tigerpus1 Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 hei alle sammen. vi fikk kattunger for 5 uker siden og har gitt de ormkur i 3 dager (panacur) mor fikk også ormkur mens hun var gravid. men kan det være nødvendig å gi de ny kur 7 uker gamle og 9 uker gamle ? mor har aldri hatt noen type orm/mark. får ormkur høst og vår. hun har også fått kur nå sammen med ungene. trenger hun ny kur om 2 uker igjen også ? hun hadde ikke fått ormkur når vi hentet henne og moren hadde aldri fått kur. vi ga henne ormkur 1 uken siden vi også har en hankatt fra før av. men synnes det blir veldig mye kurer nå.... 1 av ungene ser jeg spiser tørr for men de 4 andre har jeg ikke sett spise annet enn at jeg gav de litt tunfisk i dag det syntes 4 av de var super godt mens 1 bare luktet på det og gikk. jeg har sett at alle drikker vann. kan jo selvfølgelig være de spiser mens jeg ikke er der. men synnes det er rart at de ikke kommer sånn som den som spiser når jeg heller opp i tørrfor. gir de royal canin og iams. har prøvd å løse opp tør for i morsmelk erst. også men det er fremdeles bare den ene jeg ser som spiser.. og da er ikke mor sen om å spise også har tatt henne vekk litt for å se om de blir intr. når de får litt bedre plass rundt skåla men neida.. så mor og 1 kattunge deler det fort mellom seg. burde de ikke begynne å spise nå som de er 5 uker ? synnes synn på mor som har de hengende i puppene heletiden. vil bare si at ingen av ungene er noe tynne og alle går opp likt i vekt.
lucy_in_the_sky Skrevet 1. april 2009 #2 Skrevet 1. april 2009 Ja, du bør absolutt gi ungene ormekur igjen senere. Ormekur er ikke forebyggende, så om kattungene får orm om 2 dager, så hjelper det ingenting at de har fått ormekur tidligere. Orm kan potensielt være dødelig for små kattunger, det skal så veldig lite til når de er så små. Du sier at mor går ute, da er det jo ekstra viktig at de får kur siden hun kan dra med orm inn og smitte ungene. Alle ormekurer tar heller ikke både egg og larver av alle ormetyper (jeg husker ikke helt hvordan det er med Panacur) så det er viktig å gi flere så man vet at man får tatt alt på alle stadier. Hvortid en kattunge begynner å spise tørrfôr kan variere veldig fra kattunge til kattunge. De finner maten når de er klar, og så lenge mor har melk nok og alle vokser og legger på seg, så er det ingen fare Gir du babycatfôr? Det er det fôret med de minste fôrkulene, det kan gjøre det enklere for kattungene å spise. Ellers går det helt fint å bløte opp, bare pass på at det oppbløtte fôret ikke står for lenge, og ha gjerne en skål med tørre kuler i tillegg, så de som vil ha det kan få det Morsmelk er det beste for kattungene, jo lengre de dier, jo bedre! Du bør ikke gi tunfisk til kattungene, egentlig fraråder man å gi tunfisk til katter i det hele tatt! Tunfisk inneholder mye salt, og dette kan være veldig skadelig for katter. Man skal generelt sett være veldig forsiktig med saltinntaket til katter, og spesielt da til kattunger. Høyt saltinntak kan fort føre til nyre - og urinveislidelser som gjerne blir permanente og i verste tilfelle kan de være dødelige. Det holder plenty å gi kattemor og ungene kvalitetstørrfôr (kitten eller babycat) og evt kvalitetsbløtfôr om man vil det. Lykke til med de små og med sterilisering av mammapus! Husk at ungene må være 12 uker før de tas fra sin mor, ikke 8 uker sånn som det er med valper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå