottatt.

Om han har profiler på nettsteder,hvorfor ikke utveksle passord?

Jeg skjønner de som synes dettte blir FOR kontrollerende ,men samtidig om man er i et forhold hvor begge to er innstilt på å ha full åpenhet sr jeg ikke probleme med dette. Jeg om min samboer har begge utvekslet passord på hverandres facebook,så om man føler for det kan man jo stikke inn å se,men det blir jo sånn at har man lov blir det ikke like spennende lengre;P

Synes hvertfall uansett hva du finner ut av at du kan stille noen krav.

Skrevet

Jeg har IKKE peiling på forhold :-p

Men synes ikke du skal finne deg i dette!

han greier tydligvis ikke og lavær og drive med andre jenter...!

Det er klart at du ikke kan nekte han heelt og ha kontakt med jenter!

det er jo litt grenser for langt han lar det gå, greit og ha jentevenner..

men får jo være litt grenser når man har kjæreste..!

Synes du burde dumpe han og finne deg noe bedre!

og noen du kan STOLE på!!!

det er veldig viktig!

Skrevet
Dere kan jo feks inngå en deal med at han skal vise alle meldinger han har sendt til denne dama,og mottatt.

Ærlig talt. Jeg prøver å komme på noe mer å skrive, men jeg kommer ikke på noe, så jeg skriver det første jeg skrev på nytt.

Ærlig talt.

Gjest Flode
Skrevet

Beklager TS, men typen din har allerede unngått sannheten/løyet og ikke tilstått før du har oppdaget det og konfrontert han med det... Du kan sette opp meterhøye murer med regler og begrensninger for han, men klarer du å stole noe mer på han enn det du gjør nå for det??

Min erfaring er at tillit kommer med respekt og frihet, mens begrensninger og strenge regler fører til mistillit og usikkerhet...

Det er vanskelig å gi konkrete råd om denne saken da han ikke har fått uttalt seg om forholdet til denne siste jenta og du (bl.a. pga. deres tidligere historie og din sjalusi) gir oss din oppfatning av saken som kanskje ikke er forenelig med sannheten... Min oppfatning er at det finnes alltid tre sider i en slik sak: hans, din og sannheten...

Lykke til!!! :klemmer:

Skrevet

Jeg synes det er noe merkelig at han har et behov for å lyve... flere ganger. Så om jeg var deg hadde jeg ikke blitt, men det er en annen sak.

Hvorvidt du er urimelig eller ikke er vanskelig å si, synes egentlig dere kan ta en prat og bli enige om noen kjøreregler slik at du føler at du kan stole på ham samtidig som han ikke føler seg overkjørt. Er bare dere to som kan vite hva som passer og er "rett" for dere :)

Skrevet

Du kan ikke, som enkelte nevnte, kreve å se meldinger. Du kan ikke kreve hvem han skal omgås. Du kan ikke kreve slikt fra en partner, ville du krevd slikt av en venninne??

Du kan derimot forvente at han oppfører seg, at han er kjæresten din selv om han er med andre jenter/snakker med dem. Det eneste du kan gjøre, er å stole på han. Kan du ikke det, neivel, da får du la han gå, og du får jobbe med selvtilliten din.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg lurer på om dere som uttaler der så bestemt om at ingen "regler" er lov, noen gang har opplevd å bli gått bak ryggen på og hva det gjør med et forhold?

jeg mener at den som har sveket må også strekke seg for at forholdet skal kunne fungere igjen? etter min mening er det faktisk den som bør strekke seg mest, selv om det kanskje er den andre som må gjøre det fordi den hele tiden blir slitt mellom å på den ene siden prøve å tro på partneren og på den andre siden har mistenksomheten snikende i bakhodet hele tiden. etter min mening vil det da være å vise respekt for partneren at man kan ha noen regler som kan være med på å skape trygghet.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Jeg mener du har rett til å stille enkelte krav ja,MEN han må jo også gå med på det selv. Om han er int. i å hjelpe deg med dine sjalusiproblemer har han vel ingenting i mot å vise frem mld om du spørr om det,elr ser på profilen hans.

Men om han derimot er mot dette,hjelper det ikke å kreve det,Han må også ville dette selv.

Er viktig med litt åpenhet i dagens samfunn da vi har så utrolig mange kommunikasjonsmuligheter med andre enn partneren, og dette kan føre til lettere sjalusi.

Spørr han hva han synes om dette,og bli evt enig om forandringer.

Selv om en person er sjalu trenger ikke dette å ha noe om selvfølelsen deres.

Skrevet
jeg lurer på om dere som uttaler der så bestemt om at ingen "regler" er lov, noen gang har opplevd å bli gått bak ryggen på og hva det gjør med et forhold?

jeg mener at den som har sveket må også strekke seg for at forholdet skal kunne fungere igjen? etter min mening er det faktisk den som bør strekke seg mest, selv om det kanskje er den andre som må gjøre det fordi den hele tiden blir slitt mellom å på den ene siden prøve å tro på partneren og på den andre siden har mistenksomheten snikende i bakhodet hele tiden. etter min mening vil det da være å vise respekt for partneren at man kan ha noen regler som kan være med på å skape trygghet.

Ja, exen var utro mot meg, til de grader. Likevel føler jeg ikke det skal være noe som skal bli med meg inn i fremtiden for så å ødelegge noe fint nå. Også kjæresten jeg har nå har sveket meg, ikke i den grad, mer i grad av det TS beskriver. Jeg har valgt å la det være, han trådde ikke over noen grense, hadde han gjort det, hadde jeg gjort det slutt da tilliten hadde vært brutt. Men i dette tilfellet, så er ikke tilitten brutt i den grad, og da er det opp til meg å velge om jeg vil stole på han videre eller ei. Jeg har valgt å gjøre det, og angrer ikke. Jeg setter da for fanken ikke krav om å se meldinger og annet. Å stole på noen skjer på helt andre grunnlag.

Det kommer ikke noe godt ut av å ikke stole på partneren, og klarer man det ikke, bør man både for sin egen del, og for partnerens del, gjøre det slutt på forholdet. Føler TS at sviket var så stort at hun ikke klarer å stole på han igjen, så får hun gjøre det slutt, ikke gjøre forholdet verre ved å ikke stole på han.

Gjest Gjest
Skrevet

ja er enig i at han må ville det selv. ellers vil han nok ikke holde det heller:)

Skrevet

Man kan selvsagt som en her inne sa å ta det valget om å stole på han fra nå av,men dette er vanskelig og fåtallet klarer det helt på engen hånd.

Den ene parten har sveket forholdet ,da er det også viktig at denne parten vil prøve å rette opp dette, slik det ikke blir kun den som har blitt sveket som må "trå til".

Dere kan jo evt forsøke parterapi?

Gjest Reveal ii
Skrevet

Man setter da ikke grenser for andre. Vi er alle ansvarlige for våre egne liv, våre egne grenser.

Så her er det du som skal sette grenser for deg selv. Om du kan leve med hans grenser eller ikke. Ikke bestemme hvilke grenser han skal ha....

Skrevet
Man setter da ikke grenser for andre. Vi er alle ansvarlige for våre egne liv, våre egne grenser.

Så her er det du som skal sette grenser for deg selv. Om du kan leve med hans grenser eller ikke. Ikke bestemme hvilke grenser han skal ha....

Word!

Skrevet

Akkurat, MEN man kan foreslå for kjæresten at man skulle ønske han kunne HJELPE TIL (her må da begge to bli enig om hva som skal til) for å få den ene til å stole på den andre. Altså sammarbeid. Om han ikke vil det,DA kan man tenke hva man selv vil finne seg i. Men det skader aldri å ta det opp med han slik at dere kan komme dere gjennom dette i fellesskap,og ikke på hver deres kant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...